Varulv [Mäster Ulv] - Runda 2

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Vem röstarNärFrån vemPå vem
Fjodorsenuba211007 08.25ImpetigoImpetigo
Xyas211007 08.42ImpetigoImpetigo
RasmusL211007 20.51Martin3Impetigo
Sidd211007 21.59BasenanjiImpetigo
Martin3211007 22.51IngenImpetigo
Konrad Konvalj211007 14.10IngenLJSLarsson
Korpa211007 20.01IngenLJSLarsson
Genesis211007 20.05Konrad KonvaljLJSLarsson
Impetigo211007 21.52SiddLJSLarsson
Empiricus211008 05.59BasenanjiLJSLarsson
LJSLarsson211007 16.19IngenXyas
Basenanji211008 07.07ImpetigoIngen

Klockan 07.07 i går så var det lika mellan dreven efter att Basse kliver av Impetigodrevet. Då var ledningen dock till Impetigodrevet på grund av Fjodorsenubas tidiga röst efter forumomstarten.

Så sker inga fler röstbyten så dör likväl Impetigo med detta röstläge. Men det kanske inte ulvarna har helkoll på, och de vet att Impetigo är bybo. Och tills vi har facit så är Larsson antingen Ulv eller Bybo. Men, är Larsson Ulv (och Basse Bybo) så är det ju här omkring som ulvarna borde få lite panik över att nu kan ju kanske en ulvpolare dingla.
Skulle analysera mera där, men återkommer pga irl. Så jag lämnar den här posten fint hängande i luften :)
Bra med sån statistik.
Ska vi snegla lite på Martin, Basse och Larsson då som avgör tillslut?
Larsson vill ju förstås inte röstas ut Själv så har Impetigo som räddningsplanka.
Mer sammanhang nån?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag har inget saftigt case mot Konrad - och det är ju förstås dåligt - men hans inaktivitet är för uppenbar för att lämnas orörd.

Därefter är ju också @LJSLarsson uppenbart tyst.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Jo, nu blir det ju risk för kramkalas men faktum är att jag och @Sidd har vunnit många varulvsspel tillsammans. Så jag tror att det rent generellt är en bra strategi att bybor försöker hjälpa varandra att resonera.

Till skillnad från @RasmusL mer gå-på-iga stil. Jag tvivlar på att vi som by vinner mer på att aggressivt pressa varandra i förhoppningen att hitta en ulv som darrar, än att försöka tillsammans förstå spelet.

Titta bara på hur Empi klokt hjälper oss med struktur och matte här!

Om jag nu är en sån himla hejaklack till @Sidd varför röstar jag på honom?

Enkelt: för att han just nu, utifrån hur jag förstår spelet, tycker att han är mest ulvig. Jag vill alltid rösta på den jag tycker är mest misstänkt. Jag föreslår att alla gör så @fjodorsenuba och @Sidd så blir det enklare att se hur vi positionerar oss mot varandra.

Annars kan man ju alltid skylla på någon annan om det visar sig att man röstat ut en bybo. "Bli inte arga på mig, jag gjorde bara som X sa..."

Sedan kan allt förändras. Just nu börjar mina misstankar mot @Sidd svalna och @LJSLarsson och @Konrad Konvalj framstår som diskreta och lågflygande ulvar.

Ni som är giganter i det här spelet, hur tänker ni delta i fortsättningen?
Min röst tillsvidare ligger på Larsson med motiveringen att jag hoppas att Empi är sann-Siare och följer dennes exempel + att Larsson inte bidrar till att försöka reda ut nåt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag läste Larsson som grön i R1 mycket för att jag uppfattade småmissar han gjorde.

Bl a så räknade han fel när han skulle gissa om vad en Mäster Ulv valt från menyn. Det känns lite för klantigt om man är ulv och jag har oerhört svårt att tänka mig att ulv-Larsson skulle klanta sig så uppenbart. Men jag kan ha fel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Äh, jag byter röst.

Tror att det blir mer effekt om vi är flera som pressar Larsson. Löjligt att skapa, smådrev till ingen nytta.

RÖST: LARSSON

Inaktivitet, han har varit Mäster förr, kanske drabbar han sig på riktigt i R1?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Jag läste Larsson som grön i R1 mycket för att jag uppfattade småmissar han gjorde.

Bl a så räknade han fel när han skulle gissa om vad en Mäster Ulv valt från menyn. Det känns lite för klantigt om man är ulv och jag har oerhört svårt att tänka mig att ulv-Larsson skulle klanta sig så uppenbart. Men jag kan ha fel.
Ok.
Nåt måste göras för att få rätsida på R2 här.
Basse är iaf med i matchen så då försöker vi jobba fram nåt då.
Håller med dig om din syn på Larsson men om han kör ensamMU som lågflyger kan han väl plockas i sinom tid.
Det blev väl ingen effekt på Larsson när drevet gick i R1.
Jag är mer åt att Larsson kan vara ulv tillsammans med nån eller fler.
Senast var väl Larsson lika off och bybo så undrar om ett tåg på en som inte hör av sig ger nåt.

