Varulv M E S T E R U L V 2 0 2 0: GAME OVER

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Blandade tankar:

Och sorry, men 24-timmarsrundor med slut kl 12 var lite av spiken i kistan för mitt deltagande. Folk pratade om luncher, hur lunchar ni egentligen? Kl 12 börjar vi luncha på mitt jobb, då var ju lynchningen spikad och klar.
Allt som skrivs av en ulv måste ändå tolkas med en smula salt efteråt. :D

Jag brukar dock gå på lunch vid 11 så ur mitt perspektiv så är det ändå lite sent att luncha vid 12.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Mm såhär i efterhand framstår vissa saker klarare än på förhand.

*Inte bra att ha deadline kl 12. Varulvsgänget verkar ha som inofficiellt schema 23-> vilket jag har svårt för eftersom jag blir sömnig vid 21 och oftast sover vid 22. (Jag är från äldre paleolitikum).

* Skapa hellre lång meny och avslöja den vid spelstart. Ev balansproblem är inte lika problematiskt som ett stängt upplägg. (Det här retar mig en hel del just nu)

*Låt Mäster Ulv få välja sin/a kumpan/er. Att slumpa rollerna är ju ett måste för att vi ska slippa metaspel kring vem SL har valt ut mm, men att låta mästern få välja är utmanande och kul.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
*Inte bra att ha deadline kl 12. Varulvsgänget verkar ha som inofficiellt schema 23-> vilket jag har svårt för eftersom jag blir sömnig vid 21 och oftast sover vid 22. (Jag är från äldre paleolitikum).
Jag tror du utan problem kan sätta en deadline runt 21. Dels hinner folk skriva lite efter jobbet innan rundan är slut samt så hinner man diskutera resultatet lite på kvällen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
* Skapa hellre lång meny och avslöja den vid spelstart. Ev balansproblem är inte lika problematiskt som ett stängt upplägg. (Det här retar mig en hel del just nu)
Det här håller jag inte med om. Som sagt: i det här fallet var det absolut rätt beslut att hålla menyn dold. Byn hade fått för mycket fördel av det om menyn varit öppen. En större meny behöver inte vara mer obalanserad, men den är antagligen svårare att designa på ett balanserat och stabilt sätt. Om man ska dra någon slutsats här så är väl lång, öppen och balanserad det bästa, men lång, öppen och obalanserad är inte bättre än kort, dold och balanserad. Eftersom vi alla lägger en del tid på de här spelen vill vi (ja, jag i varje fall) att alla fraktioner ska ha en rimlig chans att vinna. Balans är det viktiga.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Sen kan man ju fundera över huruvida det verkligen är bra med öppen meny. Som Hellzon konstaterade ägnade byn sig väldigt lite åt att fastna i analyser av spelupplägget i det här liret. Det var med i en del resonemang men fick aldrig någon avgörande roll. Så kanske är det bra. (sen satt jag och himlade med ögonen åt en del av det här bråket runt Vicos tvärsäkerhet angående siare och väktare - det hade undvikits med en öppen meny, och likaledes hade Larsson inte goofat till det (vilket ju hade varit till byns nackdel, lustigt nog) med semiöppet upplägg).

Semiöppet och dolt spelupplägg är två olika uppelvelser. Jag gillar båda (så länge de är balanserade!).
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jockes plan var at


Vi hittade inget som ledde oss till siaren så vi tog ut dig för att du spelat lagom lågt och inte verkade särskilt lynchbar. Det kändes som att Vimes och Vicotnic varit för aktiva för att vara siare.
Ändå rimligt :)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
En enligt mig intressant kompromiss mellan öppen och dold meny skulle kunna vara att byborna i sitt roll-PM alla får info om varsin rad på menyn så det finns något att fastna i analyser kring, det finns lite mer info om spelupplägget, och ulvarna har något de måste/kan ljuga lite om.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
En enligt mig intressant kompromiss mellan öppen och dold meny skulle kunna vara att byborna i sitt roll-PM alla får info om varsin rad på menyn så det finns något att fastna i analyser kring, det finns lite mer info om spelupplägget, och ulvarna har något de måste/kan ljuga lite om.
Grym idé!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
En enligt mig intressant kompromiss mellan öppen och dold meny skulle kunna vara att byborna i sitt roll-PM alla får info om varsin rad på menyn så det finns något att fastna i analyser kring, det finns lite mer info om spelupplägget, och ulvarna har något de måste/kan ljuga lite om.
Det är inte en tokig idé. Men i praktiken kommer det väl alltid innebära att byn vinner på att allt outas direkt?

