Varulv Mäster Bybo: Byrådet - Runda 3

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Ulvarna vinner iofs först när de är FLER än byborna så ulven måste också vinna en snajpduell i gryningen i r5 som det ser ut nu. Det hade inte behövts om det nattmördats inför r3. Så det talar ju emot att ulven skippat nattmordet med flit.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
[QUOTE ="BiobunkerVII, post: 1158568, member: 7044"]
Impetigo tycker jag smyger under radarn, jag har ett flimmer som stör om hans röst på Khan, kan nån hjälpa mig att hitta inlägget där han röstar på Khan men formateringen spökar?
Jag tror redan jag redogjort för detta men för tyslighetens skull kommer det här igen:

I r1 hade jag tidigt Khan som rödast av de som var ”i spel”, dvs skrev inlägg. Jag la dock min röst på Sidd pga att denne skickade emojis på inlägg utan att skriva egna inlägg. Jag satte då Sidd överst på min rödlista (egentligen tyckte jag inte att Sidd var rödast, han hamnade överst på rödlistan pga att jag la min röst på honom).

Sidd började sedan skriva inlägg och då gjorde min röst ingen nytta där längre. Jag trodde att jag flyttade min röst bort från Sidd (till Khan då som nu låg i toppen på min rödlista) men gjorde uppenbarligen inte det (man har ju gått igenom mina inlägg i r1 utan att hitta nån sån röst så det ger knappast nåt att leta mer).

Därefter tyckte jag att Octo rödadea rejält av att han postade ett inlägg som han verkade ha skrivit flera utkast till. Octo blev då rödast på min rödlista, Khan låg tvåa. Jag trodde att jag röstade på Octo men antar att formatteringen på rösten blev fel alternativt så glömde jag rösta.

Senare börjar drev utkristelliseras mot (om jag minns rätt) Rasmus, Fjodor och Khan. Nån la upp en röstsammanställning där min röst inte verkade ingå och då skrev jag ett inlägg om att a) min röst verkar ha fallit bort b) jag har Octo som rödast efter utkastgate och c) jag lägger min röst på Khan (som är näst rödast på min lista) eftersom Octo inte är ett viabelt alternativ (pga att det inte finns nåt octodrev)

Sen skrev jag i r2 att jag ser hela frågan som hårklyverier, det jag menade var att jag inte förstår hur detta är relevant. Även OM jag bara hade Khan som näst rödast och inte ville lägga nån röst där tidigt i r1 (och jag bara ljuger om att jag trodde att jag lagt min röst på Khan efter att jag haft rösten på Sidd) - vad säger det om min rödhet? Vart leder resonemanget? Varför skulle jag ljuga om var jag ville ha min röst?

[QUOTE ="BiobunkerVII, post: 1158568, member: 7044"]
Varför den här tidiga rösten på Fjodor i R3?
[/QUOTE]

Jag förstår inte frågan. Jag skrev ju tydligt att det beror på att nattmordet verkar ha glömts bort och att Fjodor då blir huvudmisstänkt eftersom jag uppfattat honom som frånvarande i r2.


Eller är frågan varför jag lägger en röst tidigt? Jag lägger alltid min röst så tidigt som möjligt, jag ser ingen anledning att vänta utan tvärtom är det positivt om alla röster läggs så snart som möjligt.

Rasmus gör förresten också ett bra gräv på Fjodor i slutet av r2 och Fjodor svarar inte trots att han uppmanas till det. Det är både rödande för Fjodor och ytterligare tecken på att Fjodor inte är närvarande i spel (vilket som sagt är den troligaste anledningen till det uteblivna nattmordet)

Vad är det du frågar om egentligen?
[/QUOTE]
Bra genomgång av hur du tänker👍
Jag har uppfattat dina poster på samma sätt.

Du vet ju att jag varit på dig om det här med Khan och jag har säkert fel.
Det var ju så att jag (enligt sånt jag inte får prata om) tvekade hårt på om Khan var ulv/bybo.
Jag valde då initialt att välja på att Khan förhoppningsvis bara var en frågvis bybo (med korta frågeposter och röster utan motivering för att få igång andra).
Jag tyckte då att bla Basse med flera var scumma som gnällde på Khan och du hamnade i samma fack.
Jag såg inte då vad ni påstår att ni såg.

Du påstår där att det fanns nåt som jag inte såg och du skriver nu igen att du tidigt tyckte Khan var röd.
Det är det jag tycker är scumt.

