Måste jag ha f-skatt för att göra en kickstarter?

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Well, utom att det vad jag förstått blir rätt drygt om man blir arbetslös och behöver stämpla. Enligt vad jag förstått måste den egna firman i princip ställas helt åt sidan om man ska få tillgång till den fulla arsenalen av hjälpmedel normala arbetslösa får.

Vilket gör att om man har en egen firma man egentligen inte ens tänkt gå runt med utan man vill mest kunna starta kickstarters och kanske skicka ut en och annan faktura – så kan det kanske upplevas som lite drygt att denna hobbyverksamhet blandas in den dag man blir arbetslös.
Åtminstone förr så var arbetsförmedlingen synnerligen fyrkantiga i det här fallet. Och du behöver skicka in massor med mer papper för att bevisa att du inte tjänat några pengar. Var du långtidsarbetslös, så behövde du då skicka in samma papper varje år.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Åtminstone förr så var arbetsförmedlingen synnerligen fyrkantiga i det här fallet. Och du behöver skicka in massor med mer papper för att bevisa att du inte tjänat några pengar. Var du långtidsarbetslös, så behövde du då skicka in samma papper varje år.
Det är typ mitt intryck också, ja.

Det, tillsammans med att jag känner att krånglet kring att hålla reda på momsen och att deklarera känns som något jag skulle tycka var rätt jobbigt för något som inte är min huvudsyssla, är det som hindrat mig från att skaffa F-skattsedel ännu så länge. Jag har istället försökt hitta andra sätt att göra det jag vill – och än så länge har det gått ganska bra. Jag har ingen F-skattsedel, men mina böcker har ändå landat inne på SF-bok…

Men om Kickstarter kräver att man har företag så blir det ju svårt att komma runt med mindre än att få hjälp från nån som har ett.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
571
Location
Skogen
"Alla avgifter" här betyder ju dock inte eventuell moms, vinstskatt och allt sånt :D
Kanske lika bra att vara övertydlig i en sådan här tråd.
Ah, nej alltså allt som Kickstarter ska ha av kakan. Det stämmer!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Och tänk på att om du inkluderade fraktkostnaden i redan i pledge-priset, så tar Kickstarter en del av _den_ kakan också.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Well, utom att det vad jag förstått blir rätt drygt om man blir arbetslös och behöver stämpla. Enligt vad jag förstått måste den egna firman i princip ställas helt åt sidan om man ska få tillgång till den fulla arsenalen av hjälpmedel normala arbetslösa får.

Vilket gör att om man har en egen firma man egentligen inte ens tänkt gå runt med utan man vill mest kunna starta kickstarters och kanske skicka ut en och annan faktura – så kan det kanske upplevas som lite drygt att denna hobbyverksamhet blandas in den dag man blir arbetslös.
Som någon som arbetar med ekonomiskt bistånd, Krank har 100% rätt här. Har du eget företag är det ett rent och absolut helvete att försöka få ekonomiskt bistånd.
 
Top