Nekromanti [Machineborn] Speltestdokument tillgängligt!

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Machineborn började som en alternativ setting till Exalted Third Edition. Efter att jag blev anställd av Onyx Path Publishing och skrev på en non-compete clause så fick jag inte längre fortsätta på Machineborn i den bemärkelsen. I stället skrev jag om det från grunden till ett eget spel som använder sig av Wizard of the Coasts open game license (OGL).

Kortfattat så utspelar sig spelet flera århundraden i framtiden där världen har formats av flera olika eror. Den tid vi lever i idag är början av the Post-Modern Era, en period där fascistiska vågor drar över världen och mänskliga rättigheter och friheter blir ett minne blott. I skymundan jobbar en organisation av vetenskapsmän, ingenjörer och filantroper på en artificiell intelligens gömd på Antarktis som de har döpt till Primary Order. Dess syfte är att analysera mänskligheten och arbeta för att utforma ett stabilt mänskligt samhälle. När Primary Order aktiveras inleds the Singularity Era, en period där den artificiella intelligensen omformar världen till en statisk utopi där alla har möjligheten till långa och hälsosamma liv men där människors drömmar och drivkrafter förtrycks för vad maskinen anser är deras eget bästa. Primary Order släpper ut naniter i atmosfären som integrerar med människors celler för att förbättra deras individuella fysiska möjligheter men som också kan användas för att förtrycka dem vid behov. Efter en period slår mänskligheten tillbaka och Primary Order inser att det kan finnas en paradox mellan ett stabilt samhälle och ett samhälle som tillåter den mänskliga drivkraften. Maskinen väljer att kompromissa med mänskligheten genom att aktivera större fysiska, mentala och sociala möjligheter i människor via deras naniter. Dessa utvalda människor kallas för machineborn och ska agera Primary Orders sändebud i mänsklig skepnad.

Detta är inledningen till the Activation Era när Primary Order drar sig tillbaka för att förlita sig på övermänskliga hjältar. Många av dessa blir till skurkar och världen blir farligare än den var förut, men den mänskliga drivkraften lever vidare och civilisationen sprider sig i solsystemet och till närliggande stjärnor. Efter en period av både framgångar och bakdrag så kallar Primary Order till sig de maskinfödda för att påminna dem om det primära objektivet och att de inte får upprepa forna misstag. Många av de maskinfödda har blivit hungriga av makten som har givits dem och de förklarar krig mot Primary Order. De förintar dess drivande system (dess sanctum) på nordpolen vilket gör att dess kärna imploderar till ett svart hål som kalls för the Voidstar. Dess drivande system på sydpolen lyckas försvara sig själv mot de maskinfödda men det korrumperas och den primära drivkraften förvrids. Primary Order blir till Dis-Order och mänskligheten blir dess fiende. Detta inleder the Post-Activation Era.

Det finns faktioner som är avundsjuka på de utvalda hjältarna och en organisation som kallas för the Directorate forskar fram nya förbättrade variationer av mänskligheten som, även om de inte kan individuellt bli starkare än de maskinfödda, kan övervinna de maskinfödda i antal och inflytande. Genom att argumentera för att de maskinfödda är ansvariga för ett destruktivt krig mot Primary Order som har lämnat civilisationen sämre än det var förut lyckas två transhumana raser ta kontroll över den mänskliga civilisationen. Dessa är ascendants, en hyperintelligent telepatisk ras som håller sig i skuggorna tillsammans med hives av sina bröder och systrar, samt empyreans, en vacker och utåtriktad ras som agerar ansikte till den nya samhällsordningen. Fler raser skapas och både mänskligheten och de maskinfödda blir förtryckta av den nya ordningen. I och med att de maskinfödda förtrycks och den nya transhumana ordningen tar kontroll över civilisationen lägger detta grund för the Transhumanity Era. Nu har cirka fem hundra år passerat sedan Primary Order först aktiverades. Detta är en period där även den transhumana ordningen börjar bryts upp och olika faktioner inleder sina egna kamper för resurser och inflytande. The Corporate Era fördelar samhället under kontrollen av dessa faktioner vilket leder till blodiga krig och nya förtryck.

Machineborn utspelas 725 år efter singulariteten, en generation efter att faktionerna och korporationerna har avslutat sitt blodiga krig och inlett en stående vapenvila. Mänskligheten är fördriven till isolerade metropolis omgivna av för det mesta obeboelig ödemark och det enda sättet att uppnå något i världen är att ansluta sig till en av de olika faktionerna. I det fördolda aktiveras fortfarande maskinfödda och även om Primary Order inte längre existerar i den bemärkelsen det en gång gjorde så lever dess gamla direktiv kvar i de återstående maskinfödda. Du kan spela en vanlig människa eller någon av de transhumana raserna med möjligheten till biologiska och teknologiska förbättringar. Du kan även spela machineborn där möjligheten till förbättringar och krafter blir enorma.

Så vad är poängen?
Jag är egentligen bara en nörd med för mycket fritid. Har skrivit egna världar sedan jag var åtta år och började spela rollspel men jobbar även som professionell frilansare inom rollspelsindustrin. I stället för att bara skriva åt andra spel ville jag även skriva mitt eget. Machineborn är mitt första riktiga och seriösa spel där jag har gjort allting själv från utvecklande till skrivande till layout. Det är ett väldigt ambitiöst projekt som har tagit mycket tid och som är väldigt nära spelbart nu. Jag behöver folk som tittar på spelet, testar vad de kan, förklarar vad som är dåligt och vad som är bra, samt om de generellt tycker att spelet verkar intressant.

