Nekromanti Magi roligare i DoD

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Är det bara jag som tycker att magi i drakar är fan så mycket roligare än i Eon. Jag har just börjat spelat med en Nekromantiker/Demonolog och det känns bra mycket roligare än att vara någon intetsägande magiker i Eon.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det bara jag som tycker att magi i drakar är fan så mycket roligare än i Eon. Jag har just börjat spelat med en Nekromantiker/Demonolog och det känns bra mycket roligare än att vara någon intetsägande magiker i Eon."

Naturligtvis håller jag inte med dig. Empirin är att mina två roligaste "magiker" var en häxa i Västmark och en lärare i teoretisk magi i Eon. Därefter kommer en kasse olika magiker i Ars Magica. DoDs magiker kommer inte ens i närheten.

Och ska jag skylla det på något så kan jag ju säga så här: DoDs besvärjelser är rena tvångströjan, etiketterna i form av magiskolor inbjuder verkligen till stereotypa rollpersoner, och det finns ingen information om hur magi egentligen fungerar.

Den stora fördelen med Eons magisystem är att det finns en teori som försöker förklara hur magi fungerar. Det gör att det kommer in en rollspelsaspekt i magikern som annars uteblir. Magiker utan förklaring på magi blir allt för lätt fälthaubitsar och understöd till krigarna. Magiker med förklaring på magi kan i alla fall göra annat än ge eldunderstöd.

Låt mig gissa: din nekromantiker/demonolog är klädd i svart?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Visst magin i Eon är mer vetenskapligt korrekt, men det är en viss charm att vara nekromantiker i drakar. Man samlar på örter petar ut ögon ur monster för att använda dom i olika ritualer. Jag har älltid älskad demonologer just för att dom inte har en massa besväljerser som är "fälthaubitsar". Utom dom ritar upp pentagram och har massa skumma substanser osv. Jag kom ihåg en artikel i Sikadus som hette pentagramets makt, när jag läste den så blev jag helt på Demonologer.
Elementarmagiker å andra sidan är förklädda fälthubitsar.
Det är inte så att Eons magi system suger eller så, det känns lite torrt.
 

Kristian

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
35
Location
Ronneby, Blekinge
Magi TRÅKIGT i DoD

Jag står här framför gladiatorarenan och just nu befinner sig de två överlevande kämparna och stirrandes i varandras ögon. Svetten droppar från Khabal den Öovervinnerliges näsa och fast Egoth Magicus verkar hålla en dräglig temperatur. Har nog att göra med någon minimagisk besvärjelse. Khabal sliter sitt breda svärd och störtar framåt i en enda suddig rörelse men på 3 nanosekunder har Egoth slängt en eldboll E46 i bröstet på honom. Jaja, synd på en så stor barbarkrigare. Han kunde ju om inte annat använts som trädkrossare i de Berendiska skogarna. En sak kan man iallfall säga, Krigskonsten Magi är tillsammans med de övriga stridsskolorna den mest utövade och sannerligen den effektivaste i sammhället idag...över till studion

(eller nått)

[color:red] /Kristian </font color=red>
 
G

Guest

Guest
En sak med Eon som DoD inte har är Kriagarmagiker som kan bära rustning och svärd (eller något annat metallvapen). Inte för att jag anser att en magiker ska bära rustning och svärd men möjligheten finns.

Magi i Eon är dessutom långt mer avancerat än i DoD och för den som hanterar reglerna är det en njutning att använda magin.

Jag har t ex en kompis som är heltänd på MERP men efter att ha läst igenom Mystik & Magi till Eon är han riktigt intresserad av dess system.

Nekromagiker finns det gott om och idén med att de måste offra varelser eller orsaka skada på sig själva är skitcool.

// Robin P. Liljenberg - Älskar Eon mer än det älskvärda men ack för simpla DoD

Mäster Spelledare ;-)
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tja, jag håller delvis med dig. Magin i eon har tappat sin charm. Isället för något mystiskt och onormalt har det blivit en ren vetenskap. Nu är ju elementar magiker i DoD rätt trista. Faktiskt gillar jag varken eon eller DoD:s magisystem specielllt mycket, men om jag måste välja så blir det DoD.

Per
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, de fåniga reglerna om att magiker inte kunde bära metall och kasta besvärjelser samtidigt var för övrigt bortplockade i DoD Chronopia.

