Mår rollspelare sämre än andra?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Många i den här tråden verkar utgå/anta/antyda att rollspelare är smartare, mer utbildade, och bättre än “vanliga människor”. Det är lite läskigt att se.
Tror att dom utgår ifrån premissen att dom flesta rollspelare figurerar i akademiker , högskole/universitetskretsar och högre studier /akademiska yrken brukar ju oftast eftersträvas av dom som har apptitud för det (läs vad som folk anser är intelligentare personer)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Läser man den här Sverokrapporten om rollspel i Sverige så har 54% svarat att de har en universitets- eller högskoleutbildning, vilket är högre än andelen i befolkningen, vilket ligger på 44% för åldersgruppen 25–64 och 48% för gruppen 25–34 (enligt denna sida). Rapportens 54% omfattar dessutom alla ålderskategorier så rimligen är andelen ännu högre om man bara tittar på folk som är gamla nog att faktiskt ha hunnit med universitetet.

Nu bygger ju inte rapporten på något slumpmässigt urval så man får förstås vara försiktig med tolkningarna.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Läser man den här Sverokrapporten om rollspel i Sverige så har 54% svarat att de har en universitets- eller högskoleutbildning, vilket är högre än andelen i befolkningen, vilket ligger på 44% för åldersgruppen 25–64 och 48% för gruppen 25–34 (enligt denna sida). Rapportens 54% omfattar dessutom alla ålderskategorier så rimligen är andelen ännu högre om man bara tittar på folk som är gamla nog att faktiskt ha hunnit med universitetet.

Nu bygger ju inte rapporten på något slumpmässigt urval så man får förstås vara försiktig med tolkningarna.
Och diagrammet följs direkt av konstaterandet “Det är oklart hur frågan tolkats” :)

(tex skulle man tydligen ha kryssat i alla som stämde, och eftersom mängden personer som gått ut grundskolan är lägre än de med univeristetsexakemn... :D)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Och diagrammet följs direkt av konstaterandet “Det är oklart hur frågan tolkats” :)

(tex skulle man tydligen ha kryssat i alla som stämde, och eftersom mängden personer som gått ut grundskolan är lägre än de med univeristetsexakemn... :D)
Förvisso, men det är kanske ett hyfsat säkert antagande att andelen med universitetsexamen inte är mindre än andelen som kryssat i det alternativet? Så 54% får väl betraktas som ett lower bound.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det sägs ju att tänka , analysera , grubbla och älta är den intelligenta människans gissel . Det sägs att lågintelligenta personer är lyckligare för dom lever i nuet och tänker inte så mycket och tar livet med en klackspark
Jag har förstått att människor som mår bra har en balans mellan att tänkta på det förflutna, leva i nuet, och tänka på framtiden.

Den som tänker alltför mycket på det förfluta tenderar att bli deprimerad.
Den som tänker alltför mycket på framtiden tenderar att bli orolig.

Jag är själv rastlöst lagd (vad det nu är) och kan finna det väldigt svårt att koppla av (från mitt grubblande). Däremot kan jag distrahera mig från mitt grubblande, genom att grubbla på något annat (kanske rollspel) som förhoppningsvis inte skapar stress eller oro.

Jag föreställer mig att människor som är är väldigt förankrade i nuet och inte har tenderar att grubbla (fantisera) så mycket, i mindre utsträckning finner rollspel intressant. Och att en del människor som av sig själva har svårt att leva i nuet, eller som upplever ett ganska hemskt "nu", söker sig till fantasi och verklighetsflykt - i vissa fall kanske rollspel.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Utifrån de människor jag mött i olika sammanhang (utbildningar, arbetsplatser, hobbys och så vidare) har jag inte fått bilden att rollspelare mår sämre, är intelligentare, har fler diagnoser eller är mer kufiska än andra. Den enda generalisering jag vågar mig på är att rollspelare ofta är vita män, möjligtvis med skägg och en viss övervikt. Vad jag upplevt är däremot att psykisk ohälsa, vissa typer av intelligens, sociala funktionsnedsättningar och udda drag är lättare att uppmärksamma när man spelar rollspel än i andra sammanhang, gissningsvis eftersom rollspel i stor utsträckning handlar om samtal i en liten grupp, timme efter timme, ofta återkommande över tid.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag har förstått att människor som mår bra har en balans mellan att tänkta på det förflutna, leva i nuet, och tänka på framtiden.

