Varulv [Mäster Ulv] - Runda 2

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Just det, kombinerat med att det i anmälan till spelet uttryckligen står att bybor får information om vad MU inte har valt. Jag begriper inte hur det går att missa.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Fredagkvällar är uppenbarligen kvällar där folk är upptagna med livet, till ingens stora förvåning.

Jag uppskattar ändå att Sidd spammade istället för att kapitulera inför situationen. Sen vet jag inte om jag köper det.




I tid så är det här torsdag. I sitt absolut första inlägg så vill han att det ska outas, men om han fattar först kring nu VAD som ska outas så förstår jag inte riktigt vad han ville att vi andra skulle avslöja så fort i spelet.

Jag tror att jag skulle behöva en punkt-för-punkt-genomgång av din tankegång kring outningar.

Röst: Sidd
Du vill alltså att JAG ska skriva mer å förklara…trodde vi var förbi det…
Skämtare där…ni måste skojja…kanske fler som tittat för djupt i glaset…
…eller så måste ni vara ulvar som bara låssas vara seriösa…
…kom med nåt bättre nu…
Läs bättre utan Bias tack…bara låssas lite…jaha det har du gjort ja…
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Sidd, du är misstänkt och då räcker inte personangrepp som försvar. Jag uppskattar förvisso ditt sätt att spela men nu behöver du berätta för oss lugnt och sansat varför vi inte ska hänga dig. Sättet du gör det på är att metodiskt presentera ett bättre case.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Vad säger du @Martin3 om förra spelet, vad skulle vi ha gjort i byn för att vinna?
Jadu, bra fråga. Det första tror jagvar att det var relativt låg aktivitet. Kollar man postantalet i första rundorna var det klart lägre pp än tidigare, sen hade ni seriöst otur iom att Empiricus sianden inte gav något matnyttigt, det blev istället jakt på dtf som ni hade kunnat låta bli helt.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
God morgon byn!

Jag gillar iden med att skänka bort rösterna till xyas och Empiricus. Men det hindrar ju inte att vi gräver lite djupare.

Det jag tänker på är just den här analysen med aktivitet. Jag ser inte speciellt mycket skillnad i aktivitet från Larsson, KK och Korpi.
Må hända vara fredags svängen för alla.

Sen undrar jag varför det skulle vara så känsligt att xyas berättar vem hen skyddade förra rundan? Ulvarna har ju fortfarande ingen aning om vem xyas skyddar denna runda och Empiricus info är viktig oavsätt om hen är galen, normal osv.

Som Basenanji påpekar så vinner vi bybor på information och att titta på folks MO.
Att skydda information just nu låter superulvigt i mitt tycke.

Röst: martin3
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Sen undrar jag varför det skulle vara så känsligt att xyas berättar vem hen skyddade förra rundan? Ulvarna har ju fortfarande ingen aning om vem xyas skyddar denna runda och Empiricus info är viktig oavsätt om hen är galen, normal osv.
Kan vara en regel du missat (jag missade den min första omgång). Manfår som väktareINTE väkta samma person två gånger i rad så om Xyas berättar vem han skyddat så vet ulvarna att den personen är fri att plocka den här rundan. Vi får dessutom INTE ut någon information av att Xyas berättar vem han väktat eftersom det enda det skulle ge oss är information som kan styrka att Xyas är grön men han är 100% grön.

@fjodorsenuba vad skulle vara vitsen med att ge bort rösterna till xyas/empiricus? Ja, de kommer garanterat försöka rösta ut enulv men hur ska de veta vem om alla bara kommer säga: ”Jag röstade som Xyas”?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Bara för att döda den diskussionen så kommer jag under inga omständigheter rösta åt någon annan. Vill någon rösta som jag får de själva motivera varför.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Men jag tycker Sidds spela de ger en grön magkänsla.

Röst: LJSLarsson
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Men jag tycker Sidds spela de ger en grön magkänsla.

Röst: LJSLarsson
Hur uppfattar du KK? Spelar han som vanligt? Jag tycker ju inte hans spelande varit speciellt grönande. Väldigt lågtflygande och inte speciellt mycket matnyttigt.
Jag kommer lägga min röst där tillsvidare.