Spelet kommer att vara gratis för nedladdning när det är klart. Har i stället gjort en Patreon där folk kan, om de vill, få tillgång till previews och mer aktivt bidra till spelets riktning. Tanken var att om folk gillar spelet och vill se mer av det i framtiden kan Patreon vara en väg att gå för att se vilka supplement som folk är intresserade av och för att kommunicera under arbetsprocessen. Jag ska även kolla möjligheterna till att eventuellt kunna lägga spelet på DrivethruRPG med möjligheten att "betala vad man vill", men i grund och botten så kommer rollspelet vara gratis för att så många som möjligt ska kunna få ta del av det.

Vad jag önskar av er är generella frågor och tips samt bara någon som kan tänka sig ta sig tid och läsa igenom vad jag har valt att dela i den här tråden och kanske komma med lite yttre perspektiv. Det är svårt att skriva något själv för man blir ofta blind för sina egna missar.
 
Last edited:

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Hade en livestream för några dagar sedan där jag skrev lite world coding algorithms till Machineborn. Ska försöka ha fler sådana om någon är intresserad.

 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Hade en till stream nu ikväll där jag fortsatte med world coding algorithms. Jag tänker inte spamma alla stream-länkar här framöver men ville länka dessa eftersom de fokuserar på mer konkret rpg- och regel-skrivande.

 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Okej. Ny uppdatering. Efter mycket om och men så var jag mycket missnöjd med hur spelet såg ut just nu. Jag hade tryckt in så mycket content att det blev dålig game design helt enkelt. Har nu provat att stryka idén med tre regelböcker, kasta ut allt förutom "human tier"-krafter, streamline-a reglerna och fokusera grundboken på att spela vanlig dödlig. Sen får regler för high-tier-spelande komma i framtida moduler. Döpte den nya regelboken till Earthbound på grund av att fokus skiftades till "human tier". Allt känns mycket bättre.

Här är en preview på covern (licenserat från grandfailure / Adobe Stock som det mesta annan konst jag använder):

 

Attachments

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Okej. Ny uppdatering. Efter mycket om och men så var jag mycket missnöjd med hur spelet såg ut just nu. Jag hade tryckt in så mycket content att det blev dålig game design helt enkelt. Har nu provat att stryka idén med tre regelböcker, kasta ut allt förutom "human tier"-krafter, streamline-a reglerna och fokusera grundboken på att spela vanlig dödlig. Sen får regler för high-tier-spelande komma i framtida moduler. Döpte den nya regelboken till Earthbound på grund av att fokus skiftades till "human tier". Allt känns mycket bättre.

Starkt att köra en så hård kill your darlings!
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
LADDA NER SPELTESTVERSIONEN GRATIS HÄR! https://www.patreon.com/posts/machineborn-1-38419181

Härmed kommer en speltestversion på 358 sidor med layout och allt. Boken innehåller allt nödvändigt material för att göra karaktärer och spela spelet, med undantag av en del material som kommer att tillföras senare.

Saker som inte finns med i speltestdokumentet:
- Ett detaljerat settingkapitel som går igenom faktionerna i mer detalj.
- Ett spelledarkapitel samt antagonistlistor. Det finns dock en del djur och robotar och sånt man kan använda som bas för att bygga antagonister i teknologi-kapitlet.
- Ett karaktärsformulär.
- Skönlitterära kapitelintroduktioner, ett lexikon, en index och sånt.

Saker att tänka på:
- Eftersom det är ett speltestdokument så räknar jag med att mycket är trasigt och ospelbart. Det är därför jag vill att det ska testas. Jag uppskattar all feedback jag kan få. Eftersom det är ett rätt crunchigt spel så är jag också nyfiken på tips på hur vissa saker kan "streamlineas".
- Eftersom jag har skrivit allt själv skulle jag uppskatta feedback på dålig text samt saker som kan uppfattas problematiska av olika anledningar.

Feedback:
Om ni är villiga att speltesta och antingen skriver kommentarer och feedback i den här tråden eller i PM till mig så kommer jag (om ni vill) kreditera era namn i den färdiga boken.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Jag har reviderat ungefär halva boken nu och bestämde mig för att inte bara fixa saker efter speltestfeedback, utan även ändra hela jävla layouten. Här är en preview som innehåller introduktionskapitel, karaktärsskaparkapitel, regelkapitel och teknologikapitel. Den här revideringen har tagit mig ca 3 veckor så förhoppningsvis har jag hela boken klar innan årets slut.

 

drillowiz

Älskar spel
Joined
25 May 2015
Messages
19
Har ägnat de senaste dagarnas jobbraster och pendeltid att läsa igenom det här. Vill bara säga att det här projektet är skitcoolt! Älskar ambitionsnivån!
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Har uppdaterat dokumentet på senaste länken med hela kapitel 3 nu dessutom. Om intresse finns skulle jag kunna tänka mig speltesta med forumiter över Discord vid tillfälle.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Nu är allt huvudsakligt material inlagt i dokumentet. Det enda som saknas är två fluffkapitel (setting och GM-kapitel) vilka inte behövs för att spela. Saknas en utförligare antagonistlista också vilken jag tänkte lägga in i GM-kapitlet men det går fullt utmärkt att spela spelet ändå utan detta.


Alla som är villiga att ge feedback kan få bekännas i boken som speltestare.
 
Top