Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 1

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
De Musketör-ulvarna för tillfället: Basse-Skarpskytten-Impetigo.
Alltså, jag vill bara ta till protokollet att här försöker @Sidd brunsmeta-ihop de två bybor som har orkat göra ordentliga röd-gröna listor fram till denna punkt i partiet. Det ser inte särskilt byboigt ut i mina ögon, det ser mer ut som en ulv som gapar efter mycket.

Håller min röst så länge, dock. Skulle gärna se att @Impetigo utvecklade sina tankar om en ulv-kvartett i post 148.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Men försvar mot vad? Jag håller med om att det var en konstig kommentar. Ett sidospår, visst, men det är inte misstänkt. Vet du vad som vore misstänkt? Att hålla på och harva om det sidospåret i varje kommentar därefter.
Halmdocka.

Jag svarar på direkta frågor och försvarar mig mot direkta angrepp som till exempel ditt angrepp här och nu.

Sen skapas det ett narrativ som är väldigt ivrigt påhejat av några riktigtulviga typer om att jag vägrar släppa mitt gräv på Octa men jag har som sagt bara påpekat i ett enda inlägg varför jag tyckte hans inlägg var rödande och sen på förfeågan utvecklat och förtydligat.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Håller med om att det ger noll och intet, men så länge en ulv inte klantar till det nåt fruktansvärt i R1 röstar jag hellre ut nån som inte deltar än riskera att rösta ut en bybo som faktiskt deltar.
Jo, men ni kommet ju inte rösta ut Brynolf förrän som tidigast imorgon kväll, så bättre att göra något konstruktivt under de 20 timmarna innan det kan bli relevant. Om Brynolf inte loggat in tills dess kan vi ju rösta ut en då.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Skulle gärna se att @Impetigo utvecklade sina tankar om en ulv-kvartett i post 148.
Sidd skriver som många påpekat på ett ovanligt sätt. Vi ser honom ibland skriva på liknande sätt när han är ulv.

RasmusL har en svävande, nästan esoterisk närvaro i tråden. Precis så mycket att man har en känsla av att han är närvarande men ändå får han liksom inget sagt. Byborasmus hade antagligen varit mer aktiv och direkt vid det här laget.

Hägerstrand försöker spela frejdigt och med raka rör men det blir tydligt att han inte har erfarenheten som krävs för att smyga in sin ulvagenda i den bybopersona han försöker sälja in. Ett exempel är hur han hakar på Waterhouse mot mig i Octagate, ett annat hur han sätter upp sin ulvkompis Legolvar på rödlistan för att motbevisa beröringsskräck.

Legolvar försöker spela lite naivt härligt nybörjarbybospel med lite spridda skurar och tvära kast. Det skiner dock igenom att han inte alltid har byboögon i sina analyser, i ulvchatten har man antagligen trott att han kommer komma undan med såna missar iom nybörjare men det är en missräkning.

Så den här gängen är jag ganska bekväm med att ta ut den ena efter den andra. Jag lär ju knappst ha alla rätt men skulle de fyra ryka i r1-r4 tror jag vi skulle ligga väldigt bra till sen i alla fall.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Anthrox, KK och Skarpskytten är gröna

Bb7, Andersson, Basse och Waterhouse är gula

Brynolf, herrK, Octa är orange

Fjodor är rödorange

Sen glömmer jag väl typ två pers, de är nog färglösa i min bok då.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Det var nog Empi jag glömde. Han får vara orange. Har ju ios aviserat lågflygandet men ändå lågflygande.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
Halmdocka.

Jag svarar på direkta frågor och försvarar mig mot direkta angrepp som till exempel ditt angrepp här och nu.
Du har helt rätt. Jag tyckte det kändes som att det dryftats fler gånger än vad det faktiskt gjort, antagligen eftersom det kommit upp igen så långt efter att jag tänkt att det var överspelat. Jag måste göra lite självrannsakan och ta reda på om den här känslan kommer från mig eller om jag fått den på grund av vad andra skrivit.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Okej, är hemma nu i soffan och ska snart sova lite. Det blir en försiktig start det här.

