Magi som förstör spelet

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
947
Location
Uppsala
Jag tänkte kolla lite på vad och om det finns typer av magi som ni anser bryter, stör, förstör spelet mer än vad de ger.

Exempel. För mig så brukar besvärjelser som gör att rollpersonerna kan flyga eller liknande förstöra mer än vad de ger. Både för mig som SL eller som spelare då det ofta sabbar stämningen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
  • Illusionsmagi är ett ständigt elände. Alltid dessa gränsdragningsproblem för vilka sinnen som påverkas och vilka effekter illusionen har på hen som tror på den respektive hen som inte tror på den. Jag har varit med om AD&D-äventyr där spelarna stup i kvarten blir misstänksamma och vill slå för disbelief.
  • Teleportation av andra är ett fruktansvärt vapen, teleportation av själv gör det enkelt att kringgå hinder. Alfred Besters SF-roman Tiger! Tiger! visar tydligt vilka följder förekomsten av teleportation får i ett samhälle.
  • "Bord duka dig!" -- det vill säga besvärjelser som frammanar materiella nyttigheter ur intet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Detect Evil. Detect Evil (eller i alla fall DnD versionen) är den sämsta magin. Och det blir bara värre när de introducerar varianter som Detect Lawful and shit.

Tycker dock inte själv att någon av de grejerna som Mekanurg tar upp är universellt dåliga. De kan defintivt vara dåliga, men om det görs rätt och i rätt setting så funkar det.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
947
Location
Uppsala
  • Illusionsmagi är ett ständigt elände. Alltid dessa gränsdragningsproblem för vilka sinnen som påverkas och vilka effekter illusionen har på hen som tror på den respektive hen som inte tror på den. Jag har varit med om AD&D-äventyr där spelarna stup i kvarten blir misstänksamma och vill slå för disbelief.
  • Teleportation av andra är ett fruktansvärt vapen, teleportation av själv gör det enkelt att kringgå hinder. Alfred Besters SF-roman Tiger! Tiger! visar tydligt vilka följder förekomsten av teleportation får i ett samhälle.
  • "Bord duka dig!" -- det vill säga besvärjelser som frammanar materiella nyttigheter ur intet.
Kan hålla med om de två undre såvida inte det finns väldigt tydliga begränsningar och risker. Men förstår även det du säger om illusioner även om jag inte har stött på det.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
947
Location
Uppsala
Detect Evil. Detect Evil (eller i alla fall DnD versionen) är den sämsta magin. Och det blir bara värre när de introducerar varianter som Detect Lawful and shit.

Tycker dock inte själv att någon av de grejerna som Mekanurg tar upp är universellt dåliga. De kan defintivt vara dåliga, men om det görs rätt och i rätt setting så funkar det.
Ja kanske skulle fungerat bättre som någon passiv förmåga.

Helt klart då kan allt göras bra i rätt setting. Mitt exempel med flyga funkar bra om det handlar om superhjältar men i en fantasyvärld som inte är byggd kring att sådant finns blir bara jobbigt att som SL behöva tänka på.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Mitt exempel med flyga funkar bra om det handlar om superhjältar men i en fantasyvärld som inte är byggd kring att sådant finns blir bara jobbigt att som SL behöva tänka på.
Leif Eurén och jag diskuterade för länge sedan just hur flygande varelser i en fantasyvärld påverkar arkitekturen. Det gäller då även mot drakar och karkioner. Här följer vad jag minns av motåtgärder:
  • Balkonger, fönster och borggårdar förses med skyddsgaller för att hindra intrång.
  • Takluckor, fönsterluckor, balkongdörrar och liknande får rejäla reglar på insidan.
  • Borgmurar förses med skyddade vaktkurer från vilka soldaterna kan beskjuta mål i alla riktningar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Ja kanske skulle fungerat bättre som någon passiv förmåga.
Nej. Den ska inte fungera på vanliga dödliga alls. Alltså. Det är okej om man kan på magiskt sett lista ut om någon är en demon från helvetet eller en ängel eller om någon har en warlock pakt med djävulen själv.
Men när det blir "Smith Smithson är uppenbarligen någon förklädd superonding då min detect evil aura säger det" trots att Smith Smithson inte har någon övernaturlig pakt med vare sig en ond gud eller en demon så är det plotmässigt skit.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Typ allt som kan missbrukas för att göra något annat än vad spelskaparen avsåg att magin skulle lösa och som inte är i magisystemets anda (men kanske dess bokstav). Sen vad det innebär varierar från situation och spel.

