Varulv [Mäster Ulv] - Runda 1

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Det är såklart möjligt att mass-outa men kan du förklara på vilket sätt det är värt att få ut nästan fullständig information om upplägget (som nämnt ovan får vi ju aldrig allt med full säkerhet) mot att behöva avslöja indentiteten hos vår power?
Jag vill förstås inte att scumet ska få reda på våra powerroller.
Du har säkert rätt så vi får väl hitta nåt annat sätt då.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag tänker att man får väga scenariorna mot varandra, dvs så fullständig bild av spelplanen vi kan få och siare/väktare i fara mot dålig koll på spelplanen och siare/väktare som kan göra sin grej (men där tilliten kan bli knepig). Plus att när vi ev. massoutar påverkar också, det kommer bli mindre meningsfullt ju längre vi väntar iom att vi får mindre och mindre fullständig bild.

Sen lär det inte vara powerroller som räddar det här partiet oavsett. Det kommer vara bra bybospel som fångar ulvar som ljuger för att rädda sina skinn, som i alla andra varulvsspel.

Jag ogillar alltid runda 1, men ska försöka kriga mig igenom den ändå. Och lägga en röst, vilket alla borde göra som inte gjort det redan.

Röst: K.K

Motivering: Kom in i matchen! Det är illa om xyas är mer aktiv än du! ;)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Sen lär det inte vara powerroller som räddar det här partiet oavsett.
Exakt! Jag vill bestämt hävda att siaren är i princip värdelös i detta partiet i och med alla tänkbara kombinationer av nerf mäster ulv kan ha valt. Siandena riskerar att bara bli brus, bättre då att skita i siaren och massouta. Visst, väktaren åker med också men det är ju en person som vi grönar. Det kan ju också säga en del om spelupplägget om ulvarna prioriterar att mörda siaren eller inte.

Jag känner faktiskt inget tivivel över att det här är det bästa givet upplägget. Hade det varit som tidigare mäster ulv och information om vad mäster ulv inte valt släptes runda för runda så hade jag kanske känt annorlunda. Som det är kommer jag outa infon jag sitter på innan kvällen är över.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Yo bitches!

K.K är på plats.

Några nya namn ser jag och det är ju alltid trevligt.
Skall läsa ikapp en aning, ser att jag har 3 röster? Kä
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag tänker att man får väga scenariorna mot varandra, dvs så fullständig bild av spelplanen vi kan få och siare/väktare i fara mot dålig koll på spelplanen och siare/väktare som kan göra sin grej (men där tilliten kan bli knepig). Plus att när vi ev. massoutar påverkar också, det kommer bli mindre meningsfullt ju längre vi väntar iom att vi får mindre och mindre fullständig bild.

Sen lär det inte vara powerroller som räddar det här partiet oavsett. Det kommer vara bra bybospel som fångar ulvar som ljuger för att rädda sina skinn, som i alla andra varulvsspel.

Jag ogillar alltid runda 1, men ska försöka kriga mig igenom den ändå. Och lägga en röst, vilket alla borde göra som inte gjort det redan.

Röst: K.K

Motivering: Kom in i matchen! Det är illa om xyas är mer aktiv än du! ;)
Lös och slö motivering. Oavsett om du gillar R1 eller inte så måste vi ju ändå se till byns bästa och lägga tryck och fokus med röster på någon vi misstänker. Finns det ingen i spel som hasplat ur sig nått ulvigt att lägga fokus på eller hur tänker du?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Sedan vill jag säga varmt välkommen till fjodorsenuba: kul att nya spelare hittar hit!

Och mana på KK - för er som inte spelat med honom förut kan det vara bra att känna till att han har grymma skills i det här spelet! Vi behöver en vass KK i det här spelet och en ulv-KK är mycket farlig.

Röst: KK

Hjälp oss genom att resonera om spelupplögget, hur du ser på deltagarna och gärna vem du tycker är bäst att rösta ut!
Lite nya spelare är jättekul och jag kommer lägga lite fokus där till en början för det är ju intressant att försöka läsa av någon som en inte har en massa skit i bagaget på så att psääga.

Vi har ju båda ett gäng lir på nacken Basse så varför tror du att jag kan resonera fram nått vettigt ur spelupplägget?? Mig veterligen har jag en förmåga att skita i upplägget till en början och gå mest på känsla för att sedan sätta mig in i det om jag måste.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Korpa, Genesis, Xyas, Sidd. I vilket universum skulle det här vara smart?
Som jag redan sagt, och som Xyas också påpekar, så är siaren otroligt mycket mindre värd i det här partiet än i ett vanligt. Det är fullt möjligt att siaren är tampad med, och vi kommer med stor sannolikhet aldrig att få reda om så är fallet. Även om siaren grönar någon, outar sig och dödas som bekräftat grön så kan vi ändå inte vara säkra på att personen är grön om vi inte vet att siaren varken är naiv eller galen. Hade jag varit MU hade jag som sagt nerfat siaren.