Jag fortsätter resonemanget om ulvrationalitet här. Bara för att tydligt visa varför det här är bra för oss i byn vill jag klippa in @Anthrox resonemang:



Ser ni att olika ulvrationaliteter leder till olika spel? Bra förklarat Anthrox och jag skulle därför vilja gå vidare med att ge er min syn på vilken typ av ulv de andra spelarna skulle kunna vara:

Potentiella kaoziga ulvar: (Jag förstås), RasmusL, KK, Anthrox
Potentiella försiktiga och intelligenta* ulvar: Impetigo, Waterhouse, Octagonal, Empiricus, Brynolf, Andersson
Potentiella nybörjarulvar: HerrK, LegoIvar, Hägerstrand, Skarpskytten
Potentiella konsekventa och lagom försiktiga ulvar: Sidd, Biobunker VII, Fjodorsenuba

Kom ihåg nu att det här är mina fördomsfulla beskrivningar som dessutom säkert är felaktiga. Men vad jag vill åstadkomma med det här är att jämföra de här spelarna med modellen för ulvrationalitete och därigenom få en grund att stå på när vi analyserar vad Vimes avslöjar att Mäster ulv inte har valt. Ni behöver inte köpa min modell alls, min vilja är snarare att vi ska få inspiration till att göra bra analyser genom att tänka lite hur en typisk ulv beter sig i relation till val av förmågor mm.

Som den här rundan:



Vilken ulvrationalitet har inte valt den förmågan? Vilken ulvrationalitet väljer att publicera just den? Jag skulle kaxigt vilja påstå att det ser ut som att vi har att göra med antingen en slug eller konsekvent ulv att göra. Men det är ju störtlöjligt att börja gissa så här tidigt i spel. Sedan @Konrad Konvalj och @Brynolf : nuförtiden är spelet betydligt mer sansat och kontrollerat än vad det var på "vår" tid. Även en nybörjare håller sig i skinnet och tar det säkra före det osäkra, skulle jag vilja påstå.


*Alla som är med i det här spelet är intelligenta, jag menar nog mer "slug, listig, planerande" än intelligent.
Jag förstår mig inte riktigt på din ulvlista här, men jag kanske tänker fel på ett par ställen. (Är jag kaosig som ulv?)

Jag tänker att en MU med sin outning vill signalera att det fortfarande finns en chans att vara många ulvar. Kanske. Jag hade inte gjort så, eftersom det räcker med ett nattmord för att vi ska fatta att annat än fler ulvar har köpts. Men det är ju en av de grejer som skickar färst signaler till byn.

Okej, på tåget på väg hem nu. Det är den enda längre sammanhållna tiden jag har innan Runda 1 är slut, så jag ska skriva av mig nu, så att Byn har något att ta på om jag blir utröstad (viss risk) eller nattmördad (liten risk).

Jag gör en lista med de traditionella färgerna. Lägger till grått, för sådana som jag inte tycker det finns så mycket att gå på

