Många stora släpp 2024

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
I den här videon presenterar de 10 TTRPG som släpps 2024 (eller eventuellt spiller över till 2025), bland dem en del D&D-utmanare:
  • One D&D
  • Daggerheart
  • MCDM RPG
  • Starfinder 2nd Edition
  • The Stormlight RPG
  • Final Fantasy 14 RPG
  • TMNT RPG
  • Tales of The Valiant
  • Diablo RPG
  • Gloomhaven RPG
Bland D&D-utmanarna, eller närliggande, återfinns även:
  • Vagabond RPG
  • DC20
  • Cool Name RPG
  • Crucible (enbart på Foundry VTT)
De svenska (eller svenskskapade) släpp jag känner till och tror kommer 2024 är nedanstående. Jag har bara listat rollspel, och inte tillbehör:
  • Eon 5
  • Expert Partisan
  • Crossroads (Lindorm Dices rollspel)
  • The Electric State
  • Kult: Den förlorade gudomligheten
  • Heroes of Cerulea
Fyll gärna på listorna och kommentera kring vilka 2024-rollspel ni ser fram emot. För egen del är det helt klart Eon 5 som känns mest intressant!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
159
2024 kommer både bli ett oerhört intressant och förmodligen ett väldigt avgörande år för vilken väg rollspelshobbyn kommer ta den kommande tiden.

En betydande del av den globala rollspelsutgivningen har ju under nära ett decennium varit en kringindustri till DnD 5e, vilket varit en väldigt stor orsak till att 5e fått den totalt dominerande position det fått. På grund av OGL-debaclet för drygt ett år sedan så ser vi ju nu den faktiskt första riktigt stora vågen på länge med spel som går in i direkt konkurrens med DnD, och inte bara spel och produkter som bygger vidare på eller fungerar tillsammans med DnD 5e. Väldigt spännande.

Andra spel som förhoppningsvis släpps under 2024 är:

Shadow of the Weird Wizard
Mothership 1e
Pendragon 6e
Lords of the Middle Sea
Trail of Cthulhu 2e
Dolmenwood
Triangle Agency
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Det enda kommande rollspel som jag verkligen ser fram mot är His Majesty the Worm.

Mitt eget rollspelsliv lunkar på oberört av vad de stora förlagen och de små skaparna sysslar med (spelar SW d6 1ed nu, är sugen på Mutant-84 när jag är klar med det), och jag har (liksom många som läser detta) redan nog med rollspel för att klara mig resten av livet. Köpa rollspel är lätt, hinna läsa dem är svårt, få tid att spela dem är nästan omöjligt. Jag försöker att bara köpa sådant som har en rimligt chans att bli spelat.

Det finns dock en del av det som redan nämnts som jag är nyfiken på. Pendragon 6e ska jag spana in, men inte köpa. De nya 5e-böckerna är jag spänd på, oklart om jag köper. Och kampen mellan 5e och utmanarna ska jag följa med en bytta popcorn. Även Daggerheart är jag nyfiken på, ska bli intressant att se hur det blir och hur det tas emot. Men har svårt att se att jag skulle köpa det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
2024 kommer både bli ett oerhört intressant och förmodligen ett väldigt avgörande år för vilken väg rollspelshobbyn kommer ta den kommande tiden.

En betydande del av den globala rollspelsutgivningen har ju under nära ett decennium varit en kringindustri till DnD 5e, vilket varit en väldigt stor orsak till att 5e fått den totalt dominerande position det fått. På grund av OGL-debaclet för drygt ett år sedan så ser vi ju nu den faktiskt första riktigt stora vågen på länge med spel som går in i direkt konkurrens med DnD, och inte bara spel och produkter som bygger vidare på eller fungerar tillsammans med DnD 5e. Väldigt spännande.
Håller med om att det är mycket spännande att se vad som händer kring vågen av DnD-konkurrenter! Förhoppningsvis får många spelare upp ögonen för att det faktiskt finns en värld utanför 5E, vilket även kan gynna våra svenska kreatörer.