- Ymir, har inte bestämt sig för vilket magisystem han gillar mest än...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Samma saker genom andra ögon

Och ska jag skylla det på något så kan jag ju säga så här: DoDs besvärjelser är rena tvångströjan, etiketterna i form av magiskolor inbjuder verkligen till stereotypa rollpersoner, och det finns ingen information om hur magi egentligen fungerar.

Lustigt, för de tre saker jag skulle vilja framhålla som DoDsystemets styrkor är: Fördefinierade besvärjelser, Bra tips för karaktärsskapande (magiskolor mm) och sist men inte minst: Mystik.

Fördefinierade besvärjelser:
Snabbt, avlastar spelledaren, flexibelt (för att skapa en ny besvärjelse behöver man bara komma på vilken effekt man vill uppnå, inte förklara hur besvärjelsen fungerar i detalj)

Magiskolor:
Detta underlättar när man skapar en karaktär. Man får tips om olika karaktärsdrag som är vanliga hos magiker av given typ och kan sedan kombinera dessa efter behag, gå helt emot dem eller strunta i dem. I vilket fall som helst har jag funnit att de stimulerar spelarens fantasi.

Mystik:
Till skillnad från Eon är magi något mystiskt. Att använda magi känns inte som ett prov i Kemi eller någon slags legobitar av regler. Det finns en förklaring av hur magi fungerar (magiboxen, spelarboken) men den är vag och svävande nog för att inte förta fantasystämningen.

Allt IMHO
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Samma saker genom andra ögon

"Fördefinierade besvärjelser:
Snabbt, avlastar spelledaren, flexibelt (för att skapa en ny besvärjelse behöver man bara komma på vilken effekt man vill uppnå, inte förklara hur besvärjelsen fungerar i detalj)"


Tja, nu är det inte fördefinierade besvärjelser specifikt som jag vänder mig mot, utan det faktum att det enbart finns fördefinierade besvärjelser. Annars kunde jag lika gärna klaga på Eon eller Ars Magica också. Vidare är DoDs besvärjelser en tvångströja. Ett dunderexempel är alla varianter av Skräckslå (Fasa, Terror och allt vad de hette). Dessa kunde likagärna vara en enda besvärjelse med olika effektgrader. Motorn finns där. Men nejdå - nekromantin måste ju vara värst, så vi skapar flera olika besvärjelser som gör samma sak, fast lite värre...

Vad gäller flexibilitet... nu vet jag inte hur det är med dig, men principen "låt spelledaren hitta på allt" anser jag inte vidare flexibelt. Skulle den definitionen gälla så är alla rollspel lika flexibla, och inget mer än något annat. Trots allt kan spelledaren hitta på allt i alla rollspel...

"Mystik:
Till skillnad från Eon är magi något mystiskt. Att använda magi känns inte som ett prov i Kemi eller någon slags legobitar av regler. Det finns en förklaring av hur magi fungerar (magiboxen, spelarboken) men den är vag och svävande nog för att inte förta fantasystämningen."


Tur att du skrev "IMHO" sist i brevet... /images/icons/wink.gif

För min del är det tvärtom. Den "förklaring" som finns av magi i spelarboken och magiboxen säger liksom ingenting, inger ingen som helst känsla för min del och är ingen som helst grund för att rollspela på. Jag menar, vi har en femtioåring som studerat magi i fyrtio år... men ingen, i alla fall inte han själv, vet vad han gör, hur han gör det, eller hur han ska förklara det för en kollega?

På samma sätt tycker jag bra mycket bättre om magin så som den förklaras i Eon. Det finns en hel kasse med olika synvinklar på magi (och ingen av dem är nödvändigtvis den korrekta), vilket gör att man faktiskt kan rollspela en debatt mellan två magiker.

Sen återigen, mystik ligger inte i att inte veta något. Mystik finns i att det finns en gräns mellan det som man vet och det som man inte vet. Har man inte förklarat vad man vet så kan man heller inte ha något gränsland mellan det kända och det okända, och därmed ingen mystik.

Nej, på alla tänkbara vis lyckas DoDs magi bli något så omystiskt som en 15,5cm fälthaubits.

Ladda och skjut!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Samma saker genom andra ögon

principen "låt spelledaren hitta på allt" anser jag inte vidare flexibelt.

