Magi som förstör spelet

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Nä, jag tror inte vi lämnar något av detta som frågetecken. Själar finns, är inte fysiska, hamnar vanligtvis i något av dödsrikena efter döden, om de inte hemsöker världen som något sorts spöke förstås.

Detta går också igenom i våra odöda, där vi gör skillnad på de som bara är vandrande lik, de som är rena andar och kraffulla odöda som dödsriddare och mumier som är en förening av kropp och ande.

Allt ganska klassiskt alltså
Detta väcker en massa flera frågor, av intresse, hur funkar det då egentligen. Om de inte är fysiska alltså, då måste de ju ändå finnas på något sätt som funkar mycket likt det fysiska. Finns det någon form av parallell rum-tid (dvs 4 dimensioner) som dessa döda lever i?

Är en persons minnen och allt dubbellagrat, både i hjärnan och i själen?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Detta väcker en massa flera frågor, av intresse, hur funkar det då egentligen. Om de inte är fysiska alltså, då måste de ju ändå finnas på något sätt som funkar mycket likt det fysiska. Finns det någon form av parallell rum-tid (dvs 4 dimensioner) som dessa döda lever i?

Är en persons minnen och allt dubbellagrat, både i hjärnan och i själen?
Jag antar att det här är någon sorts trollning eller skämt? Eller? Förlåt, jag vill inte verka otrevlig, jag förstår bara inte ditt inlägg

Jag pratar alltså om en påhittad besvärjelse som skall stämma med en påhittad metafysik i en påhittad värld i ett påhittat multiversum.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Detta väcker en massa flera frågor, av intresse, hur funkar det då egentligen. Om de inte är fysiska alltså, då måste de ju ändå finnas på något sätt som funkar mycket likt det fysiska. Finns det någon form av parallell rum-tid (dvs 4 dimensioner) som dessa döda lever i?

Är en persons minnen och allt dubbellagrat, både i hjärnan och i själen?
 

Attachments

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Jag antar att det här är någon sorts trollning eller skämt? Eller? Förlåt, jag vill inte verka otrevlig, jag förstår bara inte ditt inlägg

Jag pratar alltså om en påhittad besvärjelse som skall stämma med en påhittad metafysik i en påhittad värld i ett påhittat multiversum.
Jag menar bara att jag är intresserad av hur olika världsbyggande går i på sådana detaljer eller inte, om du hade något påhittat men uttänkt svar på hur det funkar. Jag gillar världar där allt hänger ihop och försöker själv få ihop det i den fantasy värld jag arbetar på nu. Att tillslut säga att det är magi är helt okej och funkar utmärkt, det var bara en fråga.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jag menar bara att jag är intresserad av hur olika världsbyggande går i på sådana detaljer eller inte, om du hade något påhittat men uttänkt svar på hur det funkar. Jag gillar världar där allt hänger ihop och försöker själv få ihop det i den fantasy värld jag arbetar på nu. Att tillslut säga att det är magi är helt okej och funkar utmärkt, det var bara en fråga.
Ok! Ja, som sagt jag tror jag missförstod ditt inlägg isåfall.

Att det finns en fysisk verklighet och en dold andevärld är ju stapelvara både i mänskligt tänkande och i fantasylitteratur.

Vad gäller Athos är det etablerat att varelser består av tre delar - kropp, tanke och själ. Själen är förankrad i kroppen genom ett eteriskt band. Vid döden lösgörs detta band, och själen, som bär tanken med sig, börjar i normalfallet en resa till något av multiversums många dödsriken.
 
Top