Sen så gör Octagonal ett litet gräv som Khan rätt tydligt hade svårt att hantera så då är det inte så konstigt att flera röstar på Khan.
Det hade jag också kunnat.
Men inget jag skulle ta åt mig äran av att ”jag såg det tidigt”.
Jag hade ju siktat in mig på fjodde då.

Vidare i spel så hamnade du och jag i motsattsförhållande med att du tex röstar på mig av oklar anledning.
Lite som att du och jag försöker hitta nått på den andra som kanske inte finns.

Fjodde då?

Jag tyckte fjoddes röd-grön-lista var svag och gick igång på den.
Det kanske var överdrivet vi får se.
Fjodde verkar ju ha fullt upp med julstressen och inte hinna med riktigt.
(Eller så lågflyger denne?)
Ytterst tveksamt att nån av er andra som deltar med poster skulle missa att skicka in nattmordet.
Därav tänker jag att det var fjodde som inte fick in nattmordet och Martin gör en kortare runda för han inte fått respons på PM från fjodde.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Ett observandum är att vi nu är 6 spelare, sedan 4 i en eventuell r4 och 2 i en eventuell r5.

Om det nattmördats i natt hade siffrorna varit 5/3/1 i stället.

En listig ulv kan därmed ha sett detta och avstått från nattmord för att dels a) sprida förvirring (få till exempel Fjodor utröstad för lågflygeri enligr mitt resonemang i början av r3) och dels b) ha ytterligare en bybo i gänget att gömma sig bland. Det är ju lättare att undgå utröstning i en grupp av fyra än i en grupp av tre.
Skulle du?
Hoppa över nattmordet av den anledningen?
Nej.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
[QUOTE ="BiobunkerVII, post: 1158568, member: 7044"]
Impetigo tycker jag smyger under radarn, jag har ett flimmer som stör om hans röst på Khan, kan nån hjälpa mig att hitta inlägget där han röstar på Khan men formateringen spökar?
Jag tror redan jag redogjort för detta men för tyslighetens skull kommer det här igen:

I r1 hade jag tidigt Khan som rödast av de som var ”i spel”, dvs skrev inlägg. Jag la dock min röst på Sidd pga att denne skickade emojis på inlägg utan att skriva egna inlägg. Jag satte då Sidd överst på min rödlista (egentligen tyckte jag inte att Sidd var rödast, han hamnade överst på rödlistan pga att jag la min röst på honom).

Sidd började sedan skriva inlägg och då gjorde min röst ingen nytta där längre. Jag trodde att jag flyttade min röst bort från Sidd (till Khan då som nu låg i toppen på min rödlista) men gjorde uppenbarligen inte det (man har ju gått igenom mina inlägg i r1 utan att hitta nån sån röst så det ger knappast nåt att leta mer).

Därefter tyckte jag att Octo rödadea rejält av att han postade ett inlägg som han verkade ha skrivit flera utkast till. Octo blev då rödast på min rödlista, Khan låg tvåa. Jag trodde att jag röstade på Octo men antar att formatteringen på rösten blev fel alternativt så glömde jag rösta.

Senare börjar drev utkristelliseras mot (om jag minns rätt) Rasmus, Fjodor och Khan. Nån la upp en röstsammanställning där min röst inte verkade ingå och då skrev jag ett inlägg om att a) min röst verkar ha fallit bort b) jag har Octo som rödast efter utkastgate och c) jag lägger min röst på Khan (som är näst rödast på min lista) eftersom Octo inte är ett viabelt alternativ (pga att det inte finns nåt octodrev)

Sen skrev jag i r2 att jag ser hela frågan som hårklyverier, det jag menade var att jag inte förstår hur detta är relevant. Även OM jag bara hade Khan som näst rödast och inte ville lägga nån röst där tidigt i r1 (och jag bara ljuger om att jag trodde att jag lagt min röst på Khan efter att jag haft rösten på Sidd) - vad säger det om min rödhet? Vart leder resonemanget? Varför skulle jag ljuga om var jag ville ha min röst?

[QUOTE ="BiobunkerVII, post: 1158568, member: 7044"]
Varför den här tidiga rösten på Fjodor i R3?
[/QUOTE]

Jag förstår inte frågan. Jag skrev ju tydligt att det beror på att nattmordet verkar ha glömts bort och att Fjodor då blir huvudmisstänkt eftersom jag uppfattat honom som frånvarande i r2.


