Måste jag ha f-skatt för att göra en kickstarter?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,283
Kan jag göra en kickstarter-kampanj som privatperson, utan f-skatt? Kan det funka med typ frilans finans eller någon sådan lösning?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
Jag vet inte vad Kickstarter kräver men rent legalt behöver du inte F-skatt för att sälja varor.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Om du behöver f-skatt eller ej handlar allra mest om antalet pesetas. Under en viss gräns kan det räknas som bisyssla.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
Om du behöver f-skatt eller ej handlar allra mest om antalet pesetas. Under en viss gräns kan det räknas som bisyssla.
Om du säljer tjänster ja. Om du säljer varor behöver du aldrig F-skatt men många företag har det ändå som en slags kvalitetsstämpel.

Nej det verkar inte så. Det är mer när du ska börja redovisa vad du gör av pengarna, i alla fall utifrån vad jag förstår av denna sidan:
Fast det du länkat till handlar om moms, och F-skatt har ingenting med moms att göra. Den som har F-skatt är skyldig att själv betala inkomstskatt, och egenavgifter ifall det är en fysisk person. Moms är en skatt på försäljning, inte överskott, och den följer en separat lagstiftning.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
Kort information om F-skatt. Nyckelbegreppet här är näringsverksamhet, grovt förenklat att bedriva en verksamhet med vinstsyfte.

Kort information om moms. Nyckelbegreppet här är ekonomisk verksamhet, grovt förenklat att sälja varor eller tjänster i viss omfattning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Jag hörde av mig till Skatteverket innan jag drog igång min crowdfunder för Rotsystem, och då var kontentan ungefär: Så länge jag inte går plus på min hobbyverksamhet så är det lugnt, de bryr sig inte. Men från första kronan vinst (typ) så blir det krångel.

Det här är alltså svaret jag fick av dem:

En hobby karakteriseras av att den görs på fritiden, den är inte din huvudsakliga försörjning och du gör det inte på uppdrag av någon annan.

Av det du skriver ser det inte ut som om du har något vinstsyfte (det är inte din huvudsakliga försörjning) och du gör det inte på uppdrag av någon annan. Alltså bör rollspelsskapandet vara en hobby och inte en näringsverksamhet. Du ska då inte ha F-skatt.

Så länge du går med förlust behöver du inte redovisa till Skatteverket men den dagen du börjar gå med vinst (om den kommer), då ska du betala skatt på överskottet. Däremot ska du spara alla handlingar som hör till din hobby, framförallt därför att du kan "rulla" ditt underskott ett antal år framåt och göra avdrag för detta ifall du skulle gå med vinst.

När det gäller crowdfunding blir detta en intäkt i din hobbyverksamhet. Du gör avdrag med dina kostnader, blir det något över deklarerar du detta på en T2-blankett och betalar skatt på överskottet. Allt överskott är skattepliktigt så om du får "för mycket" så ska allt, oavsett summa, deklareras som överskott.
Turligt nog löper jag ingen risk överhuvudtaget att gå med vinst med min hobbyverksamhet någon gång snart… =D

Summa summarum alltså: gå inte med vinst, så är det lugnt…

EDIT: Eller ja, det här var 2013. Om något ändrats sedan 2013 så kan jag ha fel…
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,283
Jag hörde av mig till Skatteverket innan jag drog igång min crowdfunder för Rotsystem, och då var kontentan ungefär: Så länge jag inte går plus på min hobbyverksamhet så är det lugnt, de bryr sig inte. Men från första kronan vinst (typ) så blir det krångel.
Toppen, väldigt bra info!
Det är nog ingen risk att gå med vinst nä :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,283
Men hur fungerar det rent praktiskt med pengar från kickstarter. Fakturerar man dom eller gör de bara en utbetalning?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Men hur fungerar det rent praktiskt med pengar från kickstarter. Fakturerar man dom eller gör de bara en utbetalning?
Enligt den här sidan gör de en utbetalning till kontot man anger när man skapar projektet. Jag har dock inte testat själv; jag använde Indiegogo och minns inte ens hur det funkade där…
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Jag tror, men är inte säker, att du behöver ett företag för att som svensk driva en kickstarter. Och ja, det trillar helt sonika in pengar på kontot du ställer in, med alla avgifter dragna och klara.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag tror, men är inte säker, att du behöver ett företag för att som svensk driva en kickstarter. Och ja, det trillar helt sonika in pengar på kontot du ställer in, med alla avgifter dragna och klara.
"Alla avgifter" här betyder ju dock inte eventuell moms, vinstskatt och allt sånt :D
Kanske lika bra att vara övertydlig i en sådan här tråd.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Vad räknar man på för att avgöra utgifter/ inkomster? Om man jobbar 200 timmar med något och drar in 20 000, går man med vinst då?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,900
Location
Ludvika
Vad räknar man på för att avgöra utgifter/ inkomster? Om man jobbar 200 timmar med något och drar in 20 000, går man med vinst då?
Vinsten = dina intäkter - dina kostnader

Så svaret i ditt fall är: ja, om dina kostnader understiger 20 000
Såvida du inte sätter upp någon slags företag där du ger dig själv lön för att skriva saker, gissar jag. Då utgår jag från att du kan dra av lönen du betalade dig själv. Men i gengäld måste du ju betala allt det där andra som har med företag och lön att göra så som arbetsgivaravgifter, sjukförsäkring, och skatt vad det nu är för andra saker man behöver ha koll på...

Jag tror kontentan är att om pengar på något sätt är involverat ska staten ha sitt om du inte är tillräckligt rik för att anställa folk som ser till att staten blir utan.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
Såvida du inte sätter upp någon slags företag där du ger dig själv lön för att skriva saker, gissar jag.
Om företaget är ett aktiebolag, ja, då kan bolaget betala ut lön till dig och lönen samt arbetsgivaravgifterna blir en avdragsgill kostnad. Om företaget däremot är ett handelsbolag, kommanditbolag eller enskild firma får du som ägare/delägare betala skatt på ett eventuellt överskott från verksamheten, men det är inte en lön eller en kostnad i verksamheten.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Bortsett från arbetet med att deklarera, så finns det ju ingen nackdel med att ha egen firma, F-skattsedel och MOMS.
Om alternativet till F-skatt-sedel är att tjäna pengar svart, så är det klart att det blir mer pengar över om man gör det svart.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Bortsett från arbetet med att deklarera, så finns det ju ingen nackdel med att ha egen firma, F-skattsedel och MOMS.
Well, utom att det vad jag förstått blir rätt drygt om man blir arbetslös och behöver stämpla. Enligt vad jag förstått måste den egna firman i princip ställas helt åt sidan om man ska få tillgång till den fulla arsenalen av hjälpmedel normala arbetslösa får.

Vilket gör att om man har en egen firma man egentligen inte ens tänkt gå runt med utan man vill mest kunna starta kickstarters och kanske skicka ut en och annan faktura – så kan det kanske upplevas som lite drygt att denna hobbyverksamhet blandas in den dag man blir arbetslös.
 
Top