Nekromanti Mäster Ulv - Spelet slut

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
LJSLarsson;n251486 said:
Okej, vi tar allt från början.

När jag först såg att jag blev Mäster Ulv var min spontana tanke det jag faktiskt skrev i tråden: två ulvar, nattmord och borttagen siare.

Men sedan började jag fundera på mina styrkor och svagheter som spelare, och kom och tänka på när jag var ulv sist. Då var jag och Basse tillsammans och vi skötte oss bra, men Sodivra tog oss på hur vi betett oss mot varandra... vilket är ju ett av de bästa sätten att fånga ulvar.

Jag visste att jag var bra på att hålla uppe ett grönt sken, och ifall jag inte hade några medulvar skulle det vara fruktansvärt svårt för byn att hitta mig eftersom ett av deras främsta verktyg var borta utan att de visste om det.

Det skulle vara jobbigt att hålla ut ända till sista rundan, men jag insåg att jag hade en till fördel som soloulv: jag skulle vara den enda som verkligen förstod vad som pågick. Medan alla andra slösade mentala resurser på att försöka tolka all data skulle jag kunna koncentrera mig på att sköta mig och spela så byboigt som möjligt.

Det var en av orsakerna till att jag skippade nattmordet första rundan - för att skapa mer brus och diskussion. Det var även för att få väktaren att avslöja sig.

MEN DET FANNS ETT SKÄL TILL!

Jag hade räknat och insett att om spelet skulle ta lika många rundor oavsett om jag skippade ett nattmord eller inte, men om jag inte skippade ett skulle vi bara vara tre spelare kvar sista rundan. Då skulle de två andra bara ha ett val på 50/50 att välja rätt (eftersom de visste att de var gröna). Men skippade jag en runda skulle vi vara fyra spelare kvar, vilket gav mig en större massa att gömma mig i.

Det jag valde var:
- Nattmord
- Ingen siare (eftersom jag skulle behöva hålla ut länge var siaren otänkbar att ha kvar)
- Trasig väktare (eftersom Emp berättade att han väktade sig själv visste jag att jag kunde ta honom när jag ville)
Jo, rätt räknat oxå. På många ställen kör man med "no lynch" som val, som räknas som en röst (för att inte sista ulven bara ska ta nån sen) just för att komma till två mot en istället för tre mot en.

Well played iaf :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Tack för att ni ville spela mitt spel!

---

Larsson är förstås spelets stora stjärna. Han valde ett riskabelt upplägg och lyckades genom mycket fint spel ta sig hela vägen i mål med det. Helt klart en hall-of-fame-insats.

Det är svårt att hitta en ensam ulv! Jag tror visserligen att 3 ulvar+nattmord+galen siare/miller/trasig väktare är det upplägg som över 100 spel skulle ha bäst utfall. Men i ett enskilt spel behöver det inte alls vara så.

Byn hade ju sniff på Larsson flera gånger, men han hanterade pressen snyggt och vann välförtjänt.

Bäst i byn var Basse tycker jag, aktiv och (tycker jag i varje fall) tydligt byboig. Han var den som kom närmast att fälla Larsson.

Halo77 var en frisk fläkt! Bästa nybörjaren sedan .113 började spela med oss.

---

Angående spelupplägget tycker jag att det här är en bra lösning på att både få pussel och balans. Jag brukar ju snacka om att det finns olika typer av varulvsspel, spel som fokuserar på balans mellan två jämna fraktioner och spel som fokuserar på byns pusslande med att förstå spelupplägget. I Mäster Ulv-upplägget tänker jag att båda dessa designmål gifter sig.

Sedan kan man förstås tänka sig en lite fantasifullare palett förmågor för Mästern att välja på. Här var tanken att ha ett möjligt standardupplägg (3 ulvar, nattmord + enpoängare) och några möjliga varianter, där ingen är uppenbart bättre än standardupplägget. Även om jag tror att standardupplägget är objektivt bäst är de olika varianterna viable så länge man som ulv vet vad man håller på med. 4 ulvar och inget nattmord tror jag är svårast, till exempel, men med fyra aktiva ulvar som vågar dominera spelet skulle det kanske fungera.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Lite mer tankar om spelet!

