Varulv Mörkret mellan stjärnorna {R2] Andra rundan

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tänker för övrigt expandera denna runda, och då har jag alternativen att bege mig mot tvillingarna eller phrygia för att inte sticka upp näsan över rikedomslinjen eller dra mot Ionian System för att bli rik och mäktig som alla coola kidsen. Jag tänker såklart inte gå mer i detalj på vilket drag av de tre det blir :)
Och då skulle jag gärna vilja se att alla kom ut meddelade om de tänkt expandera eller inte så vi kan se hur det blev med det nästa runda.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
En fundering:
Säg att vi har 2 mörkerfolk i spel.
Ponera att det kostar kR för dem att utveckla ”dumma verksamheter” såsom tex nattmord el förvirra Sianden.

De funderar på strategi och vill inte avslöjja sig så en etablerar sig (som alla andra Megakorpar) MEN de vill också så fort det går få tillgång till sina scumaktiviteter så en spenderar istället slantar på utveckling direkt.
Alltså kanske vi har en scummis bland de som ”stått stilla” efter R1: Empi, Genesis, Xyas.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
En fundering:
Säg att vi har 2 mörkerfolk i spel.
Ponera att det kostar kR för dem att utveckla ”dumma verksamheter” såsom tex nattmord el förvirra Sianden.

De funderar på strategi och vill inte avslöjja sig så en etablerar sig (som alla andra Megakorpar) MEN de vill också så fort det går få tillgång till sina scumaktiviteter så en spenderar istället slantar på utveckling direkt.
Alltså kanske vi har en scummis bland de som ”stått stilla” efter R1: Empi, Genesis, Xyas.
Det är ju såklart en möjlighet, det är ju typ garanterat att det finns dold information som team Mörker sitter på med tanke på hur Basse byggt spelet. Iom att mörkret har två möjliga win-conditions så lär de också behöva välja mellan att expandera eller låsa upp förmågor.

En cool twist på vårt kapitalismrace skulle ju såklart vara om mörkret sitter på någon förmåga att ta pengarna av de som nattmördats, eller på annat sätt få vinning av att ta ner rikare mål/konvertera om nån går över nån osynlig gräns eller liknande.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Nått vi behöver försöka få rätsida och förstå är varför det är en slut-gräns på antalet rundor.
Är det ett sätt att få oss att stressleta Mörkerfolk istället för att bara kapitalisera hela planetsystemet.
Om tex Mörkerfolket skulle välja att inte nattmörda och byn väljer att inte rösta ut nån så skulle kampen kanske hamna i remi.
Finns det nån logik i att nattmord inte skulle vara bra för scumet.
Finns det nåt annat uppenbart spelmekaniskt här?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jag har inga problem med att avslöja hur jag spenderade mina fattiga rubel förra rundan.
Jag expanderade och byggde handelshus.

För mig pingar Fjodor rött vilket gör att Genesis blir ljusröd utifrån att han helt avskriver Fjodor på ganska lösa grunder.

Rasmus har hoppat lite fram och tillbaka och kört lite under radarn.

martin dyker upp som gubben i lådan nån gång då och då...ger inte jättebra vibbar.

Xyas, vetetusan hur jag ska tänka. Aggressiv mot pakten runda ett, röstade ut korp-vimes som iofs gav lite ulviga signaler.

Imp har mig högt på listan för mitt val av expansion, köper inte min förklaring så jag får väl försöka ytterligare ett varv. Upplägget känns bisarrt med ett så tydligt bättre förstadrag parat med ojämn start. Jag blir ju fett paranoid att vi ramlar rakt in i en scumfälla, borde jag ha deklarerat detta i r1, med facit i hand ja.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Sidd, Hellzon och Empi vetetusan var jag ska placera på päls-skalan.
Upplägget med resurshantering och att det även finns ett mått av alla mot alla kontra tydlig by i ”vanligt” varulvsspel gör det svårare att analysera folks spel utifrån tidigare spel.

Hellzon är iofs på samma nivå som Martin, lågflygning
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Nu är det bara 4 kvar.

Mörka Listan
Hellzon
Martin3
RasmusL
Xyas

Vad ska vi göra med dem då?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Så, äntligen en lugn stund att skriva något innan nästa aktivitet…

Det känns som att folk börjar frångå pakten eller? Nästa runda är ju målet att alla ska kunna sia. De som inte kommer kunna göra det behöver en väldigt bra anledning känner jag.

