Nekromanti Magi lite för bra

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jag måste höra om det inte finns fler som håller med att magi kan ibland uppnå sådana nivåer så det blir läskigt.

För normal svårighet med effekten Teleportera kan en magiker röra sig hundra meter på två rundor. Han vilar en runda för att återfå stridsuttmattning och därmed är den borta.

Han rör sig 100 meter/ 3 rundor
100m / 12 sekunder
500m / minut
30000m /timme

Altså 300 km/h

Det är inte så svårt att genomföra. Finns det någon regel som kan motverka denna form av nästan missbruk av reglerna eller ska teleport magiker vara mästare i att förfytta sig. Förstå vilka underbara kurirer de kan vara.

Någon som har några åsikter.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
100 m på 12 sekunder, det är lite långsammare än de snabbaste hundrameterslöparna idag. I slutändan blir det 30 km/h, inte 300. Jag är osäker på vad en häst kan hålla för medelhastighet, men känns inte som om magikern är direkt överlägsen, speciellt inte om man räknar med den utbildning som krävs.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Räkna nollorna [ant]

100 meter på 12 sekunder
500 meter på 1 minut
30 000 meter på 1 timme
en kilometer=1 000 meter (kilo=tusen)
30 000 meter = 30 kilometer

Rätt svar är således 30km/h, en helt ok hastighet, men inte överlägsen en ryttare.

Tag sedan i anspråk fummelchanserna jämfört mellan de två transportsätten.

Ryttaren slår ett slag för hela dagens resa - magikern slår väl 5 slag i minuten, eller 300 slag i timmen. 2 400 slag på en 8-timmars arbetsdag. Yeepers!
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: Räkna nollorna [ant]

ökar man magnituden ett eller två steg så går det grymt bycket snabbare. Inget jag vill gör mycket med fummel risk. Men ändå.

Sedan vill jag se den häst eller löpare som orkar springa 30Km/h i en timme.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Du tjänar ännu mer på att göra ritual av den vad jag vet, speciellt med tanke på fummelrisken. Tror jag gjorde en ritual på 8 timmar som gjorde att man kunde flytta sig över hela Consaber (det som kunde vara aktuellt för den personen), tror det var 1000 km, dvs 7 magnituder (?). Chansen var dessutom kring 90% att den skulle lyckas med samtliga slag med bra färdigheter (13-17).
Om Thalamur kommer över gränsen i norr så kan kungen ha börjat ge order inom ett dygn.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Förutom det som tidigare skrivits så ska man komma ihåg att magikern antigen ska kunna se platsen eller ha besökt den förut.
Alltså blir det jobbigt om magikern inte ska ta sig över en platt slätt där man ständigt kan se 100 m framför sig.

Man skulle väl visserligen kunna tänka sig att man visar kurir-magikerna deras rutt i förväg men då blir det ändå ganska oeffektivt eftersom kuriren inte har nån som helst förvåga att improvisera sin resväg om den förbestämda rutten inte är lämplig för tillfället.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Re: Räkna nollorna [ant]

En löpare kan självklart inte springa 30 km/h i en timme.... Men en vältränad häst med ryttare på ryggen kan nog lätt hålla den hastigheten i över en timme. Enligt Eons regler så är dock just en timme den maximala restiden för en ryttare med häst som galloperar i 30 km/h men alltså klarar de ändå det som du betvivlade.

Om hästen inte har en ryttare på ryggen så ligger maxhastigheten på närmare 80 km/h... så utan ryttare så klarar den sig nog bra mycket längre än en timme.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Teleport är ju också den enda effekten med en exponentiell (eller vad det nu heter) effektökning vid höjning av magnitud. Man hade ju lätt kunnat husreglera om den till att ha sin teleporträckvidd styrd av ökad räckvidd (30 m per svårighetsökning).

- L
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Fast IMHO borde det vara tvärtom, att fler effekter har exponentiell ökning snarare än linjär - särskilt avståndsmodifieraren.

Fram för episk magi vid behov.

/RD
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Räkna nollorna [ant]

En löpare kan självklart inte springa 30 km/h i en timme.... Men en vältränad häst med ryttare på ryggen kan nog lätt hålla den hastigheten i över en timme. Enligt Eons regler så är dock just en timme den maximala restiden för en ryttare med häst som galloperar i 30 km/h men alltså klarar de ändå det som du betvivlade.
Och framför allt riskerar inte ryttaren att bli ett decennium äldre och blekna bort ur existensen halvvägs fram till målet :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Räkna nollorna [ant]

Det är bara om du får okontrollerad disperation av Kronotropiska filament och inte Ataxatropiska vilket om jag minns rätt förvirrar magikern i ett antal rundor.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Räkna nollorna [ant]

Jag förstår vad du menar, men jag syftade på sänkningen av qadosh och den därmed förhöjda skenbara åldern som okontrollerad dissipation ger upphov till, borde kanske varit tydligare...
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Räkna nollorna [ant]

Om jag inte minns fel så måste man slå på en tabell där filamenten om man har otur kan omvandlas till en annan filamenttyp och därefter dissipera, eller är det i ett annat samanhang?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Räkna nollorna [ant]

Har för mig att det endast gäller vid fummlande av transformering (även om det kanske hade lagt till en extra dimension av osäkerhet vid okontrollerad dissipation ^^)
 
Top