Varulv [Mäster Ulv] - Runda 1

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag menade framförallt att man ska outa vad man vet om upplägget om man är på väg att ryka.


Ja. Tanken på att inte kunna lita på siaren skrämmer mig. Jag tänker på båtenspelet när michael blev grönad av siare och var ulv. Så fort det hände var spelet redan kört, för att rösta ut någon som är grönad av en bekräftad siare är ju jävligt svårt.
Ja falsk siare är jäkligt jobbigt för byn.
Vore jag MU skulle den rollen smaka smaskens att köpa in.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Hej! Fullt ös på jobbet idag och födelsedagsfirande för barn ikväll. Hänger med och läser och skriver mer framåt natten!
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Missade trådstart men så är det när man jobbar :)

Har hyffsat med tid utanför jobb, barnaktiviter och läggning så får väl se när man väl lyckas klämma in några poster.

Tycker alltid att första rundan rinner ut i sanden som bybo och funderar likt er andra vad ulven/ulvarna valt för förmågor.
Sidds förslag på att outa funkar nog rätt bra om det bara är en ulv men uruselt om de är fler.

För att svara lite på Genesis fråga angående förmgor skulle jag gärna ha valt 1,2,4,6,14.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej allihopa! Kul att vara med i ännu en mäster ulv-spel! :-D

Vad hade Larsson köpt om han var Mäster Ulv
Jag har ju haft lyxen och varit mäster ulv en gång, och då valde jag att vara ensam ulv eftersom ingen skulle förvänta sig det och det skulle ge en unik spelupplevelse.

Den här gången skulle jag gå åt motsatt riktning: köpa så många kompisar som möjligt. Sedan skulle jag köpa så att man kunde nattmörda varje runda. Det betyder att vi skulle ha ett "vanligt" spel, men med en tredjedel ulvar från start istället för en fjärdedel. Läskigt, och samtidigt något nytt och spännande.

Det är ju lockande att nerfa siaren, men siaren är redan nerfad eftersom det finns så många potentiella variabler som vi inte känner till. Även om vi har en normal siare kommer det ta lång tid innan man kan lita på den; behovet att nerfa den på riktigt är alltså litet.


Vad Larsson vill att byn åstadkommer denna runda
De senaste partierna har byn siktat in sig på någon spelare som betett sig utanför ramarna och som en man ställt sig bakom den. Det är sällan man gissar rätt på första försöket, och även bybor klantar sig och ger röda ping (jag lyckades ju med bravaden att bli utröstad två gånger förra gången, trots att jag var grön och god som spenat).

Därför är det viktigt att vi får drev den här gången; det är genoms folks röstningshistorik och ställningstagande vi får data.

Om alla röstar på någon knas-spelare, var då en god bybo och gräv fram ett bra alternativ, eller rösta i alla fall på den du tycker är näst knasigast.


Massouting vs hålla sig
Tycker också vi väntar med att massouta - gör vi det så listar ulvarna ut vem som är väktare.

Ser det dock inte så rödande att Sidd föreslog det. Det är mycket text i startinlägget, och min spontana tanke var också att man borde massouta. Det var inte förrän Genesis sa till Sidd att det var dumt som jag tog på mig glasögonen och faktiskt läste vad det stod.

Håller man på att åka ut skall man självklart berätta. Sitter man på något i slutet av rundan som man vet att byn behöver veta får man ta ett beslut därefter; är man power roll är det mer incitament än att hålla tyst i jämförelse med att man är bybo.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
TLDR:
* Larsson hade köpt 4 ulvar och nattmord varje runda
* Se till att vi får drev i runda 1; alla skall inte rösta på samma
* Sidd är inte skum på grund av sina åsikter om massouting (än)
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
TLDR:
* Larsson hade köpt 4 ulvar och nattmord varje runda
* Se till att vi får drev i runda 1; alla skall inte rösta på samma
* Sidd är inte skum på grund av sina åsikter om massouting (än)
Jag brukar inte gröna folk på såna här saker normalt men det här gör att jag är iaf rätt säker på att Larsson inte är MästerUlv (kanske kamrat). För om jag tolkar det rätt har Larsson lagt upp saker för 9 poäng (den sista ulven kostar 3). Att göra ett sånt misstag efter att ha haft en dag på sig att gå igenom listan faller jag osannolikt. Det finns ju givetvis off-chansen att han gör det för att verka oskyldig och dubbellurar mig så jag ska inte dra för stora växlar på det men för närvarande får Larsson vara lite grönare pga det.

