Magi - Vad begränsar den?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,922
Jag pysslar ju med min fantasyvärld Heroica, och den är baserad på konceptet att allt har ett pris, speciellt magi.

Det fick mig i morse att tänka på om det är dags att slakta ytterligare en helig ko: Magin begränsas av hur bra magikern är.

Istället så är min tanke att alla magiker kan göra hur kraftfulla saker som helst inom sitt område, men allt har ett pris, och priset kan vara högre än vad de vill betala.

Erfarenhet handlar då inte om att kunna kraftfullare saker, utan om att sänka priset. En erfaren magiker lär sig att "skaffa bästa dealen" (och, när det gäller summoners, så är det i princip bokstavligt menat...).

Värt att ha i åtanke i sammanhanget: Det är en värld där magi bara undantagsvis är tillgängligt för spelarkaraktärer.

Åsikter? Diskutera!
 
Ja. Så har jag ändrat / justerat reglerna i de spel jag spelat/ konstruerat.

Du har en grundeffekt och en grundkostnad som beskrivs i regeltexten.....ofta med en regelmässig förbättring ju starkare magiker du är.


Men sedan låter jag spelaren avgöra om den vill förstärka magin på något sätt.
En novis eldmagiker kan kasta en mästar-eldboll.....men det kommer kosta.....det kommer göra ont.


Vad priset är beror ofta på världen och hur magi är tänkt att interagera
Behöver inte vara en regelmässig kostnad utan spelaren kanske får en fobi som den måste spela på....

Men regelmässigt kan man tänka sig att det kostar :
XP (personen kommer frivilligt efter i utvecklingen)
Permanenta attribut (kan vara demotiverande)
En semi-permanent sänkning av den magiska förmågan......gesällmagikern som kastat en ärkemagi kanske bara kan agera på novisnivån resten av äventyret, kvällen, X antal scener....etc.

Jag tror en regel, rätt balanserad, ökar sannolikheten för att det kommer i spel och blir "coolt"
Men jag tror en tematisk beskrivning blir bättre men kräver lite av sin spelare och spelledare....och kommer definitivt bli "coolare"


Ps ....om magikern offrar sitt liv.....så får spelaren fria händer att skriva om scenen, magins vindar kommer att storma..........Ds
 
I Matiné har magiker en poängpool. Samma värde för alla magiker. Alla magiker kan lägga hur kraftfulla besvärjelser som helst där konstnaden ökar med styrkan. Bättre magiker har större chans att sänka den kostnaden genom deras färdighetsslag. Om kostnaden överstiger ett fastställt värde efter slaget blir dom bättre. Magiker blir mer galna ju högre värden dom har.

Det är egentligen bara en annorlunda hantering av mana.

Annars gillar jag din princip med att magiker är duktiga på haggling. :D
 
En intressant följd av detta blir att vilken magikunnig som helst kan få en enorm inverkan på världen bara hen är villig att betala priset. Någon som till exempel VERKLIGEN vill att störta den sittande regenten kan spränga kungens slott med både kungen, hela kungafamiljen och rikets alla ministrar i luften med en handviftning. Det finns mängder av människor som av diverse anledningar är villiga att spänna på sig bombbälten i den verkliga världen. Så om människor fungerar likadant i Heroica så borde det fungera likadant där.
 
En intressant följd av detta blir att vilken magikunnig som helst kan få en enorm inverkan på världen bara hen är villig att betala priset. Någon som till exempel VERKLIGEN vill att störta den sittande regenten kan spränga kungens slott med både kungen, hela kungafamiljen och rikets alla ministrar i luften med en handviftning. Det finns mängder av människor som av diverse anledningar är villiga att spänna på sig bombbälten i den verkliga världen. Så om människor fungerar likadant i Heroica så borde det fungera likadant där.

Japp, bortsett från att magin fortfarande har något slags max-gränser. Om man ska ta din liknelse, så är den kanske en bomb, men inte en atombomb.

Att den inte är tillgänglig för spelare (förutom vissa typer) underlättar ju också. Det är ju inte som om, tex, en helare skulle kunna spränga stan.
 
Back
Top