Nekromanti Magi kritik.. å dwarfs

Eriol

Veteran
Joined
20 Jun 2001
Messages
74
Location
Zinkgruvan, en byhåla i Närke
Alla magiker i Eon blir av någon underlig anledning alltid ganska svaga.... T.ex. som jag tycker ska en magiker kunna öppna dörra bara genom att titta på den och vifta fint med handen.. Om man skulle göra något sådant i eon finns det en chans att manb typ dras ner i döds riket eller blir 40 år äldre... Eller som Galadriel gör i Sagan om Ringen pratar i tanken (telepati för dumma).. något sådant och så länge skulle göra att psykotropikern (tror jag det är som har den besvärjelsen) skulle liggan pustande på backeen... Och något sådant som Arwen gör... Splashar 30 miljoner liter vatten på de nio.. (de som sett filmen vet vad jag menar) något sådant skulle alldrig någonsin en magiker i eon klara av...

Förutom magin så vill jag bara lägga in att Gimli skulle kicka röv på alla dvärgar i hela mundana och snabbt visa vad för tanter dom igentligen är....

Detta kan tyckas som Kritik... men det är det också.... Såg sagan om ringen i går... och fick välldigt mycket idéer...

förövrigt vill jag bara säga att om det finns en ras som står över de andra är det helt klart : Gurdher.. Ledda av min galna gurd Dox... så dé så...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kontrakritik

"Alla magiker i Eon blir av någon underlig anledning alltid ganska svaga...."

Det beror på att spelare som spelar magiker har en tendens att lösa problem med mer eldkraft, inte med hjärnan. Om dörren inte vill öppnas, ta i med mer kraft. Om spelaren bara tänker lite så ska du se att en magiker blir fruktansvärt kraftfull, tack vare sin flexibilitet.

"Och något sådant som Arwen gör... Splashar 30 miljoner liter vatten på de nio.. (de som sett filmen vet vad jag menar) något sådant skulle alldrig någonsin en magiker i eon klara av..."

Tja, det råder lite delade meningar om det. Det är Elronds flod. Den gör som han vill. Det är fullt möjligt att allt Arwen gör är att tala om för pappa att "hej, farsan, jag vill ha en schysst flodvåg här". Läser man boken så står det uttryckligen att floden följer Elronds befallningar - det vill säga man ska betrakta floden som en magisk artefakt, inte flodvågen som en besvärjelse.

Med lite förberedelser ska dock Arwen klara av samma sak även i Mundana. Bygg en damm, och lägg in en lucka i den som kan öppnas om man vet de rätta teknikerna. Och innan du säger något om att Arwen aldrig skulle hinna förbereda sådant... hallå! Hon bor där, och hon är tusentals år gammal! Hon har all tid hon önskar och all möjlighet i världen!

Hästarna i flodvågen är dessutom Gandalfs påhitt.

"Förutom magin så vill jag bara lägga in att Gimli skulle kicka röv på alla dvärgar i hela mundana och snabbt visa vad för tanter dom igentligen är..."

Intressant påstående. Vilka fakta baseras det på?

Gör inte samma misstag som alla andra. Tro inte att Mundana är Midgård. Det är det inte. Mundana och Midgård är två helt separata världar. Vad som gäller på den ena behöver inte gälla på den andra.
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Perfekt System?

Hm, den klassiska "High Fantasy vs Realism"-diskussionen. Jag letar själv fortfarande efter den Perfekta Spelvärlden eller det Perfekta Spelsystemet. Jag tycker Eon kommer tillräckligt nära det sistnämnda för att det ska vara värt att investera tid och pengar i deras böcker. Samtidigt köper och läser jag kampanjer och äventyr från olika förlag för att skaffa mig ideer och uppslag till egna.

Det är nämligen så att den Perfekta Spelvärlden och Spelsystemet inte finns. Det är istället upp till var och en att skruva ihop ett system som passar ens egen spelstil. Är reglerna tillräckligt flexibla kan man ju ändra dem efter eget behag. Tror inte Krille kommer att skicka ut sina Neozguler efter dig för att du gör magikerna lite mäktigare i din spelvärld, möjligen kan dina spelare uppleva en viss orättvisa i spelets balans och till sist vill nog alla spela magiker. Men, då är det ju bara att ge krigarna ett tjog maffiga magiska vapen så flyttas balansen återigen närmre nollpunkten... :o)

Slutsats: ändra, skapa, mixa, förändra och ha kul. :o)


--
Block
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Magi!

Arwen är ju tretusen år gammal. Säg att hon bara latade sig de första två tusen åren. Då har hon fortfarande tusen år på sig att skaffa schyssta nivåer i Alstra och Besvärjelse.

Antag då att man behöver tio olika magiska färdigheter. Spenderar hundra år av träning och praktik på de var.