Men en bra riktlinje tycker jag är att magi ska vara förenat med en risk för ett påtagligt pris för RPn, det gör det åtminstone lättare att vara SL. Då finns det rimliga skäl till varför inte magikern så gärna lurar värdshusvärden med några falska guldmynt eller flyger över muren. Det kan upplevas som trist och begränsande för ens coola idé i stunden men ger ofta bättre verktyg för intressant spel i längden.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,875
Jag som tycker om att spelleda äventyr med mycket mysterier hatar magi i stil med "Genomskåda lögn"! Med en sådan trollformel kan spelarna lösa ett superavancerat mysterium på typ fem minuter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Mitt tråkiga svar är det här: Jag har väldigt svårt att föreställa mig någon form av magi som alltid förstör. Så länge spelet är byggt för att hålla magierna, så länge de inte bryter mot spelets stämning, och så länge den typ av äventyr det är tänkt man ska köra i spelet inte går sönder så funkar all magi.

Så om jag ska vara en gnutta mer seriös så tycker jag magi/förmågor/teknologi förstör mer än den ger om:
  • Den bryter mot spelvärldens stämning. Försöker man ha seriös undersökande skräck och så drar nån en Hands of Colubria… Den är alltså från Call of Cthulhu och gör att ens armar blir tre meter långa giftormar. Det är en jävla He-Manskurk liksom. Nej, sorry, det funkar icke.
  • Den löser något som är tänkt att vara spelarnas utmaning att lösa. "Vem är mördaren"-besvärjelser i mordmysterier. "Döda alla fiender"-besvärjelser i spel om att döda alla fiender. "Uncover map"-besvärjelser i spel om att utforska saker. Däremot funkar ju "vem är mördaren"-spells utan jätteproblem i spel om att döda alla fiender… För det är inte det spelet handlar om.
  • Den inte fuckar upp balansen (i form av t.ex. niche protection) i spelgruppen, om balans i spelgruppen är önskvärt. Som Angel Summoner. Det hade väl för all del varit helt OK med sån obalans, men även om AS' förmågor inte varit sådana att de löser alla utmaningar han och BMX Bandit ska lösa så tycker jag det verkar som att banditens spelare var mer inriktad på något lite mer jämbördigt.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Min åsikt är så pass lik kranks, så kan den som vill veta min åsikt kan läsa hans inlägg igen. :)
Mitt tråkiga svar är det här: Jag har väldigt svårt att föreställa mig någon form av magi som alltid förstör. Så länge spelet är byggt för att hålla magierna, så länge de inte bryter mot spelets stämning, och så länge den typ av äventyr det är tänkt man ska köra i spelet inte går sönder så funkar all magi.

Så om jag ska vara en gnutta mer seriös så tycker jag magi/förmågor/teknologi förstör mer än den ger om:
  • Den bryter mot spelvärldens stämning. Försöker man ha seriös undersökande skräck och så drar nån en Hands of Colubria… Den är alltså från Call of Cthulhu och gör att ens armar blir tre meter långa giftormar. Det är en jävla He-Manskurk liksom. Nej, sorry, det funkar icke.
  • Den löser något som är tänkt att vara spelarnas utmaning att lösa. "Vem är mördaren"-besvärjelser i mordmysterier. "Döda alla fiender"-besvärjelser i spel om att döda alla fiender. "Uncover map"-besvärjelser i spel om att utforska saker. Däremot funkar ju "vem är mördaren"-spells utan jätteproblem i spel om att döda alla fiender… För det är inte det spelet handlar om.
  • Den inte fuckar upp balansen (i form av t.ex. niche protection) i spelgruppen, om balans i spelgruppen är önskvärt. Som Angel Summoner. Det hade väl för all del varit helt OK med sån obalans, men även om AS' förmågor inte varit sådana att de löser alla utmaningar han och BMX Bandit ska lösa så tycker jag det verkar som att banditens spelare var mer inriktad på något lite mer jämbördigt.
 
Last edited:

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
947
Location
Uppsala
Mitt tråkiga svar är det här: Jag har väldigt svårt att föreställa mig någon form av magi som alltid förstör. Så länge spelet är byggt för att hålla magierna, så länge de inte bryter mot spelets stämning, och så länge den typ av äventyr det är tänkt man ska köra i spelet inte går sönder så funkar all magi.

Så om jag ska vara en gnutta mer seriös så tycker jag magi/förmågor/teknologi förstör mer än den ger om:
  • Den bryter mot spelvärldens stämning. Försöker man ha seriös undersökande skräck och så drar nån en Hands of Colubria… Den är alltså från Call of Cthulhu och gör att ens armar blir tre meter långa giftormar. Det är en jävla He-Manskurk liksom. Nej, sorry, det funkar icke.
  • Den löser något som är tänkt att vara spelarnas utmaning att lösa. "Vem är mördaren"-besvärjelser i mordmysterier. "Döda alla fiender"-besvärjelser i spel om att döda alla fiender. "Uncover map"-besvärjelser i spel om att utforska saker. Däremot funkar ju "vem är mördaren"-spells utan jätteproblem i spel om att döda alla fiender… För det är inte det spelet handlar om.
  • Den inte fuckar upp balansen (i form av t.ex. niche protection) i spelgruppen, om balans i spelgruppen är önskvärt. Som Angel Summoner. Det hade väl för all del varit helt OK med sån obalans, men även om AS' förmågor inte varit sådana att de löser alla utmaningar han och BMX Bandit ska lösa så tycker jag det verkar som att banditens spelare var mer inriktad på något lite mer jämbördigt.
Låter som bra riktlinjer och det är nog lite olika vad man tycker olika magiker följer eller inte. För mig bryter Flyga de flesta :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För Eon-teamet är det lite av en hobby att ta saker som fuckar upp andra settingar (tex teleportation) och ge dem en twist så att de funkar utan att ha dramatisk påverkan på världen. En lösning vi lekt med i fallet teleportation tex är en kvant-teleportation, där spellen nullas så fort någon observerar en.


