Nekromanti Mötestabeller suger, Trobergs julkortsutmaning

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Q:s julkortsutmaning

"Även om det inte passar troberg kan det ju vara kul ändå.
Krille ?"


Hinner inte. Jag lämnar Andra Imperiet för tryck på söndag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Q:s julkortsutmaning

Rita bilder till korten.
Även om det inte passar troberg kan det ju vara kul ändå.
Go wild, jag klämmer in dem så gott det går.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Master of disaster

Farlighet: Viss risk.
Typ av händelse: Problem.
Miljö: Var som helst.

En ung resande trubadur närmar sig rollpersonerna och ber om att få resa tillsammans med dem - det är ju farligt ute på vägarna. Den unge trubaduren visar sig snart vara den mest misslyckade genom tiderna. Inte nog med att han är totalt omusikalisk, han är dessutom katastrofalt klantig. Han väcker rollpersonerna för tidigt på morgonen med sin skräniga musik, väcker sovande björnar, startar nästan en skogsbrand mm. Snälla rollpersoner får problem med att bli av med honom utan att han blir ledsen. Mindre snälla rollpersoner får problem med att bli av med honom innan de faller för frestelsen att slå ihjäl honom.

Twist: Används om rollpersonerna har en ärkefiende någonstans. Trubaduren är egentligen fiendens agent med uppdrag att testa rollpersonernas styrkor och svagheter. Han försätter dem i trubbel för att sedan observera hur de reder ut situationen.

Mikael Westerlund
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Master of disaster

Kul idé! Jag tror att det kan fungera oavsett vilken stämning det är i gruppen. Är den lite mer lättsam och humoristisk är det ju ganska självklart att det fungerar. Är den mer seriös och/eller dyster kan man beskriva trubaduren som tragisk och inte alls komisk. Det blir ju absolut roligaste för grupper där de absolut inte kan tänka sig att göra sig av med honom med våld. Under längre kampanjer kan man alltid låta honom skymta förbi igen senare. Man får en slags ärkevän :gremlaugh:
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Duellernas korsning

Farlighet: Viss risk
Typ av händelse: Möte
Miljö: Slätt / stäpp / öken
Speltid: 1 timme

Mitt ute i landskapet, långt från by och stad, står en hög träpelare med ett rött, smalt banér fäst i dess top, lekandes i den svaga vinden. Rollpersonerna kan på redan på långt avstånd skymta solkatter då och då från dess bas, och när de kommer närmare upptäcker de att en strid pågår. Det visar sig vara en duell och en handfull vapenmän studerar de kämpande, väntandes på sin tur. Männen och kvinnorna bemöter dem med en enkel hälsning, men inleder sannolikt ingen längre konversation. Rollspersonerna kan dock få reda på att dueller utkämpas regelbundet på denna plats, och att de är välkomna att deltaga om de så önskar. Hur själva duellerandet är upplagt och hurvida någon belöning delas ut är upp till spelledaren, men ett alternativ kan vara att om man väl accepterat så måste man fortsätta tills man står ensam ensam kvar eller har stupat. Belöningen kan till exempel bestå av att man får ta vad man vill ha (när man besegrat alla) eller att man tillåts klättra upp i pelaren och skära av en bit av baneret. Att andra människor reagerar på någon som bär denna symbol är inte omöjligt, vilket kan leda till problem eller möjligheter senare under äventyrandet...
 

Robert Ek

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
37
Location
Sthlm
Den döde mannen
Farlighet: Neutral
Typ: Möte
Miljö: Vildmark (?)
Speltid: 10 sek - ?

En man ligger död vid sidan av rollpersonernas väg. Vem mannen är, hur och varför han är död är upp till Spelledaren. Detta möte kan ses som allt från en möjlighet för Rollpersonerna att få några kopparmynt till början på en lång kampanj eftersom den döde var tronarvinge till kungariket.


Tjuven
Farlighet: Viss risk
Typ: Möte
Miljö: Stad
Speltid: 1 timme

En ung tjuv stjäl något från rollpersonerna. Tjuven visar sig dock vara tvingad till sitt tjuvaliv av det lokala tjuvgillet.

Twist: Tjuven är tvingad av den lokala mycket korrumperade Chefen för Stadsvakten.


