Nekromanti Magi kritik.. å dwarfs

Ironclaw

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
30
Location
Tidaholm, Västragötalandslän
Re: Håller helt med naug.

O inte ens standard dvärgen är särskiljt tantig. Dvärgarna är säkert det hårdaste krigarsläktet på mundana om man räknar bort de trögtänkta trukkerna!/images/icons/grin.gif
 

Ironclaw

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
30
Location
Tidaholm, Västragötalandslän
ett annat sätt....

Något som de flesta i vår grupp har varit nöjda med är att om man missar färdighetsslaget med mer än vad man har i värdet tur fummlas slaget!!!! En sak till i eon2 står det väl att alla startar med 11 i tur.... tråkigt, tråkigt och tråkigt (säger inget mer om det).
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Fummel eller ej

Typ nått sånt här: om man missar färdighetsslaget med mer än vad man har i värdet tur fummlas slaget!!!!

Eller så kan man helt enkelt använda sig av att en effekt på -10 innebär fummel. Personligen är jag inte helt nöjd med den här varianten heller /images/icons/wink.gif

Hur skulle motsvarande regel för perfekta slag se ut? En positiv effekt på 10? Då kan man aldrig få perfekta slag om man har låg nivå (under nivå 12 för normalsvåra Ob3T6-slag). Att ha kvar det gamla systemet för perfekta slag skär sig med det nya systemet för fummel, vilket bryter systematiken i regelsystemet...
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Fummel eller ej

Vad sägs om följande variant?

Fummel:
Om två eller fler av tärningarna utfaller med sex (innan omslag) och slutresultatet är större än FV x 1.5.
Exempel.
Har rp 15 i FV misslyckas denne på intervallet 16-21 och fumlar på 22+.


Perfekt:
Om alla tärningar utfaller med ett, eller alla tärningar utom en utfaller med ett är slaget perfekt om resultatet är mindre än hälften av färdighetsvärdet. Om resultatet är större än hälften av färdighetsvärdet är det bara lyckat.
Exempel.
Om rp har 15 i FV får denne perfekt slag om alla tärningar (utom en) utfaller med ett och summan av slaget är i intervallet 1-7 och lyckat om det är i intevallet 8-15.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Systematik, schysstematik

Systematik i regelsystem är bra för att:

Lära sig systemet.
Komma ihåg många olika regler. (tex i Eon så är minsta svårighets ökning +Ob1T6, och därmed enkelt att komma ihåg olika svårighetsökningar)

Fummel och perfekt reglerna är särfall, som man troligtvis kommer att minnas hur man än vrider och vänder på reglerna.
Och vi behöver knappast lära oss dom igen, så som vi förhoppningsvis redan är bekanta med dom.

Jag är för att -10 effekten ger fummel, men ingen ändring av perfekta-slag systemet.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Fummel eller ej

låter som en ypperlig fummelregel.

Är dock osäker på huruvida regelmodifikationen för perfekta slag kommer att göra någon praktiskt skillnad...
Om alla tärningar förutom en tärning utfaller '1' så kommer summan av tärningarna defintivt vara väldigt liten, och då så kommer den väl väldigt ofta att vara under FV/2, eller ?

Kanske att det gör lite skillnad för folk som gör svåra slag med låg FV...

äsch, JAG vet inte !
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Fummel eller ej

Fummel:
Om två eller fler av tärningarna utfaller med sex (innan omslag) och slutresultatet är större än FV x 1.5.
Exempel.
Har rp 15 i FV misslyckas denne på intervallet 16-21 och fumlar på 22+.


Jo... Det kan väl gå om man bara orkar. /images/icons/wink.gif
Själv har våra rollpersoner som max nivå 16-18 (min har max 14) på färdigheterna, så vi råkar aldrig ut för det här jobbiga regelmomentet med hur gudar med nivå 100 skall lyckas eller ej...


Perfekt:
Om alla tärningar utfaller med ett, eller alla tärningar utom en utfaller med ett är slaget perfekt om resultatet är mindre än hälften av färdighetsvärdet. Om resultatet är större än hälften av färdighetsvärdet är det bara lyckat.


