Nekromanti MAC eller PC?

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Kan vi droppa det här nu?

Låter som en bra idé.

Ett spel som var jävligt kul som en polare hade på sin Macintosh Classic var King's Bounty, sörjde lite när han skaffade sig en PC men inte så länge för strax efter det upptäckte jag Heroes of Might and Magic, inte riktigt likadant men nästan. Fast Kings Bounty var bättre.

/Seinet Wintermute - Sitter och degar och väntar på att tiden skall gå
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Kan vi droppa det här nu?

Fast Kings Bounty var bättre

Absolut.

Mogge hade också en polare med "King's Bounty". Spelet gick ut på att hitta kungens spira innan kungen dog, har jag för mig. Man var lite mer fristående och lite mer vagabond än i "Heroes of Might and Magic", och kanske tillochmed lite mer hjälte?
 

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
ja det har nog inte laggt ner för då blir det inte mycket konkurens... men det är sant som du säger...

sen var gjorde mac ett dåligt drag genom att bara sälja till apple.. där var pc smart...

och det var ganska länge sedan mac hade genomskinlia datorer.. nu har de la snarare vitt och stålputsatt..

men att macen inte skulle vara kraftfull är la lite att ta i... de har ju snabbast och kraftfullaste minidatorn..

ja det är sant 2000 är bättre än xp... men då ställer man sig frågan varför lägger de inte ner tid på ett bra NYTT operativsystem??

sen har jag pc också... det bästa med pc tycker jag är att när man är på hemsidor så när man ska skriva in e-mail adress.. så skriver man början på adressen kommer hela.. det kommer inte på mac!.. så pc har lite fördelar
:gremwink:

men en ny pc och mac kostar ungefär lika mycket... det är inga stora skilnader..


du sa att du ville släppa ämnet?... ok för mig!
men en mac är minst lika bra som en pc :gremgrin:

inte för jag inte gillar pc... tvärtom pc är en bra lösning på vissa problem.. men i längden tycker jag mac bättre... men det är ju en smak sak.. sen bror det på vad man andvänder sin data till... jag tex har bara ett spel.. som verkar huvud saken för de flesta här..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
sen var gjorde mac ett dåligt drag genom att bara sälja till apple.. där var pc smart...
Ehm... Det var Apple som utvecklade Macen (även om de stal alla koncept från Xerox...). Mac är en Apple-produkt och har alltid varit det.

men att macen inte skulle vara kraftfull är la lite att ta i... de har ju snabbast och kraftfullaste minidatorn..
Har de minis? Är du säker? Minis är ju praktiskt taget utdöda idag. Det jag menade är att de inte har de rejäla multiprocessormaskinerna, med massor av minne, RAID-diskar med hotswap och redundanta nätdelar, lämpade för att gå som servrar i tunga tillämpningar eller som leksaker för mig.

ja det är sant 2000 är bättre än xp... men då ställer man sig frågan varför lägger de inte ner tid på ett bra NYTT operativsystem??
Därför att det finns hundratusentals program som måste skrivas om. Programmerare brukar vara måttligt roade av att göra om sådant de en gång gjort. Men ljusning är på väg. Får jag göra en förutsägelse så skulle jag säga att om sjätte versionen av windows efter XP kommer att släppa bakåtkompatibiliteten och inte längre ha kvar det nuvarande Windows-APIt. Enda sättet för ett program att kommunicera med Windows då kommer att vara via .Net-ramverket. Då kommer vi att ha en modernare Windows som är genomtänkt från början (förutom en TCP/IP-implementation som suger ap-analer med sugrör)!

Däremot har man faktiskt släppt XP-konceptet på serversidan och gjort en ny start byggd på 2000 (under namnet Windows 2003 Server). Det är ett bra drag.

det bästa med pc tycker jag är att när man är på hemsidor så när man ska skriva in e-mail adress.. så skriver man början på adressen kommer hela..
Sånt är bara pynt. Det är som att välja bil efter färgen. Se till de viktiga bitarna.

men en mac är minst lika bra som en pc
Men hur länge kan den leva i skuggan av PCn? Det säljs kanske en Mac per hundra PCs, troligen mindre.

I slutänden så är det bästa ett trettiotal PCs, några Sun-maskiner och en mini eller tre. Jag är inte riktigt där än.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Load Runner & Shufflepuck Café

Om det du säger är sant, kan man spela Load Runner och Shufflepuck Café på PC? Nån som vet?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Load Runner & Shufflepuck Café

Om det du säger är sant, kan man spela Load Runner och Shufflepuck Café på PC?
Lode runner finns, i alla originalversioner. Shufflepuck har jag spelat, men har inte kvar det. Så med andra ord, ja, de finns.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Kan vi droppa det här nu?

