Varulv [Mäster Ulv] - Runda 3

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Suck! Nu är jag som en jävla papegoja men inaktivitet =/= ulv.

Genesis och Impetigo hade två misstänkta gemensamt utöver Larsson: Basse och Sidd.

Röst: Sidd.

Nu måste vi skärpa oss!

Jag ska göra en analys ar R2 imorgon, återkommer med vad jag sett och vad min känsla är.
Ta en grundlig titt på Basse då istället.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Såhär har rundorna slutat:
Vem röstarNärFrån vemPå vem
Fjodorsenuba211007 08.25ImpetigoImpetigo
Xyas211008 07.42Impetigo Impetigo
RasmusL211007 20.51Martin3Impetigo
Sidd211007 21.59BasenanjiImpetigo
Martin3211007 22.51IngenImpetigo
Basenanji211008 08.59IngenImpetigo
LJSLarsson211008 11.03XyasImpetigo
Konrad Konvalj211007 14.10IngenLJSLarsson
Korpa211007 20.01IngenLJSLarsson
Impetigo211007 21.52SiddLJSLarsson
Empiricus211008 05.59BasenanjiLJSLarsson
Genesis211008 11.01SiddLJSLarsson

Vem röstarNärFrån vemPå vem
Empiricus211008 17.47IngenLJSLarsson
Sidd211008 22.41IngenLJSLarsson
Xyas211009 08.10SiddLJSLarsson
Basenanji211009 10.13Konrad KonvaljLJSLarsson
Korpa211009 21.32SiddLJSLarsson
Konrad Konvalj211009 22.13IngenSidd
Martin3211010 09.23Konrad KonvaljSidd
RasmusL211010 13.33FjodorsenubaSidd
Fjodorsenuba211009 07.24IngenMartin3
LJSLarsson

Jag röstade på Sidd i R2, http://www.rollspel.nu/threads/mäster-ulv-runda-2.78018/post-1087403
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Den här röstsammanställningen i runda två är intressant:
LJSLarsson: 5 röster (Korpa, Basenanji, Xyas, Sidd, Empiricus)
Sidd: 3 röster (Konrad Konvalj, Martin3, RasmusL)
Martin3: 1 röst (fjodorsenuba)
Rösterna på Sidd står nämligen i ordning, men rösterna på Larsson är omkastade i ordning. Först lagda rösten är ju viktig för dödlägen, så det är ju ändå viktigt att hålla koll på.

Och första gången det formatet och den ordningen dyker upp är här.
@RasmusL - Du har ju bevisligen koll på rösterna, så du får gärna förklara det valet av upplägg.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Näe, men ingen aktivitet på en runda efter att nästan blivit utröstad var ju inte orimligt en ulv som inte ville kasta ljus på kamrater

Anyhow, jag har ju två sianden nu att jämföra med varandra och kasta in i ringen. Så jag skall släppa på mitt siande rätt snart. Antingen i kväll eller i morgon bitti, jag ser gärna att folk skriver lite först och har lite åsikter (dun dun DUUUN!).
Äntligen för du är typ vårt hopp nu att vända på det här.
Rasmus mfl är på mig och får det fortsätta så är det slutspelat.
Vad du vet behöver vi nog kanske alla hjälpas åt att reda ut: om det stämmer eller ej, lyfta frågor mm och tillsammans gräva fram nåt vettigt.
Siaren Empi är jätteviktig i detta spel.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Tråkigt med Larsson men jag vidhåller att vi måste rösta bort inaktiva generellt för att inte gynna en passiv ulvkultur. Jag hade med informationen vid tillfället bytt till Larsson om drevet hade vänt ifrån honom.

empi lär 100% vara grön. Scenariot att han och rasmus är ulvar är borta iom att dubbla nattmord skullekosta 9 poäng.

En fundering som jag vill bolla är detta. Förra gången avstod ulvarna från att försöka knäppa powerroller men den här gången gjorde dom det. Varför? Började dom bli oroliga för något att det var värt en chansning eller, valde dom att förmågeblockera xyas och sen knäppa honom blockerat den här gången och hoppas på att alla antog att dom gjorde en chansning? Varför gjorde dom isf inte det första gången, tänkte dom inte på det eller har empis undanhållande av information burit frukt och gjort dom mer desperata att bli av med honom?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Den här röstsammanställningen i runda två är intressant:

Rösterna på Sidd står nämligen i ordning, men rösterna på Larsson är omkastade i ordning. Först lagda rösten är ju viktig för dödlägen, så det är ju ändå viktigt att hålla koll på.