Jag håller med, men det är ju inte heller fallet. Det finns en mängd besvärjelser att extrapolera från och riktlinjer för forskning mm.
Om jag tycker att min karaktär skall kunna en besvärjelse som har effekt X så kan jag prata med SL om detta och tillsammans definiera besvärjelsens effekt. Säg att jag t.ex i en naturlig omgivning vill kunna frammana en matta av små blå och svarta svampar som genom sin klibbighet fungerar som flugpapper för folk som försöker gå över dem.
Genom att formulera vad jag vill uppnå är besvärjelsen i det närmaste färdig och behöver bara få yta per E, limstyrka per E, Varaktighet och skolvärde. Då har vi de två komponenter som spelar någon roll: effekt i spelvärlden och regelmekanik.
Om jag väver denna besvärjelse av små magitrådar, åkallar den allomfattande naturanden eller skiftar verkligheten litegrann genom att trycka på den med min vilja spelar ingen roll.

Jag menar, vi har en femtioåring som studerat magi i fyrtio år... men ingen, i alla fall inte han själv, vet vad han gör, hur han gör det, eller hur han ska förklara det för en kollega?

Nej, magikern vet mycket väl vad han gör, hur han gör det och kan, givet tillräckligt med tid, förklara det för en kollega. Spelaren vet det däremot inte och det behöver inte vara ett hinder. Krigarens spelare kan inte slåss med svärd, tjuvens spelare kan inte dyrka upp lås och jägarens spelare vet inte hur vildsvinsspillning ser ut men de kan också spela sina respektive karaktärer.

Om min magiker skulle förklara sin flugpappersformel in game skulle han kunna det. Jag kan utan problem hitta på ett tiotal förklaringar som låter bra och är någotsånär stämningsfulla och mystiska...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Samma saker genom andra ögon

"Nej, magikern vet mycket väl vad han gör, hur han gör det och kan, givet tillräckligt med tid, förklara det för en kollega. Spelaren vet det däremot inte och det behöver inte vara ett hinder. Krigarens spelare kan inte slåss med svärd, tjuvens spelare kan inte dyrka upp lås och jägarens spelare vet inte hur vildsvinsspillning ser ut men de kan också spela sina respektive karaktärer."

Nja, säg inte det. Jag är galen nog för att både prova på fäktning, stridskonst, läsa Clausewitz, spela krigsspel, studera medeltida lås (och moderna) samt vara scout. Så varför inte i alla fall bidra med en Magic 101 så att jag i alla fall har en chans att nå upp till samma nivå när jag spelar magiker?

Dessutom finns det en fördel till med en förklarad magiteori: man vet var gränsen går. Ta till exempel diskussionen på Eon-forumet just nu, huruvida Gandalf är en fjant och Midgårds magi är mjäkig. Tolkien har helt enkelt satt upp några regler för hur magin fungerar i Midgård: den är huvudsakligen artefaktbaserad och man kan göra en del kul artefakter som ringar, palantirer, silmariler et cetera. Formelmagin är dock rätt begränsad. Med dessa regler har man skapat en slags "stil" på magin, så att magin i spelvärlden inte blir ännu en fälthaubits-kopia. En annan favorit på den punkten (även om jag inte gillar resten av spelet) är Stormbringer/Elric!. Magin där är demonbaserad, vilket ger miljön sin speciella stil.

Inga sådana "stilregler" finns i DoD. Därmed blir det mest sörja av alltihop.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Personligen så ser jag DoD:S frästa fördel med magisystem att det är mycket, mycket simpelt. Svagheter? Tja, alla vet allt om det (=inget mystik) + att det är alldeles för stelt och inte tillåter någon improvisering.

Jag är mer för sk. Improviserad magi (Magikernas Handbok) - eller snarare,reglerna för magi Mage - The Ascension där man får kombinera olika Spheres för att uppnå resultat. Geminis magisystem verkar bra, men jag har bara bläddrat i det (men det verkar tyvärr ha att göra med element - något som suger iIMHO). Eons regler vet jag dock intet om - tack och lov om man ska lita på vissa rod här... /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Visst magin i Eon är mer vetenskapligt korrekt, men det är en viss charm att vara nekromantiker i drakar. Man samlar på örter petar
ut ögon ur monster för att använda dom i olika ritualer. Jag har älltid älskad demonologer just för att dom inte har en massa
besväljerser som är "fälthaubitsar". Utom dom ritar upp pentagram och har massa skumma substanser osv. Jag kom ihåg en artikel
i Sikadus som hette pentagramets makt, när jag läste den så blev jag helt på Demonologer.
Elementarmagiker å andra sidan är förklädda fälthubitsar.
Det är inte så att Eons magi system suger eller så, det känns lite torrt.


