Nekromanti Mötestabeller suger, Trobergs julkortsutmaning

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Oroa dig inte...

Jag förstår eventuell förvirring, men stenen som bör sättas in i ett kloster för hemliga kulter långt ute i jungeln eller något liknande, kanske skall kropparna användas som vandöda efter att de svultigt ihjäl.
kanske är den inte byggd för att skada eventuella "Inkräktare" utan visa dem ytterligare en väg.

Eventuellt kanske stenen inte gröptes ut utan fogades ihop med fem platta stenb skivor.

Kommer att skicka ilustration senare MVH Jens lagebrand.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Varför?

Jag skriver R/p så för att förkortningen skall vara lättare att läsa. ibland kommer man åt knappar ofrivilligt så att de står tex: Jg (Jag) eller liknande ser man tecknet / så förstår man snabbt att jag menar rollperson(er) och inte Rep eller Rop
så inatt kan ni somna tryckt väl medvetna om sanningen om varför just jag skriver R/P :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile:
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Varför?

Vilken tur att du uppmärksammade mitt "fel" i namnet
efter att ha läst ditt medelande gick jag direkt ned och högg av mig genitalierna, insåg snabbt att tio timmar i källaren inte var bot nog för min fruktansvärda synd ett mellanslag mitt i namnet en sådan skam ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ. :gremblush: :gremblush: :gremblush:
 
G

Guest

Guest
Re: Varför?

Hey, det där var ju skitbra... Faktiskt.
Inte för att jag personligen läst fel på rp och rep. Men när jag spelat med nybörjare har det faktiskt hänt att de pekat på rp och frågat om det är en felstavning eller en förkortning. Även om r.p. hade varit lite mer i linje med andra förkortningar (och inte heller det hade ju varit "korrekt") så gillar jag det...
Dessutom tycker jag det känns lite lyxigt med en helt egen förkortningsregel vad gäller ett ord. Mer sånt, mer språkförbistring!
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Plats: Skog.

Speltid: 1-10 min

En eller flera av R/p fastnar i en fälla.

(1t6)

1-2 ett nät gillrat som en sprättsnara skickar upp dem ett par meter över marken.

3-4 De rammlar ner i en fångst grop (djup: så djupt så att de inte kommer upp utan hjälp)

5-6 En sprättsnara eller en rävsax (Spelledaren bestämmer vad som känns bäst)

Vem som satt upp fällan är upp till spelledaren kanske det är en ensam stråtrövare, kanske det bara är en vanlig jägare som efter ett par minuter kommer springande för at hjälpa, eller så är det en barbarisk stam som tänker offra R/p.

Om en eller flera R/p undkommer fällan kan denne förstos hjälpa R/p eller springa och gömma sig då stammen kommer.

Bild kommer senare.
MVH Jens lagebrand (Gylf Draken)
P.S inser att detta blir svårt att få in på ett kort men hoppas att du inte får problem med omskrivningen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
P.S inser att detta blir svårt att få in på ett kort men hoppas att du inte får problem med omskrivningen.
Jag kan nog fixa det, men det är ju bra om ni själv gör vad jag antagligen kommer att göra i sådana här lägen: dela upp det på flera kort. Istället för att skriva "Yada yada yada, men om spelledaren vill så yada yada eller yada yada yada." så gör ett kort för varje alternativ. Då kan spelledaren avgöra vad han vill genom att plocka bort de kort han inte gillar istället för att behöva göra det under pågående spel, och varje kort innehåller en händelse. Att texten dessutom får plats är ju ytterligare ett plus...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Bild.

Great! Toppensnyggt. Vi kanske kan få ihop illusar till alla korten iallafall...

Stort tack! :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Försening

Jag har klantat mig lite och har dokumentet med korten på fel dator. Det innebär att postningen av dokumentet kommer att bli lite fördröjd. Hoppas ni har överseende.

Glöm inte att dokumentet aldrig blir klart, det finns alltid plats för fler kort!
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Försening

på något magiskt sätt missade jag denna jättetråd. jag har inte orkat läsa hela tråden men jag har en (förmodligen kraftigt försenad) åsikt:

kan man inte ha mer än en kortlek? du kan till exempel dra varelse i den ena, personlighet i den andra. (aha, svartalf! låt se... kaxig. ok nu ska vi se vad vi kan göra av detta.)

självfallet kan du ha mer än två lekar också. antal kombinationer blir en jäkla massa och det blir inte lika många upprepningar av "samma" situation. (jag vet, spelledaren anpassar. men ändå. du fattar.)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Försening

kan man inte ha mer än en kortlek? du kan till exempel dra varelse i den ena, personlighet i den andra.
Visst kunde man gjort så, men det blir samtidigt lite mer anonyma händelser som inte är lika intressanta att spela. Det skulle nog funka bättre för en "Vad ska spelarna bli anfallna av nu då?"-tabell.
 
Top