Nekromanti Mörkret vid stigens slut - nytryck?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Klart jag tar det på allvar. Allt som gör ett redan bra äventyr bättre är bra.

När det gäller bilden litar jag på olika personer jag har respekt förs goda omdöme. (Och mitt eget.) Men visst, vissa kommer säkert gnälla ändå. Frågan blir då: varför gnäller dom, vad vill de? Och svaret blir: de gnäller av fel anledningar.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
2097;n233765 said:
Jag har inte läst MVSS själv. Har förstått det från Åsa (är det Tsianphiel här?) att den kvinnliga skurken är en destruktiv trope, den klassiska sexmagikern/seductress. Synd isf, det är en dålig grej tycker jag. Beroende på hur dåligt den grejen är gjord så visst, då kan jag förstå kritiken. Men det framgick inte helt från enormkritiks text, det nämns bara som hastigast. Och det behöver inte sänka ett äventyr helt.
Ja, jag är Tsianphiel här, men jag föredrar att använda mitt forumsnick i forumssammanhang.

Nej, och det sänkte heller inte äventyret. Det jag skrev i min recension var att både män och kvinnor utsätts för stereotypisering, men att kvinnor i synnerhet var antingen genomgoda, genomonda eller bakgrundsmaterial.

Citat ur recensionen:
"Det jag inte tycker om är den oerhört stereotypiseringen av som både manliga och kvinnliga spelledarpersoner får utstå. Jag reagerar särskilt hårt på att kvinnor sätts i rollen som hora, madonna eller staffage. Det finns inte en kvinnlig varelse som inte är genomond, genomgod eller helt osynlig. Det går att göra så mycket bättra än det här."

I övrigt skrev jag en relativt positiv recension. MVSS har lite problem i strukturen, som den såg ut då. Det var en bunt deus ex-machina-grepp som jag personligen inte gillade, men överlag gav jag betyget "småmysigt äventyr som är en god introduktion till rollspelshobbyn" om jag inte missminner mig helt.

2097;n233765 said:
Krank, Åsa, se inte detta som att jag är mot det jobbet ni gör. Åsa, jag kan inte så mkt om dig men vi träffades på TullCon en gång och det fick mig att ändra min SLP-skapningsprocedur så därför tänker jag ofta på dig när jag gör den.
Det är inget "jobb". Det är bedömningar av äventyr utifrån mina egna tankar och känslor runt dem. Som en reaktion på det blev jag kallad tokfeminist, att jag tog ifrån männen rätten att fantisera om en värld som är orättvis och där män är värda mer än kvinnor (ett faktiskt citat, jag har sparat inlägget av diverse olika skäl), det insinueras att jag är en moralpolis och att jag vill krossa alla fria tankar och förvandla män till toffelhjältar. Slutklämmen är att jag borde skämmas.

Är det en rimlig reaktion? Jag tycker inte det, men det här börjar bli off topic. Att äventyret uppdateras är väl jättebra, men jag skulle nog hellre göra mig av med deus ex-machina-aspekterna av det för det är de som är riktigt irriterande. Oavsett vad jag skriver är det dock inte DEN kritiken som syns. Det som syns och sticker i ögonen är områden där rollspel har problem, som inte är relaterade till struktur utan till innehåll. Det tycker jag tyder på att rollspel fortfarande är rätt omogna. Dessutom - det står alla helt fritt att skriva vad de vill. Skickar du äventyr eller rollspel till mig som recensionsexemplar så får du en så ärlig bedömning av dem som jag kan ge dig, men jag stryker ingen medhårs. Om det sedan ses som en del i PK-kulturen eller call out kulturen struntar jag i. Jag har recensioner som jag skrivit sedan 2005 - 2006. De innehåller samma grad av granskning när det gäller mekanik, innehåll, representation och maktfördelning som de jag skriver nu gör. Ibland läser jag rollspel som är på gränsen till vad jag tycker är okej, men jag kanske inte nämner just genusaspekten i de rollspelen för att jag bara har mellan 2000 - 4000 tecken att skriva på. Ibland är det för uppenbart för att undgå att nämna.

Jag ingår inte i någon nationsvid konspiration att hämma rollspelskreatörer ifrån att skriva vad de vill. Ärligt talat skiter jag i vad ni skriver, jag vet redan att jag inte hör hemma i kulturen och det har jag vetat sedan mitten på 80-talet när jag först började spela rollspel. Jag vet att jag är här på nåder. Jag har fått det berättat för mig genom tydliga inlägg som Klaatus (som han i ärlighetens namn bad om ursäkt för) och genom insinuationer. Genom material i rollspelsböcker som pekar på att kvinnor alltid är underlägsna eller unika, för det är det enda sättet de kan ta plats på, genom personpåhopp på forum, genom sexuella trakasserier på konvent, genom att jag konstant måste legitimisera min existens i hobbyn när jag träffar nya människor och genom vanliga diskussioner där jag blir upphållen som någon slags "förkämpe för feminism". Det är kort sagt irriterande. Jag är en spelare och spelskapare först. Kvinna i andra hand. Det är kulturen som alltid vänder på det och säger till mig "du är kvinna först, allt annat är oviktigt".