  • Anthrox – Byboig början, tycker vi ska ha postningsdiciplin. Argumenterar mot massoutning, vilket jag tolkar som grönt (34). Post (49) om lågflygeri, bra bybospel. (97) röstar på KK för att denna sprider badwill!?!? Har spillt rätt mycket krut på metadiskussionen, men överlag aktiv och drivande.
  • RasmusL – börjar i spelupplägget i sin första post, men är också på andra spelare, känns drivande (12); (62) byboiga resonemang, men lite safe; (63) försöker dra in Brynolf; (77) frågor till mig, känns konstruktiva.
  • Sidd – första inlägget är sidd:igt, signalerar lågfygande; (109) solid post, säger något kort om hur flera av oss har spelat, håller med om mycket av det han säger. Inte mycket att gå på, men det lilla som finns är grönt
  • Basenanji – kommer in bra, tycker jag, klart och välformulerat. Jag kan tycka att hans diskussion om ulvtyper är lite mellanmjölk, det är ett tryggt rum för en ulv att vara i. Men jag tycker också han har rätt. Metadiskussionen om vad ulvarna har köpt har så oändligt många variabler, och det här känns som ett konkret sätt att styra upp den. Har duckat min fråga i post #64.
  • BioBunkerVII – (65) kommer in i spelet, mot outning, kort om metadiskussionen, (89) smickrar KK, men byboigt och sansat resonemang; (108) metadiskussionen; (112) metadiskussionen. Aktiv, men har hållit sig på säker terräng.
  • Konrad Konvalj – går in (45-46), är på mig med en fråga om min tid; (80) ber Fjodor motivera sin röst; (84) röstar på Fjordor det denne kommer med är ”blaj”, (90) hugger tillbaka på Octa i online-gate. Är på mig lite, men på ett bra sätt, stryker mig medhårs. Aktiv, men också brus.
  • HerrK – (96) kommer i spel; kort om livet; kort om spelupplägget; röst på Basse, jag fattar nog inte riktigt varför; (101) kort om spelupplägget. Mellanmjölk.
  • Octagonal – solid första post, is i magen med förmåge-avslöjande, inte glömma att pressa brett (10); metadiskussionen (28); fiffel-gate (31); mot outning (39); (72, 73) mer om metadikussionen, (88) drar igång diskussion med KK om detta med att denna inte döljer sin online-status; (103) smickar HerrK; (106) tillbakaka på Impetigo; (110) kort sammanfattning av flera deltagare. Smicker, brus, tillbakakaka, metadiskussion. Post (110) är dock okej.
  • Hägerstrand – börjar med metadiskussion; (59) vettiga resonemang om siaren och att den inte ska outa; (67) röstar på Legoivar för att denne vill outa siare; (86) röstar på Legoivar igen, nu lite mer argument. (104) ärligt resonemang, gör mig lite nervös. Exakt så här jag gjort som nybörjar ulv, skriva ett ”ärligt” erkännande om min egen förvirring för att cementerar bilden av mig själv som nybörjare. Tycker också att grälet med Legoivar känns lite tunt. Det är en rätt trygg strid att ta för en nybörjarulv.
  • Impetigo – börjar med fiffel-gate (37); går på Sidd och Octa (42, 43) – känns som sitt vanliga jag här. Inte mycket att gå på. Borde vara med aktiv.
  • Waterhouse – börjar med metadiskussion, drar sedan igång HerrK.
  • Andersson – börjar med metadiskussion (35)
  • Fjodorsenuba – (78) kommer in i spelet, mot outning, kort om spelupplägg, röst på Andersson utan motivation; (100) kommer in och motiverar sin lösa röst
  • Empiricus – (68) kommer i spel, lite om sitt liv, mot outande.
  • LegoIvar – klok första post (9). Snurrar sedan in sig i detta med siare. Svårt att veta om man ska läsa in så mycket i detta.
  • Brynolf – tyst.
Jag gör så här:

Röst: @Brynolf

Lite halvsugen på @Konrad Konvalj drevet också, men hade hellre sett att vi ställde KK mot någon annan. Ex @BiobunkerVII eller @Hägerstrand.

Extrakommentar: Jag reagerade lite på Basses och Anthrox gräl, från post 16 och framåt. Undrar om vi har stressad ulv där? Eller två ulvar som regisserar en fajt. Anthrox är grön för mig just nu, men jag tänker inte släppa den här observationen.
Det här är en jättebra post (Kudos till förstagångsspelaren!) Och med mycket gediget tankearbete bakom. Jag kan tänka mig att det vore bra att dreva lite röda markörer här bara för att se vad som trillar ut och ha lite kött till senare rundor (mycket hellre än att dreva en inaktiv spelare helt I onödan, dreva Brynolf när han visat ulvasvans istället!). Sen håller jag inte riktigt med om vissa rödningar, men det är ändå bra analysdata med underbyggda resonemang. Sånt gillar vi.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,568
I ett par inlägg föreslår du att byn ska dreva mot någon annan @Anthrox, rimligt är ju att du då lägger fram ett case i stället för att lägga över ansvaret på nån annan. Jag tänker inte ge mig in i en diskussion kring lågflygande igen, tycker det är ett otyg så jag skiter i om det är ett onödigt drev, så länge jag inte ser ett bättre alternativ så är jag helt ok med att rösta ut en noll-inlägg-spelare.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
@Basenanji, vill du att jag försvarar mer om vår "beef", eller kan vi låta den tråden dö ut så länge?