Jag funderar på om vi delvis får se en rörelse åt andra hållet i Sverige, där rollspelsskapare fryser sina egna produktlinjer till förmån för att producera innehåll till DoD23.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
159
Håller med om att det är mycket spännande att se vad som händer kring vågen av DnD-konkurrenter! Förhoppningsvis får många spelare upp ögonen för att det faktiskt finns en värld utanför 5E, vilket även kan gynna våra svenska kreatörer.
Det som är så spännande den här gången är ju att det i många fall rör sig om oerhört inflytelserika skapare med stora följarskaror som introducerar alternativ till 5e, och inte okända uppstickare. Paizo kunde ju slå igenom så pass stort som de gjorde med Pathfinder inte enbart på grund av folks besvikelse med 4e, utan för att de gav ut både Dragon Magazine och Dungeon Magazine, och därmed redan hade stort inflytande inom DnD-communityt. Situationen nu är lite densamma med både Matthew Colville som har drygt en halv miljon prenumeranter på Youtube, och Daggerheart som ju är från Critical Roles Darrington Press. Med sådana tunga namn med stora plattformar blir det allt svårare för WotC att hålla Dnd-communityt isolerat från resten av rollspelsvärlden.

Jag funderar på om vi delvis får se en rörelse åt andra hållet i Sverige, där rollspelsskapare fryser sina egna produktlinjer till förmån för att producera innehåll till DoD23.
Det tror jag inte.
DoD23 är en stor framgång, men "kampen" om de svenska rollspelskunderna står inte främst mellan olika svenska utgivare utan mellan hela den svenskspråkiga rollspelsutgivningen totalt och den stora närvaron som internationella spel har på svensk marknad, då främst 5e (som, DoD23s framgångar till trots, fortfarande är det överlägset största spelet på den svenska rollspelsmarknaden). Eloso Förlag har inga planer på att publicera något till DoD23, att Helmgast ger ut Ereb Altor känns fullt naturligt med tanke på att de redan jobbat i många år med att bygga upp Kopparhavets Hjältar, min magkänsla säger att Bläckfisk Förlag nog inte plötsligt vänder på en femöring och börjar släppa material till tradspelens tradspel, och jag tror ingen annan ser ett större värde i att pausa arbetet med saker man ofta jobbat i flera år med för att ge ut material till DoD23.
Då tror jag mer på att DoD23 blir ett sätt för relativt nya aktörer att komma ut med rollspelsmaterial, så som Nordic Skalds eller Dunderdagar.

Den effekten jag tror DoD23 främst kommer ha på svensk rollspelsmarknad är att få in helt nya yngre spelare i hobbyn, och att locka över svenska 5e spelare till att spela rollspel på svenska, och det tror jag kommer vara till gagn för alla som ger ut rollspel i Sverige, även de som inte släpper material till DoD23.

Den nuvarande konsumentgruppen för rollspel på svenska är helt enkelt för liten för att det skall finnas någon mening med att "följa pengarna" och ställa om sin produktion till att ge ut material till det mest populära varumärket. För att det överhuvudtaget skall finnas någon ekonomi i svensk rollspelspublicering så måste publiken för svenskspråkiga spel växa ansenligt, och som läget är nu är ju de svenska spelen inte ens störst på den svenska marknaden.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
...att Helmgast ger ut Ereb Altor känns fullt naturligt med tanke på att de redan jobbat i många år med att bygga upp Kopparhavets Hjältar...
Främsta anledningen var att vi (Helmgast) fick möjlighet att licensiera varumärket Ereb Altor. När vi gav ut KH såg det helt annorlunda ut.