...det är kanske lite hårt för personer med nybörjarnivåer (5-7)?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Fummel eller ej

Själv har våra rollpersoner som max nivå 16-18 (min har max 14) på färdigheterna, så vi råkar aldrig ut för det här jobbiga regelmomentet med hur gudar med nivå 100 skall lyckas eller ej...

Jag tror inte att det var just detta som det goda Grottrollet ville adressera, exemplet till trots.
Besvärar det inte dig att det är så lätt att misslyckas/fumla vid svåra tärningsslag oavsett hur duktig man är?
Att chansen att lyckas med ett Ob3T6 slag varierar med mindre än 2% om man har 20 i FV eller 60 (automiss på två sexor oavsett resultat) och att det enda sättet att lyckas med en mäktig magisk manifestation är att utföra en ritual?

Att ritualisera besvärjelser är knappast en bra lösning eftersom det i mångt och mycket handlar om uthållighet hos besvärjaren snarare än färdighetsvärde. Dvs det tar lika lång tid att nå Ob2T6 på ett slag oavsett FV. Vad skall den ubermäktige svartklädde magikern ta till då han blir anfallen?
"Vänta lite så skall jag gå in i stugan och utföra en ritual och då skall du få se på dunder!" /images/icons/wink.gif


...det är kanske lite hårt för personer med nybörjarnivåer (5-7)?

Nja... Inte så mycket svårare än i andra populära svenska rollspel.
Det som stör mig en hel del med Ob systemet är att det är lika svårt/lätt att få ett perfekt slag med Ob3T6 om man har 20 i FV eller 60. Det suger verkligen.

Andra saker som irriterar mig är implementation av orginalregeln med automiss på två sexor oavsett resultat. Denna regel gör att en person med FV 60, 100, eller 1000 har en chans att misslyckas som är 7,34% med ett Ob3T6 slag. (Jaja... 9,38% för FV 20... stor skillnad...)
Vettigt?
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Fummel eller ej

Besvärar det inte dig att det är så lätt att misslyckas/fumla vid svåra tärningsslag oavsett hur duktig man är?
Att chansen att lyckas med ett Ob3T6 slag varierar med mindre än 2% om man har 20 i FV eller 60 (automiss på två sexor oavsett resultat)...


Med tanke på att våra rollpersoner som max har 18 i färdighetsnivå (oftast bara 14-16 på maxfärdigheten), så besvärar det oss inte alls. En extremt kompetent spelledarperson skulle kanske kunna ha nivå 20 (vilket aldrig har inträffat sedan 1996), så vi ligger fortfarande på en nivå där grundreglerna fungerar alldeles utmärkt...


...och att det enda sättet att lyckas med en mäktig magisk manifestation är att utföra en ritual?
Att ritualisera besvärjelser är knappast en bra lösning eftersom det i mångt och mycket handlar om uthållighet hos besvärjaren snarare än färdighetsvärde. Dvs det tar lika lång tid att nå Ob2T6 på ett slag oavsett FV. Vad skall den ubermäktige svartklädde magikern ta till då han blir anfallen?
"Vänta lite så skall jag gå in i stugan och utföra en ritual och då skall du få se på dunder!"


...och det är väl tur att man i Eons system har tagit bort besvärjelser som förintar 10 riddare med ett svårighetsslag på Ob3T6? /images/icons/wink.gif
En magiker är inte en krigare.

Har Du som magiker en hög färdighetsnivå, så behöver Du kanske inte ens dubbla tiden för en ritual för att nå från Ob3T6 till Ob2T6.
Nu är det kanske att föredra Ob2T6 trots att man har nivå 14-16, men det innebär ju fortfarande att Du har större chans att lyckas med ritualen än vad magikern med nivå 10-12 har.
Tiden att utföra ritualen är ju fastställd när den skapas. Det är likadant med besvärjelser... Oavsett om Du har nivå 20 eller 10, så tar besvärjelsen fortfarande 1-3 rundor att utföra.


Nja... Inte så mycket svårare än i andra populära svenska rollspel.
Det som stör mig en hel del med Ob systemet är att det är lika svårt/lätt att få ett perfekt slag med Ob3T6 om man har 20 i FV eller 60. Det suger verkligen.


Har Du nivå 5, så kan Du alltså aldrig slå perfekta slag på normal svårighet... /images/icons/wink.gif
I vissa utgåvor av DoD har Du alltid 5% chans att slå perfekt, oavsett om Du har färdighetsvärde 5 eller 100.

