Nekromanti Måste få klarhet i FTL frågan

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Kanske på onsdagar?

Om universum inte är pulserande, vilket det bevisligen inte är, så utgör big bang en gräns för universum som vi känner till.
Om något fanns före big bang, vilket jag personligen betvivlar, så omfattas även det av den gängse definitionen av universum.
Den gängse definitionen berörs inte. Tidigare kunde man tänka sig att före big bang fanns en annan cykel av samma pulserande universum. Den gängse definitionen var även då oberörd.


Mvh
Jens G
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Kanske på onsdagar?

Man måste ju ändå kunna bygga sitt vetande på observerbara fakta.
Ytterligare nya fakta tillkommer givetvis, men av det skälet bör man inte sträva bakåt.


Mvh
Jens G
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kanske på onsdagar?

"Man måste ju ändå kunna bygga sitt vetande på observerbara fakta. Ytterligare nya fakta tillkommer givetvis, men av det skälet bör man inte sträva bakåt."

Visst, men man behöver inte vara så ämlans arrogant att man utnämner sin teori (för det är faktiskt inte mer än så) som ett sant faktum för att den råkar stämma överens med det lilla man kan observera.

Eller har du byggt en Vidgade Vyer-Vortex, som extrapolerat hela universum från en bit av en mazarin?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kanske på onsdagar?

<I>Om något fanns före big bang, vilket jag personligen betvivlar, så omfattas även det av den gängse definitionen av universum.
Den gängse definitionen berörs inte. Tidigare kunde man tänka sig att före big bang fanns en annan cykel av samma pulserande universum. Den gängse definitionen var även då oberörd</I>

Det har fortfarande ingen relevans i det sammanhanget - jag sa <B>"utanför"</B> universum. Föreställ dig ett som är ungefär 2,3 ggr så gammalt som vårt, eller som hade sin Big Bang för en kvart sedan (vilket skulle vara omöjligt att jämföra tidsmässigt, men ändå), ett som "existerar" just nu. Eller ett som försvinner medan jag skriver det här därför att Big Crunch var ett faktum med de naturlagar som uppstod där. Hur vårt universum beter sig eller inte, är ett helt annat ämne.
Det är fö inget som <I>jag</I> sitter och hittar på; Stephen Hawking har spekulerat om det där också.

--
Åke
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Kanske på onsdagar?

Nej, jag läste DN.

Ämlans? Hur gammal är du?


Mvh
Jens G
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Kanske på onsdagar?

...Stephen Hawking har spekulerat om det där också.

Att han är ute och cycklar ändrar ju inte heller den gängse definitionen. Men utan den kan man ju spekulera hur som helst.


Mvh
Jens G
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Den Slutliga Sanningen

Gösta Gahm, professor på Stockholms Universitet är en annan källa. Universums accelererande utvidgning är en stor upptäckt som du helt har missat, men det är inte så konstigt med tanke på ditt senaste inlägg.

Mvh
Jens G
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Cyklar

"Att han är ute och cycklar ändrar ju inte heller den gängse definitionen."

Delvis korrekt. Det är inte cyklande teoretiska fysiker som ändrar den gängse definitionen, i alla fall inte direkt. Det är paradigmskiften som ändrar den gängse definitionen, när en ny paradigm gör den gamla gängse definitionen otillräcklig. Dessa paradigmskiften brukar uppkomma när olika vetenskapsmän upptäcker saker som inte håller med de gamla paradigmerna och funderar ut en ny paradigm. Personer som står bakom teorier som leder till paradigmskiften brukar också anses vara cyklister fram tills paradigmskiftet är ett faktum.

Således kan det mycket väl vara så att teoretiska fysiker som anses vara ute och cykla (hur faen man nu gör det med multipel skleros) indirekt kan ändra den gängse definitionen genom att föranleda ett paradigmskifte då och då, varvid de plötsligt anses ha ställt cykeln i garaget.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Den Slutliga Sanningen

"Universums accelererande utvidgning är en stor upptäckt som du helt har missat, men det är inte så konstigt med tanke på ditt senaste inlägg."

Hur vet du att jag helt har missat den? DN är inte den enda tidsskrift som slänger fram nya vetenskapliga rön.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Irriterad!