Okej, sista inlägget från mig inför morgondagen som lär bli hektisk. På dagen gästjobb på annan skola. På kvällen countrykonsert med Gabe Lee. Missar med all säkerhet omröstningen. Här följer mina tankar om deltagarna och spelet just nu:

Röda
Andersson, Sidd, RasmusL, Fjodorsenuba, Empiricus, Waterhouse, Octagonal, Brynolf, LegoIvar
Andersson skriver lite men gör det bra och han fiskar lite efter powerroller. Samma med Sidd och bristen på emojisar är inte till hans fördel för en gångas skull. RasmusL är för passiv och snömosig för att jag ska känna mig trygg. Fjodor är tyst som ett gåtfullt hav. Empiricus har väl inte gjort något iögonfallande, men om det är någon som kan dribbla bort oss alla så är det han. Ge mig excel snabbt! Waterhouse är skum som inte kan låta Octagonal försvara sig själv när Impetigo pressar och nog är Waterhpsue lite väl passiv han med? Octagonal är kylig och verkar ligga lågt. Var är Brynolf? LegoIvars mräkliga resonmenag om outning sticker ut och kan vara ett fiskande. [kanske att LegoIvar, Sidd och nån mer är ulvgenget som gett sig tusan på att hitta powerroller?!]

Gula
KK, Anthrox, Impetigo, HerrK
Konrad vill dra igång stuff och gärna med sig själv som bete, men blir mest obegriplig i sina ganska tafatta försök. Anthrox är driftig och bra, nen tjafset med mig i början känns konstigt och onödigt. Impetigo är sund, men ganska fåordig och ger inte byn vad vi skulle kunna få av en spelknäckar-Impe. HerrK har jag verklige dålig koll på, men ger mig typiska nybörjar-ulv-vibbar. Eller nybörjar-bybo-vibbar.

Gröna
Skarpskytten, Hägerstrand, Biobunker
Skarpskytten gör sitt bästa såvitt jag kan bedöma. Färglistan är föredömlig. Högestrand verkar sund och vettig. Biobunkern är långt ifrån sitt kaoziga jag.

***
I morgon hoppas jag på tre ordentliga och tydliga drev, inte den här sjösjuka mellanmjölksblandningen av röstalternativ. Tre drev där vi alla måste ta tydlig ställning genom röster och motiveringar. Inget snajpande snälla! Kom ihåg att vi vill ha ut så mycket info som möjligt innan rundans slut. Jag vill inte se några outningar! OM en siare eller väktare att håller på att röstas ut kan denne få outa men avvakta röstläget tålmodigt innan nån spiller bönor.
Den här posten ligger nog ganska nära hur jag själv känner, jag tror att jag och Basse tänker ganska lika om många saker.
Skulle också vilja se flera drev, men gärna mer på aktiva spelare än inaktiva. @Konrad Konvalj var inne tidigt och skrev massa oförklarliga saker, @LegoIvar har lite skumma företeelser (mycket haka på andras grejer exv) och sen har vi ett gäng lågflygare som glider med men ändå postar.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
I ett par inlägg föreslår du att byn ska dreva mot någon annan @Anthrox, rimligt är ju att du då lägger fram ett case i stället för att lägga över ansvaret på nån annan. Jag tänker inte ge mig in i en diskussion kring lågflygande igen, tycker det är ett otyg så jag skiter i om det är ett onödigt drev, så länge jag inte ser ett bättre alternativ så är jag helt ok med att rösta ut en noll-inlägg-spelare.
Håller på att läsa ikapp :)
Drevar gärna KK eller LegoIvar i nuläget!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Kan också tänka mig att dreva Sidd nu, när jag kom till sista sidan. Det var en del suspekt beteende där som gärna blir förklarat. ska försöka formulera mina misstankar till faktiska frågor, men tills dess lägger jag lite vikt i drevet