Teoretiskt sett är det inte lika lätt att slå perfekt med nivå 20 som med nivå 60. Du kan ju slå en 6:a som når över nivån, och då blir slaget endast 'lyckat'. Nu är det i och för sig inte så ofta det händer i praktiken... /images/icons/wink.gif

Men som sagt, eftersom vi aldrig skulle ha med någon rollperson eller spelledarperson med mer än 20 i nivå, så drabbas vi inte riktigt av problemet...


Andra saker som irriterar mig är implementation av orginalregeln med automiss på två sexor oavsett resultat. Denna regel gör att en person med FV 60, 100, eller 1000 har en chans att misslyckas som är 7,34% med ett Ob3T6 slag. (Jaja... 9,38% för FV 20... stor skillnad...)
Vettigt?


Ungefär lika vettigt som att en person skulle kunna ha så hög nivå som 60, 100 eller 1000... /images/icons/smile.gif
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Fummel eller ej

Med tanke på att våra rollpersoner som max har 18 i färdighetsnivå (oftast bara 14-16 på maxfärdigheten), så besvärar det oss inte alls. En extremt kompetent spelledarperson skulle kanske kunna ha nivå 20 (vilket aldrig har inträffat sedan 1996), så vi ligger fortfarande på en nivå där grundreglerna fungerar alldeles utmärkt...

Och om vi lyfter blicken bara en aning och betraktar problemet från en annan vinkel än den egna rollpersonen?
Skygglapp av m.a.o.


...och det är väl tur att man i Eons system har tagit bort besvärjelser som förintar 10 riddare med ett svårighetsslag på Ob3T6?

Prova med en krigare (FV 15)...
Du har f.ö. minst två slag.


En magiker är inte en krigare.

Varför inte? Åh... Det finns inget sätt att anfalla en person med magi, som är tillfyllest...


Har Du som magiker en hög färdighetsnivå, så behöver Du kanske inte ens dubbla tiden för en ritual för att nå från Ob3T6 till Ob2T6.

Hur skall jag alstra tre filament med Ob2T6 i svårighetsgrad om jag inte förlänger tiden?


Nu är det kanske att föredra Ob2T6 trots att man har nivå 14-16, men det innebär ju fortfarande att Du har större chans att lyckas med ritualen än vad magikern med nivå 10-12 har.

Du har rätt. Det skiljer nästan 5% mellan dessa två. Det är ju en fantastisk stor skillnad...


I vissa utgåvor av DoD har Du alltid 5% chans att slå perfekt, oavsett om Du har färdighetsvärde 5 eller 100.

I vissa utgåvor av DoD har Du större chans att få perfekt om du har högt FV. Dessutom mindre risk för fummel.
Och vi har bevisat?


Teoretiskt sett är det inte lika lätt att slå perfekt med nivå 20 som med nivå 60. Du kan ju slå en 6:a som når över nivån, och då blir slaget endast 'lyckat'. Nu är det i och för sig inte så ofta det händer i praktiken...

0.1%

Men som sagt, eftersom vi aldrig skulle ha med någon rollperson eller spelledarperson med mer än 20 i nivå, så drabbas vi inte riktigt av problemet...

Är detta Perennas generella försvarstal och främsta argument. "Våra rp är (sätt in sats här) och sålunda har vi aldrig (sätt in annan valfri sats här)."
Du kan väl diskutera utifrån en annan utgångspunkt än din spelgrupp och försöka se det generella problemet?


Ungefär lika vettigt som att en person skulle kunna ha så hög nivå som 60, 100 eller 1000...

Nej. Det spelar ju ingen roll hur högt FV man har eller hur?
Det är vettigt jaaa....
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Fummel eller ej

Och om vi lyfter blicken bara en aning och betraktar problemet från en annan vinkel än den egna rollpersonen?
Skygglapp av m.a.o.


Okej... Grundreglerna fungerar inte helt perfekt på nivåer över kanske 30+, men å andra sidan är inte Eon riktigt avsett för den typen av spel. Visst, det är spelarna själa som bestämmer om de vill spela med nivåer på 30+, men då får de själv fixa ett par ordentligt fungerande regler för det. Kort och gott, Eons regler stödjer inte (optimalt) nivå 30+.


