Nekromanti MAC eller PC?

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
har ni mac eller pc... vad är bäst till spel?

själv har jag båda (mac är bäst) och tycker att mac är lite snyggare lite snabbare hela tiden!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Hmm, det är en svår fråga... Båda har sina för- och nackdelar men jag föredrar nog PCn mest för att det finns mer till den. Till spel måste jag dock säga att PCn är väldigt mycket bättre, eftersom de flesta spelen är gjorda till PCn i första hand.

själv har jag båda (mac är bäst) och tycker att mac är lite snyggare lite snabbare hela tiden!

Det har ju med prestandan på burken att göra. Är de lika bra (gjorda samtidigt?) så är det rimligt att jämföra snabbhet och så, annars är det som att jämföra äpplen och päron.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
PC funkar bra för min del..

Jag har PC & det funakr aldeles utmärkt för min del..
Men llt neror väll egentligen vad du stoppar in för grejer i datan..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Face it, Macen sitter som en nischmaskin och tappar marknadsandelar varje dag. Med andra ord är den inte lika framtidssäker. Å andra sidan så är ordet framtidssäker ett stående skämt i den här branchen...

Utbudet är i en helt annan klass för PCn, både med avseende på spel, program och hårdvara. Det finns ochså mer gratis och budgetpryttlar för PC. Det är också lättare att bara titta in i närmaste affär om man behöver någon reservdel eller liknande.

Är man tekniskt intresserad och vill programmera eller bara detaljpeta i inställningarna är PC rätt val.

Vill man ha en vassare maskin så är det bara PC (och UNIX-maskiner) som gäller. Det finns inga verkliga high-end-Mac.

Vill man ha klatschiga genomskinliga modefärger så är Mac dock överlägsen.
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Macen känns ju lite som en arbets-burk, det finns förstås några dussin spel till mac, men de flesta är såklart konverterade från PC...

Jag röstar för Mac om det gäller programering av spel och bildredigering o.s.v.

Samtidigt som jag röstar för PC när man ska spela.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
tycker det känns fel att fråga om man gillar PC bättre än Mac, då macen är en PC med... :gremwink:

om man specificerar det bättre så tycker jag att windows är bra för spel, linux är bra till allt och macen är kass.

//Netfeed, linux och open-source förespråkar
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
tycker det känns fel att fråga om man gillar PC bättre än Mac, då macen är en PC med...
Nja, jag skulle säga att den är en Personal Computer, men PC är nog x86-baserade maskiner med windows idag. Iofs så har de mer gemensamt med Mac än med en 15 år gammal PC...

Jag tycker att man kan använda den mer korrekta benämningen Mikrodator. Om man börjar tala om Persondator blir det ju helt plötsligt inte möjligt att använda den som server.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag röstar för Mac om det gäller programering av spel
Tro mig, de flesta programmerare skulle inte jobba på Mac om de inte blev mutade med sex.

Problemet med Mac är att det är en dator för folk som inte är datorintresserade. Därför finns det mycket få utvecklare för den, vilket i sin tur innebär att det finns sämre utbud av program och hårdvara.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
linux är kass på grafik jämförelsevis... mac kan inget annat i princip.
PC är mitt emellan, plus att det finns tre magnituder fler spel till den än till linux o mac ihop.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tja, jag var PC-användare i många år, men av någon orsak trivs jag bättre med min mac. Det handla inte om prestanda eller så utan är mest irrationella, känslobaserade grejer. Det känns som om den skulle fungera på samma sätt som jag, helt enkelt. Det handlar inte om vad som är "bäst", med andra ord. (För övrigt kände jag precis på samma sätt första gången jag kom till ett land med vänstertrafik...)

När det gäller spelutbud är ju macen ett rent skämt, förstås.

JPS
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
563
Location
Videnmark
MAC

Jag tycker folk skall sluta snacka "skit" om "Macken". Det enda som PCn slår mac med är antalet spel och skall man spela spel så ska man köpa Playstation 2 eller någon annan konsol. :gremsmile:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Datorer

....äsch, ska det vara _något_ ska det vara Commie, möjligtvis någon riktigt gammal plåtburk med skramlig monitor. Tja, Estelle-101 och min gamla persondator i gult och svart (också tillverkade av Commodore, tror jag). Dom är bara för härliga att leka med.

I övrigt tycker jag att man kommer rätt långt med skrivmaskin faktiskt, och miniräknare. Konsoller kan användas för att spela, Jaguar och Odessy är två bra konsoller med många fina spel. I övrigt kan det vara underhållande att sitta och pula med svartvitt Hypercard på en en så kallad "Macintosh", men det är så nymodigt att jag knappt förstår mig på det...

[/idiotargument]

Ah, Windows på en Helt Jävla Vanlig Burk (tm), äntligen något som kombinerar alla favoritskapelser genom tiderna.

Mogge gillade GEOS, dock...
 