Eller är frågan varför jag lägger en röst tidigt? Jag lägger alltid min röst så tidigt som möjligt, jag ser ingen anledning att vänta utan tvärtom är det positivt om alla röster läggs så snart som möjligt.

Rasmus gör förresten också ett bra gräv på Fjodor i slutet av r2 och Fjodor svarar inte trots att han uppmanas till det. Det är både rödande för Fjodor och ytterligare tecken på att Fjodor inte är närvarande i spel (vilket som sagt är den troligaste anledningen till det uteblivna nattmordet)

Vad är det du frågar om egentligen?
[/QUOTE]

Bra svar Impetigo!
Jag ser ulvar överallt och tycker att vi slösade bort R2 på att ingen orkade granska någon annan än Rasmus vilket ju varit sweet om han nu varit ulv, jag känner att jag går lite i otakt med resten, i R2 tolkade jag det som att många såg Fjodde som grön eftetsom Khan var röd. Nu röstar alla på Fjodde och jag är i stället fundersam utifrån Khans och Fjoddes röstande sent i R1. Om Fjodd är vår andra ulv är det ganska dåligt spelande av Team Ulv i R1, men visst ligger båda ulvarna i utröstningsfaran är det väl svårt att göra så mycket mer.

Om inte Basses sianden kastar allt överbord är jag ok med att hänga @fjodorsenuba, om inte annat för lågflygeri och inloggnings-gate
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
😂
Det lustiga för mig är ju att jag trodde du @BiobunkerVII var Siaren!

Det finns en massa tells i tråden som jag tolkar som ”tydliga” men kan vara det ena eller det andra om olika saker såsom spelmekanik osv.

Tex din post R1: #91 som jag har antecknad som BB smular Siare med formuleringen ”Biobonkers nojj-glajjor”.

Den var för mig bä=grönande då.
Nu är det mer att jag tvekar.
Haha ja det är ju problemet med vissa begrepp, jag har nog använt begreppet Biobonkers Nojja-glajjor eller nojja-glasögon i minst ett par spel, sen det parti där Impetigo kallade mig Biobonker.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Haha ja det är ju problemet med vissa begrepp, jag har nog använt begreppet Biobonkers Nojja-glajjor eller nojja-glasögon i minst ett par spel, sen det parti där Impetigo kallade mig Biobonker.
😂Det var så tydligt med nojja-glajjor när vi vet att vi har en tokig siare. (Nojja=tokig)
Undrar om det bara var jag som tänkte det?

Kom igen nu @BiobunkerVII motclaima siare nu så vi får lite fart på spelet!
Basse har chillat hela spelet och behöver också få ticka igång julstressen👍

Annars så tycker jag att vi låter Basse hantera lien nu när han är i farozonen för nattmord.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Oj detta får väl sägas vara ett ganska otippat utfall. Hur många gånger har det egentligen hänt att ulvarna glömmer/väljer att inte använda sina nattmord?

Noterar även att Fjodor förutom att knappt delta i R2 även glömde att inte lägga någon röst. Så som ni tidigare nämnt ser det onekligen ut som att Fjodor är sista ulven så länge det inte ulven spelar väldigt vågat och vill skapa kaos.

Sista alternativet är förstås att ulven valde att försöka nattmörda Rasmus vilket bara är helt osannolikt.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Octagonal lever på sitt ”case” mot Khan, är lite selektiv i vad han kommer ihåg från tidigare rundor.

(det finns ingen inbördes ordning i rödheten på Imp och Octa)
Förstår att jag lever på Khan drevet. Motfrågan blir vad Impetigo lever på om vi nu är lika röda? Mycket tjat om en första Khan röst ingen sätt röken av och försökte dreva ut undertecknad i R1 vilket kunde ha stoppat Khan drevet.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Strålande att det inte var Vimes då.
Var väl därför du var lite väl chill och försiktig detta spel.
Du ville helt enkelt inte röjja dig med att dra på dig för mycket heat innan du fått användning av förmågan.
Bra spelat!
Förutsätter att du checkade av din siarförmåga först och hoppas att du siade mig denna gång👍