Prova med en krigare (FV 15)...
Du har f.ö. minst två slag.


Jag skrev att det är tur att man i Eons system inte har besvärjelser som förintar 10 riddare med ett svårighstsslag på Ob3T6. Här finns ingenting som tyder på att jag använder besvärjelser som endast innehåller ett tärningsslag.

För övrigt anser jag (och 'Eons regelsystem') att en krigare med nivå 15 verkligen är bra, och skall således vinna över en magiker i strid.


Hur skall jag alstra tre filament med Ob2T6 i svårighetsgrad om jag inte förlänger tiden?

Jag syftade inte på att nå Ob2T6 överhuvudtaget, utan på att om Du är duktig så klarar Du slaget på Ob3T6. Alltså behöver Du varken dubbla tiden eller få ned svårigheten till Ob2T6.


Du har rätt. Det skiljer nästan 5% mellan dessa två. Det är ju en fantastisk stor skillnad...

Det beror på var Du jämför nivåerna. Mellan 10 och 16, eller 12 och 14? /images/icons/wink.gif


Du kan väl diskutera utifrån en annan utgångspunkt än din spelgrupp och försöka se det generella problemet?

Det generella problemet existerar knappt om man spelar på de nivåer som spelet är avsett för.


Nej. Det spelar ju ingen roll hur högt FV man har eller hur?

...förutom för spelbalansen.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Fummel eller ej

Okej... Grundreglerna fungerar inte helt perfekt på nivåer över kanske 30+, men å andra sidan är inte Eon riktigt avsett för den typen av spel. Visst, det är spelarna själa som bestämmer om de vill spela med nivåer på 30+, men då får de själv fixa ett par ordentligt fungerande regler för det. Kort och gott, Eons regler stödjer inte (optimalt) nivå 30+.

Jag menar inte att rp skall ha 30+ (gud förbjude!), men slp skall kunna ha det och då skall det ha en betydelse.
En slp på FV 30+ skall kunna erbjuda en utmaning för en grupp av tre snittkrigare (FV 15).
Jag vill att de 20 år av träning som fi lagt ner skall ha en betydelse i jämförelse med det halvår som rp lagt ner.
Nu har det i princip ingen betydelse alls och fi med FV 30 kommer att nersablas utan pardon på mindre än tio rundor.


För övrigt anser jag (och 'Eons regelsystem') att en krigare med nivå 15 verkligen är bra, och skall således vinna över en magiker i strid.

Tycker du verkligen att krigaren skall vinna "one-on-one" med en magiker som har 40 på besvärjelse och alstra? I sådant fall så har ju den träningen inte haft någon som helst betydelse för magikern om en missla kan dräpa honom i första rundan. Möjligtvis om magikern blir överraskad, men om magikern har initiativet, så måste det finnas något som han kan göra för att klippa ner krigaren.
Jag har några varianter, men med automiss på två sexor och då två slag behövs på Ob3T6 ser det inte ljust ut, det ser mycket riskabelt ut faktiskt.


Jag syftade inte på att nå Ob2T6 överhuvudtaget, utan på att om Du är duktig så klarar Du slaget på Ob3T6. Alltså behöver Du varken dubbla tiden eller få ned svårigheten till Ob2T6.

Oavsett hur duktig du är har du alltid minst 7,4% chans att misslyckas om du slår Ob3T6. Alla ritualer som innehåller Ataxatropi (och en hel del gör det...) är direkt livsfarliga för magiker om inte denne når Ob2T6 då risken att missa/fumla sänks till 2,8%.
Nå... Förr eller senare missar man (särskilt om man slår Ob3T6) och då går det rejält åt pipan.
Det är för lätt att misslyckas.


Det beror på var Du jämför nivåerna. Mellan 10 och 16, eller 12 och 14?

Mellan 12 och 16 skiljer det 4.9%.
Mellan 16 och 20 skiljer det 1%.
Värt besväret att höja? Tveksamt...
Vad skiljer mundanas mäktigaste magiker och "erfaren mästare"?. Det är inte mycket det kan jag säga.


Det generella problemet existerar knappt om man spelar på de nivåer som spelet är avsett för.

Det framgår inte i min bok vilka nivåer spelet är avsett att spelas för. Kanske du kan upplysa mig om vart gränsen går?
Vad jag kan konstatera är att det systemet skalar oerhört illa med automiss på två sexor.