Jag tycker Detect Evil hade kunnat vara jättekul om man 1) kör på alignments och 2) faktiskt funderat mer ordentligt på vilka effekter den borde ha på samhället. Men dess existens blir då ett roligt tankeexperiment, och att ha med den willy-nilly är bara fattigt. Detsamma kan egentligen sägas om min åsikt om all magi - tänk för helvete på hur den påverkar samhället.

Sedan är det väldigt settingberoende vad som fungerar och inte. Eftersom intriger är allt i Vampires setting blir tankeläsning as-megamäktigt, och om det görs för lättillgängligt sabbar man hela världsbygget. Illusioner och flygande däremot är ett mindre problem i Vampire, eftersom äventyren sällan handlar om questing oavsett.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
För mig som spelare och spelledare har jag inte stött på nåt som förstört spelet eller stämningen annat än:

Orden som aktiverar cantrips i AD&D 1st ed Unearthed Arcana. "Zippo" för eld, nån?
En livssugande magisk pryl vars räckvidd expanderade och inte kunde stoppas på något uppenbart sätt från nåt Eon-äventyr. Så vi råkade stöta på en sak som kommer döda världen utan minsta förvarning. So long Mundana :(
Fantasyaktiga magiker i annars dämpade spel (se CoC med en hel del andra skräckrollspel).

Men med det sagt så uppskattar jag verkligen om spelkonstruktören går genom den magi som är lättillgänglig och hur den används eller inte i samhället så man inte måste göra det arbetet själv. Ju tillgängligare magi, desto mer behöver tänkas genom.

Jag vet dock andra som inte är fan av att rollpersonerna har tillgång till flyga, teleportering och liknande för att det gör konstruktionen av hinder för rollpersonerna svårare. Jag ser det mest bara som en utmaning för mig som spelledare att hitta på hinder som fungerar annorlunda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Låter som bra riktlinjer och det är nog lite olika vad man tycker olika magiker följer eller inte. För mig bryter Flyga de flesta :)
Well. Jag har kanske spelat lite för mycket superhjältespel – för mig är nog "flyga" en av de absolut minst förstörande förmågorna =) Men det handlar som sagt om vad man spelar, vad man förväntar sig, vad som "ska" vara utmaningar. I superhjältespel är ju "ta sig upp någonstans" ganska sällan utmaningen, så att säga.

Eller ja, det beror väl på superhjältespelet antar jag…
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
947
Location
Uppsala
Well. Jag har kanske spelat lite för mycket superhjältespel – för mig är nog "flyga" en av de absolut minst förstörande förmågorna =) Men det handlar som sagt om vad man spelar, vad man förväntar sig, vad som "ska" vara utmaningar. I superhjältespel är ju "ta sig upp någonstans" ganska sällan utmaningen, så att säga.

Eller ja, det beror väl på superhjältespelet antar jag…
I superhjältespel kan jag köpa det men annars så ska det var väl etablerat i världen.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
I en värld befolkad av människoliknande varelser och det finns andra som flyger kan jag tänka mig att någon som kan magi skulle vilja flyga. (Beroende förstås på alla andra faktorer som hur farlig magi är, hur farlig luften är, vad de som blir magiker är ute efter osv osv.) Flyga är ett bra sätt att utforska världen på, speciellt om flyghastigheten överträffar ¨gånghastigheten.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu blir jag sugen på att göra en kung fu-värld som består av branta bergstoppar omgivna av till synes bottenlösa, molnhöljda stup. I en sådan värld hade olika nivåer av flygförmåga blivit en essentiell feature för att ta sig runt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,656
Location
Värnhem, Malmö
Nu blir jag sugen på att göra en kung fu-värld som består av branta bergstoppar omgivna av till synes bottenlösa, molnhöljda stup. I en sådan värld hade olika nivåer av flygförmåga blivit en essentiell feature för att ta sig runt.
Med stackars jordbundna plebs som inte har tillräckligt stark kung fu för att kunna flyga. På sin höjd får de kanske åka luftskepp eller flygande matta.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Om jag tänker mig vanligt äventyrande.
  • Tidsresande.
  • Kontrollera personer.
  • Ta formen av andra personer.
  • Passera genom material
  • Återuppliva personer.
Det sista hatar jag dessutom i tv-serier.
 
Top