Borde då komma upp i 30-35 i färdighetsnivå. Kanske 40 i de viktigaste.

Kan klara av slag på uppåt Ob10T6 i stöten om hon behöver.

Det GÅR om man VILL.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Magi =P

Jag håller med om att magierna är lite "sugiga" i EON ... men när man gör egna blir genast magikern bättre ... /images/icons/crazy.gif
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Magi!

Knappast! Oddsen att man ska få två sexor när man slår tio tärningar e ganska stor och då är det automatiskt misslyckat. Att ha 40 i ett färdighetsvärde är i stort meningslöst för man är inte bättre än någon som har 20 egentligen.

LL
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
långt svar

GROTTROLLETNAUGS FOTNOT
I efterhand när jag har skrivit färdigt detta inlägg så märker jag att det blev väldigt ostrukturerat, du får leva med det helt enkelt.

SVAR

Nej, magikerna dina RPs gör i Eon kommer inte att bli lika mäktiga som Gandalf eller Galadriel. Kommer det som en överraskning ?
Effekten rörelse med 1 filament öppnar en dörr alldeles utmärkt, går jätteenkelt att göra.

Ett populärt missförstånd är att så fort man använder magi i Mundana och misslyckas så kommer man att få grova Qadosh-förluster. Faktum är att det är ganska så svårt att få en Qadosh förlust.
Jag tar ett exempen, ett extremfall. Ataxatropi går inte att dissipera kontrollerat, vanligtvis måste man fummla för att okontrollerad dissipation ska inträffa. Men med ataxatropi så räcker det med en misslyckad transformering FRÅN ataxatropi eller en misslyckad vävning MED ataxatropi.

Ex.
Den lite lätt överambitiösa magikern Herifes (ja han är Jargier, och ja han har left i förtryck och varit jagad, och ja han har emigrerat från Jargien) ska väva en "slita sönder väv" med 3 filament. Han slår sina slag och alstrar, men har rejäl otur med tärningarna och slår 20+ med Ob3T6 mot sitt besvärjelse värde.
Herifes spelare, som uppenbarligen inte är tillräckligt inläst på sina aspekter, säger "jaha, jag börjar väl dissipera dom då". Icke, dom dissiperar okontrollerat och Herifes får ta konsekvenserna. Utöver 3 rundors förvirring, så ska han slå Ob3T6 mot sin PSY, om det slaget misslyckas så tappar han 1 Qadosh.
Han slår under sin PSY på 17 och klarar sig.


Det är alltså svårt att tappa Qadosh, man måste ge sig in på riktigt tunga 5 filaments besvärjelser eller ha ett mycket skört PSY för att egentligen Tappa qadosh ofta.


Ok, du har en poäng. att hälla 3o miljoner liter vatten över sina fiender är ingenting som Mundanas magiker gör varje dag. Det finns 2 saker att tänka på här dock.
1) Ringen, är episk (storslagen, grandios och allmänt tuff)
Mundana och Eon är mer diskbänks fantasy.
2) Arwen är en Tolkien alv. Dom brukar ha ganska många år på nacken. Ett exempel är Elrond som är över 3000 år gammal. För jämförelsens skull kan vi konstatera att det äldsta idag existerande riket på jorden är kina, vilket är 2000 år gammalt. Tolkien alverna är överlägsna vilken mundana magiker som helst. Inga snack om saken.


Ex
När Boromir får sin första Pil i sig i Filmen "Sagan om Ringen". Det är första gången någon i sällskapet egentligen blivit skadat allvarligt (med undantag för Frodo). När Boromir har blivit skadad så kan man notera det ligger som ett täcke med döda orcher över hela skogen. Dom har säkert Slicat 50 - 60 orcher på löpande band tills ledaren kom fram.

I Eon, så kan hjältarna, med lite otur, åka på däng av ett gäng stadsvakter.

Gimli....
vad finns det att säga om en dvärg som släpper kommentaren You Don't Toss a Dwarf ! ? /images/icons/laugh.gif
Återigen, Ringen är episk, Gimli är väl kunglig till och med va ?
och Eon har en lite mer "realistist" förhållningsätt. Däremot så är Mundanas dvärgar ena hejare på matte och arkitektur. /images/icons/smile.gif

Sist, angående att tala i folks sinnen. Om man ska hår-dra på reglerna så är telepati effekten funtad som så att den INTE kan permanentas, men den KAN provisoriseras (stavas det så ?). Detta innebär att om man använder improvisations reglerna så alstrar man 3 filament ataxa, 3 filament psyko, väver telepati 3 filament, väver 3 filament provisera. Du får en provisorisk länk till 1 person som gäller tills du kastar besvärjelsen igen eller inte önskar den längre, och du kan skicka ord med 3 stavelser åt gången.
Den omfattar 1 psykotropi alstring om 3 filament alltså erhåller man 3 filament långtidsutmattning (tror jag). Kanske inte Galadriel stuket, men vem som helst som har 13+ i ataxa, psyko och besvärjelse kan göra det.
Sen är Galadriel inte riktigt någon rättvis jämförelsemall. Jag menar hon ÄR ändå Galadriel själv.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Magi!