Och första gången det formatet och den ordningen dyker upp är här.
@RasmusL - Du har ju bevisligen koll på rösterna, så du får gärna förklara det valet av upplägg.
Jag gjorde ctrl+f på "Röst:". lade in dem i Excel och sorterade på vem som röstats på. Det är hela förklaringen till ordningen de kommer i.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag gjorde ctrl+f på "Röst:". lade in dem i Excel och sorterade på vem som röstats på. Det är hela förklaringen till ordningen de kommer i.
Check, gick du bakifrån eller framifrån? Och körde du hela rundan eller bara bakifrån tills du hittat att alla lagt en röst?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Ok, mina tankar kring 2p-lögnaren.

Martin3: (2p) - Galen siare. Siaren siar bybor som ulvar, och ulvar som bybor. (OBS! Den galne siaren siar förstås millers tvärt om också: en miller i byn sias alltså som bybo, och en miller i ulvlaget sias som ulv.) Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
fjodorsenuba: (2p) - Förmågeblockerare i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att blockera aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten.
Basenanji: (2p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn. Dold, millern själv får inte veta att hen fått denna roll.
K.K: (2p) - Miller i ulvlaget (ulv som sias som bybo), slumpas eller väljs av dig. Öppen, förstås.

För det första, lögnerna kommer efter att MU valt setup och innan massoutningen är helt färdig. Jag utgår från att ulvarna fattar att vi ska tro att naiv siare inte är köpt, att någon måste ljuga samt att siaren därmed lär funka precis som vanligt.

Om Martin3 ljuger: Då är siaren egentligen galen och siaren kommer sprida kaos med sina sianden. I det här fallet är det inte heller jätteangeläget att döda siaren på en gång. Det är extra intressant då Empi fått sia inte bara en utan två gånger! Det är också angeläget att ljuga om för att få oss att misstro Empi.
Om fjodorsenuba ljuger: Tja, det stärker att siaren är normal då MU känt behovet av att nerfa powerrollerna. Empi kommer också tala helt sanning, så varför döda Xyas innan Empi? Båda är dessutom helt grönade av byn i allmänhet.
Om Basenanji ljuger: Ganska intressant då vi i det här scenariot litar på vår siare. Det är också en viss swing and miss, särskilt då förmågan slumpats ut bland byborna. De kan lika gärna ha dödat millern själva, om de har otur. MU måste också anta att vi litar på siaren alternativt ha hoppats på kaos.
Om K.K ljuger: Ännu mer intressant, för det ger en grönad ulv då siandet ska gå att lita på. MU kan inte ha förutsett massoutningen, men en grönad ulv är ALLTID bra.

Min slutsats från det här är att om vi har en aktiv ulvlögn så är det Martin3 eller K.K, de andra känns onödiga eller orimliga.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Empis har två sianden i bakfickan. Dessa kommer vara otroligt viktiga för oss att använda oss av i sökandet efter ulvar.
Jag förutsätter att Empis är en helt vanlig Siare utan defekter.



Njae, xyas väktade förmodligen sig själv i R1. Det öppnade upp för ulvarna att nacka honom i R2.

Hur som. Empis har outat Siare och ingen har ju emot satt sig detta så det är legit och han är grönast på plan. Enligt Vimes " Som standard finns både väktare och siare i byn ".

Rasmus påstår att mästerulf inte köpt bort Siaren. Om Rasmus är ulv och har köpt bort Siaren ur spel så är alltså Empis ulv också. Gissar att det var det jag läste från någon annan. Svindyr förmåga också. Skall vi ens fundera över att detta kan vara möjligt?

Rasmus är mästerulf som köper bort Siaren för 5 cash. Sen måste han köpa in en slumpad lirare i Empis för 2 cash samt ha möjligheten att dubbelnacka för 2 cash. Äh, det går inte. Empis är grön. Tack för det K.K att du lyckades få ihop det!
Tog du åt dig den teorin som jag precis lagt fram i ngr poster nu (snodd från Empi själv)?
Empi ÄR Siare och grön bybo.
Dock vet vi inte om Siaren är nerfad.
Troligtvis eftersom det vore mumma för MU med osäker Siare i spel.
Har jag kollat rätt då om att det är
# 11 Naiv Siare och # 14 som kanske svajjar då?
Hjälp mig övriga i denna tankegång.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mästerulf har 8 slantar i börsen.
Bränner 2 på att mörda varje natt.
6 slantar kvar.

Vi vet att det inte är 4 ulvar.
Vi vet att om det är fler än Mästerulf så är det slumpade polare.
Vi vet att Siaren inte är paranoid.
Jag tror det finns en siare och att det är Empis
Väktarens förmåga är legit och funkar och det finns inga bybor som inte kan bli väktade.