Den som tänker alltför mycket på det förfluta tenderar att bli deprimerad.
Den som tänker alltför mycket på framtiden tenderar att bli orolig.

Jag är själv rastlöst lagd (vad det nu är) och kan finna det väldigt svårt att koppla av (från mitt grubblande). Däremot kan jag distrahera mig från mitt grubblande, genom att grubbla på något annat (kanske rollspel) som förhoppningsvis inte skapar stress eller oro.

Jag föreställer mig att människor som är är väldigt förankrade i nuet och inte har tenderar att grubbla (fantisera) så mycket, i mindre utsträckning finner rollspel intressant. Och att en del människor som av sig själva har svårt att leva i nuet, eller som upplever ett ganska hemskt "nu", söker sig till fantasi och verklighetsflykt - i vissa fall kanske rollspel.
Det finns ingen sanning i ditt påstående som säger att tänka på det förflutna skulle göra dig deprimerad, likaså är ditt andra är felaktigt. Vet inte vart du läst detta.

Det handlar i så fall på vilket sätt man tänker på det förflutna och framtiden. Om du hela tiden oroar dig för vad som skall hända hur du skall uppföra dig, om du gjorde fel och så vidare kan det till leda till Generliserad ångest syndrom (GAD). Om du ägnar din tid åt det vi kallar rumination (grubblande utan ände) är detta ett depressions drag.

Depression brukar beskrivas enklast som med Beck´s dvs negativa triad negativa tankar om sig själv, Omvärlden och framtiden. För att något skall kallas depression bör man uppfylla ett av två kardinalsymtom, nedstämdhet och/eller anhedoni.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Många i den här tråden verkar utgå/anta/antyda att rollspelare är smartare, mer utbildade, och bättre än “vanliga människor”. Det är lite läskigt att se.
Ja, från min sida är hela tråden ganska missriktad . Ytterst tveksamt om rollspelare är en tillräckligt homogen grupp för att vi skall kunna uttala oss om dess psykiska välmående. Jag tror inte rollspelare mår sämre än andra, dessutom det är felaktigt att tro att människor med hög IQ mår sämre. Hög IQ ,vilket är det bästa måttet vi i dagsläget har på intelligens, är en skyddsfaktor mot psykisk ohälsa.

Sen vill jag bara klargöra att det finns skilnad på psykiatriska diagnoser och psykisk ohälsa. Det vi i folkmun klara för deprimerad behöver inte vara detsamma som Egentlig Depression inte psykologisk mening. Sen tyder all ny forskning på att all psykisk ohälsa bäst kan förstås på ett spektrum men det är ett ämne för en annan gång
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det finns ingen sanning i ditt påstående som säger att tänka på det förflutna skulle göra dig deprimerad, likaså är ditt andra är felaktigt. Vet inte vart du läst detta.

Det handlar i så fall på vilket sätt man tänker på det förflutna och framtiden. Om du hela tiden oroar dig för vad som skall hända hur du skall uppföra dig, om du gjorde fel och så vidare kan det till leda till Generliserad ångest syndrom (GAD). Om du ägnar din tid åt det vi kallar rumination (grubblande utan ände) är detta ett depressions drag.

Depression brukar beskrivas enklast som med Beck´s dvs negativa triad negativa tankar om sig själv, Omvärlden och framtiden. För att något skall kallas depression bör man uppfylla ett av två kardinalsymtom, nedstämdhet och/eller anhedoni.
Jag skulle tro att du kan mer om psykologi än jag, och att uttryckt mig lekmannamässigt.

Jag minns inte var jag läst det. Jag kan ha fått det förklarat för mig, av min terapeut, när jag grubblade och var orolig.