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
jag vet vad du menar... pc är så stelt och jobbigt att arbeta med.. med macen så för man lite kontroll.. händer det något med sin pc så... är det ofta man inte fattar vad som har hänt... men mad mac så talar datorn om och hur man ska gjöta för att få det bra igen!..

det käns som det är lite mer genomtänkt med mac... det tog ett jävla tag innan o.x 10 komm... men den var mycket bättre än vad xp var/är...

sen är mac mycket snyggare!.. sen fixar jag med hemsidor och design.. som är mycket svårare och få fram på en pc.

de hade ett test i mac-world.. där de kollade hur många som gör film.. har mac eller pc...
80% hade mac...
5%hade pc...
resten var annat märke...
sen snackade de lite med folk innom IT... där sa det att det var svårare att få jobb om man andvände pc.. av något slag.

ljudet är som alla vet också mycket sämre på pc... det flesta som jobabr med fete ljud som tex thechno.. ser ju en omöjlig het i pc..

sen att alla spel kommer till pc.. inte till mac är ju också fel... balnd tar det lite längre tid... men ok pc ligger lite före..lite..

sen att macen är dyrare är också fel... det var så ganska länge att macen var dyrare men.. its a new world... en ny mac kostar inte mycket mer än en pc... sen skulle det inte vara så farlit om det var dyrare... man får ju saker för pengarna!!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
jag vet vad du menar... pc är så stelt och jobbigt att arbeta med.. med macen så för man lite kontroll.. händer det något med sin pc så... är det ofta man inte fattar vad som har hänt... men mad mac så talar datorn om och hur man ska gjöta för att få det bra igen!..
Å andra sidan så är det lätt att göra så när man knyter händerna bakom ryggen på användaren och inte låter användaren komma åt något farligt (eller kraftfullt).

det käns som det är lite mer genomtänkt med mac... det tog ett jävla tag innan o.x 10 komm... men den var mycket bättre än vad xp var/är...
Min gamla brödrost som började brinna varannan gång man använde den var bättre än XP. Jämför med Windows 2000 så får du en rättvisare kamp.

sen är mac mycket snyggare!..
Smaksak. Jag tycker den är fruktansvärd i sin genomskinliga retrostil.

sen fixar jag med hemsidor och design.. som är mycket svårare och få fram på en pc.
Med tanke på att det troligen är samma programvaror du kör som används på PC, bortsett från att det finns 20 gånger så många på PC, så är det knappast sant.

de hade ett test i mac-world.. där de kollade hur många som gör film.. har mac eller pc...
80% hade mac...
5%hade pc...
resten var annat märke...
OK, några missvisande saker här.

Du läste det i Mac-world. Den är nog inte opartisk.

Filmbranchen är en smal nisch, som knappast är representativ för marknaden, speciellt som Apple pumpat in stora pengar får att få exponering i filmer.

sen snackade de lite med folk innom IT... där sa det att det var svårare att få jobb om man andvände pc.. av något slag.
Japp, det kan stämma. Det beror på att de som håller på med sådant oftast inte vill jobba med Mac och därför söker andra jobb.

ljudet är som alla vet också mycket sämre på pc... det flesta som jobabr med fete ljud som tex thechno.. ser ju en omöjlig het i pc..
Också fel. Det beror helt på vilken utrusning du väljer. På det hela taget är datorn ganska oviktig i detta sammanhang, den används i huvudsak bara för att kontrollera andra pryttlar.

sen att macen är dyrare är också fel... det var så ganska länge att macen var dyrare men.. its a new world... en ny mac kostar inte mycket mer än en pc...
Räkna inte bara inköpspris.

Hur dyr är den att uppgradera? Du vill ha snabbare grafik. Hur mycket kostar det? Du vill ha bättre ljudkort, hur mycket kostar det? Du vill ha en redundant nätdel. Hur mycket kostar det? Ett snabbare nätverkskort eller ett nätverkskort för annat media än vad Apple tänkt sig. Vad kostar det?

En stor fördel med PC är att du kan köpa delar för en spottstyver och det finns en stor marknad med reservdelar och begagnatdelar.

Avsaknaden av snabba toppmodeller gör också att livslängden minskar vilket ger en högre kostnad.

I slutänden så är det dock en fråga som räknas. Hur länge kommer Apple att kunna stå emot trycket från jättar som Microsoft, Intel, AMD, IBM, Compaq/HP, Dell, Toshiba och så vidare? Jag är förvånad över att Microsoft ännu inte köpt upp Apple och lagt ner det för att ta marknadsandelar. Det ligger inom deras ekonomiska förmåga.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Kan vi droppa det här nu?

PC är bättre för spel. Den har större utbud och bättre prestanda. Alla spel som släpps till Mac släpps även till PC, men inte tvärtom.

Alla frågor som inte rör spel är OT och kommer bara att leda till ändlösa diskussioner.
 
Top