Röst: Konrad Konvalj
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
God Morgon

Eftersom att jag anser att bybor bör delta och jaga även fast det är riktig uppförsbacke (tom mest då som Nobels Fredspristagare i år utrycker sig) och inte ge upp för lyckliga ulvar och stackars övriga förvirrade bybor),
så försöker jag vidare…

Hur ser Sidd på gänget nu då fritt tänkt:

(- Sidd: tydligen uselt bybospel denna gång så därför förlåt byn och grattis ulvarna)

Först de två grönade byborna som tyvärr lämnat oss
  • Genesis: desto längre R1 gick så grönade jag denne iom bra driv, försök och gräv (OBS jag tror jag skrev nåt sånt men vi visste ju förstås inte förens efter rundan) Detta var nog anledningen för att ulvarna belönade denne med nattmord.
  • Impetigo: Samma spelstil som när denne fått drev på sig som bybo och DTF så svårläst (tror jag de flesta kan hålla med om), där var vi ju förstås många som hamnade fel, så förlåt Impetigo, mina argument har jag redogjort (typ Väktar-missförstånd och att du från första början felaktigt jagar efter mig, men igentligen var jag inte så intresserad av att rösta på dig utan tyckte jag ställdes inför ett val att inte ligga själv på Basse…)

Därefter de två jag helt klart grönat:
  • Xyas: Kungen av R1, gjorde att denna Varulvsmatch blev nåt nytt för mig (tyvär dras jag ner i MOhäxsjakt) hoppas ditt MO-move leder till byaseger för i så fall kommer jag ta åt mig äran av att iaf hjälpt kungen!
  • Empi: Försöker bra i R1 (vilket hjälper mig) vilket för mig grönar bra och efter outnigen som Siare som inte motclaimades så valde jag att helgröna (har ju framkommit av de som luskat vettigare i poängräkning av roller att vi tydligen kan utesluta falsk/naiv) Behöver dock mer visa vägen i R2.

Grönisch på hur jag mer tycker de agerat:
  • Fjodorsenuba: Välkommen, hoppas du inte avskräcks av ngr ilskna stil (förlåt), förstås svårläst iom lite aktivitet men Fjodor vågar sticka ut hakan vilket jag inte tror en nytillkommen ulv skulle agerat…(ger ok svar på frågor). Verkar ha nån egen jakt på Martin: Har ju förståligt (pga IRL-relationen) en egen liten sluggning med Martin vilket för mig grönar Fjodor…
  • RasmusL: aktiv och försöker redigt (bla hjälper mig bra), väntade dock ut andra längre i tex outningen har jag nåt minne av…
  • Korpa: inställningen mot mig är ju jobbig så jag nästan hoppas på ulv här så det inte är nåt personligt. Annars väldigt lite annat egentligen som pingar rött men


Rödlistan som blir kvar då:
  • Basse: jag har ju specifikt punktat upp massor av tvek ovanligt för Basse tycker jag (sen så har vi ju det här med att ”är han ulv för typ 5 gången i rad…nja). Basse är mkt skicklig på det här att göra rätt moves så väldigt läskig denna gång. Känns som lågflygare som rör på sig vid behov…

  • KK: i mitt tänk en av de som genom att lägga fram Purgatorisk Outning nog fick gänget att gå all in MO (förutom Xyas då förstås), annars väldigt lågflygande, är ju helt ofarlig för ulvarna

  • Martin: slingrar sig och verkar vänta ut övriga…väldigt försiktig rädd ulvbeteende, låssas som att Fjodor inte finns i det längsta…

  • Larsson: spelar egentligen sitt vanliga spel som kan vara by/ulv, otroligt svårläst när det är så lite att gå på…Dock har Empis ända post i R2 gett mig tydlig vägledning hittills…

Snälla ni andra: Hjälp till och skärskåda dessa 4: Larsson, Basse, KK, Martin.