Vad får folk allt ifrån egentligen ????
Jag tror att du har gravt missuppfattat fummel reglerna.

Jag citerar, Eon regelbok 2:da upplagan, sid 78, Fummel.

"En handling är fumlad om båda av följande villkor uppfylls:

(1) Två eller fler tärningar utfaller med '6' vid det första tärningslaget
(innan eventuella Ob-omslag

(2) Svårighetsslaget blir högre än färdighetschansen (med andra ord ett
misslyckat slag)"

BÅDA kriterierna ska uppfyllas, och då och endast då så fumlas slaget.
Man kan alltså slå 2 sexor för att sedan hamna under sitt FV och därmed slå ett lyckat slag.

Du sade:
"Att ha 40 i ett färdighetsvärde är i stort meningslöst för man är inte bättre än någon som har 20 egentligen."

Menar du att alla ObXT6 som går över 20 med automatik dessutom går över 40 ?
Tufft, ska genast gå och slita ut tabellerna för andra och tredje extra skadan ut min bok, dom behövs ju uppenbarligen inte...
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Magi!

Vad får folk allt ifrån egentligen ????
Jag tror att du har gravt missuppfattat fummel reglerna.


Han syftade inte på fummelreglerna, utan på reglerna för 'misslyckade slag'.

Slår Du två 6:or, så räknas slaget automatiskt som misslyckat, även om Du lyckas slå UNDER färdighetsnivån.

Med en svårighet på Ob10T6 är risken ganska stor att Du slår minst två 6:or. Du kommer alltså att misslyckas i stort sett varje gång, oavsett om Du har nivå 20 eller 40. Däremot blir chansen att FUMLA ganska mycket lägre med nivå 40...


Man kan alltså slå 2 sexor för att sedan hamna under sitt FV och därmed slå ett lyckat slag.

Nej.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Fummel eller ej

Han har inte missuppfattat reglerna alls, däremot har du inte läst dem ordentligt.

"En handling är fumlad om båda av följande villkor uppfylls:

Notera fumlad. Lite längre ner står det nämligen att om slaget inte blir högre än FC är det misslyckat.

Vilket betyder att besvärjelser på mer än tre magnituder är nära på omöjliga (eller iaf. extremt farliga), vilket nog är en orsak till att alla jag känner kör med att slag är lyckade om de är under FC, oavsett hur många sexor som slås.

/Henrik
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Fummel eller ej

*bläddrar i boken*
*läser i boken*
*biter sig i underläppen*

aj då, där har du faktiskt rätt.

Enligt mig så är denna regel sönder och jag tänker ändra på den. Om vi tar ett EXTREMT exempel.

Daak har Alstra Teotropi 150 (Ja, jag sade EXTREMT exempel). Nu vill daak alstra 12 filament teotropi. Han slår Ob12T6 och 3 av tärningarna utfaller '6'. Jaha, automatiskt misslyckande...
Man kan slå om och om och om och om igen, men fortfarande så är chansen löjligt liten att 1 eller 0 tärningar inte utfaller '6'. Daak kan alltså inte alstra 12 filament teotropi om han så önskar. Faktum är att det inte spelar någon roll om Daak har alstra 150 eller alstra 2 * 10 ^18212721. han skulle fortfarande misslyckas lika jävla ofta.

Skitfånig regel, jag ska informera mina spelare om att den inte gäller nästa möte.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Fummel eller ej

Enligt mig så är denna regel sönder och jag tänker ändra på den. Om vi tar ett EXTREMT exempel.

Daak har Alstra Teotropi 150 (Ja, jag sade EXTREMT exempel). Nu vill daak alstra 12 filament teotropi. Han slår Ob12T6 och 3 av tärningarna utfaller '6'. Jaha, automatiskt misslyckande...
Man kan slå om och om och om och om igen, men fortfarande så är chansen löjligt liten att 1 eller 0 tärningar inte utfaller '6'. Daak kan alltså inte alstra 12 filament teotropi om han så önskar. Faktum är att det inte spelar någon roll om Daak har alstra 150 eller alstra 2 * 10 ^18212721. han skulle fortfarande misslyckas lika jävla ofta.


Då blir chansen att misslyckas precis lika löjligt liten. Antingen lyckas man, eller så fumlar man. Vanliga misslyckanden kommer att vara EXTREMT ovanliga! /images/icons/wink.gif
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Sagan om Ringen vs Eon

Tja, jag tänkte oxå komma med ett litet inlägg i denna debatt, trots att den mest verkar ha förvandlats till en regeldiskussion.

