Nekromanti Mad Max: Fury Road

Ratsalad

Veteran
Joined
16 Apr 2015
Messages
22
Jag är inte ens särskilt intresserad av ifall filmen handlar om Max eller Furiosa - den handlar om världen, just i detta ögonblick filmen utspelas. Tycker det är klart befriande med en film som ganska uppenbart ger blanka fän i allt vad "bra manus" heter och fokuserar fullständigt på framåtrörelse istället. Bra manus är defenetivt inte samma sak som en bra film.Skitbra film utan särskilt imponerande manus helt enkelt - som experiment är det lysande.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag vill inte säga att filmen är bra "trots" sin bristande handling eller så, men med det sagt så har jag förstått det som att Miller ritade upp hela filmen som storyboards och sen började filma, utan manus i klassisk bemärkelse. Vid något tillfälle krävde studion ett faktiskt text-manus, och efter att ha tjatat lite fick de Miller att skriva ett, som inte lär ha varit särskilt bra. När studion fick börja se resultaten från det han filmat så var de nöjda ändå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Pilzeman;n103161 said:
men med det sagt så har jag förstått det som att Miller ritade upp hela filmen som storyboards och sen började filma, utan manus i klassisk bemärkelse.
Tror jag var ruggigt bra. En sån här film känns inte som att den riktigt hänger på klurigt formulerade repliker, utan mer att det som sägs måste passa ihop med allt det viktiga (dvs det som händer). Jag vill gärna tro att alla skådisar när de var inblandade i en scen satt runt ett bord med Miller och gick i genom scenen steg för steg och diskuterade vad som skulle passa bra att säga och av vem. Dvs typ, "rollspelade ut" filmen utifrån satta scenarion och att det var det som fick bli manus.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Kärlekscraft;n99618 said:
Förrutom att han skön/cool/härlig/awesome!; används hans gitarrspelande för att dirigera ut order till fordonflottan? En sak jag funderat på..
Tänkte ett tag samma sak, sedan kom jag på att killen är blind, och helt säkert döv, så hur fan får han redan på vad han ska spela?

Men han är ascool!!!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Så glad som han ser ut när han spelar så kan han inte vara helt döv. Ergo kan han kanske lyssna på trumslagarna och spela utifrån det? Men med tanke på att vi knappt ser någon ge order mitt i strid utom typ till folk i samma bil, så skulle jag snarare anta att Joe utgår från att alla vet vad de ska göra. Vi ser ju i början t ex hur Nux och Slit drar ifrån resten av flottan för att dö en ärofull död. Det är inte riktigt något folk gör spontant i en armé som är beroende av order mitt i stridens hetta. Folk verkar mest slåss där de tycker att det passar.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Musik är ju mer än bara ljud... vi "känner" ju musiken också, med de chockvågor och liknande som skickas ut. Så även om han är blind, döv och stum, så kan han antagligen känna vad han spelar... jag menar med dom där högtalarna i ryggen, skruvade upp till 11 antagligen, så hur skulle han inte kunna känna varje riff som han river av! XD

Edit: Förövrigt, såg ju filmen när den kom ut på bio, och jag håller med de flesta... det är en riktigt bra action-rulle. En av de bästa jag sätt under de senaste åren. Jag skulle nog dock ranka båda The Raid filmerna som snäppet bättre, och även Kingsman ligger antagligen snäppet över den (för även om bilar och så är rätt coolt ju, och action med bilar kan vara redigt nice att se, så föredrar jag nog lite mer traditionell action med martial arts och vapen baserad action)... men det är som sagt knappt de filmerna lägger sig över Fury Road för mig. För mig ligger nog Mad Max: Fury Road på en 4.någonting (ut av 5)... :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Helt OK action, fast jag håller med de som säger att den i princip är en omfilmning av tvåan, med stark inspiration av första Conan-filmen (hela sektgrejan).

Som stolt ägare av ett åk med en bigblock 8.1 liters V8 så funderar jag starkt på att starta en verklig motsvarighet till V8-kulten. Varje man behöver en rejäl V8, ett harem och en shitload fanatiska följeslagare! :)

Big Marco;n92354 said:
Frånsett första filmen så är karaktären Mad Max mer av en Mysterious Stranger - en snubbe som traskar in i en Situation Där Något Händer och måste hantera det. Det är inga personliga kopplingar till händelserna som så. Som karaktär är han en enabler för en berättelse. När den är slut lämnar Max - tämligen oförändrad jmf med när han steg in.
Exakt. En katalysator som får balansen att rubbas. Den klassiska "Man with no name", grejen, fast med ett namn.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag håller med dig Troberg om du med "helt OK action" menar årtiondets bästa action! :-D
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Kärlekscraft;n99618 said:
Men det som lyfter hela filmen så att betygsskalan inte räcker till, är den här killen:cool::cool::cool::
"Ni skrattade när jag sa att jag skulle spela en bard. Vem är det som skrattar nu?!"

;)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag går på Chalmers, och är väldigt sugen på att bygga en Doof Wagon (bilen med högtalarna och gitarristen) till Cortègen nästa år. Problemet är bara att jag inte kan något om bilar, bygge eller ljudteknik. Någon här som bor i Göteborg och har koll?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Pilzeman;n105151 said:
Jag går på Chalmers, och är väldigt sugen på att bygga en Doof Wagon (bilen med högtalarna och gitarristen) till Cortègen nästa år. Problemet är bara att jag inte kan något om bilar, bygge eller ljudteknik. Någon här som bor i Göteborg och har koll?

Skaffa en bil med stort chassi (troligen en mindre lastbil, kan fås ganska billigt begagnat om skicket inte spelar någon roll). Hitta någon som kan svetsa, och få tillgång till en shitload stålskrot (eller bli sponsrad av en mekanisk verkstad). Köp billiga PA-slutsteg (Conrad har helt OK). Komplettera med en shitload högtalare. Kom ihåg, du vill ha volym, inte ljudkvalitet, så gå på lågt pris och storlek.

En del arbete och pengar, men inte ett speciellt komplicerat bygge, och en bil som du kan stolt köra på vägen hela ditt liv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
CapnZapp;n105149 said:
Jag håller med dig Troberg om du med "helt OK action" menar årtiondets bästa action! :-D

Min största invändning är bristen på originalitet. Den är en ren remake på Mad Max 2 och Conan. Å andra sidan, det är ett bra recept, så det är egentligen inte fel, men för att en film ska få toppbetyg för mig så ska den ha ett väl tilltaget mått av originalitet, tex som Peter Greenaways filmer (älskar tex The Falls och The Child of Macon).

Edit: Bara för att illustrera skillnaden i originalitet så kan man jämföra med en annan relativt aktuell storfilm, Hobo with a shotgun. Visst, den har inte samma slipade produktion, men den känns mer nyskapande. Den är som om Tarantino, Leone och de Palma satt sig ner och blivit höga på badsalt och sedan gjort en film tillsammans. Den är häftigt filmad, på ett sätt som gör att man uppmärksammar det, den har ett nytt bildspråk, argare och aggressivare. Den har riktigt bra namn bland skådespelarna, som tex Rutger Hauer och Brian Downey. Och, Krank, den har en framträdande kvinnlig actionhjälte som kan sparka röv.

Mad Max är formelbaserad, Hobo är nyskapande.
 
Top