Mästerligt spel Vimes!
Det var i mina ögon perfekt balans mellan spelets delar: spelet mellan deltagarna och diskussioner kring spelupplägg. Däremot tog vi kanske inte riktigt vara på möjligheterna att analysera de olika varianterna. Om vi tidigare hade diskuterat en ev ensam ulv kanske vi hade hitta LJS lättare? Iofs lätt i efterhand att vara kritisk…

LJS genidrag
Jag bara älskar hur LJS först var på väg att välja ett standardupplägg – för att sedan välja en oortodox variant. DET är snyggt och smart! Att förstå vilket upplägg som skulle vara smartast givet förutsättningarna är sjukt coolt. Du är verkligen värd titlen “Mästerulv”!

.113 och Halo77
Ni var grymt bra och det känns mycket roligt att Varulvsklubben får nytt blod! Hoppas verkligen ni är med flera gånger!

Jocke
Jag och Jocke gick in i varandra strax utanför hans bostad (jag och min fru hade varit och fixat pass på Polisen/Bergsgatan). Du verkar vara en trevlig prick och jag hoppas att jag får bjuda på glass nångång. Kungsholmens glassfabrik är lite kultig, så gå gärna förbi där om ni vill äta god glass i Stockholm! Mtw: “min” saxofonreparatör ligger på Bergsgatan så vi kanske sammanstrålar igen! Sen var det ju faktiskt bra av dig att inte se några mönster - det fanns ju inga att se! Vi skulle tagit vara bättre på den insikten!

Mafiascum.net
Är väldigt amerikansk. Och enligt detta forum blev jag ulvigare för varje post jag läste: satan vad jag spelar okonventionellt! Men kul ändå. Ska läsa mer där.

Min smällkaramell
Jag såg att Vimes skrev att vi vanillabybor bara fick ett PM. En ev siare/väktare fick då ett extra PM, antog jag. Det jag ville skriva men lät bli var:
Basse said:
“Synd att jag inte är siare – då hade jag kunnat sia folks identiteter. Nu får jag gissa, jag fick ju bara ett PM av Vimes och är således en enkel vanilla-bybo!”
Min förhoppning var att denna brödsmula skulle få folk att fatta att jag var bybo. Men det kändes fuskigt och jag ångrade att jag ens tog upp det, eftersom det i sig var ett övertramp. Då och då undrade jag om de andra byborna insåg att det måste vara grymt byboigt att ÖHT fundera på en sån här sak? Hur skulle en ulv kunna chansa på att bybornas PM skiljer sig från ulvarnas? Ulvarna har ju aldrig läst bybornas PM…

Det sagt så ger jag mig själv minuspoäng för att jag inte kunde låta bli och vill passa på att tipsa Vimes om att fundera över möjligheten att bybor med dålig karaktär eventuellt utnyttjar PM:na. Eller fanns det en inbyggd fälla där?

Framtiden
Vimes är ju en spelmakare av rang: som fan-boy av “Powergrid/Funkenschlag” är jag oerhört nyfiken på auktionsspel. Ett forumspel jag skulle vilja se är en sorts kombo av dolda meddelanden mellan spelare, en “öppen diskussion” kring spelet samt nån form av auktionsmekanism.

Kanske ett forumspel med lite lägre takt, över längre tid, men med mindre input från spelarna? Skulle det vara görbart? Vilka andra planer har du på spel Vimes?

Ha en fin sommar alla och tack för spel!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Basse: Jag tror att ulvarna också fick bybornas PM, efter som man kan se vilka som fick det. Har för mig att jag kollat och att det var alla.

I vilket fall så tycker jag att spelet fick en himla fart de sista tre rundorna! Det var utan tvekan det svåraste spelet jag har vart med i, det var så svårt här och där att jag helt tappade orken, men jag är ganska nöjd över mitt förslag "tror ni att det var så här - rösta basse, tror ni inte det, ja då kan alla ha kvar sina röster på mig" även om jag borde kommit med det tidigare i rundan och vi båda var bybor. Det kändes som att jag levlade lite som spelare där.

Tankar om Mäster Ulv upplägget:

En vidareutveckling är att ge byn ännu fler krafter och mäster ulv ännu fler poäng för att mixtra med dem, samt att kanske låta nattmord vara gratis, ev att man kan sälja bort det för fler poäng. Vi fastnade ju alla i att tre ulvar, nattmord och nått litet tillbehör nog var bäst (vilket det nog är över många partier), Det hade vart kul om det fanns två tre starka builds som det var svårt att välja mellan, det hade gett byn mer att prata om i de tidiga rundorna.