""Jag syftar självklart på en kontinuerlig process. Från mitt inlägg 26/12: "...Säg att BB är en pågående händelse som fluktuerar...". Och från 31/12: "...Jag menar att Big Bang skulle vara _kontinuerlig_! ...". Jag skulle tro att större delen av Sveriges befolkning anser att "kontinuerlig" och "pågående" betyder ungefär samma sak. Det är du som la till "monoton".""

"Jag försökte få ur dig vad du menade. När jag frågade om du med fluktuerande syftade på ett pulserande universum så svarade du att det är en total missuppfattning. Då antog jag att du menade en monoton process, vilket innebär en som inte fluktuerar. I bägge fallen kan emellertid processen vara kontinuerlig. Kontinuitet har en exakt matematisk definition, men det har inte pågående.
Menar du en växande och fluktuerande process? Kanske får vi aldrig veta exakt vad det egentligen är som fluktuerar?"

Du undrade om jag menade ett pulserande universum. Jag skrev att det var en total missuppfattning eftersom det inte alls var vad jag menade.
Vi tar det en gång till (min teori nu): Vid en obestämd tid (satt till t=0) Börjar det vi i dagligt tal kallar universum (inte vad du menar med universum, utan det som vi kan observera i rymden - i det här fallet bara en liten del av universum). Medans t ökar växer vårt universum (fortfarande bara det vi kan observera). Men i mittpunkten fortsätter skapelsen och fyller på med nya "universum" innanför vårat.
Som du vet har vi ett antal universella konstanter inom vetenskapen. Dessa definierades (troligen) i och med big bang, vilket betyder att de "universa" som ligger "efter" oss i tid skulle kunna ha annorlunda värden (om big bang är en kontinuerlig, fluktuerande händelse).
Är det klart nog? Om inte, vad är det du inte fattar?

"Jag använder den vedertagna definitionen av begreppet universum, det gör inte du.
Det du kallar "paralleldimension", "existensplan", "hyperrymdband" eller något helt annat, skulle kunna omfattas av det begreppet underrum, men vem vet?"

"Subspace" då? Om du vägrar att förstå ett argument därför att du tycker att ett ord är felanvänt då måste du ha det väldigt svårt. Hurvida din definition av universum är den vedertagna kan jag inte kommentera - jag har inte hört den definierad så tidigare.

""..."universum" är det bästa ord jag kunde komma på. ... Men de flesta jag känner skulle ha förstått vad jag menade på en gång, så jag antog att du också skulle göra det.""

"Enklast är väl att skriva exakt vad man menar, om man vill att folk skall förstå. Att skriva någonting rörigt, i hopp om att de flesta man känner skall förstå ändå, är lite naivt."

Om alla jag känner förstår det och det dessutom är ett vedertaget begrepp inom SF (inklusive Star Trek) då antar jag att alla på ett SF-forum förstår det. Vad kallar du det som "Q" kommer ifrån? Eller alla parallella tidslinjer? Eller det man hoppar i i "Traveller"? Jag antar att du slog sönder din TV när datorn på Enterprise sa att universum var 250m i diameter (för det fanns ju definitivt något "utanför").

/Henrik

PS. Jag kollade upp 2300AD stutterwarp - det är tunneling de pratar om. Har du en "science in 2300AD" artikel någonstans som uppdaterar det? DS.
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Cyklar

Ditt grepp om verkligheten är lite vagt, men det är bara charmigt. I själva verket är det ju reproducerbara fakta som leder till nya teorier och i sin tur paradigmskiften.

Mvh
Jens G
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Så dumt...

Alla axiom är i sig själva ganska intetsägande, men man kan bygga resonemang på dem, som t.ex. utesluta existenser utanför universum. Jag utgår ifrån att du inte känner till att axiom är obevisade satser av typen att en fyrkant har fyra sidor, inget overkligt existerar, universum omfattar allt som exisrerar etc.

"jag utgår från att du inte känner till..."?
Det är ju direkt ohyfsat...

Jag lägger ned denna debatt nu då den börjar likna den förra debatt jag läste som du deltog i... (<a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...ber=20517&page=&view=&sb=&vc=1#Post20517">den här</a>)

Jag kan bara hoppas att du någon gång i framtiden lär dig litet mer och då kan se tillbaka på denna debatt med en viss humor över hur begränsat ditt tankesätt då var.