...förutom för spelbalansen

Du menar att jag har större chans att lyckas ett Ob3T6 slag om jag har 60 jämfört med 30?
Neeej....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fummel eller ej

"Oavsett hur duktig du är har du alltid minst 7,4% chans att misslyckas om du slår Ob3T6."

Och? Det är alltid 10% chans att du misslyckas i Västmark. Det är alltid 18% chans att något går åt helvete i gamla Star Wars. Det är alltid 5% chans att du misslyckas i DoD och D&D. 7,4% är i det här sammanhanget förbaskat lågt, om jag får be.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Fummel eller ej

Och? Det är alltid 10% chans att du misslyckas i Västmark. Det är alltid 18% chans att något går åt helvete i gamla Star Wars. Det är alltid 5% chans att du misslyckas i DoD och D&D. 7,4% är i det här sammanhanget förbaskat lågt, om jag får be.

Och? Förbaskat svårt att nå som rp. "Erfarna mästare" (FV 15) har en missrisk på 16,5% på ett Ob3T6 slag... Det är bara att be en stilla bön att man inte får ett motanfall mot sig då ens chans att parera det är blott 60% (Ob4T6), som erfaren mästare...

Sedan är det bara att hoppas att det inte är lite halvskum belysning. Att målet är innanför normalt avstånd (om man inte spenderar en rond på att sikta), och att man inte är dum i huvudet och verkligen måttar, eftersom något av dessa tre modifikationer höjer svårigheten med +Ob1T6.
Avfyra aldrig en pil i mörkret då risken att strängen går av då är något större än om du avfyrar i dagsljus. Samma sak för ovanligt små mål, då "erfarna mästare" fumlar på löpande band. Risken att fumla om man har FV 15 är 11,4% för Ob4T6 vilket innebär att i dessa förhållanden är var tioende försök ett fummel.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Fummel eller ej

Jag menar inte att rp skall ha 30+ (gud förbjude!), men slp skall kunna ha det och då skall det ha en betydelse.
En slp på FV 30+ skall kunna erbjuda en utmaning för en grupp av tre snittkrigare (FV 15).
Jag vill att de 20 år av träning som fi lagt ner skall ha en betydelse i jämförelse med det halvår som rp lagt ner.
Nu har det i princip ingen betydelse alls och fi med FV 30 kommer att nersablas utan pardon på mindre än tio rundor.


Nu tycker jag i och för sig inte att en snittkrigare har nivå 15...
Kikar man i 'Asharien & Soldarn' ser vi att stråtrövare har nivå 8-10 på sina vapenfärdigheter. Krille har även skrivit ett inlägg om hur han ungefär fördelar färdighetsnivåer efter 'kunskapsnivåer', och de hamnade ganska nära min egen tankegång...

Bondmilis 8
Soldat 10
'Toppsoldat' 12
'Kapten' 14
Vapenmästare 16
'Väldigt skicklig vapenmästare' 18

En färdighetsnivå på 30 skulle hamna på 'gudaskalan', enligt den här modellen... Jag skulle möjligen kunna tänka mig att Emrynn Loso'i (salye conor-snubben) har nivå 25, kanske till och med upp till 28, men aldrig 30.
...och tro mig, det räcker gott med en nivåskillnad på 10 poäng om Du förser motståndaren med t.ex. 'Utmanövrering'.

Tycker du verkligen att krigaren skall vinna "one-on-one" med en magiker som har 40 på besvärjelse och alstra? I sådant fall så har ju den träningen inte haft någon som helst betydelse för magikern om en missla kan dräpa honom i första rundan. Möjligtvis om magikern blir överraskad, men om magikern har initiativet, så måste det finnas något som han kan göra för att klippa ner krigaren.
Jag har några varianter, men med automiss på två sexor och då två slag behövs på Ob3T6 ser det inte ljust ut, det ser mycket riskabelt ut faktiskt.