En variant kan ju också vara att mästerulven får stryka ett antal rader på menyn innan spelstart.

Om man har fler rader än spelare/bybor kan ju Mästerulven få välja vilka rader som ska delas ut till spelarna, och vilka som ska vara enbart kända för ulvlaget.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
MESTERULVS förmågor var:
(Fick köpa förmågor för 5 poäng)

Extra ulv 2p (du får en annan spelare på varulvslaget. Du avgör vem som ska nattmördas och du skickar in förslag på vem som ska nattmördas. Om inget förslag lämnas in slumpas en bybo att dö.)

Ingen siare 2p (ingen siare finns i spel)

Ingen väktare 2p (ingen väktare finns med i spel)

Galen siare 3p (siaren ger ”omvänd” information och siar en ulv som bybo och tvärtom)

Falsk väktare 2p (väktarens förmåga fungerar inte)

Miller i byn 1p (En bybo kommer om den blir siad visa sig tillhöra ulvfraktionen)
En reaktion på detta, från mig som inte deltog: Är inte förmågan "Ingen siare" lite menlös här, eller borde i alla fall kosta tre? Om jag köper den för två poäng har jag tre poäng kvar. Jag kan köpa en extra ulv och ha ett poäng kvar, men det enda jag kan spendera det poänget på är mjölnaren, som blir menlös utan siare. Eller så kan jag låta bli att köpa extra ulv och spendera alla tre poängen på "Galen siare", men den är ju än mer menlös.

Eller, nu när jag tänker efter är det ju inte alls så. Mjölnare och ingen siare hade ju varit en asfräck kombo. Jag hade kunnat outa mig som siare i vetskapen om att ingen annan kommer att vara det, säga att jag siat en ulv i mjölnaren, som då måste outa sig som sådan. Eftersom det vore menlöst att ha en mjölnare utan siare hade jag därmed ytterligare stärkt min position som siare! Sedan siar jag alla grönt så att ingen har anledning att misstro mig, och låter byborna göra jobbet åt mig.

Fan, det hade varit en hardcore strategi. Blev nästan lite sugen på varulvsspel själv nu. :D
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Vimes said:
Det är inte en tokig idé. Men i praktiken kommer det väl alltid innebära att byn vinner på att allt outas direkt?
Jag tänker ju direkt att ulven/arna kan ljuga en hel massa här och därför ställa till det. Sedan måste byn försöka avgöra vem som ljuger och vem som talar sanning om menyn. Kan bli kul.

Genesis said:
Fan, det hade varit en hardcore strategi. Blev nästan lite sugen på varulvsspel själv nu. :D
Ja! Såklart du ska vara med! Mäster Ulv är ju särskilt kul tycker jag, men vi kan väl hoppas på att nån arrar ett kul spel i höst? Kanske rentutav DU? :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Ja! Såklart du ska vara med! Mäster Ulv är ju särskilt kul tycker jag, men vi kan väl hoppas på att nån arrar ett kul spel i höst? Kanske rentutav DU?
Det här varulvsspelet fick mig faktiskt att spendera en eftermiddag med att läsa i det enda varulvsspel jag faktiskt deltog i, Risings episka varulvsspel med WRNU-tema 2008, med inte mindre än fyra olika lag!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag tänker ju direkt att ulven/arna kan ljuga en hel massa här och därför ställa till det. Sedan måste byn försöka avgöra vem som ljuger och vem som talar sanning om menyn. Kan bli kul.


Ja! Såklart du ska vara med! Mäster Ulv är ju särskilt kul tycker jag, men vi kan väl hoppas på att nån arrar ett kul spel i höst? Kanske rentutav DU? :D
Kul spel som sagt. Jag tycker ju alltid att det är en dålig design om byn tjänar på att outa allting direkt, och jag tror inte att det vägs upp av att ulvarna kan "ljuga" om det, det ger bara ytterligare ett sätt att hitta ulvar.

Men det var riktigt bra jobbat av byn i det här spelet oavsett. Såg också att någon menade att jag inte tyckte man skulle outa miller direkt, och det tror jag inte att jag har sagt iaf, snarare är väl det kanske den enda rollen som är vettigt att outa direkt eftersom det bara ser ännu skummare ut att outa den efter att man blivit siad, plus att det då slösar ett siande.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Tror inte att jag tänkte så mycket alls innan jag köpte, jag frågade först om jag kunde köpa miller för alla mina poäng - men det gick inte. tog en ulv till för att slippa vara ensam och ingen väktare för att kunna veta att man som ulv kan claima väktare. kanske?
 
Top