Det som inte funkade med att Ulvarna själva fick välja vad som skulle avslöjas är att det fans för många saker att avslöja som inte sa oss någonting, det hade nog inte spelat någon roll om vi hade blivit utan den infon.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
bra Spelat LJS!

Jag vill be om ursäkt, först för mitt frånavaro under spel men även till Rasmus, jag gick lite väll hårt på honom för hans honungsfälla, och jag fick lite dåligt samvete över det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jocke;n251616 said:
En vidareutveckling är att ge byn ännu fler krafter och mäster ulv ännu fler poäng för att mixtra med dem, samt att kanske låta nattmord vara gratis, ev att man kan sälja bort det för fler poäng. Vi fastnade ju alla i att tre ulvar, nattmord och nått litet tillbehör nog var bäst (vilket det nog är över många partier), Det hade vart kul om det fanns två tre starka builds som det var svårt att välja mellan, det hade gett byn mer att prata om i de tidiga rundorna.

Det som inte funkade med att Ulvarna själva fick välja vad som skulle avslöjas är att det fans för många saker att avslöja som inte sa oss någonting, det hade nog inte spelat någon roll om vi hade blivit utan den infon.
Bra synpunkter!

Jag är helt klart intresserad av att vidareutveckla Mäster Ulv-upplägget, men om någon annan får feeling att vidareutveckla konceptet i ett eget spel är jag gärna med och spelar också.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Basse: jag förstår inte riktigt hur det här med Pm:en skulle vara ett problem. Alla (även ulvar, väktare och siare) får ju mass-PM:et. Det som gäller är ju att de med specialroller får ett till PM.

Sedan har jag haft en del idéer kring brädspeliga forumspel. Men hittills har inget blivit riktigt bra. Forum-formatet ställer ganska speciella krav. Vi får se om det trillar ner något.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vimes;n251641 said:
Bra synpunkter!

Jag är helt klart intresserad av att vidareutveckla Mäster Ulv-upplägget, men om någon annan får feeling att vidareutveckla konceptet i ett eget spel är jag gärna med och spelar också.
Jag undrar om man skulle göra typ templates av väl, tex
A: en ulv, ingen siare, nattmord, ingen vigilante
B: två ulvar, vigilante, nattmord, trasig väktare, galen siare
C: två ulvar, ingen vig, nattmord, galen siare
D: tre ulvar, ingen vig, Inget nattmord, naiv siare
E: fyra ulvar, vig, ingen siare, väktare och roleblocker(mafia)

Typ så och man säger vilken man inte tagit. Eller inte alls.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
.113;n251648 said:
Jag undrar om man skulle göra typ templates av väl, tex
A: en ulv, ingen siare, nattmord, ingen vigilante
B: två ulvar, vigilante, nattmord, trasig väktare, galen siare
C: två ulvar, ingen vig, nattmord, galen siare
D: tre ulvar, ingen vig, Inget nattmord, naiv siare
E: fyra ulvar, vig, ingen siare, väktare och roleblocker(mafia)

Typ så och man säger vilken man inte tagit. Eller inte alls.
Det jag tänker är alltså att man har block med balancerade upplägg men ändå lite mer att ta på, man kanske har mer chans att klura ut upplägget om man lyckas Sätta dit en tex galen siare eller så.

Och man kan som sagt köra ett upplägg man vet är balancerat I starten (sen kan ju allt gå bra eller dåligt ändå)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Alternativt att man kan ha med alternativ som ger saker till båda sidor.

Typ.

A: +1 ulv, byn får en siare.
B: nattmord, byn får en väktare.
C:+1 ulv (roleblocker), byn får nightvig

Lite sånna varianter.

Tex exempel c så vill man ju inte outa sig direkt eftersom roleblockern då kan blocka en direkt, men samtidigt vet man att det finns en extra ulv med
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Tja, ett tag funderade jag på att göra färdiga builds som Mästern får välja bland, men jag tycker nog att det är lite roligare med den öppnehet som "förmåge"-upplägget ger. När jag konstruerade det här spelet tänkte jag i builds baserade på antalet ulvar.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vimes;n251664 said:
Tja, ett tag funderade jag på att göra färdiga builds som Mästern får välja bland, men jag tycker nog att det är lite roligare med den öppnehet som "förmåge"-upplägget ger. När jag konstruerade det här spelet tänkte jag i builds baserade på antalet ulvar.
Jo, det andra upplägget kanske blir bättre I sådana fall, tänkte framförallt om man vill kunna ge byn lite mer powers oxå. Blir svårt få det balancerat annars om ulven väljer, för då får man powers som inte går ihop bra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Vimes;n251644 said:
Sedan har jag haft en del idéer kring brädspeliga forumspel. Men hittills har inget blivit riktigt bra. Forum-formatet ställer ganska speciella krav. Vi får se om det trillar ner något.
Det här har jag också grubblat mycket på (även om det är ett tag sedan sist nu), men inte heller fått till något som känns rätt.

