Människornas roll i Fantasyvärldar?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,004
Location
Ereb Altor
Finns det inga människor faller min frågeställning lite.
Jag tänker att det är ett numbers game. Gäller det klassisk feodalism är blodslinjer oerhört viktiga och det finns helt enkelt fler människor som kan härledas till adlig släkt. Det sagt finns det gott om starka individer som griper makt med andra medel, och lyckas de hålla den en stund och avla lite ättlingar och släktingar så finns det ju en pott att ta av. Dessutom så är inte feodslism så jäkla förhärskande i KH. Ätten Mogger är ju i vårt fall inspirerad av Medici och de gick från bankir till furste.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Jag tänker att det är ett numbers game. Gäller det klassisk feodalism är blodslinjer oerhört viktiga och det finns helt enkelt fler människor som kan härledas till adlig släkt. Det sagt finns det gott om starka individer som griper makt med andra medel, och lyckas de hålla den en stund och avla lite ättlingar och släktingar så finns det ju en pott att ta av. Dessutom så är inte feodslism så jäkla förhärskande i KH. Ätten Mogger är ju i vårt fall inspirerad av Medici och de gick från bankir till furste.
Men ni har inte satt en ankätt på zorakins tron fast ni hade chansen att skaka om rollspels Sverige
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Ravnica

Sure. Människor finns där och har en framträdande roll i många av gillena (framför allt Orzhov Syndicate och Azorius Senate), men om de inte är magiker (och helst planeswalker, en magiker som har kraften att färdas mellan olika plan) så är det vanligtvis andra varelser som är top dogs (änglar, Vedalken, alver, gorgoner, vampyrer, Cykloper, drakar).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Om du är okej med att räkna in bok-settings (även om det har släppts ett Blad in the Dark-hack baserat på...) Steven Brusts Dragaeran-värld där det är det är de i princip odödliga alverna som styr och formar samhället, och människor är en nedtryckt underklass.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Att judarna skulle ha fungerat historiskt som en förmögen elit är en antisemitisk myt.
Jag tycker att bankverksamhet, att låna ut pengar mot ränta, är ett ytterst värdefull komponent i ett fungerande kapitalistiskt samhälle.
Andra bakåtsträvande religioner förbjöd detta. Judarna (inte alla, inte överallt, men då muslimer och kristna var förbjudna) gjorde ofta detta föredömligt och med förtjänst.

Jag tycker att avundsjukan mot judarna, och anti-kapitalismen, är rutten och bakåtsträvande.

Jag hyllar gärna de judiska minoriteter, som trots föröljelser och hat, gjorde sina samhällen en stor tjänst.
Och jag tycker inte det är antisemitiskt att uppskatta judar för det de gjorde bra, utan kalla det för vad det är, och beundras av dem.

Den viktiga rollen i fantasy-historiska samhällen tänker jag att Ankor skulle kunna ta. Med historiska judar som förebild och inspiration.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag tycker att bankverksamhet, att låna ut pengar mot ränta, är ett ytterst värdefull komponent i ett fungerande kapitalistiskt samhälle.
Andra bakåtsträvande religioner förbjöd detta. Judarna (inte alla, inte överallt, men då muslimer och kristna var förbjudna) gjorde ofta detta föredömligt och med förtjänst.

Jag tycker att avundsjukan mot judarna, och anti-kapitalismen, är rutten och bakåtsträvande.

Jag hyllar gärna de judiska minoriteter, som trots föröljelser och hat, gjorde sina samhällen en stor tjänst.
Och jag tycker inte det är antisemitiskt att uppskatta judar för det de gjorde bra, utan kalla det för vad det är, och beundras av dem.

Den viktiga rollen i fantasy-historiska samhällen tänker jag att Ankor skulle kunna ta. Med historiska judar som förebild och inspiration.
Ja jag kallar inte dig antisemit, utan att myten är antisemitisk. Problemet är att det var också förbjudet för judar att ta ut ränta. Det var en roll som påtvingades på dem för att de ansågs ”redan förtappade”, bland många andra orsaker. Det var också bekvämt för eliten att ha någon att skylla på om det gick dåligt ekonomiskt. Att kalla dem för en elit när de konstant har utsatts för förtryck och utrensningar genom historien är inte bara ett klassiskt antisemitiskt tankegods utan också historiskt inkorrekt. Om man ska inspireras av judar i någon sorts europeisk fantasysetting så bör det nog finnas åtminstone någon form av förtryck eller utanförskap inblandat.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Problemet är att det var också förbjudet för judar att ta ut ränta
[...]
Att kalla dem för en elit när de konstant har utsatts för förtryck och utrensningar
[...]
Om man ska inspireras av judar i någon sorts europeisk fantasysetting så bör det nog finnas åtminstone någon form av förtryck eller utanförskap inblandat.
Jag tror det kan ha varit olika på olika platser, vem som var förbjuden att ta ut ränta.

