Många svenska post-apo-rollspel

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Även Symbaroum är ju post apokalyptiskt på flera olika sätt och nivåer. Man tänker kanske inte på det så mycket som spelare, men som SL, eller om man sätter sig in lite i världen, blir det ju rätt tydligt.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Vad har det då för betydelse?
Ptja, spelet är ju post apokalyptiskt. Upplevelsen av det varierar väl även från grupp till grupp. Vi har inte haft något särskilt fokus på det när vi spelat, andra har säkert haft mer.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Det beror väl mycket på hur man definierar post-apokalyps. Jag skulle inte kalla ett spel som i sin lore någon gång i historien har med nån sorts apokalyptisk händelse post-apokalyptiskt (typ alla fantasy-spel). Jag menar, jag tycker inte att vi lever i en post-apokalyps trots att den sena bronsålderskollapsen tekniskt sett gör att vi borde det.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Det beror väl mycket på hur man definierar post-apokalyps. Jag skulle inte kalla ett spel som i sin lore någon gång i historien har med nån sorts apokalyptisk händelse post-apokalyptiskt (typ alla fantasy-spel). Jag menar, jag tycker inte att vi lever i en post-apokalyps trots att den sena bronsålderskollapsen tekniskt sett gör att vi borde det.
Jag håller helt med, och hade inte tagit upp Symbaroum om de apokalyptiska händelserna låg så långt bakåt i tiden eller var irrelevanta i spelet. Men ja, det är ju mycket en definitionsfråga som du säger.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Jag håller helt med, och hade inte tagit upp Symbaroum om de apokalyptiska händelserna låg så långt bakåt i tiden eller var irrelevanta i spelet. Men ja, det är ju mycket en definitionsfråga som du säger.
Början av kampanjen handlar om att man överger sitt forna land - som gått under - och reser in i Symbaroum-området.

(vilket är rätt konstigt; många av reglerna handlar om att man är folierad i Symbaroum från början.)
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Det är osedvanligt gott om svenska post-apoc-spel (som utspelas i Sverige) på datorn också - åtminstone Mutant: Year Zero och Krater.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Då TDH och jag arbetade med det som skulle blivit Splatter 2 så var planet att ha med tre faser av Zombiekalypsen: innan, under och efter. Om jag minns rätt så skulle vi ha med den första fasen i grundreglerna och hinta om de andra, för att följa upp det med fler böcker. Jag hann dock bara skriva ett av äventyren i kampanjen som skulle följt med.
Splatter. 🤫
 
Top