Nekromanti Mörkret vid stigens slut - nytryck?

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Hallå!

Finns det några tankar på ett nytryck av Mörkret vid stigens slut?

Missade det vid första utgivningen och det verkar stört omöjligt att finna nu för tiden.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, den kommer att komma ut som en del av vår första äventyrs-pocket. Senare i år.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Pratar ni om Mörkret vid Stigens slut som blev Årets supplement i Speltidningen Fenix omröstning 2012? :wink:
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Finns det nån som vill bli av med sitt nuvarande ex av äventyret kan ni pm'a mig.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Arfert;n222979 said:
Ja, den kommer att komma ut som en del av vår första äventyrs-pocket. Senare i år.
Ok! Då blir det väl att införskaffa en Fantasy! Äventyrspocket också då!

Tack för svar, Arfert, och fortsätt skapa bra grejor! :)
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Till min stora lycka så slog jag "SL-special" på mitt utforskningsslag på GothCon och lyckades därmed hitta ett sprillans nästan-nytt ex i en låda! Fru Fortuna ler mot lite vem som helst nu för tiden... ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Kommer det att justeras något?

Jag tänker apropå till exempel den väldigt vettiga recensionen i Fenix (som tyvärr inte verkar finnas tillgänglig online, man kan dock läsa t.ex. den här istället).

Eller skulle äventyret bli "försämrat" i tilltänkt målgrupps ögon av att man fixade till de delar recensenten kritiserade (vad det isf säger om målgruppen låter jag vara osagt)?

Jag har för mig att även författaren av äventyret ändrade åsikt efter ett tag, men jag kan minnas fel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank;n233563 said:
Kommer det att justeras något?

Jag tänker apropå till exempel den väldigt vettiga recensionen i Fenix (som tyvärr inte verkar finnas tillgänglig online, man kan dock läsa t.ex. den här istället).

Eller skulle äventyret bli "försämrat" i tilltänkt målgrupps ögon av att man fixade till de delar recensenten kritiserade (vad det isf säger om målgruppen låter jag vara osagt)?

Jag har för mig att även författaren av äventyret ändrade åsikt efter ett tag, men jag kan minnas fel.
En del saker kan ändras. Förtydligas. Den "onda kattatanten" är inte ond, hon har bara utsatts för saker som motiverar hennes handlande. Kanske är det byborna som är de onda, egentligen? Och så vidare. Att göra några personer immuna mot förtrollningen är för övrigt en bra idé.

Fast en del saker i recensionen är rent trams. ;)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
MVSS är för övrigt det bäst säljande äventyr vi gjort. Och sålde slut sjukt snabbt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Arfert;n233578 said:
MVSS är för övrigt det bäst säljande äventyr vi gjort. Och sålde slut sjukt snabbt.

Jag utgår från att detta var en helt lösryckt och allmän kommentar, för den hade ju inget alls att göra med något jag skrev =)
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
krank;n233563 said:
Jag har för mig att även författaren av äventyret ändrade åsikt efter ett tag, men jag kan minnas fel.
Japp, men inte innan han gav mig mitt favoritepitet - feministisk pansarnäve. <3

Jag hade för övrigt kunnat vara mycket spetsigare i mina formuleringar överlag när det handlar om recensioner, men jag får så mycket ovett ifrån ett visst forum när jag är det, bull-farbröder inräknade :).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank;n233582 said:
Jag utgår från att detta var en helt lösryckt och allmän kommentar, för den hade ju inget alls att göra med något jag skrev =)
Nej, den syftade på att det är ett efterlängtat nytryck.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank;n233582 said:
Jag utgår från att detta var en helt lösryckt och allmän kommentar, för den hade ju inget alls att göra med något jag skrev =)
Nej, den syftade på att det är ett efterlängtat nytryck.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Ena dagen naken kvinna på omslag, nästa dag relansering av kritiserat äventyr. Ny PR-strategi för SagaGames?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det är så himla svårt oss som är uppväxta helt nergeggade i kyriarkala strukturer, defaults/normer, och standardiserande beteenden att göra grejer som inte blir måltavlor för call-out-culture. När jag läser den länkade recensionen ser jag:

1. könsrollsfördelning modell standard — inget extremt hemskt men bara frånvaro av normbrott.
2. Att det bara finns en SLP med erfarenhet av funktionsnedsättning
3. Att det avsaknas icke-hetero
4. Att de äldre och yngre personer, som det finns gott om av i äventyret, är förutsägbara.

Dvs, sågningen går ut mer på frånvaron av brahet än att den gör några direkta "synder". Jag säger inte emot att det vore bättre med lite representation (omm den representationen är bra -- min policy är "dålig representation är ännu sämre än erasure") -- men inget av det som står där tycker jag gör det legitimt att äventyret ska ha sån legendariskt kontroversiell stämpel. Det är väl snarare undantag att ett äventyr är bra på dom här områdena?