Jag håller nog Sidd för mest röd hittils med hans önskan att masouta men vi behöver ju lite olika drev så jag skulle gärna vilja dreva mot någon som gärna vill smyga under radarn för att få fart även på dom.

För att skapa ett alternativ-drev och förhoppningsvis lite fart på dig @Xyas ;) :

Röst: Xyas
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jättespännande upplägg! Hade jag varit Mäster Ulv hade jag velat skruva till upplägget ordentligt. För fyra eller fem poäng kan en ju sabotera ordentligt för våra powerroller utan att byn vet om det. Jag hade spontant valt


1. (2p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
6. (1p) – Ulvlaget får genomföra nattmord under ojämna rundor (natten R1, natten R3, o.s.v.)
12. Paranoid siare. Siaren siar alla som ulvar. Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
16. Väktaren kan aldrig väkta samma person. Väktaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga väktar-PM:et (som alltså anger att samma person kan väktas, bara inte två rundor i rad).

Det skulle totalt sabba powerrollerna och vi skulle ha ett närmast förmågelöst spel med två ulvar. Det skulle bli ett långt och annorlunda spel, sånt gillar jag!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
TLDR:
* Larsson hade köpt 4 ulvar och nattmord varje runda
* Se till att vi får drev i runda 1; alla skall inte rösta på samma
* Sidd är inte skum på grund av sina åsikter om massouting (än)
Fyra ulvar och nattmord varje är inte ett möjligt upplägg (2+2+3+1+1>8). Hur tänkte du här?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
...vilket känns bra, fyra ulvar och nattmord varje hade varit otroligt svårt!

Bara att det finns så många parametrar i sig är ju en bybonerf och iom allt är öppet kan vi inte använda någon informationsövertag mot ulvarna.
Bra om alla kommer in i spel nu också! Var är du KK!? Och hur ska vi röka ut ulvarna?

Röst: Konrad Konvalj
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
För att svara lite på Genesis fråga angående förmgor skulle jag gärna ha valt 1,2,4,6,14.
Detta tycker jag är ett lite udda val. För någon som deltar i sitt första varulvsspel att prioritera att få välja vilka som är ulvar (när man inte har erfarenhet av att spela med de andra deltagarna), framför att nattmörda varje runda? Ingen stor röd flagg eller så, men värt att notera.

Jag brukar inte gröna folk på såna här saker normalt men det här gör att jag är iaf rätt säker på att Larsson inte är MästerUlv (kanske kamrat).
Notera att jag skrev ett inlägg där jag specifikt påpekade att vid fyra ulvar kan de inte nattmörda varje runda. Så Larsson har inte bara felräknat, han har också missat mitt inlägg. Även detta:

Ser det dock inte så rödande att Sidd föreslog det. Det är mycket text i startinlägget, och min spontana tanke var också att man borde massouta. Det var inte förrän Genesis sa till Sidd att det var dumt som jag tog på mig glasögonen och faktiskt läste vad det stod.
… är en felläsning, då min varning om att det var dumt kom innan Sidd föreslog massoutning (så det var ju inte så att jag "sade till Sidd").

Nå, Larsson har uppenbarligen läst slarvigt och skyndat in ett inlägg. Vet inte om jag ser det som varken särskilt grönande eller rödande. Andra kanske kan få ut mer av det, men han har i alla fall gjort tre missar i sitt startinlägg (poängkostnaden, att jag specifikt sade att hans upplägg var omöjligt, samt att min varning kom före Sidds förslag).
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Fyra ulvar och nattmord varje är inte ett möjligt upplägg (2+2+3+1+1>8). Hur tänkte du här?
Äsch, räknade fel.

Min nya beställning skulle istället bli tre ulvkompisar, sedan nattmord på udda rundor (när det inte sker något nattmord sker på runda 2 så kommer byn behöva ta ställning till om man haft en lyckad väktning, och har man snortur kanske väktaren rent av går ut och avslöjar sig).
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Om jag hade varit MU så hade jag köpt följande:
3 extra kompisar och nattmord jämna rundor, av den mycket enkla anledningen att jag utgår från att jag som ulv kommer lysa som en fyrbåk och åka dit fort som attan, och att väktaren kan få tro att den prickade rätt första rundan. Hade jag haft lite mer is i magen hade jag nöjt mig med två extra kompisar, nattmord alla rundor och en galen siare. I det här scenariot hade jag fortfarande avslöjat mig själv, jag vet hur nervös jag är när jag är _misstänkt_ för att vara ulv, så varför skulle jag vara kylig när jag är det?