Det var lite sådana roliga element som återfinns i Age of Wonders, alltså att ifall man har en armé av enbart flygande varleser så flyger armén. Armens storlek baserades på hur mycker erfarenshetspoäng man hade, man kunde alltså INTE ha hur stor armé som helst så spöken var livsfarliga att ha i armén eftersom de ökade ett i antal för varje nedgjord fiende. Magin köpte man scrolls för. Ifall man hade för stor armé för sin erfarenhet vände sig vissa delar av armén mot en och man fick då utkämpa slag mot sig själv.

Det fanns fyra stycken "världar" man var tvungen att gå igenom en efter en.

/Seinet Wintermute - Borde sova nu
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
*minnas*

Det var lite sådana roliga element som återfinns i Age of Wonders, alltså att ifall man har en armé av enbart flygande varleser så flyger armén. Armens storlek baserades på hur mycker erfarenshetspoäng man hade, man kunde alltså INTE ha hur stor armé som helst så spöken var livsfarliga att ha i armén eftersom de ökade ett i antal för varje nedgjord fiende. Magin köpte man scrolls för. Ifall man hade för stor armé för sin erfarenhet vände sig vissa delar av armén mot en och man fick då utkämpa slag mot sig själv.

Man började utan slott, va, och sedan kunde man ta in ett och hålla det? Jag har för mig att det kändes väldigt fritt till strukturen, faktiskt. Särskilt eftersom monster anföll slottet (har jag för mig?).

Man kunde välja olika klasser (kända i mina kretsar som "riddaren", "barbaren" (?) och "trollisarna"... jag minns inte den korrekta uppsättningen). När jag spelade det minns jag att jag inte hade vett nog att skilja på "few" och "five" vilket ledde till en del missförstånd när man skulle gå i strid med varelserna (och på samma sätt undrade jag alltid varför folk anföll mig i Duke Nukem när jag var på ett "secret place"... det skulle ju vara, säkert, ju!)

Nåja, helfestligt var det iallafall. Det finns Genesis också, vill jag minnas.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: *minnas*

Man hade borg från början, med oändliga truppresurser (vad jag minns), monstrerna anföll inte borgen (vad jag minns). Vid närmare eftertanke hade man aldrig någon egen borg, den tillhörde kungen och man kunde bara köpa trupper där.

Det där med klasserna var väl mer svårighetsgrad tror jag, och svårighetsgraderna avgjorde hur många dagar man hade på sig att klara spelet.

/Seinet Wintermute
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jodå.

Man hade borg från början, med oändliga truppresurser (vad jag minns), monstrerna anföll inte borgen (vad jag minns). Vid närmare eftertanke hade man aldrig någon egen borg, den tillhörde kungen och man kunde bara köpa trupper där.

Man kunde allt ta in borgar och handla i andras borgar. Iallafall i Genesis-spelet. På Macintoshen vet jag inte, jag fick mest sitta och glo då.

Mogge gillade att bönderna var starkare än skeletten.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Kan vi droppa det här nu?

Ohh ja. Kings Bounty är vansinnigt bra. Börjar känna behovet av att dra fram min stenåldersmac från garderoben där den ligger och spela lite.

/Johan
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Kan vi droppa det här nu?

Ligger den och spelar i garderoben?
dra ur sladden för den :gremcool:
 

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
he he vi kan hålla på så har hur länge som hälst... ja jag föredrar mac och du pc (tror jag).. men det är ju inte mycket som kan ändras den andras uppfattning.. så let dumb the shit!

ja den tiden när mac läggs ner blir svår... men det finns ju väldigt lite hopp.. i usa har ju nästan alla skolor bara mac... men det kan man ju inte driva ett företag på skolor.. tyvär :gremfrown:

men jag tycker de klarar sig ganska bra ändå.. men i längden death
 

fivepointseven

Veteran
Joined
9 May 2003
Messages
6
Location
sundbyberg
hmm.. skumt ämne att ta upp på ett rollspelsforum kanske.. men jag blev i alla fall engagerad. Har letat en stund bland mina papper för att försöka hitta namnet på ett rollspel jag spelade på min mac. =)

Någon som har varit med sen macPlus tiden och spelat typ Art of War och Colony? Dark Castle kanske? Typiskt att jag inte kan komma på vad det där rollspelet hette..

Någon som vill köpa en macPlus förresten? Vill ha minst 25 papp för den. :gremwink:
 

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
PC. helt klart.
I min familj har vi alltid kört med PC och den traditonen kommer jag att behålla när jag flyttar hemifrån. En MAC går väl inte att spela annat än tetris på, eller? :gremsmirk:
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
PC är bäst till sånt man använder datorer till, Mac har man bara till att använda Adobe-program i dess rätta element...
 
Top