Olyckan
Farlighet: Neutral
Typ: Möte
Miljö: Landsväg
Speltid: 10 minuter

En köpman/bondes vagn står på snedden tvärs över vägen. Vagnsaxeln är av och reparationer pågår. Om rollpersonerna hjälper till kan de belönas med vänskap och kanske information om den plats de är på väg till.

Twist: Vagnen tillhör smugglare och delar av vagnens last ligger på vägen. Smugglarna blir mycket nervösa när rollpersonerna närmar sig.
Twist2: Man smugglar färska lik som tagit från en begravningsplats i närheten och är på väg till den lokala Nekromatiken som bor i ett svart torn.

Kul idé. Hade jag mer tid kunde det kanske bli någon mer men jobbet kallar.

/Lycka till
Robert Ek
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kattkvinnan I, II, III

Katten om natten

Farlighet - Neutral
Typ - Möte
Miljö - Stad eller Vildmark
Speltid - 10 minuter

Det kommer en katt och stryker runt rollpersonerna. Den vill ha uppmärksamhet, jamar vill bli kliad och ser hungrig ut (om det bjuds mjölk eller fisk).

-------------

Dam på resa

Farlighet - Neutral
Typ - Möte
Miljö - Stad eller Vildmark
Speltid - 10 minuter

Rollpersonerna möter en kvinna som söker deras uppmärksamhet. Hon verkar inte vilja något speciellt, verkar mer vilja se vilka de är. Börjar de språkas, så berättar hon att hon är på genomresa. Bjuder de på något vill hon gärna smaka. Mycket förtjust i mjölk och fisk.

--------

Kattkvinnan

Farlighet - viss risk
Typ - Möte/sidequest
Miljö - Stad eller Vildmark
Speltid - 1 timme

De möter en kvinna ( samma som i Dam på resa ) Frågar de om vart hon är på väg, säger hon att hon letar efter en shaman vilken är skyldig henne något.

Om de nappar på att hjälpa henne så berättar hon att hon är förbannad av småfolket i (välj en plats/vädersträck) för att (orsak, tex hennes far trampade på deras prins) , deras shaman använder henne för att ( välj orsak tex suger kraft eller tvingar henne att äta möss som de hatar etc) så hon är dömd att gå som kvinna om dan och katt om natten utan att få ro. Hon vill ha hjälp för att (välj orsak ; vill hem till sin älskade, hämnas hennes far som dog i sorg etc). Förbannelsen bryts om ( välj vilkor tex att man dödar shamanen, etc) ...
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ett stort steg

Farlighet - Neutral

Typ av händelse - Händelse

Miljö - varierar

Speltid - 1 minut

En spelledarvald/framslumpad rollperson ur gruppen trampar på något, antagligen ett djur, vilket mosas under stöveln (alternativt riddjuret , vagnshjulet etc). Lite komik lite äckel.

Twist

Det är en familarus eller en av småfolken, eller ett magiskt djur.
Är det en familarus, så kan de få magikern efter sig. Är det en av småfolken, kan de måsta stå till svars till småfolket. Är det ett magiskt eller speciellt djur, så kanske något underligt händer.
Kanske djuret/varelsen går igen och följer följet som ett spökdjur ?


Quadrante
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Förbannade fyren

"Den förbannade fyren"

Rollpersonerna hittar ett fyrhus eller en fyrbåk med tillhörande logi lagom tills det är dags att slå nattläger. Det verkar finnas gott om plats att söka skydd och sova, men i källaren bor det en mystisk kult som offrar småbarn eller annat sött och oskydligt. Antingen låter man kulten försöka offra rollpersonerna efter tumultartade förhållanden, eller så låter man kulten förse sin gud med offer från en närbelägen by rollpersonerna kommer ifrån eller är på väg till.

Christoffer "Foggmock" Fogelström
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: ? [NT]

ok, det är bara fem kort utan bild, men sexkort var roligare att skriva.
Funderar på om jag ska illustrera de som är kvar. Känner att jag tvekar inför trollet, har så lite erfarenhet av att rita troll... annars är det den som pockar mest.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Snygg!

Jag hade faktiskt tänkt komma dit med en egen bild (det är bara det att jag är så fruktansvärt seg) så jag får se ifall den kommer ändå.
 
Top