Röst: @Sidd
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
Hägerstrand försöker spela frejdigt och med raka rör men det blir tydligt att han inte har erfarenheten som krävs för att smyga in sin ulvagenda i den bybopersona han försöker sälja in. Ett exempel är hur han hakar på Waterhouse mot mig i Octagate, ett annat hur han sätter upp sin ulvkompis Legolvar på rödlistan för att motbevisa beröringsskräck.

Legolvar försöker spela lite naivt härligt nybörjarbybospel med lite spridda skurar och tvära kast. Det skiner dock igenom att han inte alltid har byboögon i sina analyser, i ulvchatten har man antagligen trott att han kommer komma undan med såna missar iom nybörjare men det är en missräkning.
Vänta vänta vänta nu! Det här missade jag. Du tycker att LegoIvar är ulvig nu, och på ett sätt som blir tydligt för dig. Ändå har ingen tyckt det varit värt att fråga honom vidare efter att jag tyckte han betedde sig suspekt?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Jag tycke att @RasmusL hade en bra idé med vilka skulle du skydda och vilka skulle du döda
Jag tycker: Skydda @Skarpskytten. Goda och utvecklade resonemang.
Skydda även @Octagonal. Drevar på bra, men jag vill gärna se lite listor.
Döda: För tillfället hade jag troligen tagit två lågflygare. De ger inte mycket till spelet. Flera, såsom @HerrK och @Brynolf har skrivit färre än tre inlägg var, vilket är rödande eller i alla fall andledning att döda dem. Om jag inte ska ge ett fegsvar, skulle jag nog säga @Sidd. Som andra har sagt, okarakteristiskt lite emojjis och lite mer seriös än vanligt. Kan det vara en nervös Mäster i den där hjälmen?
Nu frågar jag dig, @RasmusL, du som skapade frågeformatet, vilka säger du är grönast och rödast?
Du lägger vikt på Sidd som scum här, men sen hoppar bort igen vid första bästa tillfälle. Jag tror att det här kan vara ett sätt att distansera dig från Sidd ifall drevet mot Sidd fastnar.

Det går att snappa upp vissa tendenser här, som kan tyda på att Sidd och LegoIvar är ulvar tillsammans. Därför känns det också onödigt att dreva mot båda samtidigt. Är Sidd ulv kan vi senare dreva mot LegoIvar som accomplice. Därför tycker jag ett andra drev borde gå någon helt annanstans for the time being.

Första dagen går mot sitt slut och ger plats till första kvällen :)

Jag tycker att Brynolf är en bra röst just nu, vem håller med mig?
Det här ser jag som direkt rödande. Brynolf är ingen bra röst vid den tidpunkten.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Kan också tänka mig att dreva Sidd nu, när jag kom till sista sidan. Det var en del suspekt beteende där som gärna blir förklarat. ska försöka formulera mina misstankar till faktiska frågor, men tills dess lägger jag lite vikt i drevet

Röst: @Sidd
Jag kan hjälpa dig att krysta fram nåt: Det måste ju förstås vara för lite emojisar👍
Det har ju ngr nu skrivit så det måste ju vara årets mest gedigna drev😂

Hade jag varit BB7 eller Rasmus så hade här nu kommit en skur av ord som skulle behöva censureras hårt av admin men jag skulle aldrig nedlåta mig till nåt sånt men här får ni då på allmän begäran: ❤😍😇🕺🎉🔥💞💚🤍🍻💝💕😴

Märk hur Impetigo byter drev av nån oklar anledning när flera påpekat att det är så svagt och nu när jag påpekat att han fastnat på Octa…
Impe: så här brukar du inte spela? Vart det tjat i en hemlig PM-tråd som övertygade dig att släppa dina tunga tankar om Octa?