Ta Curse of Strahd (rejäla spoilers)
1. Könsrollsfördelning: är varierad. Esme är ex vis en bra kvinnlig hjälte. På minuskontot ser vi att fyra olika varianter av "den förtärande modern"-negativa tropen dyker upp. Baba, Eva, kvarnhäxorna, och slottshäxorna.

2. Funktionsnedsättningar: Ja, flera. Esmes träben tänker jag då främst på, och Perriwimples kognitiva funktionsnedsättning. På minuskontot har vi trollkarlstonåringen i Vallaki (har glömt namnet) som är lite spektrum-parodi på några sätt. Men han blev bra i vår kampanj iofs. En annan inte helt lyckad representation är "lilla kattungen" i ett annat Vallaki-hus. Men, jag älskar henne som hon är. Jag är så starved på bra representation av mental ohälsa att jag typ fäster mig vid såna SLP:er även om jag egentligen vet att dom är parodier på mig snarare än representation av mig. Jag tycker också att the bride som ängeln har sytt ihop är en väldigt bra representation av funktionsnedssättning och annorlunda kroppsupplevelse -- jag är ju svag för att använda fantasy och overklighet och subtext istället för att skriva in saker rakt av.

3. Bögar? Ja flera. Strahd själv, Escher, och så riddarna.

4. Äldre och yngre? Ja, barnen i spökhuset är nyanserade SLP:er och vad äldre beträffar så... Rahadin? Och Richter såklart.

5. (Såg inte detta ämne på Enormkritik, men): Människor med erf av rasifiering. De få svarta som är med är hanterade OK med Emil och hans fru. Jag blev jätteglad när jag såg bilderna på dom. Att Emil i den stund han träffar SLP är så submissiv och falsk kan dock lätt bli lite vanskligt beroende på hur spelarna och deras RP reagerar. Och hans fru träffade dom aldrig i min kampanj. Hur äventyret skildrar romer däremot är en total katastrof och jag ändrade det i min kampanj, jag kunde inte köra det som det var. Tog bort allt med "curse" och sånt och gjorde om Vistana till sjörövare istället, nån sorts planar pirates. Passade bra ihop med Esmes ben också.

Alltså, trots flera missar som CoS gör så fick det en "holy shit"-reaktion från mig av dom saker den trots allt lyckas med i det här perspektivet. För att det är snarare undantag än regel att ha representation av det slaget, MVSS är liksom ingen outlier där och förtjänar heller inte att befläckas som om den vore en outlier där.

Liksom att ett äventyr avsaknar bra HBT-representation känns inte som något som ska ringa i evighetens klockor för all framtid eller vara nån typ av career-ending move. Vet du vad jag inte har gjort idag? Publicerat ett äventyr med bra HBT-representation. Inte igår heller. Och inte när jag var fyra år heller. Och min gamla mormor har inte heller gjort det. Det känns liksom svårt att straffa nån när det rör sig om en underlåten dygd snarare än en aktiv synd.

Detta är inte för att såga enormkritik heller. Dom såg MVSS-texten, reagerade som dom gjorde, och det tycker jag är helt OK -- dom gör också en synekdokisk(???) poäng om det stora sammanhanget av hur OSR-äventyr ser ut. Men liksom att gå från en sån recension till ett "hur vågar du trycka om det utan ändringar" känns lite... hårt?

Alltså krank jag menar inget illa. Jag är likadan, jag ramlar in i call-out-beteende hela tiden för jag är så lack på patriarkatet jag med. Men samtidigt är jag lite missnöjd med den sidan av mig själv för det känns som om ramarna för rimligt och godkänt beteende blir bara snävare och snävare. Nu menar jag inte att rena gaters och harassers och anti-SJW-reaktionärer ska accepteras och omfamnas. Men att jag vill skilja på något "dygd-bristfälligt" vs något "aktivt syndigt" (skulle snarare placera en del av Fagers grejer i den senare kategorin, "felknullad" kommer jag ha svårt att glömma).



Jag har inte läst MVSS själv. Har förstått det från Åsa (är det Tsianphiel här?) att den kvinnliga skurken är en destruktiv trope, den klassiska sexmagikern/seductress. Synd isf, det är en dålig grej tycker jag. Beroende på hur dåligt den grejen är gjord så visst, då kan jag förstå kritiken. Men det framgick inte helt från enormkritiks text, det nämns bara som hastigast. Och det behöver inte sänka ett äventyr helt.


gorillotaur;n233722 said:
Ena dagen naken kvinna på omslag, nästa dag relansering av kritiserat äventyr. Ny PR-strategi för SagaGames?
Jag är fortfarande inte ombord med Blood Axe-omslaget oavsett vad Lina, Liv eller Nina säger (dom talar inte för alla) men jag tycker det är en separat fråga än det här.

Liksom såhär. Jag älskar PK och social rättvisa. Att media är gjort med en massa olika perspektiv speciellt tidigare nermalda och förtigda perspektiv, "underdog"-perspektiv, är toppen.
Men jag vill ha mer PK och social rättvisa, inte försöka vara nån sorts inkvisition som bara skrämmer bort dom som har gjort misstag.