Det går alldeles utmärkt att göra allt ovanstående i Eon också. Du kan bereda skumma elexir av alvögon i missleblod(huh!), frammana demoner, till och med rita pentagram /images/icons/smile.gif. Det går faktiskt (tro det eller ej) även att vara en utmärkt fälthaubits i Eon. En av mina spelare har gjort ett utmärkt exempel på det. Vad DoD har som inte Eon har är en god uppsättning droger. Några har smugits in i de olika modulerna men giftreglerna verkar ha uteblivit vilket är synd.
Nåväl över till magi igen, jag tycker att Eonsystemet är både bättre och sämre. Bättre för att det krävs en hjärna bakom besvärjelsekastandet(vad funkar bäst med vad? och när? och hur?). Sämre för att det liksom stridssystemet drar ner tempot i actionsekvenserna. Nåväl fördelarna med ett intressantare system överväger nog den iofs stora nackdelen.
Nu en fråga till Krille: Hade ni någon mall när ni skapade effekterna i Mystik och magi? T.ex m/filament kg/filamet ob1t6/filament etc. Jag tänkte skapa lite nya effekter och vill inte rubba balansen för mycket.

/Micke
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Svagheter? Tja, alla vet allt om det

Vet man verkligen det? Jag tycker inte man vet mycket mer än de regeltekniska data som finns. I DoD bara "händer" magi när någon som kan uttalar några ord och viftar med händerna. Visst finns det magiska kraftlinjer, men vad f-n använder man dem till???

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Re: Samma saker genom andra ögon

DoDsystemets styrkor är: Fördefinierade besvärjelser

Och om man tillåts skapa dessa fördefinierade besvärjelser kan man i grunder göra E1 hur mäktig som helst eftersom det inte finns något system för hur man VERKLIGEN gör en besvärjesle som i Eon, IMHO.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Tvetydigt...

magin i Eon är mer vetenskapligt korrekt

Vetenskapligt korrekt...hm, möjligen i Mundana då men i vår värld är den knappast det.

/Erik, som tycker att fågeln flög åt två olika håll...

an'Lofir
Haunted by my own mind.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Lord of Empire on 2000-06-09 12:29.</EM></FONT></P>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Samma saker genom andra ögon

Så varför inte i alla fall bidra med en Magic 101 så att jag i alla fall har en chans att nå upp till samma nivå när jag spelar magiker?

Lite mer information hade kanske inte skadat. Jag tycker dock att den information som finns räcker bra att fantisera runt... precis som jag tycker att det går utmärkt att spela en Alv baserat på 10-20 rader artbeskrivning.

För mycken eller för detaljerad information begränsar snarare än stimulerar fantasin.

Inga sådana "stilregler" finns i DoD.

Det finns inget kapitel om magins metafysik men formelmängden uttrycker IMHO med all önskvärd klarhet vilken typ av effekten man kan uppnå. Magiboxen är späckad med stilistiska tips, bland annat i form av de karaktäristika för olika magiskolor du ogillade så.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Idiotsäkerhet

Och om man tillåts skapa dessa fördefinierade besvärjelser kan man i grunder göra E1 hur mäktig som helst eftersom det inte finns något system för hur man VERKLIGEN gör en besvärjesle som i Eon, IMHO.

Om spelledaren godkänner det så... en spelledare som gör det skulle nog även acceptera en EON-besvärjelse som trancenderar de begränsningar som ges i reglerna. Det är inte möjligt eller intressant att göra ett system idiotsäkert.
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Jag tycker klart att magi är roligast i DoD!

Det finns en uppsjö av olika besvärjelser och systemet är snabbt och enkelt. Visst faller lite av realismen jämfört med Eon, men magi och realism?

Eon's system är alltför invecklat, varje spelare som vill spela magiker måste vara ordentligt insatt i reglerna, vilket de sällan har varken tid eller ork till ;-)

PalMer - allt går att modifiera
 
Top