Lägger röst imorn, skulle jag rösta nu så skulle Brynolf bli mitt val för att vi i byn måste hjälpas åt å bidra å det här gör ju inte det.

Nya tag imorgon folks🙏
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Okej, tioåringen är i säng och spelmötet imorgon preppat. Ska titta in under morgondagen, men kommer inte hinna läsa allt och inte skriva något längre.

Jag tyckte inte att byn hade gjort ett bra jobb när jag skrev min post, det var för många lågflygare och för mycket mellanmjölk/speluppläggstjafs. Jag var lite rädd för att vi satt på sex ulvar, med typ en på bybospel, en på kaos, och fyra lågflygare - men det känns far out.

Nu tycker jag folk har spottat upp sig. @Basenanji har i mina ögon gjort en solid, byboig post, han är grönare på min lista. @Impetigo tyckte jag fastande i ett sidospår under dagen, men har kommit med i matchen. (Sen smeker han mitt ego, det gör mig lite nojig). @Sidd tycker jag har spelat märkligt. Övriga har jag kvar ungefär där jag hade dem innan. Har lagt Basses varning om @Andersson på minnet, tycker hans bidrag hittills varit noll och intet, och känner inte att jag vet något om honom och hur han spelar.

Jag ska sluta alibispela nu. Hade helst sett ett drev på @Hägerstrand, jag tycker det känns som lite skådespel och mycket tid på rätt lite substans mot @LegoIvar . Tror det är bra om vi får till bra drev nu, och då jag tycker @Impetigo har ett bra case mot @Sidd och då Sidd är notoriskt svårläst (=farlig som ulv) men också benägen att göra misstag gör jag så här:

Röst: @Sidd
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Du lägger vikt på Sidd som scum här, men sen hoppar bort igen vid första bästa tillfälle. Jag tror att det här kan vara ett sätt att distansera dig från Sidd ifall drevet mot Sidd fastnar.

Det går att snappa upp vissa tendenser här, som kan tyda på att Sidd och LegoIvar är ulvar tillsammans. Därför känns det också onödigt att dreva mot båda samtidigt. Är Sidd ulv kan vi senare dreva mot LegoIvar som accomplice. Därför tycker jag ett andra drev borde gå någon helt annanstans for the time being.


Det här ser jag som direkt rödande. Brynolf är ingen bra röst vid den tidpunkten.
Ge dig nu Anthrox:
LegoIvar brunsmetar mig med motiveringen ”för lite emoisar” vilket är så uselt lågt att det inte ens kan gälla som distansering.
Jag kan för tusan inte vara scum av denna otroligt larviga anledningen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
En till kommentar kring spelet: om ulvarna valt få saker vill de nog inte att vi outar saker, för att vi då listar ut spelupplägget utan att de får något för det. Har de spenderat saker vill de sannolikt att vi outar saker, så de kan identifiera och röja undan powerroller.
Något att tänka på när vi nystar upp MU:s val sen.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
En till kommentar kring spelet: om ulvarna valt få saker vill de nog inte att vi outar saker, för att vi då listar ut spelupplägget utan att de får något för det. Har de spenderat saker vill de sannolikt att vi outar saker, så de kan identifiera och röja undan powerroller.
Något att tänka på när vi nystar upp MU:s val sen.
Ulvarna vill väl att allt ska outas så tidigt som möjligt oavsett hur många fiender det är. Då ökar chanserna för dessa att slå ut som medans det fortfarande finns andra bybor att gömma sig bland.
Oavsett vad gäller det väl?

I övrigt har jag en liten grön lista på g ska bara läsa ikapp igen!
 
Top