Skiten nedan har sedan Mästerulf strösslat ut lite varstans efter eget huvud på de som inte är vanilla så att säga. Alla eventuella specialroller. Tolkar jag det rätt? Mästerulf har strösslat info till den som får väktarens roll att Mästerulf inte valt "Du får välja vilka spelare du värvar med 1-3 istället för att de slumpas". Det är ju en rimlig strössling som Mästerulf släppt för det hjälper oss ju inte så mycket, men det ger oss facit att Mästerulf inte spenderat slantarna där.

Det som inte outats har fallit bort i etern och kan ha blivit valt. Övriga går att ifrågasätta. Eller vissa outningar går att ifrågasätta för där finns det ju bra shits för ulvarna att ljuga och trixa i dessa. 6 pengar kvar som sagt var. Det måste jag nog fördjupa mig i lite mer.
  • (2p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
  • (2p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
  • (1p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn. Öppen, millern själv får alltså veta att hen fått just denna roll. / Sidd
  • (2p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn. Dold, millern själv får inte veta att hen fått denna roll. / Basse
  • (2p) - Miller i ulvlaget (ulv som sias som bybo), slumpas eller väljs av dig. Öppen, förstås. / KK
  • (2p) - Förmågeblockerare i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att blockera aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten. / Fjodorsenuba
  • (4p) – Naiv siare. Siaren siar alla som bybor. Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
  • (5p) - Ingen siare finns i byn. / Rasmus
  • (2p) - Galen siare. Siaren siar bybor som ulvar, och ulvar som bybor. (OBS! Den galne siaren siar förstås millers tvärt om också: en miller i byn sias alltså som bybo, och en miller i ulvlaget sias som ulv.) Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et. / Martin3
  • (1p) - Sniffer i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att upptäcka aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten. Förmågan fungerar som ett siande (d.v.s. ett namn skickas in och om den spelaren använder en förmåga får sinffern veta det.) / Korpa
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Röst: Martin3

Jag tror stenhårt på att det här är en ulv. Förmodligen tillsammans med fjodorsenuba.

R1: Röstade på Impetigo, röstade på ingen, röstade på Impetigo igen. Tycker att t.ex. förmågeblockerare är ointressant att ljuga om.
R2: Röstar K.K, röstar Sidd efter att K.K kommit med bra grejer
R3:
Tråkigt med Larsson men jag vidhåller att vi måste rösta bort inaktiva generellt för att inte gynna en passiv ulvkultur. Jag hade med informationen vid tillfället bytt till Larsson om drevet hade vänt ifrån honom.

empi lär 100% vara grön. Scenariot att han och rasmus är ulvar är borta iom att dubbla nattmord skullekosta 9 poäng.

En fundering som jag vill bolla är detta. Förra gången avstod ulvarna från att försöka knäppa powerroller men den här gången gjorde dom det. Varför? Började dom bli oroliga för något att det var värt en chansning eller, valde dom att förmågeblockera xyas och sen knäppa honom blockerat den här gången och hoppas på att alla antog att dom gjorde en chansning? Varför gjorde dom isf inte det första gången, tänkte dom inte på det eller har empis undanhållande av information burit frukt och gjort dom mer desperata att bli av med honom?
Ursäkta, va?
1) Vi ska inte rösta ut inaktiva nu, utan vi ska rösta ut ulvar.
2) Ulvarna ska inte ha köpt förmågeblockering enligt fjodor, så varför skriver du så mycket om det? Och varför har du inte lyft några misstankar om Fjodor överhuvudtaget? Inte i någon runda, faktiskt.

Så, min tes är alltså följande: Martin3 har inte ljugit och MU köpte förmågeblockering.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Ok, mina tankar kring 2p-lögnaren.

Martin3: (2p) - Galen siare. Siaren siar bybor som ulvar, och ulvar som bybor. (OBS! Den galne siaren siar förstås millers tvärt om också: en miller i byn sias alltså som bybo, och en miller i ulvlaget sias som ulv.) Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
fjodorsenuba: (2p) - Förmågeblockerare i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att blockera aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten.
Basenanji: (2p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn. Dold, millern själv får inte veta att hen fått denna roll.
K.K: (2p) - Miller i ulvlaget (ulv som sias som bybo), slumpas eller väljs av dig. Öppen, förstås.

För det första, lögnerna kommer efter att MU valt setup och innan massoutningen är helt färdig. Jag utgår från att ulvarna fattar att vi ska tro att naiv siare inte är köpt, att någon måste ljuga samt att siaren därmed lär funka precis som vanligt.