Bättre att trycka på KK eller Martin kanske?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jo, nu blir det ju risk för kramkalas men faktum är att jag och @Sidd har vunnit många varulvsspel tillsammans. Så jag tror att det rent generellt är en bra strategi att bybor försöker hjälpa varandra att resonera.

Till skillnad från @RasmusL mer gå-på-iga stil. Jag tvivlar på att vi som by vinner mer på att aggressivt pressa varandra i förhoppningen att hitta en ulv som darrar, än att försöka tillsammans förstå spelet.

Titta bara på hur Empi klokt hjälper oss med struktur och matte här!

Om jag nu är en sån himla hejaklack till @Sidd varför röstar jag på honom?

Enkelt: för att han just nu, utifrån hur jag förstår spelet, tycker att han är mest ulvig. Jag vill alltid rösta på den jag tycker är mest misstänkt. Jag föreslår att alla gör så @fjodorsenuba och @Sidd så blir det enklare att se hur vi positionerar oss mot varandra.

Annars kan man ju alltid skylla på någon annan om det visar sig att man röstat ut en bybo. "Bli inte arga på mig, jag gjorde bara som X sa..."

Sedan kan allt förändras. Just nu börjar mina misstankar mot @Sidd svalna och @LJSLarsson och @Konrad Konvalj framstår som diskreta och lågflygande ulvar.

Ni som är giganter i det här spelet, hur tänker ni delta i fortsättningen?
Har noterat från flera håll att mitt deltagande ifrågasätts och att jag inte är drivande på något vis. Det vet jag ju så klart om. Jag visste om det redan när Vimes mailade mig om att det var dags för MU. Jag vill mycket mer men där jag är i livet nu kan jag inte koppla igång Konrad Konvalj och delta så som jag skulle villa.

Jag kommer delta efter bästa förmåga och hänga med så gott det går. Det kan anklagas för lågflygande och hackas på det men jag kommer inte lägga så mycket mer tid på att försvara det.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Har noterat från flera håll att mitt deltagande ifrågasätts och att jag inte är drivande på något vis. Det vet jag ju så klart om. Jag visste om det redan när Vimes mailade mig om att det var dags för MU. Jag vill mycket mer men där jag är i livet nu kan jag inte koppla igång Konrad Konvalj och delta så som jag skulle villa.

Jag kommer delta efter bästa förmåga och hänga med så gott det går. Det kan anklagas för lågflygande och hackas på det men jag kommer inte lägga så mycket mer tid på att försvara det.
Ok.
Mitt tänk att se på denna post äro: KK är grön (tillsvidare)

Vilket leder till att min rödlista är nere på 3 namn:
- Basse: försöker nu på vettigt sett
- Martin: skingrar inga moln
- Larsson: inget nytt

3 ulvar är ju inget konstigt men vi prövar att ta bort Basse då så:
Larsson och Martin ställer vi mot väggen tycker jag.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Ja min känsla är att vi har mer än en ulv och vi kommer troligtvis tappa en bybo till till R3.

Att bara sitta och sncka och sänka sig själv är ju lätt här. Vet att alla har andra åtagande utan för spelet och därför inte kan delta aktivt i en diskussion men det hindrar ju inte att göra en längre reflektion senare.

Som sagt så finns det för mig inte mycket att gå på från tidigare erfarenheter hur ni spelar och resonerar. Men jag känner att jag börjar få en uppfattning om att det inte står rätt till denna runda med många som är tysta.

Och som @Basenanji sa tidigare så får man försöka vara aktiv som bybo. Nu behöver jag får mer förtroende för de andra byborna. Xyas och Empiricus känns gröna och om de inte är det kudos till grymt lurande av oss bybor.

Basse och Sidd är uppe i gasen och driver på. Jag tolkar det som att de vill ha dialog och för mig grönar det mer och mer jämfört med R1.

Martin3 är på jakt, både på bybor och älg är min uppfattning.

Korpa och KK kommer med lika sporadiska inlägg som mig. För mig känns de inte röda direkt. Eventuellt lite grönande av KK för martin3 går på KK.

@RasmusL gör en intressant analys. Hur ska vi tolka att Sidd nu vill bli av med LSJLarsson?

Misstänkta för mig just nu är Martin3, LJSLarsson och på delad tredje Basse och Sidd.

Skäl Martin3: inte sitt vanliga jag. Förvånad att det blir mest mothugg till regelläsande och missförstånd. Visserligen en korrekt analys av mitt spelande men saknar mer insikt i vilka @Martin3 misstänker utöver den han röstar på.

Skäl LJSLarsson: Knäpptyst och lägerdelande. Så länge det inte kommer mer info så får ulvarna använda dig som alternativröst för att förvirra bort byborna.

Basse och Sidd: ni står på varsin sida och är aktiva. För mig är den höga aktiviteten grönande men också misstänkt. Tror bara en av er är bybo och den andra ulv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hur ska man tolka Larssons frånvaro?

Jag tycker ju att lågflyger är en av de allra vanligaste ulvstrategier ulvar använder sig av och IMHO har jag ganska mycket erfarenhet av ulvaspel så även om jag oftare är aktiv än lågflyger som ulv, brukar andra ulvar vilja ligga lågt.