Moderatorer, ber om ursäkt för OT om det tolkas som sådant. Det står er fritt att avlägsna inlägget om det är för avvikande från trådämnet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
2097;n233815 said:
Vi får väl se hur det blir med det!
Jag är övertygad om att det kommer gnällas, för det ger vissa individer deras tillvaro innehåll och mening. Eller som det så fint heter: Haters gonna hate.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
Arfert;n233788 said:
Så vad fiskar du efter, Gorillataur? Vad är din agenda?
Mitt mål är att göra hobbyn något mindre clueless grabbig för varje dag som går. Och eftersom Blood Axe då tydligen är medvetet grabbig, får jag väl se det som en seger för min agenda.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tsianphiel;n233817 said:
Ja, jag är Tsianphiel här, men jag föredrar att använda mitt forumsnick i forumssammanhang.
Jag redigerar gärna mina tidigare inlägg och tar bort namnet om du vill det, Tsianphiel! Om jag hinner innan redigeringsfönstret stängs. Vill du att jag ska det? Jag tänkte det redan när jag skrev det men eftersom jag inte visste att du var du så... :/

Tsianphiel;n233817 said:
Som en reaktion på det blev [... ] Slutklämmen är att jag borde skämmas.

Är det en rimlig reaktion? Jag tycker inte det
NEJ inte jag heller!! Gud nu var det jag som ramlade in i en hundhög mot dig istället och det suger :( Det var verkligen inte meningen.
Usch, Internet gör att allt amplifieras för på varje "sida" finns det så många som pratar så det blir ett köksbordssamtal med megafoner. Speciellt när folk säger så kassa saker som det som sades mot dig.

Tsianphiel;n233817 said:
Om det sedan ses som en del i PK-kulturen eller call out kulturen struntar jag i.
Det har jag inte menat. Det jag menade var snarare det som hände i den här tråden. Det började med ett samtal om att det skulle komma i nytryck, och då kom det genast upp "kommer det att justeras?" och då tänkte jag på mig själv och hur jag också gillar att kritisera allt på samma grunder som krank gjorde det där och därför skrev jag mitt inlägg. Det var inte menat som ett hugg mot vare sig din rec eller mot enormkritikens rec -- en rec som jag också har försökt kontextualisera som en kritik mot en bredare trend.

(Dvs, poängen med Bechdel-testet är för mig inte att frikänna eller fälla en specifik film från kritik utan för att, genom att visa hur få filmer som ens klarade en så enkel tröskel, uppmana till skapandet av bättre och mer varierade (speciellt ur det politiska perspektivet) filmer.

Tsianphiel;n233817 said:
Jag ingår inte i någon nationsvid konspiration att hämma rollspelskreatörer ifrån att skriva vad de vill.
Det har jag definitivt vare sig sagt eller menat. Jag rantade ffa för jag vet hur jag brottas med att JAG vill hämma dom! OK? Och för hur orolig jag är på att vi bara kommer bli mer och mer polariserade om jag gör det, att dom ger upp och tänker "ok ja då gör vi väl 'Fatal Rahowa 2 för ni blir ändå aldrig nöjda". Och du gör rätt i att svara så här för ja, det du skriver behöver sägas, ok? Det är inte rätt att använda din rec som slagträ mot dig och hoppas du förstår att jag inte vill, ska eller tänker göra det.

Tsianphiel;n233817 said:
Ärligt talat skiter jag i vad ni skriver, jag vet redan att jag inte hör hemma i kulturen och det har jag vetat sedan mitten på 80-talet när jag först började spela rollspel.
JAG OCKSÅ. Edit: Jag började på 90-talet. Men annars: ja!

Tsianphiel;n233817 said:
Jag vet att jag är här på nåder.
Samma här.

Tsianphiel;n233817 said:
Jag har fått det berättat för mig genom tydliga inlägg som Klaatus (som han i ärlighetens namn bad om ursäkt för) och genom insinuationer.
Samma här!

Tsianphiel;n233817 said:
Genom material i rollspelsböcker som pekar på att kvinnor alltid är underlägsna eller unika, för det är det enda sättet de kan ta plats på,
Japp!

Tsianphiel;n233817 said:
genom personpåhopp på forum,
Tyvärr samma här!

Tsianphiel;n233817 said:
genom sexuella trakasserier på konvent
Samma här! :( :( :(

Tsianphiel;n233817 said:
genom att jag konstant måste legitimisera min existens i hobbyn när jag träffar nya människor och genom vanliga diskussioner där jag blir upphållen som någon slags "förkämpe för feminism".
Ja den där gången jag träffade dig eller vad jag nu ska säga? Vi pratade inte med varandra direkt, det var du som höll tal, jag satt i publiken. Och dom bara "Men vi har faktiskt en kvinnlig spelledare här" och dom pekade på mig. Det var inget jag skrev in i "boken av positiva upplevelser" direkt trots att dom menade väl. För det kändes askonstigt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Arfert;n233820 said:
Jag är övertygad om att det kommer gnällas
Det var inte om dom/vi skulle gnälla som jag sade "vi får se på" utan huruvida det skulle vara av fel anledningar eller inte.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
2097;n233836 said:
Det var inte om dom/vi skulle gnälla som jag sade "vi får se på" utan huruvida det skulle vara av fel anledningar eller inte.
Då missförstod jag och läste tydligen fel.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
MODERATORSFÖRTYDLIGANDE

Efter några anmälningar om att Arfert modererat så vill jag förtydliga att alla officiella rollspelsforum har en moderator tilldelad som har rätt att moderera i just det specifika forumet. I Saga games är det Arfert och han har således rätt att moderera trådar i detta underforum.
För att ta reda på vilka som är moderatorer i respektive underforum så finns det en klistrad tråd om detta under "rollspel.nu".


/Cissi
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,457
Location
Stockholm
gorillotaur;n233828 said:
Mitt mål är att göra hobbyn något mindre clueless grabbig för varje dag som går. Och eftersom Blood Axe då tydligen är medvetet grabbig, får jag väl se det som en seger för min agenda.
Det må så vara, men "one liners" i stil med ditt första inlägg ber jag dig att inte fortsätta med.

MVH

/Magnus
 
Top