För det första skulle magikern med nivå 40 bli diskvalificierad för regelbrott mot Mundanas grundlagar, och därför inte få vara med...
För det andra så har krigaren också svårighetsslag på Ob3T6 (eller mer om han gör flera handlingar), så för honom borde det alltså se ännu mer riskabelt ut (om vi fortfarande förutsätter att han har nivå 15), med tanke på 'automiss' på två 6:or?
För det tredje säger Eons regler att besvärjelsens effekter alltid kommer sist i rundan, så magikern skulle kunna dö även om han lyckades med sina Ob5T6-slag för riktigt mäktiga besvärjelser (förutsatt att de stridande är på närstridsavstånd).
För det fjärde anser jag att magiker har vettigare saker att lära sig än stridsbesvärjelser. Åtminstone vettigare saker än att lära sig ett tiotal mäktiga stridsbesvärjelser. En magiker klarar sig med en eller ett par stridsbesvärjelser av 3:e magnituden. Är han riktigt stridsintresserad kan han lära sig en besvärjelse av 4:e, eller träna med ett svärd...

...och till sist; ja. Jag anser att en krigare skall vinna över en magiker i 'hand-to-hand combat'.

Om Du vill så kan Du ju ändra reglerna för besvärjelser, och låta effekten påverka krigaren enligt 'initiativordning', istället för sist i rundan. Det borde öka magikerns chanser ganska kraftigt...
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Fummel eller ej

Nu tycker jag i och för sig inte att en snittkrigare har nivå 15...

Jag vet inte om jag delar den uppfattningen riktigt, men vi kan väl skilja på rp och slp. En rp soldat har 180 puntos att spendera på 11 yrkesfärdigheter och övriga färdigheter. Något säger mig att de flesta spelare tycker att 15+ är positivt eftersom rp'ns överlevnad ofta står och faller med högt FV i åtminstonde ett vapen.

Sedan kan vi ju låta slp's uppträda lite underligt och strunta i att träna dessa med tanke på yrkesvalet viktiga färdigheter.


Jag lät statistikådran flöda fritt i jakten på motargument och detta är resultatet. 'Lyckat' nedan är chansen att lyckas med ett Ob3T6 slag. 'Veckors ensamträning' resp 'Veckors träning med lärare' avspeglar den tid det tar (circa alltså) att få den givna Färdighetsnivån. Inga perfekta eller fumlade träningar är med i statistiken. Betrakta ensamträningen som förbättringsslag med Ob2T6 och lärarträningen som förbättringsslag med Ob3T6.

Bondemilis 8
Lyckat 27,33%
Veckors ensamträning: 5
Veckors träning med lärare: 3

Soldat 10
Lyckat 49,62%
Veckors ensamträning: 13
Veckors träning med lärare: 3

'Toppsoldat' 12
Lyckat 68,44%
Veckors ensamträning: 29
Veckors träning med lärare: 10

'Kapten' 14
Lyckat 80,18%
Veckors ensamträning: 56
Veckors träning med lärare: 18

Vapenmästare 16
Lyckat 86,10%
Veckors ensamträning: 106
Veckors träning med lärare: 30

'Väldigt skicklig vapenmästare' 18
Lyckat 89,10%
Veckors ensamträning: 191
Veckors träning med lärare: 52

Jag tog mig friheten att ta med Emrynn Loso'i också för att ha något att mäta emot.
---
Emrynn Loso'i 28
Lyckat 92,33%
Veckors ensamträning: 2559
Veckors träning med lärare: 627
---
Emrynn är säkert mycket glad över att få veta att det som skiljer honom från en 'Väldigt skicklig vapenmästare' är 3,23% chans att lyckas med en normalsvår handling. Ännu gladare blir han när han inser att det var de sista dryga 45 åren av ensamträning som gjorde dessa 3,23%.
Detta bidrar till en intressant iaktagelse. En 'Väldigt skicklig vapenmästare' tränar i snitt i dryga tre år för att nå sin nivå. Emrynn har däremot tränat i dryga 49 år och det som skiljer deras första attack åt är 3,23%...

Jag antar att Emrynn är en bit över 250 eftersom boken nämner honom som "...så gammal att det faktiskt syns...", så jag slår väl till med 300 år /images/icons/wink.gif
Med nuvarande träningstakt har Emrynn alltså tränat var sjätte dag under hela sitt liv, något som jag tycker är mycket lite för att vara en så dedicerad vapenmästare som han framställs. Mer troligt vore kanske att Emrynn åtminstånde tränat en tredjedel av sitt liv. Då är 30 inte alls utom räckhåll, inte alls.