Om Martin3 ljuger: Då är siaren egentligen galen och siaren kommer sprida kaos med sina sianden. I det här fallet är det inte heller jätteangeläget att döda siaren på en gång. Det är extra intressant då Empi fått sia inte bara en utan två gånger! Det är också angeläget att ljuga om för att få oss att misstro Empi.
Om fjodorsenuba ljuger: Tja, det stärker att siaren är normal då MU känt behovet av att nerfa powerrollerna. Empi kommer också tala helt sanning, så varför döda Xyas innan Empi? Båda är dessutom helt grönade av byn i allmänhet.
Om Basenanji ljuger: Ganska intressant då vi i det här scenariot litar på vår siare. Det är också en viss swing and miss, särskilt då förmågan slumpats ut bland byborna. De kan lika gärna ha dödat millern själva, om de har otur. MU måste också anta att vi litar på siaren alternativt ha hoppats på kaos.
Om K.K ljuger: Ännu mer intressant, för det ger en grönad ulv då siandet ska gå att lita på. MU kan inte ha förutsett massoutningen, men en grönad ulv är ALLTID bra.

Min slutsats från det här är att om vi har en aktiv ulvlögn så är det Martin3 eller K.K, de andra känns onödiga eller orimliga.
Det här är mkt bra Korpa.
Det är inte konstigt att MU föredrog att klippa Väktaren före Siaren som vi är så osäkra på ang nefrad.
Som läget är nu måste vi anta att Siaren är nerfad.
Håller med om att Martin och KK fastnar i detta trålande.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tog du åt dig den teorin som jag precis lagt fram i ngr poster nu (snodd från Empi själv)?
Empi ÄR Siare och grön bybo.
Dock vet vi inte om Siaren är nerfad.
Troligtvis eftersom det vore mumma för MU med osäker Siare i spel.
Har jag kollat rätt då om att det är
# 11 Naiv Siare och # 14 som kanske svajjar då?
Hjälp mig övriga i denna tankegång.
Öh?
Äh, alltså jag tänker bara högt. Vet att någon (förmodligen du då) har noterat att för att Empis siarskap skall vara ulvlögn så förutsätter det att Rasmus är ulv som valt bort siaren för 5 spänn och sedan köpt sig en kompis som blev Empis men då räcker inte slantarna till.

Sen hade jag svårt i R2 att köpa att det per mattematik gick att bli grön. Det är sjukt läskigt när Empis är klockren och visar med sina matriser att han är siare och att det inte går att misstänka honom för ulveri.

Är Empis nerfad (11:an) kostar det 4 spänn. Mästerulf har bränt 2 så det är fortfarande tänkbart, men Empis blir inte mindre grön för det.
Är Empis galen (14:an) kostar det 2 spänn och då har Mästerulf en massa pengar kvar. Det gör fortfarande inte Empis mindre grön.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag resonerar som såhär just nu: Mitt siande kommer släppas - och jag vill att alla skall ha kommit in och postat lite misstankar innan dess. Nu är det typ bara Basse kvar.
Samtidigt så vill jag inte hålla på det för länge. Vi har snart 22 timmar kvar på oss, och jag kommer kanske inte kunna vara superaktiv på dagen i morgon. Så jag vill outa i natt innan jag går i säng.
Så - @Basenanji - kom in och skriv lite åsikter!
Och RasmusL kan gärna få ta ställning till några fler, detsamma gäller för Martin3 och Fjodorsenuba. Gärna lite röd till grönlistor med motiveringar :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag resonerar som såhär just nu: Mitt siande kommer släppas - och jag vill att alla skall ha kommit in och postat lite misstankar innan dess. Nu är det typ bara Basse kvar.
Samtidigt så vill jag inte hålla på det för länge. Vi har snart 22 timmar kvar på oss, och jag kommer kanske inte kunna vara superaktiv på dagen i morgon. Så jag vill outa i natt innan jag går i säng.
Så - @Basenanji - kom in och skriv lite åsikter!
Och RasmusL kan gärna få ta ställning till några fler, detsamma gäller för Martin3 och Fjodorsenuba. Gärna lite röd till grönlistor med motiveringar :)

Absolut! Sitter och jobbar hår mot deadline imorgon bitti, min ordentliga analys kommer efter det.

Från rödast till grönast:
Sidd
Basenaji
fjodorsenuba
Martin3
Konrad Konvalj
Korpa
Empiricus
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Basse har f ö inte varit online sedan halv nio typ ikväll, oklart om vi kan vänta oss ett svar vid denna timme.
 
Top