Det sagt är det alldeles uppenbart att Drakar och Demoner & Ereb Altor är väldigt, väldigt starka varumärken. Det ger oss spelskapare helt andra möjligheter.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
159
Främsta anledningen var att vi (Helmgast) fick möjlighet att licensiera varumärket Ereb Altor. När vi gav ut KH såg det helt annorlunda ut.
Ja, min poäng var främst att det iaf utifrån känns som ett naturligare steg att gå för en utgivare att först skapa rollspelet Kopparhavets Hjältar och sedan gå vidare och skapa den officiella nya utgåvan av Ereb Altor, än vad det hade varit för exempelvis Eloso eller Bläckfisk att pausa sina pågående projekt för att börja släppa material till DoD23, men tanke på @Rangerthemans fundering ang om det är någon pågående riktning.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
13th Age 2e
Trail of Cthulhu 2e

Den första kan mycket väl skjutas till 2025 eftersom de verkar gå rätt grundligt tillväga där (t.ex. att skriva om Fightern från grunden).
Men den andra skall enligt vad de säger mest vara en sammanställning och uppsnyggning av tidigare material (t.ex. addera Rough Magicks till grundboken, skriva ett nytt startäventyr).
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Hur ser året ut för @krank - några projekt som kommer ut under 2024? Och hur ser det ut för CoC Sverige?

För min del blir det minst ett och ett halvt släpp: de fristående soloreglerna TREY och den tryckta versionen av Comae Engine. Det senare är ju inte helt nytt, så det räknas bara som ett halvt.

Med lite flyt kommer också del två av kampanjen A Falling Mind ut. @Bifur och @Nässe tar Odd Soot till Färöarna och vidare ut i Nordatlanten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Hur ser året ut för @krank - några projekt som kommer ut under 2024?
Well. Rotsystem 2.0 hoppas jag ju kunna klämma ut genom dörrarna redan nu 2023 även om den tryckta utgåvan kanske får vänta till tidigt 2024. Jag vågar inte säga ett skvatt om Luna City Blues – eller ja, 2024 har figurerat i diskussionerna, men det kommer väldigt mycket att bero på när och hur vi får illustrationer, hur vi timar kickstartern etc. Vi får se. Jag satsar på att ha texten klar 2024 iaf.

Om LCB inte kommer 2024 så kommer jag nog se till att ge ut nå't annat. Jag har ett Ödesväktarna-äventyr och typ… tre eller så Kutulugrejer som ligger och jäser.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Jag funderar på om vi delvis får se en rörelse åt andra hållet i Sverige, där rollspelsskapare fryser sina egna produktlinjer till förmån för att producera innehåll till DoD23.
För egen del kommer det inte att hända. När jag har gjort klart Åter till Tvillingbergen kommer det sannolikt inte att komma mer till DoD23 från Titan Games. Visst, jag fick tre gånger så många backare på ett enda DoD-äventyr som jag fick på mina basregler till Dunder & Drakar, men jag föredrar att i framtiden jobba med ett system som jag själv trivs med och kan.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Jag funderar på om vi delvis får se en rörelse åt andra hållet i Sverige, där rollspelsskapare fryser sina egna produktlinjer till förmån för att producera innehåll till DoD23.
Där är väl den stora frågan om man egentligen inte skall separera rollspelsskapare och setting/äventyrsskapare...


Det finns ju de som brinner för spelmekaniken och världen/äventyren blir sekundära och tvärtom....där reglerna tillkommer för att stödja världen/äventyren.....

De som brinner för spelmekaniken lär absolut inte göra det.... MEN de som primärt älskar världsbyggande och scenario/äventyrsskapande kan nog tänka sig det en hel del..... Ett sätt att nå ut med sin skapelse till flera, oavsett systemet....eller ja...än så länge så länge det är fantasy ;)

Vissa spel är spelmekaniken en så stor del av spelet/världen...att identiteten skulle gå förlorad av att porta dem till DoD23...medans andra klart går att "lyfta över"

Jag väljer att inte nämna exempel här...men det finns av båda aspekter på fantasysidan i svenska rollspelscommunityt är jag rätt säker på ;)
 
Last edited:
Top