...och tro mig, det räcker gott med en nivåskillnad på 10 poäng om Du förser motståndaren med t.ex. 'Utmanövrering'.
Det är synd och skam då att Emrynn inte har den, för nu blir han flis. /images/icons/wink.gif
Dessutom vill jag minnas att någon här på forumet (inga namn...) lät mig få veta att det fortfarande var möjligt att utföra 1 motanfall som försvarare även om man inte blev attackerad.


När det gäller magin, har du nog eventuellt... kanske... möjligtvis... en poäng. /images/icons/wink.gif
Däremot så vill jag bara säga att det finns de spelgrupper som använder EON regelvÄrket utan att för den skull använda Mundana. Jag själv är ett exempel på detta.

Vidare så måste magikern (i princip) alltid slå två gånger och om denne lyckas med en 3:e magnituden så... Ja, det händer inte så otroligt mycket faktiskt. Några effekter är otroligt bra, såsom 'Blända' och 'Skimmer', men de är lysande (kul va?) undantag.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Sagan om Ringen (ot)

Allting är relativt... Det finns inga balroger i Eon så de är inte lämpliga jämförelseobjekt. Vad G gör för att stoppa Balrogen hör heller knappast till den mest uppenbara magin han sysslar med. Vem vet, kanske gör han inget mer än att vara kaxig och rasera bron...
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Fummel eller ej

Jag vet inte om jag delar den uppfattningen riktigt, men vi kan väl skilja på rp och slp. En rp soldat har 180 puntos att spendera på 11 yrkesfärdigheter och övriga färdigheter. Något säger mig att de flesta spelare tycker att 15+ är positivt eftersom rp'ns överlevnad ofta står och faller med högt FV i åtminstonde ett vapen.

En rollperson med framgångsrik karriär har 180 enheter, ja. En 'snittkrigare' bör väl inte anses ha en framgångsrik karriär, utan en normal. För övrigt står det i början av rollpersonskapitlet att regelsystemet inte ger 'medelvarelser', utan intressanta rollpersoner för äventyr (eller något i samma stil). I de flesta rollspel brukar det pårekas att rollpersonerna bör vara lite över medelmåttliga för att klara av äventyrarlivet, och jag anser att detta kan vara Neogames sätt att skriva det.

...dessutom borde väl de valfria enheterna användas till lite roligare fritidsintressen, istället för yrkesfärdigheterna. Hur ofta ser man, i vår värld, t.ex. en sekreterare frivilligt syssla med pappersarbete efter arbetet?

Du har rätt i att många spelare tycker att 15+ är positivt i och med överlevnadschanserna... Problemet är att samma spelare tycker att det är lika positivt att ha nivå 15+ på stridsfärdigheterna oavsett om de är krigare, tjuvar, vildmarksmän eller bönder.
Om jag inte minns helt fel så står det även i Eons grundregler att rollpersoner inte bör få ha mer än 15 i någon färdighet, eftersom det anses vara väldigt högt.


En 'Väldigt skicklig vapenmästare' tränar i snitt i dryga tre år för att nå sin nivå.

...om han enbart tränar sin stridskonst, utan att lära sig några som helst tekniker, 8 timmar varje dag. Jag är ganska övertygad om att en vapenmästare vill lära sig lite om de andra 10 (om de nu har 11) yrkesfärdigheterna också, för att inte tala om de sekundära färdigheterna i stridskonsten.
Dessutom är det väl inte helt ovanligt att vapenmästare börjar med att undervisa andra, och få mindre tid för sin egen träning, när de själva har en nivå på kanske 15?


Dessutom vill jag minnas att någon här på forumet (inga namn...) lät mig få veta att det fortfarande var möjligt att utföra 1 motanfall som försvarare även om man inte blev attackerad.

Nästan riktigt. Du kan själv välja hur många motanfall. Det är inte begränsat till ett. Om Du strider mot tre motståndare; A, B och C, och vinner initiativet mot samtliga, så får alla göra motanfall trots att Du kanske bara väljer att anfalla en av dem.

Med tekniken 'Utmanövrering' får Du motståndaren i sådana lägen att han inte kan anfalla Dig överhuvudtaget. Dit tolkar jag även motanfallen.
 
Top