Måla gubbar för det är kul!

ingels

Investigator
Vill bara säga att ni som målar och postar era alster här gör ett tokfint jobb. Vet inte om jag är så pass fingerfärdig att jag skulle kunna skapa något som påminner om det nu gör, har ju aldrig provat men man är ju bra sugen att testa.

Målandet av figurer verkar liksom Lego vara något man helt kan ge sig hän åt och släppa (som någon tidigare nämnde) allt annat som har med verkligheten att göra.

Har ingen aning om i vilket spel eller sammanhang man kan möta en Squig men den ser ondsint och lite hungrig ut. Väldigt annorlunda mot Warhammer gubbarna men väldigt härlig om nu det är rätt benämning på ett köttstycke med huggtänder. Får lite nästan lite Lovecraft vibbar 🫶🏻

Edit: Har lärt mig att Squigs är från Warhammer och att det enligt sidan nedan finns musical Squigs? Vet att det är ett avstamp från tråden men någon får gärna förklara vad som menas med detta 🖌🪇🤯🤯

källa: https://warhammer40k.fandom.com/wiki/Squigs

Last edited:

zonk

muterad
Vill bara säga att ni som målar och postar era alster här gör ett tokfint jobb. Vet inte om jag är så pass fingerfärdig att jag skulle kunna skapa något som påminner om det nu gör, har ju aldrig provat men man är ju bra sugen att testa.

Målandet av figurer verkar liksom Lego vara något man helt kan ge sig hän åt och släppa (som någon tidigare nämnde) allt annat som har med verkligheten att göra.

Har ingen aning om i vilket spel eller sammanhang man kan möta en Squig men den ser ondsint och lite hungrig ut. Väldigt annorlunda mot Warhammer gubbarna men väldigt härlig om nu det är rätt benämning på ett köttstycke med huggtänder. Får lite nästan lite Lovecraft vibbar 🫶🏻

Edit: Har lärt mig att Squigs är från Warhammer och att det enligt sidan nedan finns musical Squigs? Vet att det är ett avstamp från tråden men någon får gärna förklara vad som menas med detta 🖌🪇🤯🤯

Tack!

Aldrig hört talas om Musical squig tidigare men det låter som en säckpipe-squig, typ? Låter ungefär lagom seriöst för spelet som har en inkvisitor som heter Obiwan Sherlock Clousseau..

zonk

muterad
För övrigt är det påskrea på Ral Partha Europe! Koden "Bunny" ger 20% avdrag på priset i kassan!

Några av mina favoriter är ju Kev Adams o Chaz Elliots grejer här

Mage Knight har ju en del coola minis oxå

RPE fixar med att betala in moms så man slipper tull, den gången Postnord ändå strulade till det, betalade de rakt av alla mina tullomkostnader!

God45

#PrayersForBahakan

Så Squigs. I nuvarande canon finns det squigs som är som verktyg. Tilxempel har inte orker hår så det finns hår-squigs, en levande peruk som biter sig fast vid huvudet på en ork och ser ut som hår. Hela tv-spelet Shootas, Blood & Teef handlar om att någon snor huvudpersonens sådan. Det finns också bomb squigs med mera.

En musical squig är en som fungerar som en säckpipa helt enkelt 😂

Kolla videos om slapchop om du vill testa att måla! Det är en bra lätt metod. Kolla den här videon:

Jag kan måla på en acceptabel nivå och jag är helt obegåvad + har riktiga problem med finmotoriken.

Last edited:

Makaron

Veteran
Det finns också bomb squigs med mera.
Fast Bomb Squigs är väl för det mesta "vanliga" squigs som blivit matade med allt möjligt explosivt, och sen manas att rusa fram och bita motståndaren innan de exploderar?

Vad det gäller figurmålande, så kan jag starkt rekommendera det. Väldigt rogivande, väldigt trevligt, kan göras ensamt eller semi-socialt, och ger massa fina alster.

God45

#PrayersForBahakan
Fast Bomb Squigs är väl för det mesta "vanliga" squigs som blivit matade med allt möjligt explosivt, och sen manas att rusa fram och bita motståndaren innan de exploderar?

Vad det gäller figurmålande, så kan jag starkt rekommendera det. Väldigt rogivande, väldigt trevligt, kan göras ensamt eller semi-socialt, och ger massa fina alster.
Jag ber om ursäkt, så är det så klart. Jag tänkte på Sploding Squigs som är naturligt exploderande squigs! (Warhammer är fantastiskt och det här är ett exempel på varför! :D )

God45

#PrayersForBahakan
Vi har upptäckt att om man spelar 2ed Warhammer 40k så krävs det mycket färre minis för att göra en hel armé eftersom varje mini är värd många fler poäng. 2ed verkar också ha regler som är kul och inte bryr sig så mycket om balans. Vår plan är att spela med de reglerna men moderna minis eller vilka minis som helst. Någon kommer att 3D printa hela sin armé. Och vi kommer köra med det moderna fluffet.