Jag har som sagt redan struntat i totalvinst och ser byvinst som vinst. Jag förstår att det säkert får någon att reagera och tycka det är suspekt men sån är jag. Jag är helt transparant med vad jag gör. Jag expade förra rundan som nämnt att jag skulle göra (exp+handelshus). Den här rundan kommer jag göra mig redo för att kunna sia nästa runda… För alliansen!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Jag expade förra rundan som nämnt att jag skulle göra (exp+handelshus). Den här rundan kommer jag göra mig redo för att kunna sia nästa runda…
På mobil men det här gäller ju mig också.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag tänker för övrigt expandera denna runda, och då har jag alternativen att bege mig mot tvillingarna eller phrygia för att inte sticka upp näsan över rikedomslinjen eller dra mot Ionian System för att bli rik och mäktig som alla coola kidsen. Jag tänker såklart inte gå mer i detalj på vilket drag av de tre det blir :)
Och då skulle jag gärna vilja se att alla kom ut meddelade om de tänkt expandera eller inte så vi kan se hur det blev med det nästa runda.
Jag tänker följa Planen = inte expandera utan bygga upp infrastruktur
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Genesis har en defensiv ton i alla sina inlägg som inte är typisk för bybogenesis, drt är svårvärderat och kan bero på hand utsatta position i centrum men i mina öron ringer det lite falskt/rött.
Med risk för att du tycker att jag är ännu mer defensiv när jag svarar på detta: Det här är inte vanligt varulvsspel. I vanligt varulvsspel vinner jag med byn även om jag blir utröstad. Då är allt fokus på att analysera och bidra. I detta spel förlorar jag om jag ryker, så jag vill såklart väldigt gärna inte bli utröstad. Det kan nog leda till lite mer defensivt spel, och vi såg på Vimes att otypiskt spel inte nödvändigtvis är tecken på ulvighet. Hela min förhoppning i detta är att landa på samma nivå som paktmedlemmarna i slutet och därmed få en gemensam vinst. Jag skulle se det som en större seger med gemensam vinst, till och med, i och med att vi då lite bräcker Basses spelupplägg. Problemet är att jag är den ende som från start omöjligt kan lägga mig på den nivån, så jag gör lite vad jag kan.

Till alla paktmedlemmar: Kommer ni att hoppa på mig om jag expanderar i R2? Det betyder ju att jag inte kan sia. Jag vill gärna sia, men eftersom jag frivilligt offrade min förstaplats för alliansens skull så innebär det att jag inte har råd att både sia och expandera, eftersom jag har mindre stålar än ni andra. Jag har 250 kR. Om jag hoppar expansion igen känner jag att jag blir hopplöst efter. Jag tänker att jag expanderar i R2 men inte i R3, så kan ni expandera i R3, så ligger vi på ganska lika nivå. Vi hamnar i lite otakt i och med att ni började med expansion och jag inte gjorde det.

Ser gärna svar på detta eller till och med åsikter om vad jag borde göra från @Sidd, @BiobunkerVII, @RasmusL, @Empiricus och @Martin3.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Men om konsuens i det här spelet är att vi absolut under inga omständigheter ska jaga scum så får jag väl vara med i er fjantiga pakt då (grattis mörkret som enkelt kan gömma sig till runda 7 i mängden, Rasmus förmodligen?).

Om jag förståt det rätt så ska jag alltså ekonomi-expa denna rundan för att falla in i ledet?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Ska föresten på bio ikväll så checkar ut från spelet fråm cirka 18.30 till rundans slut.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Men om konsuens i det här spelet är att vi absolut under inga omständigheter ska jaga scum så får jag väl vara med i er fjantiga pakt då (grattis mörkret som enkelt kan gömma sig till runda 7 i mängden, Rasmus förmodligen?).

Om jag förståt det rätt så ska jag alltså ekonomi-expa denna rundan för att falla in i ledet?
Klart vi ska jaga scum!
Vem pingar på din lista?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Med risk för att du tycker att jag är ännu mer defensiv när jag svarar på detta: Det här är inte vanligt varulvsspel. I vanligt varulvsspel vinner jag med byn även om jag blir utröstad. Då är allt fokus på att analysera och bidra. I detta spel förlorar jag om jag ryker, så jag vill såklart väldigt gärna inte bli utröstad. Det kan nog leda till lite mer defensivt spel, och vi såg på Vimes att otypiskt spel inte nödvändigtvis är tecken på ulvighet. Hela min förhoppning i detta är att landa på samma nivå som paktmedlemmarna i slutet och därmed få en gemensam vinst. Jag skulle se det som en större seger med gemensam vinst, till och med, i och med att vi då lite bräcker Basses spelupplägg. Problemet är att jag är den ende som från start omöjligt kan lägga mig på den nivån, så jag gör lite vad jag kan.

Till alla paktmedlemmar: Kommer ni att hoppa på mig om jag expanderar i R2? Det betyder ju att jag inte kan sia. Jag vill gärna sia, men eftersom jag frivilligt offrade min förstaplats för alliansens skull så innebär det att jag inte har råd att både sia och expandera, eftersom jag har mindre stålar än ni andra. Jag har 250 kR. Om jag hoppar expansion igen känner jag att jag blir hopplöst efter. Jag tänker att jag expanderar i R2 men inte i R3, så kan ni expandera i R3, så ligger vi på ganska lika nivå. Vi hamnar i lite otakt i och med att ni började med expansion och jag inte gjorde det.