Jag förstår att det var ett misstag av mig att få det att verka som kausalitet:
- att man blir deprimerad av att tänka på det förfluta
- att man blir oroliga av att tänkta på framtiden

Det handlade mer om att påpåka att det kan vara bra för ens välmående att ha en balans mellan det förfluta, nuet och framtiden.

Att stor oro är förknippat med mycket tänkande (grubblande) på framtiden är väl inte så kontroversiellt?

Jag ville med min kommentar spela tillbaka bollen till Dr_Dängrot, och säga att det finns något positivt med att leva i nuet. Det är väl ändå ganska etablerat - det är väl därför ex.vis mindfullness är en populär behandlingsmetod?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag skulle tro att du kan mer om psykologi än jag, och att uttryckt mig lekmannamässigt.

Jag minns inte var jag läst det. Jag kan ha fått det förklarat för mig, av min terapeut, när jag grubblade och var orolig.

Jag förstår att det var ett misstag av mig att få det att verka som kausalitet:
- att man blir deprimerad av att tänka på det förfluta
- att man blir oroliga av att tänkta på framtiden

Det handlade mer om att påpåka att det kan vara bra för ens välmående att ha en balans mellan det förfluta, nuet och framtiden.

Att stor oro är förknippat med mycket tänkande (grubblande) på framtiden är väl inte så kontroversiellt?

Jag ville med min kommentar spela tillbaka bollen till Dr_Dängrot, och säga att det finns något positivt med att leva i nuet. Det är väl ändå ganska etablerat - det är väl därför ex.vis mindfullness är en populär behandlingsmetod?
Jag studerar sista året på psykologi programmet. Det var Inte meningen att verka överlägsen är mest engagerad. Mn kommentar syftade snarare på att det inte är att du tänker på framtiden som gör dig orolig utan på vilket sätt du tänker på den som gör det till Oro. Att vara en person som planerar saker kan vara till godo för dig. Att göra det på ett negativ sätt gör det till ett problem

Men absolut om du kan leva i nuet och inte oro dej för framtiden eller ha ångest kring det som hänt mår du förmodligen ganska bra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Rent anekdotiskt, jag tror att jag lever väldigt mycket i framtiden. Den upptar en ganska stor del av mina tankar. Men eftersom jag har en optimistisk personlighet och har levt ett liv som gått i positiv riktning så är det i princip bara positiva tankar. Jag tycker om att tänka på min framtid, och föreställa mig alla fräcka saker jag kommer att vara med om. På samma sätt är det vanligt, tror jag, hos gamla människor, att få en hel del glädje av att tänka tillbaka på sitt liv, sina minnen och vara tacksam för det. Om man grubblar deprimerat över det förflutna är problemet att man är deprimerad, och om man ängsligt oroar sig för framtiden är problemet att man är ängslig. Skulle jag säga.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,915
Många i den här tråden verkar utgå/anta/antyda att rollspelare är smartare, mer utbildade, och bättre än “vanliga människor”. Det är lite läskigt att se.
Antar att du syftar på mitt tidigare inlägg? Jag skulle inte använda mig av ord som "smartare, mer utbildade och bättre", men jag tycker att den svenska rollspelskulturen är oceaner mindre toxic än vad många andra nöjeskulturer är. Jämför hur folk bemöter och tilltalar varandra här (samma sak på andra rollspelsforum jag varit verksam på) med ett forum för tv-spel till exempel. Så jag menade inte att enskilda rollspelare är "bättre" än andra men att diskursen inom den svenska rollspelskulturen är väldigt sund jämfört med på andra ställen. Sorry om jag var otydlig förut 🙂
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om man grubblar deprimerat över det förflutna är problemet att man är deprimerad, och om man ängsligt oroar sig för framtiden är problemet att man är ängslig.
Ja. Och om man vill göra något åt sin "depression" eller "oro" (jag skriver citationstecken för att jag inte är psykolog), och man ägnar mycket tid åt det förflutna eller åt framtiden, så är det möjligt att en fungerande behandling kommer handla om att medvetet flytta sina tankar och sitt fokus från det förflutna eller framtiden, till nuet.

