Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,919
Jag pysslar ju med min fantasyvärld Heroica, och den är baserad på konceptet att allt har ett pris, speciellt magi.
Det fick mig i morse att tänka på om det är dags att slakta ytterligare en helig ko: Magin begränsas av hur bra magikern är.
Istället så är min tanke att alla magiker kan göra hur kraftfulla saker som helst inom sitt område, men allt har ett pris, och priset kan vara högre än vad de vill betala.
Erfarenhet handlar då inte om att kunna kraftfullare saker, utan om att sänka priset. En erfaren magiker lär sig att "skaffa bästa dealen" (och, när det gäller summoners, så är det i princip bokstavligt menat...).
Värt att ha i åtanke i sammanhanget: Det är en värld där magi bara undantagsvis är tillgängligt för spelarkaraktärer.
Åsikter? Diskutera!
Det fick mig i morse att tänka på om det är dags att slakta ytterligare en helig ko: Magin begränsas av hur bra magikern är.
Istället så är min tanke att alla magiker kan göra hur kraftfulla saker som helst inom sitt område, men allt har ett pris, och priset kan vara högre än vad de vill betala.
Erfarenhet handlar då inte om att kunna kraftfullare saker, utan om att sänka priset. En erfaren magiker lär sig att "skaffa bästa dealen" (och, när det gäller summoners, så är det i princip bokstavligt menat...).
Värt att ha i åtanke i sammanhanget: Det är en värld där magi bara undantagsvis är tillgängligt för spelarkaraktärer.
Åsikter? Diskutera!