Nekromanti Mästerliga scenarion

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Det skulle vara intressant att veta vad ni anser är ett signum för ett mästerligt scenario / äventyr inom spel som Kult / CoC / Vampire etc..

Är det långa invecklade konspirationer som aldrig tycks ta slut? Är det innovativa grepp som inbegriper vardagsrealism, vilket sakta men säkert blir surrealistisk ondska? Är det intressanta och mångfacetterade skurkar / monster / npc's som spelarna aldrig riktigt får grepp om? Är bakgrundsinformation och research viktiga i era kampanjer?

Och har ni förslag och synpunkter på existerande scenarion som ni kanske rentav har förbättrat (enligt egen utsago *S*)?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Som fan av karaktärsdrivna berättelser tycker jag förstås att NPCs är den viktigaste ingrediensen. Men sen är det förstås också alltid kul med domedagskänsla, massor av spännande miljöer, kluriga gåtor och konspirationsnätverk att nysta upp.

Masks of Nyarlathotep, alltså :gremwink:
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Förvisso, håller till fullo med om vikten av nyanserade npc's. Domedagskänslan är nästan given, frågan är snarast hur man ska manifestera den..*S*

Masks of Nyarlathotep o Shadows of Yog-sothoth är ju givna klassiker, liksom Beyond the mountains of madness. Och jag behöver väl inte nämna att jag är ganska svag för "Walker in the wastes"?

:gremlaugh:

Inga "förbättringar" gjorda på diverse tillgängliga och köpta moduler?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Äsch, jag försämrar faktiskt bara. Eller ja, förenklar och förkortar är väl sannare. Jag har så sällan tid att spela långa kampanjer så jag tunnar ut och snabbar upp dem istället. Inget att rekommendera egentligen, men ett måste för mig.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Tja, ibland måste man kanske; jag brukar förkorta eller rentav ta bort vissa delar IBLAND, om de inte passar in i min världs specifika konspirationer, etc.

Har du inte tid för långa kampanjer får du väl ta till saker som "Blood brothers" och "Fearful passages" istället. :gremlaugh:

Scenarion måste ju inte vara i överdimensionerade, episka odysseus-format för att vara bra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Förstås. Jag ser med outsäglig glädje fram emot att få spela Escape From Innsmouth, fast förändrad utifrån filmen Dagon (istället för ytterligare ett ärvt hus så förliser båten, istället för att deckarspela sig fram medvetet tvingas de deckaractionspela sig fram för att inte bli uppätna av vansinniga fiskzombies). Fy fan va bra det kommer bli!
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Dagon..

..är en av de riktigt få roliga Lovecraft-filmatiseringarna faktiskt! *S* Den har man ju sett några gånger minsann..

Där ser man, då har vi ett litet exempel på förändringar i scenarion; utgår nästan från att det är Cthulhu now då?

Vad min grupp för närvarande spelar kan jag tyvärr inte berätta här, alltför många är närvarande på rollspel.nu, och spoilers kan ju inte bli mer fel i CoC.. Men jag kan säga så mycket som att det är en GAMMAL klassiker som jag införlivat med några högst speciella konspirationer, mest utefter egna preferenser..

Good luck with the fishies, then! :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Dagon..

"utgår nästan från att det är Cthulhu now då?"

Nah man! Det ska fortfarande vara 1920, det jag vill göra är att ta tempot och inledningen från Dagon, och para med själva flyktscenariot från Escape From Innsmouth. Istället för att rollpersonerna kommer dit på eget bevåg och utforskar för att se vad det är som pågår av ren nyfikenhet vill jag slänga in dem i lilla sjuka Innsmouth mot deras vilja och tvinga dem att ta reda på vad som pågår för att de kommer att DÖ annars. Det blir mer trovärdigt, mer spännande och definitivt MYCKET läbbigare.

Det går ju att göra även utan Escape from Innsmouth, men det är så praktiskt när man sitter med en nästan komplett karta och beskrivning över stan och med alla nödvändiga stats redan från början.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Benevelent genetical changes

I see.. Btw: Innsmouth-modulerna är faktiskt en del av de saker jag inte hunnit skaffa ännu.

*Ithaqua skäms så att både päls och klor blir röda* :gremsmile:

Tänker du vara såpass elak att du har en spelare som ovetandes är deep one också? Det figurerar säkerligen inte i modulerna, men det är enligt mig en av de roligaste sakerna med själva historien.. Ho, ho, ho..

Om inte, låt för all del åtminstone en NPC vara en av dem, sådana överraskningar är alltid uppskattade.

:gremlaugh:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Benevelent genetical changes

Med tanke på RP-åtgången i ett normalt CoC-scenario när t.o.m. en hygglig kille som jag håller i trådarna gör jag nog bäst i att låta en SLP som blivande RP vara Deep One om RPn inte ska trilla av pinn innan någon hinner märka något :gremwink:

Självklart måste det vara med, det är ju en av de bästa grejjerna med filmen :gremwink:


Escape From Innsmouth är i vilket fall en överraskande bra modul. Jag vet inte varför jag tyckte den var just överraskande bra, men jag köpte den liksom lite bara för att den stod i hyllan, och så var den bra. I vilket fall är den ovärderlig för spelledare som anser att mängden fiskzombies i deras Call of Cthulhu-scenarion är oroväckande liten.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Benevelent genetical changes

" Självklart måste det vara med, det är ju en av de bästa grejjerna med filmen "

Pleased to hear it!


Escape From Innsmouth är i vilket fall en överraskande bra modul. Jag vet inte varför jag tyckte den var just överraskande bra, men jag köpte den liksom lite bara för att den stod i hyllan, och så var den bra.


De flesta alster från Chaosium och pagan ÄR bra, bara att konstatera och skaffa rubbet innan det har försvunnit. *S* Vilket jag sysselsatt mig med det närmaste kvartalet...
 
Top