Nekromanti Magi lite för bra

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jag måste höra om det inte finns fler som håller med att magi kan ibland uppnå sådana nivåer så det blir läskigt.

För normal svårighet med effekten Teleportera kan en magiker röra sig hundra meter på två rundor. Han vilar en runda för att återfå stridsuttmattning och därmed är den borta.

Han rör sig 100 meter/ 3 rundor
100m / 12 sekunder
500m / minut
30000m /timme

Altså 300 km/h

Det är inte så svårt att genomföra. Finns det någon regel som kan motverka denna form av nästan missbruk av reglerna eller ska teleport magiker vara mästare i att förfytta sig. Förstå vilka underbara kurirer de kan vara.

Någon som har några åsikter.
 
100 m på 12 sekunder, det är lite långsammare än de snabbaste hundrameterslöparna idag. I slutändan blir det 30 km/h, inte 300. Jag är osäker på vad en häst kan hålla för medelhastighet, men känns inte som om magikern är direkt överlägsen, speciellt inte om man räknar med den utbildning som krävs.
 
Räkna nollorna [ant]

100 meter på 12 sekunder
500 meter på 1 minut
30 000 meter på 1 timme
en kilometer=1 000 meter (kilo=tusen)
30 000 meter = 30 kilometer

Rätt svar är således 30km/h, en helt ok hastighet, men inte överlägsen en ryttare.

Tag sedan i anspråk fummelchanserna jämfört mellan de två transportsätten.

Ryttaren slår ett slag för hela dagens resa - magikern slår väl 5 slag i minuten, eller 300 slag i timmen. 2 400 slag på en 8-timmars arbetsdag. Yeepers!
 
Re: Räkna nollorna [ant]

ökar man magnituden ett eller två steg så går det grymt bycket snabbare. Inget jag vill gör mycket med fummel risk. Men ändå.

Sedan vill jag se den häst eller löpare som orkar springa 30Km/h i en timme.
 
Du tjänar ännu mer på att göra ritual av den vad jag vet, speciellt med tanke på fummelrisken. Tror jag gjorde en ritual på 8 timmar som gjorde att man kunde flytta sig över hela Consaber (det som kunde vara aktuellt för den personen), tror det var 1000 km, dvs 7 magnituder (?). Chansen var dessutom kring 90% att den skulle lyckas med samtliga slag med bra färdigheter (13-17).
Om Thalamur kommer över gränsen i norr så kan kungen ha börjat ge order inom ett dygn.
 
Förutom det som tidigare skrivits så ska man komma ihåg att magikern antigen ska kunna se platsen eller ha besökt den förut.
Alltså blir det jobbigt om magikern inte ska ta sig över en platt slätt där man ständigt kan se 100 m framför sig.

Man skulle väl visserligen kunna tänka sig att man visar kurir-magikerna deras rutt i förväg men då blir det ändå ganska oeffektivt eftersom kuriren inte har nån som helst förvåga att improvisera sin resväg om den förbestämda rutten inte är lämplig för tillfället.
 
Re: Räkna nollorna [ant]

En löpare kan självklart inte springa 30 km/h i en timme.... Men en vältränad häst med ryttare på ryggen kan nog lätt hålla den hastigheten i över en timme. Enligt Eons regler så är dock just en timme den maximala restiden för en ryttare med häst som galloperar i 30 km/h men alltså klarar de ändå det som du betvivlade.

Om hästen inte har en ryttare på ryggen så ligger maxhastigheten på närmare 80 km/h... så utan ryttare så klarar den sig nog bra mycket längre än en timme.
 
Teleport är ju också den enda effekten med en exponentiell (eller vad det nu heter) effektökning vid höjning av magnitud. Man hade ju lätt kunnat husreglera om den till att ha sin teleporträckvidd styrd av ökad räckvidd (30 m per svårighetsökning).

- L
 
Fast IMHO borde det vara tvärtom, att fler effekter har exponentiell ökning snarare än linjär - särskilt avståndsmodifieraren.

Fram för episk magi vid behov.

/RD
 
Re: Räkna nollorna [ant]

En löpare kan självklart inte springa 30 km/h i en timme.... Men en vältränad häst med ryttare på ryggen kan nog lätt hålla den hastigheten i över en timme. Enligt Eons regler så är dock just en timme den maximala restiden för en ryttare med häst som galloperar i 30 km/h men alltså klarar de ändå det som du betvivlade.

Och framför allt riskerar inte ryttaren att bli ett decennium äldre och blekna bort ur existensen halvvägs fram till målet :gremsmile:
 
Re: Räkna nollorna [ant]

Det är bara om du får okontrollerad disperation av Kronotropiska filament och inte Ataxatropiska vilket om jag minns rätt förvirrar magikern i ett antal rundor.
 
Re: Räkna nollorna [ant]

Jag förstår vad du menar, men jag syftade på sänkningen av qadosh och den därmed förhöjda skenbara åldern som okontrollerad dissipation ger upphov till, borde kanske varit tydligare...
 
Re: Räkna nollorna [ant]

Om jag inte minns fel så måste man slå på en tabell där filamenten om man har otur kan omvandlas till en annan filamenttyp och därefter dissipera, eller är det i ett annat samanhang?
 
Re: Räkna nollorna [ant]

Har för mig att det endast gäller vid fummlande av transformering (även om det kanske hade lagt till en extra dimension av osäkerhet vid okontrollerad dissipation ^^)
 
Back
Top