Måla gubbar för det är kul!

Åh vad roligt! Jag har försökt pitcha mina polare att vi borde spela Mordheim, har redan fixat (men inte målat eller limmat ihop) en grupp Witch Hunters.

Mordheim är superkul! Kampanj läget är amazing. Man lär sig verkligen hata enskilda modeller. Som den där jävla Ogren med punk frisyren!! Jag är fortfarande upprörd 😭

Har en dröm att spela Mordheim-kampanj men med Warcrys spelregler. Det finns en del fan-adaptioner av reglerna men kampanjdelen skulle kräva en hel del massage.

Har en dröm att spela Mordheim-kampanj men med Warcrys spelregler. Det finns en del fan-adaptioner av reglerna men kampanjdelen skulle kräva en hel del massage.

Spelar man Warcry och inte är rädd för att hacka kan man använda Path to Glory reglerna från super gamla Slaves to Darkness/Realms of Chaos.

Last edited:
En sak jag funderat på, varför finns det inget motsvarande Mordheim i 40k? Det hade kunnat vara väldigt nice

En sak jag funderat på, varför finns det inget motsvarande Mordheim i 40k? Det hade kunnat vara väldigt nice
Necromunda är ju orginalet. Mordheim var ett svar på Necromunda, fast för Warhammer Fantasy. Och bygger väldigt mycket på hur Necromunda var (är) uppbyggt.

Det finns flera versioner!

Necromunda är nog den direktaste motsvarigheten, där man spelar små gäng i en Hive city. Liknande regler och första versionen hade samma designers.

Vi har Kill Team, det finns flera olika versioner men man spelar små grupper från de normala armeérna eller speciella Kill Teams (man kan spela Vespids eller Beast Men tex).

Och sedan finns allternativet att köra 2ed 40k. Det finns en samlad bok online som heter Battle Bible. En full 500 poäng armé kan vara 5 modeller om man väljer elit alternativ och brukar vara runt 10 enheter. Så en låda. Den editionen har dyrare enheter i poäng och spel rekommenderas vara mellan 500 och 1500 poäng

Satte faktiskt i rullning en mordheimkampanj idag, alla köpte sig varsin låda militia och har byggt lag. Nu kommer vi nog mestadels bara köra one-offs, så vi kan köpa skills å upgrades som vi vill. Misstänker att när vi kommit över några initiala matcher så vill de nog ha kampanjregler med permanenta skador och allt :P

Kill-Team finns ju!
Men ja, annars är väl Necromunda som redan nämnts det närmsta man kommer.
Har inte spelat 40k på över 10 år, men kan ju köra med enormt lite poäng också, men det kan rubba balansen mellan en del arméer en del. Det gjorde det iaf förr.

Last edited:
Oh, och jag glömde! 40k har ju Inquisitor/Inq28 också! Så Inquisitor är ett av Game Workshops största misslyckanden. Det var ett SUPER KOMPLEXT regelsystem, även jämfört med de andra Warhammer spelen, krävde en spelledare och det spelades med större miniatyrer än de andra spelen så du kunde inte använda några modeller du redan hade. Det fanns inte heller fasta regler för vilka trupper du skulle ta utan det var mer ”Sätt ihop vilken grupp du vill. Känsla är viktigare än balans”. Så Warbands kunde innehålla vad fan som helst men var verkligen bara en handfull karaktärer per sida. Enormt fluffigt och anledningen att Eisnenhorn böckerna skrevs.

Men eftersom det kraschade och bram släppte GW reglenoken fri på nätet. Så folk har tagit det och spelar det med de vanliga 28mm minisen, och kallar det för Inq28. Det är en massa fokus på målande och att saker ska se gritty ut. Mer desperata rymdluffare och mindre coola Space Marines.

20250517_114736.jpg
20250517_114827.jpg
++// Old Atte, High Chief, Last of the Firstborn, Mega Bosses’ Bane: The High Chief (“Chapter Master”) of the Scalptakers, the last surviving battle-brother of the first batch of recruits the Scapltakers took in after splitting from the Jade Talons.

The Scalptakers were a splinter-company of the Jade Talons, consider themselves a Successor Chapter (something recognised by the Jade Talons but non others). It’s possible that many reports of their acts have gone recorded as Jade Talons actions.

Have disturbingly fast descend into charnel cults and bloody rituals. Eat their own dead and the worthy among enemies. Recruitment world unknown but, based on the Chapter’s quick degeneracy toward little more than transhuman techno-barbarians, likely some form of highly savage Feral or Death World, or possibly a group of them.

Heading the summon of Sah’Al-Zhar Atte and his forces fought on the partisan side during the War of the False Primarch, both alone and alongside other partisan chapters. Different information regarding if it was the whole Scalptakers company/chapter or just the parts of the company/chapter that was around when they received the Jade Talons’ call.

Atte is believed to have died fighting alongside Sah’Al-Zhar, but reports exist of him being among the Jade Talons that in delusion and heresy fell to Chaos. //++

Målad för War of the False Primarch fan projektet.

View attachment 23976
View attachment 23977
++// Old Atte, High Chief, Last of the Firstborn, Mega Bosses’ Bane: The High Chief (“Chapter Master”) of the Scalptakers, the last surviving battle-brother of the first batch of recruits the Scapltakers took in after splitting from the Jade Talons.

The Scalptakers were a splinter-company of the Jade Talons, consider themselves a Successor Chapter (something recognised by the Jade Talons but non others). It’s possible that many reports of their acts have gone recorded as Jade Talons actions.

Have disturbingly fast descend into charnel cults and bloody rituals. Eat their own dead and the worthy among enemies. Recruitment world unknown but, based on the Chapter’s quick degeneracy toward little more than transhuman techno-barbarians, likely some form of highly savage Feral or Death World, or possibly a group of them.

Heading the summon of Sah’Al-Zhar Atte and his forces fought on the partisan side during the War of the False Primarch, both alone and alongside other partisan chapters. Different information regarding if it was the whole Scalptakers company/chapter or just the parts of the company/chapter that was around when they received the Jade Talons’ call.

Atte is believed to have died fighting alongside Sah’Al-Zhar, but reports exist of him being among the Jade Talons that in delusion and heresy fell to Chaos. //++

Glömde nämna att han inte är helt av mig utan hans vapen är målad av min kusin som är långt bättre målare än jag.

View attachment 23976
View attachment 23977

Han är super cool! Älskar färgen på rustningen,

Back