Sen en sak som är väldigt relevant. MU har fått fördela de mest juicy icke-köpta grejerna på sig själv och sina kompisar, så den infon kommer vi i byn aldrig se skymten av. I praktiken så kommer den enda säkra infon vi får vara 1) hur många ulvar vi har röstat ut och 2) det bybor avslöjar om icke-köp innan utröstning eller vid övrig outning (men det kommer kräva att personen blir utröstad eller dör på natten)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Kul att vara igång! Jag har verkligen fullt upp idag och ikväll och kommer bidra efter de förutsättningarna.

Nu låter jag säkert grötmyndig men jag vill bara kort påminna om att:

Aldrig ljuga. Det är sällan bra för byn och oftast bara krångligt.

Ge inte ulven/ulvarna ett enkelt samtalsrum. Det här kan göras på många sätt, men jag uppskattar att vi fokuserar på hårda ställningstaganden och motiveringar till röster. Det ÄR kul och givande att spekulera kring upplägget, men låt inte det göra oss passiva. Att ta ställning oavsett om vi har rätt eller fel är att minska ulvens/ulvarna möjligheter att undkomma uppmärksamhet och svåra beslut.

Sedan vill vi generera information mest av allt i R1. Vi vill veta så mycket som möjligt inför R2 så vi kan bygga vidare på den information som givits.

Mer kommer!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Tja, den där shoppinglista var ju...ganska lång? Jag tycker att det är jätteknepigt att spekulera kring kombinationer mm och även om det kan vara kul att spekulera så undrar jag vad vi lär oss om spelet?

Jag hade antingen försökt upprepa Larssons bravad som ensamulv, lagt poäng på ingen siare och nattmord varje runda och nåt mer eller värvat tre ulvar. Sista förmågan hade varit ball om jag fick välja, vem som var oväktningsbar, men fattar inte hur det funkar.

Av det som skrivits gillar jag att vissa deltagare gör små blunders/missförstår spelet, det grönar dem i mina ögon eftersom sådana är svåra och riskabla att iscensätta som ulv. Occam säger att ulvar på WRNU oftast agerar försiktigt.

Sedan vill jag säga varmt välkommen till fjodorsenuba: kul att nya spelare hittar hit!

Och mana på KK - för er som inte spelat med honom förut kan det vara bra att känna till att han har grymma skills i det här spelet! Vi behöver en vass KK i det här spelet och en ulv-KK är mycket farlig.

Röst: KK

Hjälp oss genom att resonera om spelupplögget, hur du ser på deltagarna och gärna vem du tycker är bäst att rösta ut!
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Detta tycker jag är ett lite udda val. För någon som deltar i sitt första varulvsspel att prioritera att få välja vilka som är ulvar (när man inte har erfarenhet av att spela med de andra deltagarna), framför att nattmörda varje runda? Ingen stor röd flagg eller så, men värt att notera.
Jag tänker att för min del hade det varit roligt att lära känna andra forumiter bättre och kunna nyttja kunskapen hos mer erfarna spelare :)
Sen har man ju kunnat läsa på lite historik här på forumet man ville, men jag är för lat :p

Sedan vill jag säga varmt välkommen till fjodorsenuba: kul att nya spelare hittar hit!
Tack! Kul att få vara med i värmen (och inte kylan som ulvarna är i...)

Jag har inga goda skäl än att rösta på nån men vill få in en eventuell tie breaker så snart som möjligt och jag vet att den där Martin3 kan vara sneaky i andra typer av sådana här spel så....

Röst: Martin3
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Rösträkning:

Sidd 2 (Empi, Impetigo)
Xyas 1 (Martin3)
KK 2 (Rasmus, Basse)
Martin3 1 (Fjodor)

Om vi ska tolka dessa som de etablerade dreven så ser jag inget rödande i något av deras inlägg (eller i någon annans inlägg heller, för den delen). Av de två med flest röster har Sidd skrivit lite och KK inget alls. Därför hoppar jag på detta tåg och hoppas ge lite tryck på KK.

RÖST: Konrad Konvalj
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
För att du köpt bort siaren då eller?
Precis!
Spelet går ut på att ta reda på varandras roller men vi får inte säga nåt…
…vi ska bara gå på att nån är skum eller känsn knasig…nja…verkar för mig som att den som är mest snajdig på att formulera sig kommer att ha julafton denna gång…(eller den som lågflyger och kommer undan med det…)

Empi och Impetigo: tror ni på allvar att jag som ulv skulle våga gå ut så hårt med att jag vill få igång snacket om roller osv? Om det vore Vimes eller Basse kanske…de skulle nog våga sticka ut hakan som ulvar på det sättet…har ni inget vettigare att rösta på så tror jag nog vi har en ulv här nånstans…
 
Top