Nekromanti Magi-mesigt!?

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Re: Trött på alla haubitsmagiker (NT)

Håller med fullständigt, var för måste ala magiker vara inriktade på strid. Magi har andra syften än att ta död på andra. Och om man nu verkligen vill döda folk gör det med fantasi.

MVH "Gud"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Trött på alla haubitsmagiker (NT)

Precis! Om man ska döda någon så ska man trycka ner en gurka i halsen på de eller något liknande skitskumt! /images/icons/smile.gif

(P.S. Det var en sarkasm - vad är felet på att kasta en blixt eller hugga huvudet av de med ett svärd?)




[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Argument som inte håller då allt som kan uppnås med magi enklare kan uppnås med hederligt arbete. Och meningen är inte att magin ska vara haubitskaliber, men den ska vara användbar. Som det är nu är magin en vetenskap som magiker studerar bara för att den existerar, inte för att den fyller någon funktion. Det krävs såpass mycket förberedelser för att åstadkomma mäktig magi, och kostar så mycket, att det tar kortare tid och kostar mindre att hyra en mängd personer för att åstadkomma samma arbete som magikern skulle utföra med magi. Den enda magin som direkt är användbar är väl biotropin vilken kan åstadkomma effekter som mundanas läkarvetenskap inte klarar.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Om man ser till hur svårt det är att lyckas med den typen av besvärjelser och ritualer så är det ganska sällan man lyckas. Men de är mäktiga, biotropi tillsammans med psykotropi (till viss del) och daimontropi är dugligt mäktigt. Men i övrigt så finns det få användningar av magi som kan överträffa vad man kan åstadkomma med vanligt arbete.

"Vad är då meningen med magi?, om det inte är bättre än svärdet" - snobbig adelsman
"Nå, här är svaret, det är inte bättre. Å andra sidan så finns det heller något annat som är bättre" - Magister Rafali

Det sammanfattar ganska bra vad jag menar.

- Rinswind then concluded, twoflower did not only see the world through pink glasses, he filtered it through a pink brain.... - Terry pratchett, The color of magic.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Tja, det finns inget som skulle hindra en teknologisk utveckling av en standard fantasy värld, och det finns inget i mundana som motsäger det. Dessutom så finns det plåtrustningar, alltså måste krutvapen ha börjat göra sitt inträde, om man ska vara petig. Med tanke på att det dessutom tar hälften så lång tid att avfyra en flintlåspistol än vad det tar att få iväg en eldboll så får man nog anta att magikern som ställde sig och gestikulerade endast åstadkom ett spektakulärt sätt att dö på. Det skulle nog gälla även om magikerns motståndare var utrustad med en långbåge.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Tja, då grundräckvidden är 30 meter för en blixt så lär nog krigaren utan problem hinna spurta fram till magikern och skjilja hans huvud från axlarna innan magikern ens hinner säga flaska. Magi går ju sist i stridsrundan så....
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Man behöver inte bara använda magi i offensiva syften heller, man kan använda det praktiskt också. Som för att skapa regn och hitta igen borttappade saker till exempel. Hela folk o.s.v...."

Det är sant, och att hela folk är nog det mäktigaste du kan åstadkomma med magi. Allt annat är det bättre att åstadkomma med vanligt arbete, det går fortare och är billigare.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Det beror helt på kampanjformen. För tunnelkrälarna tar det för lång tid att utöva mäktig magi, ja. För en person som spelar en hovkampanj är tid dock inget större problem. Det kan bli lite problem med synkroniseringen, men tro mig, det går att få kraftfull magi klar alldeles i lagom tid om man bara planerar lite."

Jo, det är sant, men magi tar såpass mycket tid i anspråk så den magikern lär man inte se mycket av vid hovet...
Och planering ? tja några månader för att forska fram en besvärjelse eller effekt, ett antal dygn i alkemilaboratioret för att förbereda artefakten i vilken man tänker installera besvärjelsen som projektor. I de flesta fall så utesluter det magikern i handlingen på en kampanj totalt, om han inte har en rådgivande roll, vilket i och för sig kan vara ganska intressant. Men sedan i grund och botten, en magiker får spendera MYCKET tid till att syssla med magi, det går inte att undkomma. Att sedan endast dela in kampanjer i "tunnelkrälande" eller "hovkampanj" är inte lite nedlåtande, det finns så mycket bortom detta :)

En kampanj där magikern är i centrum och man spelar igenom hans experiement och studier, eller sökande av försvunnen eller ny kunskap kan vara mycket roande och ge tillfälle till mycket intressant ROLLspelande. Det finns nog ingen gräns för vad för slags intriger och utvecklingar han kan dras in i...
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