Ergo: Larsson är förmodligen ulv

Men! Är det troligt att ulv-Larsson vågar vara så undvikande? Är inte just lågflygeri riskfyllt ulvaspel?

Ergo: Larsson är förmodligen inte ulv, utan bara en upptagen bybo.

Krångligt läge och jag aktar mig för att dricka mer ur den här giftbägaren, men det tål att fundera på så ingen kommer undan med enkla anklagelser vare sig åt det ena eller andra hållet.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Apropå aktivitet så är jag en av medlemmarna i lågflygarklubben, och jag ja flagga för att det inte kommer bli bättre på den fronten då jag bara kommer ha tid att sporadiskt hänga med från 11 imorgon.

Planen är att lägga ner nog med tid idag för att känna mig säker på min röst, med en paus för att vara rädd i en skog några timmar på kvällen aka skräcklajva.

@Sidd Det är absolut inte personligt agg gentemot dig, det känns snarare som en total clash vad gäller spelstil och hur vi skriver inlägg.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Stämmer det att ingen outat: #1, #2, # 5, #6, #11 = 8 poäng.

I så fall:
- 3 ulvar: Larsson, Martin, Basse
- nattmord alla rundor
- naiv Siare: därav Empis snarstuckenhet ang att inte vara tydlig med vad som hittats

Tänker jag rätt ang poäng och val?
Kommentar: Xyas, Rasmus, Korpa, KK, Fjodor please!

Va det så lätt med iom MO?
Har jag löst gåtan för denna gång?

Korpa nu är du vid tangenterna, hjälp
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
@Sidd du har räknat ihop 10 poäng.

Det troliga är väl en ulv mindre.

jag tänkte snett på Impetigos förmåga btw. Hans var ju paranoid så sannolikheten för att empi siar bybo är mycket högre.

Jag är på väg ut med hunden i granskogen efter älg och ikväll är det galej men ska jobba på att titta på det här en sväng till. Men första tanken är att om empi hittat ulv så kan vi iaf avskriva naiv siare och han kan säga det och det gör han inte så då kan jag anta att han fick träffpå en bybo…
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
@Sidd du har räknat ihop 10 poäng.

Det troliga är väl en ulv mindre.

jag tänkte snett på Impetigos förmåga btw. Hans var ju paranoid så sannolikheten för att empi siar bybo är mycket högre.

Jag är på väg ut med hunden i granskogen efter älg och ikväll är det galej men ska jobba på att titta på det här en sväng till. Men första tanken är att om empi hittat ulv så kan vi iaf avskriva naiv siare och han kan säga det och det gör han inte så då kan jag anta att han fick träffpå en bybo…
Fan uselt räknat med 10 poäng.
Håller med dig vidare.
Ja då gissar jag också på 2 ulvar för MO vill väl inte ”slänga” 2 poäng vilket leder till att Empi siat ”bybo”.
Tackar Martin för grävet
I så fall väljer jag bort Martin som la upp teorin vilket sätter Basse och Larsson i blickfånget här.
Hallå ni övriga Stämmer teorin!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Det enda vi kan säga med säkerhet är köpt är att de kan nattmörda på udda rundor och det enda som med säkerhet inte är köpt är infon som bekräftat gröna bidrar med.

Ulvar kan ha angett köpta saker som icke-köpta (eller överskjutande saker), så det är tyvärr inte fullt så enkelt som att bara kolla på sakerna som är över efter massoutningen. :/
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Det enda vi kan säga med säkerhet är köpt är att de kan nattmörda på udda rundor och det enda som med säkerhet inte är köpt är infon som bekräftat gröna bidrar med.

Ulvar kan ha angett köpta saker som icke-köpta (eller överskjutande saker), så det är tyvärr inte fullt så enkelt som att bara kolla på sakerna som är över efter massoutningen. :/
Där gick ännu en polett ner som jag som idiot inte kopplat än.
Sorry.
Tack.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Klart de kan. De kan ljuga om vilken info de har fått i sitt roll-pm med vad som inte är köpt.

Sen är vissa lögner mer uppenbara än andra och avslöjas fort, förstås, så det lär ha skett med viss försiktighet.

Om de vill smutskasta siaren kan de ha sett till så att det alternativet finns kvar efter massoutningen så att vi ska tro att en naiv siare är bland de köpta, t.ex. De kan ha kastat runt valfri millerförmåga (förutom öppen bybomiller) så att det finns möjlighet till felaktiga sianden, osv osv.

Ju fler rundor som går, desto mer fakta kommer vi att få och desto lättare kommer det att bli att identifiera ev. lögner.

Sen finns givetvis möjligheten att ingen har ljugit och då har vi ett facit på vad MU har valt mellan, men så hoppfull är inte jag. :/
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ja, om jag förstår Empi rätt så måste någon i 2p-gänget ha ljugit om sin outade information om vilken pryl Mäster Ulv inte har köpt.

Sedan tappar jag lätt bort mig i sådana här sammanhang.
 
Top