Nekromanti Magi roligare i DoD

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Jag har för mig att man kan kringgå den regeln genom att använda kallhammrat stål, vad det nu skall innebära?
(HAr för mig att det blandas med kalk?)

Gör vapen eller rustning av det är vipps har du en rustad magiker ;-)

PalMer - allt går att modifiera
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Vad jag menade så fort en magiker kastar e magisk formel så kan spelarna idenftifera vad den gör och exakt vad som komemr ske. Fast det är väl en yrkesskada.
Och ja, noder, Ghan-linjer,magistormar och liknande är inget okänt för oss dåvi spelat så pass länge och hunnit bekanta sig både med det ena och det andra - men det anser jag å andra sidan inte riktigt att ha med systemet i sig att göra. Det är lite mer kampannjmaterial i mina ögon.

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vad jag menade så fort en magiker kastar e magisk formel så kan spelarna idenftifera vad den gör och exakt vad som komemr ske.

Det är ju bara att modifiera besvärjelserna... i stället för att ge din elaka nektomatikerskurk GASMOLN låter du honom frammana ett moln av getingar. I stället för paralysera får han skapa elurladdningar som funkar som en elpistol (fysgrupp mot e eller slås ut tillfälligt). osv...
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Jag tycker överhuvudtaget att reglerna i EON är trögare än de i DoD

Excelsior!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Det är vad jag gör för tillfället - då vi spelar Drakar och magi är närvarande så är jag inte längre så stel med besvärjelser. Huvudsaken att det tillför något och att spelet inte förstörs på något sätt. Trots allt ska ju magin finnas därför att tillföra spelet en extra krydda...

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Re: Samma saker genom andra ögon

Jag tycker att Eons magi system är bäst och roligast. I DOD blir magikern en fält haubitz som ger eld understöd år de övriga rollpersonerna. De flesta av besvärjelserna är inriktade på att döda. I eon finns en uppsjö av olika besvärjelser som du kan modifiera eller skapa nya om du har lust. Allt för att tillföra en personlig känsla till det hela. Att lägga en besvärjelse i Eon är mycket enklare än vad det ser ut att vara och tar inte lång tid. Att det sedan tar tid om tex en spelare vill skapa en ny besvärjelse ger bara den rätta känslan av att det verkligen tar tid för magikerna att skriva ned besvärjelsen. Skapandet av en besvärjelse kan ta flera månader i Eon tid.

MVH "Gud"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Samma saker genom andra ögon

I DOD blir magikern en fält haubitz som ger eld understöd år de övriga rollpersonerna.

Bara om man gör den till det. Man får de magiker man förtjänar s.a.s.

De flesta av besvärjelserna är inriktade på att döda

Det är helt enkelt fel. Ta fram din magibox och räkna.

. Att det sedan tar tid om tex en spelare vill skapa en ny besvärjelse ger bara den rätta känslan av att det verkligen tar tid för magikerna att skriva ned besvärjelsen. Skapandet av en besvärjelse kan ta flera månader i Eon tid.

Ungefär som i DoD där det krävs labb och månader av forskning. Det är rimligt. Varför det även skall ta lång tid utanför spelet förstår jag inte.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
>Tja, jag håller delvis med dig. Magin i eon har tappat sin charm. Isället för något mystiskt och onormalt
>har det blivit en ren vetenskap. Nu är ju elementar magiker i DoD rätt trista. Faktiskt gillar jag varken eon
>eller DoD:s magisystem specielllt mycket, men om jag måste välja så blir det DoD.

Tänkte bara inflika att det ju finns andra varianter också - om man föredrar "kokboks-magi" framför
"paket-magi" så kan man ju t ex kolla in Geminis magisystem med sina Aspekter - mer flexibelt än
DoDs, mer stilkänsla än Eons.

--
Åke, som personligen inte är särskilt förtjust i Gemini som spel, men tycker att det har sina poänger.
 
Top