Jag förstår hur du menar med ordet elit. Jag såg det bara som att de var bra på det de gjorde och att de byggde upp förmögenheter på det, vilket jag beundrar. Men jag hade kunnat uttrycka mig bättre.

Om det är förmögna ankor vi pratar om så varför inte. Samtidigt, om man vill vara lite mer woke-love-include-all, så kan man väl tänka sig ett samhälle där de andra folken förstår och uppskattar ankornas bank-verksamhet och förstår hur viktig den är och respekterar dem. Utan att glömma att judarna aldrig fått den uppskattningen och den respekten.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,544
Location
Fallen Umber
Alverna är adeln i Chronopia. Människorna är lägre ställda. I Spire är det också alver som härskar, men där finns det knappt några människor utan klasskonflikten står mellan härskande högalver och förtryckta mörkeralver.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Alverna är adeln i Chronopia. Människorna är lägre ställda. I Spire är det också alver som härskar, men där finns det knappt några människor utan klasskonflikten står mellan härskande högalver och förtryckta mörkeralver.
Fast den där tidskejsaren är väl människa
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag tror det kan ha varit olika på olika platser, vem som var förbjuden att ta ut ränta.
Ja det finns och har funnits undantag och tolkningar av all religiös lag, beroende på vem, var och när i historien man befinner sig. Katolska kyrkan baserade sitt ränte-förbud på samma texter i gamla testamentet som förbjuder det i judendom.

Jag förstår hur du menar med ordet elit. Jag såg det bara som att de var bra på det de gjorde och att de byggde upp förmögenheter på det, vilket jag beundrar. Men jag hade kunnat uttrycka mig bättre.
Jag fattar. Viktigt att komma ihåg att judar är inte och var aldrig ett likriktat folkslag som råkade vara bra på att hantera pengar, utan det var en av flera roller som många judar tvingades till i medeltidens Europa. Då som nu finns det massor av olika grupper inom judendomen som skiljer sig åt på massa plan.
Om det är förmögna ankor vi pratar om så varför inte. Samtidigt, om man vill vara lite mer woke-love-include-all, så kan man väl tänka sig ett samhälle där de andra folken förstår och uppskattar ankornas bank-verksamhet och förstår hur viktig den är och respekterar dem. Utan att glömma att judarna aldrig fått den uppskattningen och den respekten.
Om det är den ekonomiska aspekten du är intresserad av kanske det är lättare att skippa judar som grupp helt och istället inspireras av typ förmögna köpmannafamiljer, t ex Medici, eller så.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Om det är den ekonomiska aspekten du är intresserad av kanske det är lättare att skippa judar som grupp helt och istället inspireras av typ förmögna köpmannafamiljer, t ex Medici, eller så.
Kristna låneinstitut som de lombardiska är väl värda en titt.


Likaså den här artikeln om Avignonpåvarnas hantering av utländska valutor.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,434
Om det är den ekonomiska aspekten du är intresserad av kanske det är lättare att skippa judar som grupp helt och istället inspireras av typ förmögna köpmannafamiljer, t ex Medici, eller så.
Och för att vara övertydlig, familjen Mogger sådan den presenteras i KH är inspirerad av två ikoniska bankirfamiljer: Fugger och Medici*. Ingendera var judisk.

* Måns och mitt tillägg. Särskilt nöjd över vapenskölden.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Ja Chronopia är ju en bra setting på det sättet alver är ju asbra adel
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,004
Location
Ereb Altor
Men ni har inte satt en ankätt på zorakins tron fast ni hade chansen att skaka om rollspels Sverige
Nä, det var ju inte riktigt syftet med KH :)Tvärtom ville vi presentera ett världsbygge som drog inspiration från vår värld före nationalstaten. Men nu blir jag sugen på åtminstone en icke-mänsklig kungadynasti!

Vi har ju iaf historiskt minotaurernas rike och Gogorra menar ju sig stamma från denna.
 
Top