Det är lätt att tro att man skulle bli mer lycklig om man var mer framgångsrik.
Ofta är det tvärt om, människor som är lyckliga blir mer framgångsrika.

Och i en värld av osäkerhet och kanske också elände och vanmakt, så är de egna tankarna kanske det enda man på riktigt kan påverka.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Antar att du syftar på mitt tidigare inlägg? Jag skulle inte använda mig av ord som "smartare, mer utbildade och bättre", men jag tycker att den svenska rollspelskulturen är oceaner mindre toxic än vad många andra nöjeskulturer är. Jämför hur folk bemöter och tilltalar varandra här (samma sak på andra rollspelsforum jag varit verksam på) med ett forum för tv-spel till exempel. Så jag menade inte att enskilda rollspelare är "bättre" än andra men att diskursen inom den svenska rollspelskulturen är väldigt sund jämfört med på andra ställen. Sorry om jag var otydlig förut 🙂
Jag menade som jag skrev. Att många verkar utgå/anta/antyda att... Det luktar lite av något slags kollektiv elitism som jag kände var lite sunkigt. Utan att någon enskild person eller post åsyftades.
Sen tycker jag att diskursen i “svensk rollspelskultur” är rätt bedrövlig den med i många fall. Även om det såklart är svårt att slå de många gånger mycket större och antagligen än mer homogena forumen för tv-spel. Men jag tror inte de är en särskilt bra måttstock för resten av mänskligheten :)

Nu är jag nog jätte-OT dock, bursäkt för det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Jag menade som jag skrev. Att många verkar utgå/anta/antyda att... Det luktar lite av något slags kollektiv elitism som jag kände var lite sunkigt. Utan att någon enskild person eller post åsyftades.
Sen tycker jag att diskursen i “svensk rollspelskultur” är rätt bedrövlig den med i många fall. Även om det såklart är svårt att slå de många gånger mycket större och antagligen än mer homogena forumen för tv-spel. Men jag tror inte de är en särskilt bra måttstock för resten av mänskligheten :)

Nu är jag nog jätte-OT dock, bursäkt för det.
Just utbildningen behöver man väl inte vara särskilt elitisk för att gissa kring. Att rollspel är rätt mycket av en medelklasshobby är ju något som ofta tas upp i mer negativa termer när vi diskuterar representation, så det bör ju då också medföra att det är en lite högre andel som är universitetsutbildade.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,915
Sen tycker jag att diskursen i “svensk rollspelskultur” är rätt bedrövlig den med i många fall. Även om det såklart är svårt att slå de många gånger mycket större och antagligen än mer homogena forumen för tv-spel. Men jag tror inte de är en särskilt bra måttstock för resten av mänskligheten :)
Jag vill inte deraila så detta är det sista jag skriver om detta (vi kan skapa ny tråd om du vill) men jag förstår hur du menar, håller dock inte helt med. Det finns naturligtvis saker inom diskursen av svensk rollspelskultur som kan förbättras, men jag skulle absolut inte kalla den bedrövlig. Alla forum jag besökt har varit inkluderande, välkomnande och samtalsklimatet har varit sunt. Dessutom tycker jag att Sverok verkar göra ett jättebra jobb med just detta (är inte superinsatt i Sverige göromål men har en vän som äraktiv där så en liten känsla har jag). Tycker även att jag hör samma resonemang vad gäller att arrangera konvent o.s.v. Som sagt, jag menar inte att svensk rollspelskultur är perfekt, det finns säkert jättemycket att jobba med (diskuterar jättegärna det i en sparat tråd) men även utan att jämföra med andra nöjeskulturer (trots att jag tycker att det är okej att göra det) tycker jag att klimatet är väldigt bra! 🙂
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Många i den här tråden verkar utgå/anta/antyda att rollspelare är smartare, mer utbildade, och bättre än “vanliga människor”. Det är lite läskigt att se.
Men helt normalt. De flesta tenderar nämligen att se sig själva som bättre än genomsnittet:


 
Top