Jag är ju tvärusel som mafia-spelare, men skulle gärna delta i ett spel där man mer rollspelar en roll och det finns spelmekaniska inslag, hur nu det spelet skulle se ut. Vad finns det för spelmekaniker som funkar i ett forumsspel?
1) Röstning (görs löpande i inläggen och summeras när en runda tar slut).
2) Dolda förmågor (skrivs i PM till spelledaren och sker mellan rundor (skulle det ske direkt så blir det väldigt obalanserat mellan akiva och mindre aktiva spelare)).
3) Resurshantering/Handel. "Jag betalar 1 guldtacka för att köpa 5 svärd av spelare X" skickas i PM till spelledaren och så summeras allas resurser i början av nästa runda.
4) Produktion. "Jag bygger produktionsenhet X"... men nu blir det tjatigt med "skickas i PM till spelledaren".

Så vilka mekaniker fungerar egentligen i ett forumspel? (Trådkapade jag nu?)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
5) Klockslag. I inlägg som skrivs mellan klockan X och Y kan förmågan Z användas (fast det här blir ju orättvist mot folk som har jobb där de omöjligt kan posta inlägg).
6) Kodord. Rollen X aktiverar förmåga A genom att skriva Näppeligen och förmåga B genom att skriva Sadelpunkt, och så ger det motståndarna fördel när de knäcker kodorden.
7) Färgmarkeringar. Skriver du ett inlägg med blå färg efter ett annat med blå färg så får du poäng... fast någon annan spelare kanske får jättemycket poäng om det blir tre blå inlägg i rad så är det en bra idé verkligen... hmm, avvägning.
8) Liknande röstning, men att man inte får byta mål. Typ "Jag nominerar X till ordförande" (summeras i slutet) eller "Jag ger mitt guldmynt till Y" vilket omedelbart ger Y nya möjliga actions.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag var ju helt fel ute, och får be om ursäkt till Basse och alla andra.

Illa, alltså!

Tanken att det kunde varit Larsson hela tiden började smyga sig på som en kall obehaglig filt under sista rundan. Jäkligt kul beslut att flyga solo. Väl spelat!

Fanns det något sätt som byn hade kunnat vinna, något vi missade?

Till slut, vad gäller alternativa format på forumsspel så måste det väl finnas någon annan som gjort något liknande någon gång? Om man bara kunde hitta en community eller så där detta diskuteras? Jag vore själv intresserad, för nu vill jag hålla i maffia eller annat forumspel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Jag skulle verkligen uppskatta om ni (Vimes, Feuflux, Sodivra, m fl) drog igång något nytt och det vore spännande att se om det kunde bli en "ny" brädspelsliknande community på rollspel.nu.

Sedan undrar jag om det vore möjligt att spela Diplomacy/Diplomacy-klon? Har aldrig testat men det verkar spännande!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Sodivra;n251888 said:
...
Till slut, vad gäller alternativa format på forumsspel så måste det väl finnas någon annan som gjort något liknande någon gång? Om man bara kunde hitta en community eller så där detta diskuteras? Jag vore själv intresserad, för nu vill jag hålla i maffia eller annat forumspel.
Det går uselt att googla fram om det nu ens finns.



Basenanji;n252184 said:
Jag skulle verkligen uppskatta om ni (Vimes, Feuflux, Sodivra, m fl) drog igång något nytt och det vore spännande att se om det kunde bli en "ny" brädspelsliknande community på rollspel.nu.

Sedan undrar jag om det vore möjligt att spela Diplomacy/Diplomacy-klon? Har aldrig testat men det verkar spännande!
Problemet med diplomacy-liknande spel är ju att en massa kommunikation sker dolt mellan spelare A och spelare B och inget som andra ser. Är det något som fungerar som forum-spel?
 
Top