Vidare väntar vi förstås in Empis vägledning som Siare att reda ut mer och
Empi hur går det med den där uppdaterade tänket på vad MO kan tänkas köpa? Det var ju typ sånt som MO skulle kunna hjälpa till med… att ingen av de mer erfarna rävarna påpekat det mer är för mig förvånande…verkar som flera vill ”glömma” att vi MO och gå vidare…?
Det är nu i R2 vi kan komma framåt och inte ge ulvarna 4-0.

Nu ska jag klä på mig och fixa brunch.
Där har ni nåt att bita i till morgonkaffet!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Bara för att döda den diskussionen så kommer jag under inga omständigheter rösta åt någon annan. Vill någon rösta som jag får de själva motivera varför.
Och samma tänker jag. Jag tar enbart ansvar för min egen röst och tänker att alla har skyldighet att göra detsamma.

Vidare väntar vi förstås in Empis vägledning som Siare att reda ut mer och
Empi hur går det med den där uppdaterade tänket på vad MO kan tänkas köpa? Det var ju typ sånt som MO skulle kunna hjälpa till med… att ingen av de mer erfarna rävarna påpekat det mer är för mig förvånande…verkar som flera vill ”glömma” att vi MO och gå vidare…?
Min vägledning som siare kan man få vänta ganska länge på.

Om mitt siande i natt visade bybo så säger det ju inget alls om den jag siade eftersom jag mycket väl kan vara naiv, och då kommer jag såklart inte gå ut med det eftersom det siandet inte egentligen grönar någon. Eller så siade jag en ulvmiller. Eller en bybo.
Om mitt siande visade ulv så är antingen det en siad ulv, en siad dold bybomiller eller så har ulvarna köpt galen siare.

Så jag kommer inte gå ut med mitt siande om inte jag bedömer att det faktiskt kommer hjälpa byn.
Så kan ju jag dö nattmordsdöden i natt, men c'est la vie. Byn förlorar ingen information på det, och får inte heller någon information som troligen är felaktig att basera eventuella beslut runt.

Xyas skall såklart inte avslöja vem som skyddades. Det är givet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Okej, jag som är uråldrig slocknar ju när ni andra unga börjar leva livet så jag missade nog lite igår! 😂

Jag ser att @RasmusL vill att jag ska förklara mitt och Sidds spel så det kan jag väl kommentera.

Basse och Sidd
Vi har spelat åtminstone fyra (?) spel ihop och varit ulvar i tre (om jag räknar rätt, sitter på motsträvig telefon). Vi har vunnit som bybor i minst ett. Det som är "vår" grej som bybor, om jag får beskriva det med mina ord, är att vi lyckas hjälpa varandra ganska bra. När vi har spelat som ulvar är det klassisk beröringsskräck som gäller.

Jag känner inte Sidd utanför wrnu, men han framstår som en trevlig person. I ulvchattar har han beskrivit sina åtaganden i jobb och familj och det tycker jag visar på en person som gör fina saker för andra. Så, visst, jag kan ha en tendens att läsa Sidd välvilligt.

Hans sätt att skriva är lite speciellt, ofta med tre punkter efter ett argument vilket får mig att tolka det lite som en retorisk teknik, ungefär så här:

"Skulle Basse vara ulv, inte så troligt..."

Och där tror jag att det kunde hjälpa att skriva ut vad som avses hela vägen.

Jag tycker avslutningsvis att Sidd är en kul varulvsspelare oavsett fraktionstilhörighet för att han är aktiv, har humor och verkligen vill[/] spela! 🙂

I nästa post kommer jag förklara lite vad jag tycker om Sidd i just det här partiet och varför jag röstade på honom.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Innan jag skriver mer om @Sidd har jag uppfattat det rätt att @LJSLarsson inte skrivit en enda post i R2?

Hm! Har vi en upprepning av Mäster Ulv 1 här? Lågflyger Larsson så uppenbart?

Kom in i matchen!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Och samma tänker jag. Jag tar enbart ansvar för min egen röst och tänker att alla har skyldighet att göra detsamma.


Min vägledning som siare kan man få vänta ganska länge på.