Att jämföra Eon med Sagan om Ringen är inte direkt rättvist, av flera redan nämnda skäl. Som Krille uttryckte det "Mundana är inte Midgård", vilket säger det mesta. Sagan om Ringen baseras på värld där allting är Stort och Häftigt, där ondskan är Ond och magin Mäktig! Eons värld är inte byggd för detta. Jag vet inte om jag skulle kalla Eon mera realistisk, utan snarare annorlunda, eftersom termen "realistisk" är väldigt missvisande då det gäller fantasyrollspel (jag menar, det finns trots allt, per definition, inga "realistiska fantasy"). Eons värld är helt enkelt annorlunda.

Likaså är det dumt att ta upp Gandalf och liknande figurer som jämförelseexempel. Gandalf var trots allt en halvgud, en väktare av maktens ringar, som ensam kunde motstå en Balrog (en MÄKTIG demon, i stil med Mundanas mindre gudar!). Att han är mycket mäktig är ju knappast konstigt! Så jag tycker att just Sagan om Ringen-karaktärerna många gånger är ointressanta i rollspel (åtminstone i regelsammanhang); de är helt enkelt för mäktiga och speciella för att beskrivas och passa in i ett regelsystem.

Likaså vill jag ta upp diskussionen rörande makt i magi. Därför jag tycker att det finns en viktig distiktion att göra när det gäller magins makt; mellan makt och finess. Dessa två blandas ofta ihop, anser jag. Med makt menar jag då ren kraft, d.v.s. den rena magiska styrka som en magiker kan lägga in i en besvärjelse eller ritual. Finess, däremot, är hur pass precisist man kan använda magi, hur man kan tillämpa magin, osv. Finess är just Eons magisystems styrka, medan makt inte är det. Det är svårt att lägga extremt tung kraft bakom en besvärjelse i Eon (systemet är uppbyggt på det sättet), men det går väldigt bra att tillämpa hög nivå av finess. Nåja, teoretiskt sett tllåter systemet kraftfulla besvärjelser (om man har en sisådär en ziljon koagulerade filament). Men i praktiken är en magiker ganska begränsad, åtminstone i kraftavseendet, men alltså inte i finessavseendet.

Vad som är bra, finess eller kraft, beror ju helt på vad man föredrar. Vill man använda rå kraft, ska man inte spela magiker i Eon, men om man vill "trixa" (/images/icons/cool.gif) mycket med sin magi, är Eon precis rätt system.

Det är i alla fall min åskt.
/images/icons/thinks.gif
 

tvåomdan

Veteran
Joined
17 Sep 2001
Messages
7
Location
Östersund
Re: Kontrakritik

haha jag minns din gamla liknelse vid eldkraftsmagi(typ drakar o demoner -91) som en 25cm fälthaubits
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Sagan om Ringen vs Eon [mkt OT]

Använd ditt hydrotropiska kongelat innan det koagulerar...
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Re: Fummel eller ej

Man kan alltid använda kongelat om nivåerna blir för höga.

Daak kanske har en liten tomteverkstad någon stans där han har en halv miljon alkemister (EXTREMA exempel) som gör kongelerade filament åt honom. Fast dom kan ju inte göra teotropiska filament men daak kanske kan transformera dom med en stor filment förlust.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Fummel eller ej

Vanliga misslyckanden kommer inte alls vara extremt ovanliga.
Om en karaktär med 15 svärd försöker hugga mot huvudet, så får han slå Ob4T6 och chansen att misslyckas är då tämligen stor. Och om han händelsevis skulle slå två 6:or så är chanes likförbannat ännu större att han ska misslyckas. Då har han alltså slagit 2 tärningar och ska slå ytterligare 4 st !
det är klart att folk kommer att misslyckas.
Det stora problemet är att karaktärer vanligtvis är extremt specialiserade och köper skyhöga färdighetsvärden i t.ex. vapen, och då kommer misslyckanden på vanliga slag i normal ordning vara "EXTREMT ovanliga".
Man får ta ner spelarna på jorden och säga saker och ting som "Nej Dennis, din alviska vapenmästare FÅR INTE ha 20 i sin stridskonst...."
Han får ha 16, max.
Ack, om jag bara kunde ha tänkt så för 1 år sedan...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Fummel eller ej

Skitfånig regel, jag ska informera mina spelare om att den inte gäller nästa möte.

Jag följer ditt exempel och ska göra detsamma !
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Idé till regeländring

Fummel vid hög FC

När man uppnår hög FC krävs det fler sexor på färdigehtsslaget för att fumla. Vid FC 21-30 krävs 3 sexor, vid 31-40 4 sexor o.s.v.
Detta leder till att höga FC blir lite mer användbara.
 
Top