Nekromanti Mad Max: Fury Road

Hobblin

Veteran
Joined
4 Jul 2010
Messages
13
Location
Göteborg, Sverige
Så här några timmar efter att ha sett filmen så tror jag nog att det kommer vara en av de klart bästa action filmer som ges ut i år. Det var absolut inte den intelligentaste eller mest rafflande karaktärsdramat men världen de byggde upp var väldigt intressant och hade en väldig massa intressanta karaktärer i sig. Självklart finns det en massa att önska att de gjort bättre men jag är beredd att förlåta ganska mycket efter de senaste årens action-filmer när en film som den här faktiskt dyker upp :)

Jag kan inte riktigt uttala mig om hur bra den matchar de tidigare Mad Max filmerna men jag vet att den här kommer att ses igen! :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Den är alltså sevärd? Jag trodde inte den skulle vara så bra men börjar ju dyka upp mer och mer positivt om den :p får nog ta och se den ändå
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jänkarna ramlar baklänges av lycka, så jag är allt nyfiken. Ska se fredag
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jag tycker att det finns en poäng att nämna nu när hype-tåget går i expressfart. Filmen är en superb action-rulle. Men förvänta er att det är just det - action-orgier. Ingen djup story, inget avancerat drama, etc. Fokuset ligger på fullfartmedvetslös - lite som Dredd eller The Raid gjorde också. Så förväntningarna sätts rätt. :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Om vi fortfarande översatt filmtitlar skulle den ha hetat Galne Gunnar: Borta bra men hemma bäst.

fem av fem.

(PS. Jag håller inte med dem som säger att filmen handlar om Furiosa. Snarare kan man säga att Max inte är den enda personen i filmen och den nya skådisen är inte lika charmig som Mel Gibson, vilket gör att man får välja själv vem protagonisten är)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Tre solar;n92167 said:
Om vi fortfarande översatt filmtitlar skulle den ha hetat Galne Gunnar: Borta bra men hemma bäst.
Alternativt "Arga leken börjar nu", så behåller man en smula av originalets ordalydelse...
 

Månlufsen

Veteran
Joined
15 May 2015
Messages
15
Det var jättebra, men jag tror att jag måste titta på det 10 gånger för att se allt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Tre solar;n92167 said:
(PS. Jag håller inte med dem som säger att filmen handlar om Furiosa. Snarare kan man säga att Max inte är den enda personen i filmen och den nya skådisen är inte lika charmig som Mel Gibson, vilket gör att man får välja själv vem protagonisten är)
Frånsett första filmen så är karaktären Mad Max mer av en Mysterious Stranger - en snubbe som traskar in i en Situation Där Något Händer och måste hantera det. Det är inga personliga kopplingar till händelserna som så. Som karaktär är han en enabler för en berättelse. När den är slut lämnar Max - tämligen oförändrad jmf med när han steg in.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Big Marco;n92354 said:
Frånsett första filmen så är karaktären Mad Max mer av en Mysterious Stranger - en snubbe som traskar in i en Situation Där Något Händer och måste hantera det. Det är inga personliga kopplingar till händelserna som så. Som karaktär är han en enabler för en berättelse. När den är slut lämnar Max - tämligen oförändrad jmf med när han steg in.
M.a.o. en typisk western-hjälte.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Lyssnade mig igenom filmmusiken på jobbet igår och det är ett riktigt bra soundtrack. Perfekt som bakgrundsmusik till rollspelande. Tror musiken bidrar en hel del till den här filmens genomslag. Det är bombastiskt och sorgset på rätt ställen. Fick mig att tänka på musiken till Sagan om Ringen som också ligger bra till och höjer filmernas kvalitet. En annan sak jag tycker finna i musiken är att den påminner i vissa partier om Road Warriors musik och det är väl kanske inte helt fel att påstå att musikmakarna har sneglat en del på de gamla filmerna. Varierat och med ljudsamplingar jag inte har hört användas förut - ultraljudsscanning? Ni som har barn vet hur dessa låter.

Vad gäller filmen så var mina förväntningar skyhöga långt innan teasers och trailers hade släppts. Jag är nöjd! Jag saknar dock en del av humorn från de första filmerna. Kul att det finns lite likheter och anspelningar på de gamla filmerna. Hagelgeväret som fortfarande inte vill fungera i rätt tid. Speldosan som någon av tjejerna vevar på i slutet. Interceptorn fick dock alldeles för lite tid i Max ägande.

Återstår att se om det blir någon mer film.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
nyvinter;n93138 said:
Inte George Millers twitter. Twitters verifieringsprocess var allt annat än verifierande.
Ja, du har säkert rätt om den saken.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tre solar;n92167 said:
(PS. Jag håller inte med dem som säger att filmen handlar om Furiosa. Snarare kan man säga att Max inte är den enda personen i filmen och den nya skådisen är inte lika charmig som Mel Gibson, vilket gör att man får välja själv vem protagonisten är)
Både "The road warrior" och "Beyond thunderdome" har samma upplägg i att de är frame:ade som andra personers berättelser om legenden Max. Det är därför signifikant att Max gör sin egen openingnarration i Fury road. Taget tillsammans med att filmen börjar och slutar med Max inblandning i lokalpolitiken, sluter jag mig till att det här är Max berättelse om Furiosa.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Troigtvis den mest intensiva film jag sett!

Snyggt foto, grymt bra action, men en liten tunn story och en tom hardy som inte är helt 100 i rollen som max.

4/5
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Rolig liten film. Måste tillägga att det var en otroligt fin nattscen i andra halvan av filmen, ett perfekt blåfärgat filter.
Men det som lyfter hela filmen så att betygsskalan inte räcker till, är den här killen:cool::cool::cool::
https://www.youtube.com/watch?v=uNzoCWN9q70




Förrutom att han skön/cool/härlig/awesome!; används hans gitarrspelande för att dirigera ut order till fordonflottan? En sak jag funderat på..
 
Top