Måla gubbar för det är kul!

Behöver figurerna i War of the ring samt Heroquest förberedas med vit primer-spray eller kan de målas direkt? Hur avgör man vilka figurer som behöver primer och vilka som inte behöver det?

Behöver figurerna i War of the ring samt Heroquest förberedas med vit primer-spray eller kan de målas direkt? Hur avgör man vilka figurer som behöver primer och vilka som inte behöver det?
Som generell tumregel, så antar jag alltid att figurerna behöver primer (måste inte vara spray, det finns primer som man penslar på också). T.ex. Wizkids är ett undantag i att de har primer på sig när man köper dem, och jag vill minnas att de också skriver det på förpackningen, men även då tycker jag ofta att det är bättre att prima om dem.

Alla figurer behöver alltid primer (som @Makaron säger skulle jag också prima om även det som eventuellt kommer med).
Däremot behöver den absolut inte vara vit. Snarare är det nog generellt så att vit (iaf enligt mig) är en av de sämre primerfärgerna, jag fördrar svart med vit "zenithal"-primer eller någon mellanmörk grå. Orsaken är att man vill ju att figuren skall var som mörkast där det oftast är svårast att komma åt, och med vit primer tenderar de områdena att sticka ut. Primar man mörkt kan man ha råd att missa vissa ställen utan att de syns.

Jag hade primat dem, men det är nog inte ett måste egentligen. Dock kan det finnas en oljig film på dem från gjutmallarna (för att de ska lossna lättare från dem) så många rekommenderar att tvätta av dem i ljummet vatten först.

Se Goobertown Hobbies video på ämnet om plast behöver primas.

Sen finns det ju andra fördelar med priming än bara färgens vidhäftning. Att prima vitt eller svart avgör ju mycket hur de ovanliggande färgerna framstår. Om man primar med zenithal highlights så får man ju mycket av skuggor och högdagrar på köpet (om man målar med semitransparenta färger), eller som guide om man målar mer täckande.

Back