Ser gärna svar på detta eller till och med åsikter om vad jag borde göra från @Sidd, @BiobunkerVII, @RasmusL, @Empiricus och @Martin3.
min åsikt är att alla som ska hålla sig till planen ska kunna sia nästa runda. Om det gör att du hamnar hopplöst efter så är det synd och något vi får lösa på vägen men hela strategin bygger ju på att kunna cirkelsia annars faller ju idén helt.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Men om konsuens i det här spelet är att vi absolut under inga omständigheter ska jaga scum så får jag väl vara med i er fjantiga pakt då (grattis mörkret som enkelt kan gömma sig till runda 7 i mängden, Rasmus förmodligen?).

Om jag förståt det rätt så ska jag alltså ekonomi-expa denna rundan för att falla in i ledet?
Enligt mig ska du kunna sia nästa runda för att följa planen/pakten/alliansen…
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Men om konsuens i det här spelet är att vi absolut under inga omständigheter ska jaga scum så får jag väl vara med i er fjantiga pakt då (grattis mörkret som enkelt kan gömma sig till runda 7 i mängden, Rasmus förmodligen?).

Om jag förståt det rätt så ska jag alltså ekonomi-expa denna rundan för att falla in i ledet?
Det här hjälpte ju föga.
Det var ju ekonomin som det gällde: vad har du spenderat för slantar och hur mkt har du på fickan.
Endast 2 kvar som envist smusslar med finanserna.
Mörka Listan
RasmusL
Xyas

Och så får du gärna hjälpa byn med om du tex vet hur många korpar som är i spel mm
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
För mig pingar Fjodor rött vilket gör att Genesis blir ljusröd utifrån att han helt avskriver Fjodor på ganska lösa grunder.
Jag är öppen för att Fjodor är röd, men jag läser honom som en korp som vill vinna (alltså ha mest pengar). Hade jag varit i hans position som ulv hade jag utan tvekan expanderat till en mellanplanet, för att hamna på samma nivå som alla alndra och därmed smälta in i mängden. Att han sticker ut såpass mycket genom att ta förstaplatsen i pengaracet tycker jag vore en jättedum idé som ulv. Visst, det kan vara WIFOM (Wine In Front Of Me, alltså att han agerar på ett sätt som vore dåligt som ulv för att visa att han inte är ulv), men detta faller lite på att han på detta sätt inte minskar risken att bli utröstad, utan snarare ökar den, eftersom paktmedlemmarna kommer att vilja rösta ut honom. Jag tycker inte att detta är "lösa grunder" utan snarare en av få hårda fakta (alltså inte att han är grön, det vet jag inte, men hur han har gjort sitt drag) som vi har att gå på. Jag föredrar fakta framför magkänsla i alla lägen.

Men, som sagt, jag är öppen för att jag kan ha fel. Vad har du för grunder till att röda honom?

Min lista just nu, typ:

Xyas (har resonerat om detta innan)

Empiricus: Tycker att det var lite skumt att han inte expanderade till liten planet utan sköt sig själv i foten och nu ligger efter i kreditracet. Alla andra verkar tycka att han är grön för samma beteende som de rödar mig för. :gremfrown:

Biobunker:
Hans förklaring av sitt agerande är lite märklig:
Tänkte många vändor fram och tillbaka. Det uppenbara var ju att gå mot mitten (lite för uppenbart), men eftersom jag om alla satsar på ekonomi inte kan vinna om inte all röstning faller ut till min fördel så tänkte jag köra på en annan strategi, OM planetmord finns är man ju mer utsatt på en planet med 4 andra deltagare.
Med denna motivering expanderade han mot en planet med två korpar på (Sidd och Impe på Hypophrygia) framför en planet med en korp på (Empi på Hypodorian). Och om han är med på pakten så är ju planen att alla ska vinna på samma kreditnivå, så hela "jag kan inte vinna om alla satsar på ekonomi" klingar också lite falskt. Plus att han insisterar på att Fjodor är röd, vilket jag då inte tror att han är. Lite för mycket konstigheter här.

Sidd:
Han glidit upp lite på min radar. Inte superröd, men hans tvärsäkra uttalanden om hur mörkret fungerar gör mig också lite misstänksam. Han verkar veta rakt av att det finns två mörkerspelare, men kan bara känna till den informationen om han köpte ett labb, vilket han inte ska ha gjort.

Rasmus:
Har redogjort för detta tidigare. Ingen större förändring här, kanske hans rödighet har bleknat lite med tiden, vet inte.

Fjodor: Se ovan

Hellzon? Äh, kan verkligen inte läsa honom.

Impetigo: Tycker att han spelar vettigt och utan krusiduller. Verkar försöka få en gemensam paktvinst. Det som skulle kunna röda honom är att han lät bli att betala för sin röst, vilket gjorde att Vimes rök istället för Xyas, och nu röstar han på Fjodor trots att han tror att denne är grön. Men det följer ju allianslogiken ändå. Om Xyas visar sig vara röd så rödar detta Impe, som i så fall försöker att rädda sin ulvakompis, annars inte. Röstar vi ut Xyas och han visar sig vara grön så tror jag att Impe är grön.

Martin3: Känns som en slug korpspelare. Jag skulle inte riktigt lita på honom som lojal paktmedlem och kan tänka mig att han satsar på ensamvinst (just eftersom han sade sig inte göra detta, och jag tycker inte att det rimmar väl med tidigare spel).
 
Top