Sant, det går att lyckas med saker om man tänker, men det kräver också osannolikt höga färdighetschanser (över 15) för att ens ha en chans att lyckas med de många och ofta svåra (över Ob3T6) slagen för att få fram effekterna av en besvärjelse. Detta kräver en magiker av rejäl kaliber, vilket lär vara sällan man ser. Att uppnå färdighetschanser över 15 tar ju sin tid, och att sedan uppnå runt 20, vilket oftast behövs om man ska ha en chans med magi, tar så pass lång tid och kräver så extrem tur att man sällan når sådana värden med en rollperson.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

Och hur länge ska din magiker befinna sig i sitt laboratorium och hur mycket ska han inte lägga ut på att skapa dessa förtrollade pilar (minst någon månad och många tusen silverdaler) när det lika gärna hade räckt med att fylla motståndaren med en sådan mängd pilar att han avlider precis lika bra som av explosionen ? :)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

Tja, att tänka ut dem och utnyttja finesserna i systemet är inga problem, att lyckas med de osannoligt höga slagen för alstra, transformera och besvärjelser eller ritual är ju en helt annan sak....
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

Och ? du får en eldslåga som orsakar Ob1T6 poäng Trauma och smärta samt har ett antändningsvärde på 4 (om ja g nu minns korrekt) vilken du får där du vidrör något. Så vad ska du använda den till ? tända din pipa ? Finns enklare sätt att göra det...
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Trött på alla haubitsmagiker (NT)

Tja, magi behöver inte vara inriktat på strid, men så fort någon nämner att magi är klent i Eon så antar alla att man direkt menar strid. Försök att bygga en borg, en bro eller så ett fält med magi ? det blir lättare att göra för hand. Magin bör åtminstonde vara av den kalibern att man kan uppföra en bro eller så ett fält med den.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det jobbiga är att du i så fall måste skapa en hel uppsättning med nya besvärjelser och effekter, vilket i sin tur skulle bli typ en ny modul. För mycket av magin och dess effekter i M&M är inriktad på strid och helande.
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
Re: Magi-Ej mesigt

Sant skadan är inte specielt imponerande men det var heller inte meningen med pilen.
användningsområdet är huvudsakligen till sjöss mot båtar eller skepp.
tänk dig ett eldklot med 8 meters diameter som sitter mitt i skeppet.
8 meters diameter ger 4 meters radie eller med andra ord elden når seglen vi får heller inte glömma att skeppet är byggt av trä.
hårdträ har en svårighet för antändning på ob 3t6 första rundan denna svårighet sjunker med ob 1t6 per runda såm det brinner.
Elden varar i en minut = 15 rundor.
när magin är över kommer nog skeppet att vara en munter liten brasa.

och när det gäller land så är pilen bra till att t.e.x blockera stadsporten med för att ge en försprång.

mot en arme så skjut en häst, hästen får panik och plötsligt så spelar ett stort eldklot billjard med fiendens formationer.
inte så mycket skada men förvirringen är värdefull
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Alla ni som tycker att magi är för mesig: Skapa egna effekter! Höj eller sänk skadan, tiden, avståndet m.m på befintliga effekter. Magisystemet är faktiskt otroligt flexibelt och jag funderar på att andvända det i andra spelvärldar t.ex Ereb. Alstingsmetoderna behöver inte heller vara likadana!

/Tzoch
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Re: Trött på alla haubitsmagiker

Har alldrig hört talas om en besvärjelse som i sig bygger en hel borg i något rollspel eller bok. Men man kan alltid andvända magi för att gräva ut grunden, levitera byggmaterial mm dvs förenkla arbetet för arbetarna så att det kostar mindre att bygga borgen. Ditt argument om att arbete skulle vara enklare än magi håller inte då en magiker med en lätt besvärjelse kan gräva ut en kubikmeter jord på ett par sekunder utan att lyfta ett finger. Visserligen måste magikern studera ett par veckor för att lära sig den besvärjelsen men det är väl värt det när potatislandet skall grävas!/images/icons/wink.gif

Tzoch'anthars molnavmjöl
Även känd som: Mittismeten
Alstra biotropi ob3t6
Besvärjelse 0b3t6

"Skapar ett moln av mjöl med radien 4 meter framför magikern, alla som täcks av mjölet blir vita."
Tillsätt vatten,salt och ett davas eldhav. Servera gärna med jordgubbssylt.

/Tzoch
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Re: Magi-Ej mesigt

Sen finns det ju hjälpmedel som voododockor, sanna namn m.m som drar ner svårigheten att lycka med en besvärjelse mot just den personen. Dessutom kan man göra "vänliga"/images/icons/laugh.gif besvärjelser som bara fungerar på offer som vill bli besvärjade. Om man andvänder alla hjälpmedel kan man få ner svårigheten på besvärjelsekastet med -0b5t6!/images/icons/cool.gif
I alstringssyfte så säger jag bara KONGELAT! Dessa är dock väldigt dyra men man kan ju alltid framstalla egna.

/Tzoch
 
Top