Om mitt siande i natt visade bybo så säger det ju inget alls om den jag siade eftersom jag mycket väl kan vara naiv, och då kommer jag såklart inte gå ut med det eftersom det siandet inte egentligen grönar någon. Eller så siade jag en ulvmiller. Eller en bybo.
Om mitt siande visade ulv så är antingen det en siad ulv, en siad dold bybomiller eller så har ulvarna köpt galen siare.

Så jag kommer inte gå ut med mitt siande om inte jag bedömer att det faktiskt kommer hjälpa byn.
Så kan ju jag dö nattmordsdöden i natt, men c'est la vie. Byn förlorar ingen information på det, och får inte heller någon information som troligen är felaktig att basera eventuella beslut runt.

Xyas skall såklart inte avslöja vem som skyddades. Det är givet.
Ok. Fair tänk från båda.
Det var ett välvilligt försök att visa att jag inte kukilurar med tex Larsson eller teamar med Basse mfl
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Vem röstarNärFrån vemPå vem
Fjodorsenuba211007 08.25ImpetigoImpetigo
Xyas211007 08.42ImpetigoImpetigo
RasmusL211007 20.51Martin3Impetigo
Sidd211007 21.59BasenanjiImpetigo
Martin3211007 22.51IngenImpetigo
Konrad Konvalj211007 14.10IngenLJSLarsson
Korpa211007 20.01IngenLJSLarsson
Genesis211007 20.05Konrad KonvaljLJSLarsson
Impetigo211007 21.52SiddLJSLarsson
Empiricus211008 05.59BasenanjiLJSLarsson
LJSLarsson211007 16.19IngenXyas
Basenanji211008 07.07ImpetigoIngen

Klockan 07.07 i går så var det lika mellan dreven efter att Basse kliver av Impetigodrevet. Då var ledningen dock till Impetigodrevet på grund av Fjodorsenubas tidiga röst efter forumomstarten.

Så sker inga fler röstbyten så dör likväl Impetigo med detta röstläge. Men det kanske inte ulvarna har helkoll på, och de vet att Impetigo är bybo. Och tills vi har facit så är Larsson antingen Ulv eller Bybo. Men, är Larsson Ulv (och Basse Bybo) så är det ju här omkring som ulvarna borde få lite panik över att nu kan ju kanske en ulvpolare dingla.
Skulle analysera mera där, men återkommer pga irl. Så jag lämnar den här posten fint hängande i luften :)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Innan jag skriver mer om @Sidd har jag uppfattat det rätt att @LJSLarsson inte skrivit en enda post i R2?

Hm! Har vi en upprepning av Mäster Ulv 1 här? Lågflyger Larsson så uppenbart?

Kom in i matchen!
Ja lågflygare som Larsson, KK mfl hjälper ju inte till medans slarviga bybor som skriver och vill för mkt sätter sig själva i trubbel.
(Här var det punkt, så det så😉, som sagt vi har alla olika stil👏9
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jo, nu blir det ju risk för kramkalas men faktum är att jag och @Sidd har vunnit många varulvsspel tillsammans. Så jag tror att det rent generellt är en bra strategi att bybor försöker hjälpa varandra att resonera.

Till skillnad från @RasmusL mer gå-på-iga stil. Jag tvivlar på att vi som by vinner mer på att aggressivt pressa varandra i förhoppningen att hitta en ulv som darrar, än att försöka tillsammans förstå spelet.

Titta bara på hur Empi klokt hjälper oss med struktur och matte här!

Om jag nu är en sån himla hejaklack till @Sidd varför röstar jag på honom?

Enkelt: för att han just nu, utifrån hur jag förstår spelet, tycker att han är mest ulvig. Jag vill alltid rösta på den jag tycker är mest misstänkt. Jag föreslår att alla gör så @fjodorsenuba och @Sidd så blir det enklare att se hur vi positionerar oss mot varandra.

Annars kan man ju alltid skylla på någon annan om det visar sig att man röstat ut en bybo. "Bli inte arga på mig, jag gjorde bara som X sa..."

Sedan kan allt förändras. Just nu börjar mina misstankar mot @Sidd svalna och @LJSLarsson och @Konrad Konvalj framstår som diskreta och lågflygande ulvar.

Ni som är giganter i det här spelet, hur tänker ni delta i fortsättningen?
 
Top