Pratade i flera timmar med en kompis förra veckan, eller ja, vi kommer nog sluta vara kompisar efter det samtalet. Hon har gått med i en näthatargrupp på fejan. Vill inte prata så mkt om det så jag ska vara vag. Men min tolkning av perspektivet är att hon pga okunnighet gjort en del rejäla grodor i nätdiskussioner, fått kritik från PK-hållet (kritik som jag ser som helt befogad, men hon har blivit dränkt i den kritiken eftersom alla ville hoppa på i samma hundhög), och eftersom den kritiken varit så grym, stark, hemsk, personlig, hotfull etc så har hon sökt sig till the dark side och det krossar mitt hjärta.

Krank, Åsa, se inte detta som att jag är mot det jobbet ni gör. Åsa, jag kan inte så mkt om dig men vi träffades på TullCon en gång och det fick mig att ändra min SLP-skapningsprocedur så därför tänker jag ofta på dig när jag gör den.

Se det mer som mitt själv-ält, antar jag, att jag är så trött på call-out-culture samtidigt som jag så lätt själv vill haka på i den för, dammit, jag vill ju att saker ska vara bra!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
gorillotaur;n233722 said:
Ena dagen naken kvinna på omslag, nästa dag relansering av kritiserat äventyr. Ny PR-strategi för SagaGames?
Bilden är testad på feministiska, kvinnliga illustratörer och rollspelare på Gothcon. Och de gav tummen upp, efter några mindre ändringar. Dock ej av den version av bilden som du sett.

Äventyret är bra, och det kommer att innehålla ändringar med tanke på kritiken.

Så vad fiskar du efter, Gorillataur? Vad är din agenda?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Sjukt bra inlägg, 2097. Du fångar massor av saker jag ibland tänker i den här typen av diskussioner.

2097;n233765 said:
Detta är inte för att såga enormkritik heller. Dom såg MVSS-texten, reagerade som dom gjorde, och det tycker jag är helt OK -- dom gör också en synekdokisk(???) poäng om det stora sammanhanget av hur OSR-äventyr ser ut. Men liksom att gå från en sån recension till ett "hur vågar du trycka om det utan ändringar" känns lite... hårt?
Analysen på Enormkritik är väldigt dålig. Jag har inte läst analysen i Fenix-recensionen, men jag antar att den är mycket bättre. Jag äger själv MVSS och kan förstå att det är intressant att diskutera och analysera ur ett normkritiskt perspektiv, men Enormkritiks analys är vattenpölsgrund.

(Angående MVSS känns det på väldigt många sätt som ett klassiskt DoD-äventyr som jag inte skulle ha något emot att riva av en kväll. Men jag skulle nog tycka att det blev bättre om man gender-swappade några roller.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vimes;n233793 said:
Sjukt bra inlägg, 2097. Du fångar massor av saker jag ibland tänker i den här typen av diskussioner.



Analysen på Enormkritik är väldigt dålig. Jag har inte läst analysen i Fenix-recensionen, men jag antar att den är mycket bättre. Jag äger själv MVSS och kan förstå att det är intressant att diskutera och analysera ur ett normkritiskt perspektiv, men Enormkritiks analys är vattenpölsgrund.

(Angående MVSS känns det på väldigt många sätt som ett klassiskt DoD-äventyr som jag inte skulle ha något emot att riva av en kväll. Men jag skulle nog tycka att det blev bättre om man gender-swappade några roller.)
Åsas recension i Fenix var mycket bättre och konstruktiv. Hon pekade på saker som hon tyckte borde ändras. Saker jag tänker fixa.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ang enormkritikens rec så tänker jag… att göra poängen "Hej, vore det inte bättre om old school äventyr hade lite mer av X, Y, Z, W och V?" är inte så dumt, och att göra det med ett specifikt äventyr, låt oss säga MVSS, som exempel är en bra idé. Men, det kunde ha framgått tydligare för som det står ut nu ser enormkritiks-artikeln ut som ett korsfästande av specifikt MVSS på rätt tunna grunder.

Som sagt, detta utan att läst vare sig MVSS eller Åsas text än.

Arfert;n233797 said:
Åsas recension i Fenix var mycket bättre och konstruktiv. Hon pekade på saker som hon tyckte borde ändras. Saker jag tänker fixa.
Låter grymt bra, Arfert. Stort tack för att du tar detta på allvar.

Arfert;n233788 said:
Bilden är testad på feministiska, kvinnliga illustratörer och rollspelare på Gothcon. Och de gav tummen upp, efter några mindre ändringar. Dock ej av den version av bilden som du sett.
Det som oroar mig är att jag själv ju först gav orginalet tummen upp för jag tänkte: strippa ner sig och choppa loss—awesome!!! Men sen när jag tänkte tillbaka på interaktioner med vissa spelgrupper tidigare så blev jag mer "hmm". Så, jag lovar inget när det kommer till det nya omslaget men jag hoppas såklart på det bästa.?
 
Top