Väktaren är ett större pris att betala, helt klart, men i det här partiet måste vi väga siarens identitet som mindre värd än i ett vanligt parti. Så: Kostnaden för ett massoutande är mindre.

Frågan är då vad vinsten är. Vi kommer inte att få reda på hela upplägget. Men vi kommer att kunna avskriva en hel del möjliga upplägg. Vi kommer att tvinga ulvarna att ljuga, men inte så mycket. Det finns inga specialroller utom siare och väktare, och eventuellt en miller som vet om det. Det gör att det finns massor av vanliga bybor för ulvarna att gömma sig bland. I ett spel med fler power-roller jämfört med antalet deltagare så hade vi vunnit mer på massoutande.

Hur mycket vinner vi på att vi känner till spelupplägget, är då frågan? I bästa fall får vi veta huruvida vi kan lita på siaren (vi kan inte veta det säkert), men detta till priset av att siaren avslöjas, och även väktaren, så det blir svårt att skydda.

Så min analys är att massoutande kostar mindre, men vinner också mindre på det. Oavsett vilket är siaren hårt nerfad i det här partiet och bara marginellt bättre än en vaniljbybo. Väktaren är dock fortfarande viktig. Med tanke på detta är jag svagt emot massoutande, men tar gärna emot fler tankar.

@Xyas, kan du berätta mer om vinsterna med massoutande?

Jag kan också notera att Xyas var för massoutande i Varulvarnas kyrkogård och då var han grön, så jag ser det inte som rödande att han argumenterar för det.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse vad händer?
Varför så tyst?
Kniper du för att försöka köra nån ny strategi för att inte avslöja nåt?

RÖST: B…
…eller om du vore Mästerulv skulle du väl valt mig som kompanjon så kanske du är bybo ändå…
Varför röstar du en ogiltig röst Sidd?
Du har sedan haft den liggande där sen start och varit relativt aktiv. Den betyder ju ingenting men låtsas ta lite ställning mot Basse.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Så vi har alltså massoutning eller inte som ett av de stora samtalsområdena, och det bygger ju på huruvida powerrollerna bidrar något till byn eller inte.
Siaren går ju potentiellt att offra håller jag med om, åtminstone med ett osett upplägg där det finns flera chanser att Siaren är kontaminerad på något sätt. Siaren om denne är i spel måste ju ha två sianden av olika färg att ta ställning till innan hen kan potentiellt utvärdera sin förmågas riktighet.
Med andra ord, såvida vi inte går på temat massoutning så tycker jag att en eventuell siare inte skall komma ut med sin identitet innan denne har två sianden som är olika varandra (eller om hen riskerar utröstning).

Väktaren är ju mer viktig tycker jag. Även om ulvarna kan sabba skyddet på en spelare (såsom jag tolkar förmågan) och kan sabba väktarens förmåga att skydda samma spelare så är ändå möjligheten att blockera nattmord något som kan skydda byn bättre iom chansen att vi får en runda till.

Vilka är då för och emot massoutningar?
Sidd var på från början och stod emot flertalet olika argument tills precis nyss (post #61)
Basenanji tycker det är ganska lcokande i post #52.
RasmusL verkar mest mot det
Xyas talar för massoutning
Jag själv är hittills emot det.
Korpa hänger på gärdsgården och tycker att om vi skall massouta skall alla vara på, annars inte.
Genesis verkar ta ställning mot massoutning åtminstone utan diskussion innan
LJSLarsson tycker inte heller massoutning är aktuellt
Martin3 är i början av rundan mot massoutning (men har sedan inte skrivit så mycket mer)
Impetigo är mot det i början av rundan
Fjodorsenuba lite gärdsgård med " Sidds förslag på att outa funkar nog rätt bra om det bara är en ulv men uruselt om de är fler."
Konrad Konvalj har inte heller det än.

För massoutning:
Xyas, Basenanji, (Sidd tills nyss)

Aktiv gärdsgård:
Korpa, Fjodorsenuba

Mot massoutning:
RasmusL, Empiricus, Genesis, LJSLarsson, Martin3, Impetigo, (Sidd från nyss)

Ingen åsikt:
Konrad K

Jag tycker personligen att den stora risken med massoutning är att det ger MU plus anhang möjlighet att sätta in sig i en kontext som de kontrollerat iom scenarioupplägget.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Mycket bakåtrullat pågrund av serveruppdateringen! Nu blir det kaos! :D

Röst: Impetigo
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Oj! Okej, jag har en tabb med lite info i. Ska försöka flytta över den. Den har sida 5 av diskussionerna, fram till igår 21:30.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Jag har sida 7 screenshottad på min telefon... den har inte refreshat. Ska jag posta de bilderna?
 
Top