I vart fall borde vi nu ha 2 gröna.
Yes utmärkt med siaren kvar i spel! Nu har inte Basse avslöjat sitt siande men inte alls någon självklarhet att två grönas. Beror helt på om han är paranoid, naiv eller galen. Är Basse naiv eller paranoid siare går det inte att helt gröna någon annan.
Är det däremot så att Basse är galen (siar tvärtom) och siar sig själv som röd för att därefter sia någon av oss andra som röd så har vi hittat den sista ulven.
Det betyder även att om Basse siat sig själv som röd och siar någon annan som röd står alternativen mellan paranoid (siar alltid rött) eller galen så rent mattematiskt är det utfallet lite grönande om jag inte tänker helt fel.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Är det däremot så att Basse är galen (siar tvärtom) och siar sig själv som röd för att därefter sia någon av oss andra som röd så har vi hittat den sista ulven.
Siar någon av oss andra som grön ska det förstås stå.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
[eicudhwk
Yes utmärkt med siaren kvar i spel! Nu har inte Basse avslöjat sitt siande men inte alls någon självklarhet att två grönas. Beror helt på om han är paranoid, naiv eller galen. Är Basse naiv eller paranoid siare går det inte att helt gröna någon annan.
Är det däremot så att Basse är galen (siar tvärtom) och siar sig själv som röd för att därefter sia någon av oss andra som röd så har vi hittat den sista ulven.
Det betyder även att om Basse siat sig själv som röd och siar någon annan som röd står alternativen mellan paranoid (siar alltid rött) eller galen så rent mattematiskt är det utfallet lite grönande om jag inte tänker helt fel.
Ja vi får hoppas att han har tvärtommetoden som siare.
Basse är i alla fall grön!
Alltid nått.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Det slår mig nu att vi kan ha att göra med klipska ulvar att göra.

Kommer ni ihåg hur svårt det var senast (Mäster ulv) att röka ut den sista ulven?

Det kan ju vara så att det här är en genomtänkt strategi. I så fall kanske Octagonals Khan-röst var en strategisk satsning.

Tillsvidare vill jag ha in Fjodor.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
Fjodor verkar inte benägen att svara, bara så jag kan väga detta så undrar jag bara om det går att se att det var just Martin som han hade en pm-diskussion med.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Fjodor verkar inte benägen att svara, bara så jag kan väga detta så undrar jag bara om det går att se att det var just Martin som han hade en pm-diskussion med.
Jäklar hackers som snokar runt på sajten!
Jag kommer bara gå in å gräva nånstans i inställningarna när jag är ulv👍
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag rättar mig in i ledet. Är nu inte Fjodor ulven har vi nog stora stora problem fast samtidigt måste det ju vara den jäkeln:)

Röst: @fjodorsenuba
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
@Basenanji kort runda och fredagkväll - kom in med nåt maffigt nu, vore högst oepiskt om du skulle bli nattmördad utan att ha släppt nån info.
Siaren är väl rimligtvis en måltavla speciellt nu när vi inte har nån väktare
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Trevlig helg alla

Ska på julbord med jobbet nu ikväll så kommer inte vara för långrandig och grävande i mina poster över deadline.
Kommer förstås hålla ett öga och kanske småkommentarer om det skulle behövas.

Fridens
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Ja jäklar kort runda!

Jag siade först mig själv och fick svaret att jag är ulv. Ville testa min siarförmåga. Sedan siade jag Octagonal eftersom jag nånstans är lite nojjig över att hans snabba röst på Khan är en ulvfint. Octagonal är enligt mitt sieri också ulv.

Så, jag är antingen en galen siare (siar bybor som ulvar och tvärtom) eller en paranoid siare (siar alla som ulvar).

Och det betyder ju att min siarförmåga är ganska oanvändbar. Däremot grönar den mig, så vitt ni inte tycker att jag är mysko och tror att jag drar en vals.

***

Jag önskar att det fanns nåt smaskigt att gå på, men är lite paralyserad av att Rasmus trots allt var bybo. Jag lovar att kolla på Fjodorsenuba under kvällen och ska skriva om honom.

Andra jag skulle vilja se på är Biobonkerz och Siddan. Sedan skrev ju Rasmus några korta poster på slutet sv förra rundan så de är säkert värda att läsa.

Trivia om Basse: strax beger jag mig ut på rälsen och åker tåg mot Borlänge. Där går junior-SM i tyngdlyftning av stapeln och jag som ny förbundsdomare (det ni!) har blivit utvald att döma! Om ni har vägarna förbi får ni gärna kolla in spektaklet och heja på! 😀 (min närvaro i spelet kommer förstås drabbas av denna helguppgift)
 
Top