Jag har aldrig varit SL för Kult och nog bara spelat det någon enstaka gång för 20+ år sedan.
Men jag har varit spelledare för Call of Cthulhu (och andra Cthulhu-spel) hur mycket som helst, för massa olika människor, varav ett inte oansenligt antal har varit rejält inlästa på Lovecraft och Cthulhumytologin, och det har nog inte hänt en enda gång att någon spelare, baserat på sitt Lovecraft/Cthulhu-kunnande, har kunnat lista ut vad det är som pågår (exempelvis vilket monster det rör sig om) eller där det har förtagit något från upplevelsen (det har snarare vart kul för de spelare som plockat referenserna), eller där det på något sätt varit till nytta för dem att ha den kunskapen (exempelvis genom att veta hur en situation skall hanteras). Inte någon enda gång har det varit ett problem, och jag har själv heller aldrig upplevt det någon enda gång jag vart spelare i Call of Cthulhu. Dessutom har nästan alla färdigskrivna äventyr jag SLat till CoC under åren haft antingen helt egna och unika, rätt obskyra, eller kraftigt omtolkade och omarbetade varianter av etablerade monster. Det är ju otroligt sällan typ Cthulhu dyker upp.
Jag tänker att om spelandet faller på eller blir sämre av att spelarna vet om vilket spel de spelar, så kanske man skall fila lite på sitt spelledande eller så är spelet i sig kanske inte så jättebra. Jag tror inte Kult hade överlevt som spel såhär länge och fått det följe det har, om det liksom pajar av att spelarna vet om att det finns ett skräckelement i det. Som SL så tolkar man ju alltid ett material när man tar det till spelbordet, innebörden av vad det innebär att presentera skräckelementen i spelet är ju alltid olika från spelbord till spelbord, oavsett vad det står i en bok.
Själv skulle jag nog mest bli frustrerad och rätt irriterad om jag blir inbjuden att spela ett realistiskt deckarspel och det visar sig vara ett övernaturligt skräckspel. Jag gillar att veta vad jag tackar ja till och lägger min tid på.