Så nu måste jag faktiskt måla en armé där alla enheterna är, liksom, enhetliga 😂

5B821D38-5E52-4709-89AC-4EBFAFF784F4.jpeg

2EC47E9E-1902-41B2-873F-22E15FB18E4B.jpeg

Mylingarna - Astartes ordenskapitel
Motto: ”Ta dem levande!”.

Mylingarna är ett ungt Astartes ordenskapitel, helt bestående av primaris astartes, skapat under Ultima grundandet. Deras gener kommer från Ultramarines men de är inte direkt skapade från ett existerande ordenskapitel.

Mylingarna rekryterar från världen Pagan, en fruktansvärt fattig planet med många stackstadstäder. Familjer eller ensamma kvinnor lämnar ofta barn de inte har råd att ta hand om till stadens änglamakerskor. Änglamakerskorna dödar de flesta av barnen men de som är friskast och starkast skickar de till Mylingarnas klosterfort, gömt djupt ute i världens vildmarker. Där tränas de till att bli Astartes kandidater, ofta redan från att de är spädbarn. Detta gör att de som gett upp sina barn kan tänka att deras barn nu blivit en av Kejsarens änglar, något som mycket väl kan vara sant! För att fortsatt möjliggöra den här rekryteringsmetoden hålls Pagans arbetarklass medvetet i krossande fattigdom trots att detta inte ens är vad som är effektivaste för planetens produktivitet.

Pagan ligger precis bredvid den stora revan som nu delar galaxen på mitten. De fiender Mylingarna mestadels slagits mot är diverse sorters pirater, oavsett om de är Kaos Astartes, Drukhari, Orker, Eldar eller helt vanliga människor. Och det har tidigt i ordenskapitlets historia gått väldigt dåligt för dem. De var tränade och utrustade för att slåss i reguljära bataljer, så de snabba räderna de behövde hantera kom som en obehaglig överraskning för dem. Efter en period av särskilt brutala förluster valde de att lära sig från sina fiender och helt organisera om sig. Nu består ordenskapitlet av en rad hirdar ledda av de som lyckas samla andra Astartes till att följa dem. De listigaste, starkaste, mest karismatiska och brutalaste. Mylingarna har kvar titlar så som sergeant, löjtnant och kapten men de visar mest hur många som följer en viss ledare.

Mylingarnas taktik har också ändrats. De lägger ett stort fokus på närstrid och att röra sig snabbt fram till fienden så att de inte ska kunna fly eller använda någon list. Att leda från fronten är också ett sätt för aspirerande ledare i ordenskapitlet att göra ett namn för sig själva, något som leder till att tunga vapen mest används av redan etablerade ledare eller andra veteraner.

Den andra saken de lärt sig av sina fiender är att döden inte är avskräckande nog. De har därför blivit mästare på tortyr. I ”Brunnen”, fängelsehålan djupt under deras klosterfort, torterar de sina fångar på allt grymmare sätt. Samtidigt som de torterar dem gör Mylingarna sitt yttersta för att hålla offren vid liv så länge som möjligt för att deras lidande ska maximeras. De torterar inte av hämndlystnad, för att straffa offret, för att få information eller för att de njuter av det. De torterar endast för att avskräcka andra. Apotekarierna är Mylingarnas mest fruktade medlemmar för det är de som kommer se till att fiender överlever slagfältet och förs till Brunnen.

Mylingarnas rustning är blå för att symbolisera deras genursprung men är i en mörkare nyans än deras anfäders ultramarin. Det vänstra axelstycket är kopparfärgat för att symbolisera blodet de utgjuter för Kejsaren medan det högra axelstycket och ryggsäcken är silverfärgade för att symbolisera deras renande av galaxen. På det högra axelsycket bär de ordenskapitlets symbol, Nerokorset målat i guld. Officerare bär annorlunda färgade hjälmar.

Mylingarna har börjat rituellt förgylla sina vapen, något vanligt bland piraterna de slagits mycket mot. En stridsbroder får förgylla sina vapen efter att han tillfångatagit en värdig fiende levande och torterat denna i ett år utan att döda dem.

Rickard

Urverk speldesign
Men när jag spelar mot andra med Space Marines vill jag att de säger ”De blå är God45:s” inte ”De dåligt målade är God45:s”.
Fast de behöver bara ha samma färgschema - var någonstans färgerna hamnar kan (med fördel) skilja. :)

God45

#PrayersForBahakan
Vem har sagt att de skulle vara dåligt målade bara för att de inte är uniforma? :)
Alltså, om jag målar dem är de dåligt målade oavsett om de är uniforma 😂😂 Men är alla samma färger är de lättare att beskriva :p

Mitt Stormcast Eternals warband var alla unika vilket funkade för jag var den enda som körde Stormcasts. Så de var ”The dirty half dozen” och folk som inte passade i sina vanliga Stormhosts så de gjorde den här grejen. Det funkade ganska bra.