Öh hörru, före mätningen finns det givetvis ingen välbestämd position.

Eller så finns det många, med sanningsgrader någonstans mellan sann och falsk. "Finns" är ett begrepp som alla andra och som alla andra begrepp är dess mest användbara innebörd öppen för diskussion.
Nevermind... jag förstår att din överförenklade världsbild inte riktigt har rum för den ambiguitet som en detta kan leda till.
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Irriterad!

... Är det klart nog? Om inte, vad är det du inte fattar?

Det finns ingen entydig mittpunkt ens i det observerbara universum som universum expanderar ut från.
I övrigt förstår jag vad du menar.


"...Subspace" då? Om du vägrar att förstå ett argument därför att du tycker att ett ord är felanvänt då måste du ha det väldigt svårt. Hurvida din definition av universum är den vedertagna kan jag inte kommentera - jag har inte hört den definierad så tidigare.

Tvärtom skulle jag vilja påstå jag har nog bemödat mig mer än de flesta för att förstå vad du så tafatt försöker att få fram. Vad har du hört om för annan definition av universum då?


Om alla jag känner förstår det och det dessutom är ett vedertaget begrepp inom SF (inklusive Star Trek) då antar jag att alla på ett SF-forum förstår det.

Alla kan ju förstås ha sin egen privata uppfattning om vad du menar, men det kanke fungerar ändå. Man behöver ju inte grubbla så djupt.


Vad kallar du det som "Q" kommer ifrån? Eller alla parallella tidslinjer? Eller det man hoppar i i "Traveller"?

Samma som de själva, men jag blir nog inte lika hänryckt som kreti och pleti.


Jag antar att du slog sönder din TV när datorn på Enterprise sa att universum var 250m i diameter (för det fanns ju definitivt något "utanför").

Fullt så känslomässig är inte jag.


PS. Jag kollade upp 2300AD stutterwarp - det är tunneling de pratar om. Har du en "science in 2300AD" artikel någonstans som uppdaterar det?

Nej, borde jag ha det? Det fungerar ju utmärkt som det är.


Mvh
Jens G
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Den Slutliga Sanningen

Hur vet du att jag helt har missat den?

Det framgår av dina senare inlägg på den här tråden.


Mvh
Jens G
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Cyklar

"Dessa paradigmskiften brukar uppkomma när olika vetenskapsmän upptäcker saker som inte håller med de gamla paradigmerna och funderar ut en ny paradigm."

"I själva verket är det ju reproducerbara fakta som leder till nya teorier och i sin tur paradigmskiften."

Vad är skillnaden? Det brukar vara dessa "reproducerbara fakta" (snarare "reproducerbara observationer") som gör att man upptäcker att de gamla paradigmerna inte håller, och därmed tvingas modifiera sina gamla teorier eller fundera ut en helt ny som tar hänsyn till de nya observationerna. De senare fallen leder till ett paradigmskifte.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Cyklar

Semantik, semantik, sak samma om det är fakta eller observationer.

Mvh
Jens G
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Så dumt...

...Eller så finns det många, med sanningsgrader någonstans mellan sann och falsk.

Om elektronens position inte är välbestämd så är den inte det. Innan mätningen har elektronen flera obestämda positioner samtidigt. Jag har skrivit om detta tidigare på tråden, men det tränger liksom inte igenom.


Mvh
Jens G
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Cyklar

"Semantik, semantik, sak samma om det är fakta eller observationer."

Det finns en klar skillnad i betydelsen på "fakta" och "observation", men den verkar tydligen inte alls vara lika viktig som definitionen på "existens" eller "universum"?

Ska vi lägga ner den här tråden innan vi ger oss in på personangrepp? Vi är redan nu snubblande nära den.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Cyklar

Ska vi lägga ner den här tråden innan vi ger oss in på personangrepp? Vi är redan nu snubblande nära den.

Mycket gärna, detta är alldeles för tidsödande. Det är nu en lekstuga för egon och ingen konstruktiv dialog om FTL-lösningar.
Det blev inte mycket åt det hållet som det kunde ha blivit.


Mvh
Jens G
 
Top