Människornas roll i Fantasyvärldar?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Detta gäller väl både Kopparhavets hjältar/Symbaroum/Drakar och demoner och Warhammmer och andra spel.

Adel och bönder är ju nästan alltid människor och sen petar man in sagovarelserna i hantverksyrken, som magiker eller som musikanter.

Sagovarelserna kan ha egna riken. Alvkungar/drottningar i skogen eller dvärgriken i underjorden.

Men finns det någon setting som har tagit steget att låta den härskande eliten inte vara av människosläkte. Vampyrer gills inte för de är också människor i grund.
Nu när jag tänker på det är ju även Star Wars mänskliga elit de som bestämmer i galaxen.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
  • I oceansettingen Skymningshavets gåtor (till DoD2016) finns det många riken där en laistrygonsk elit styr över människorna. Laistrygonerna är ett släkte människoätande halvjättar, ursprungligen från Odysséen.
  • I underjordssettingen Abyssos (till Gondica) utgör de tekniskt avancerade cykloperna en styrande elit på de flesta ställen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tolkar "människosläkte" som människa.
I en del världar (Middle Earth, Forgotten Realms (?)) så fanns det ju en tid då Alverna var defacto-styrande-elit... även om det inte är så "nu".

Matrix... är väl ingen rollspelssetting (finns det något Matrix-rollspel)?

Och för att svara på frågan i rubriken snarare än frågan i texten: eftersom vi är människor så utgår vi från människor, och då kan man direkt skapa kontrast/dynamik/dramatik/konflikt genom att introducera något som är icke-människor. Men om hela världen i huvudsak är icke-människor, så går den effekten förlorad. Låt säga att man gör en orch-dominerad värld, där människor lever som slavar, rebeller, outcasts osv. Då kommer orcherna mer och mer likna hur människor brukar gestaltas: de driver världshus, är kungar och baroner, är bönder och fiskare, de är handelsmän, osv. Så till slut blir det ingen information alls att någon är en orch, de är "bara en stadsvakt". Och då är det mer effektivt, rent berättelsemässigt och kognitivt, att låga människor dominera.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Vi spelade en häftig kampanj i Gondica för många år sedan där världen var hotad av en kentaur invasion. Jag hade köpt på mig seventh Sea böcker också i den vevan men eftersom jag var hopplös på att läsa regler snodde jag bara bilderna från 7th Sea och bakade in det i min Gondica värld
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Monte Cooks Arcana Unerthed/Evolved setting ”Lands of The Diamond Throne” har jättar som styr.

Council of Wyrms har människor som motsvarande orcher, ett främmande hot som inte är en del av civilisationen utan är resterna av en misslyckad invasion från en annan dimension.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Jag sitter hemma på kammaren och gör ett litet hertigdöme som jag ska använda i DoD kanske. Men även om jag försöker kan jag inte se ankan som kung över landet. Men det finns bilder på ankor i riddarrustningar. Som jag gillar mkt.
Men kan de vara kungar?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men även om jag försöker kan jag inte se ankan som kung över landet. [...] Men kan de vara kungar?
I sitt land kan de väl vara det... men kanske inte i hela världen.
Som förmögen elit kanske (Joakim von Anka korsat med hur judarna fungerat historiskt)?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det fanns någon setting till DnD3 där världen styres av alver.
All adel bestod av alver, medan människorna var bönder.

Apornas planet är ett exempel där människor inte styr längre.

I H.G. Wells Tidsamaskinen åker tidsresenären så långt fram i tiden att det egentligen inte finns några människor längre. Under en avlägsen framtid har människan evolverat till två släkten: Eloi ocn Morlock.

Alternativt åker man långt bakåt i tiden:
I bibeln styrdes världen av Nephilim för länge sedan.
Bland new age och konspirationsteoretiker finns många tankar om att korden styrdes av utomjoringar som gav oss människor kunskap: planet X, Nibiru, von Dänikens Cariots of the Gods.
H.P. Lovecraft har ett antal berättelser som massor med varelser som regerade jorden innan människan.

Generllt skulle jag säga att antingen väljer man en tidig tidsepok innan människan kommit till makten, typ när vi fortfarande var på stenåldersnivå, eller väldigt långt in i framtiden då människan fallit p.g.a. vår dekadens.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Men finns det någon setting som har tagit steget att låta den härskande eliten inte vara av människosläkte. Vampyrer gills inte för de är också människor i grund.
Nu när jag tänker på det är ju även Star Wars mänskliga elit de som bestämmer i galaxen.
Houses of the Blooded av John Wick är ett extremt exempel. De styrande (som man spelar) är typ hälften alver och hälften melnibonéer, och ett av deras nöjen är att jaga vad de kallar ”orcher” men som uppenbart är människor.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Alla (eller nästan?) Furry-spel förstås (som Mouse Guard), men jag vet inte om det räknas om det inte finns människor?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
I Kopparhavets hjältar finns ju ett rike som styrs av en godmodig och rättvis minotaur kung. Prisa den tvehövdade kalven!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
I ett hörn (bokstavligen) av Glorantha styrs förslavade människor av dvärgar (som för övrigt använder dinosaurier också).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Changeling-sidan i Changeling: the Lost. Där hamnar bara de människor de kidnappat och gör gräsliga saker mot.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
I både warhammer, till viss del drakar och demoner och eon är dvärgarna lite tillbaka dragna som om deras storhetstid har varit. Men jag hoppas på en setting där de myllrar ur sina berg och vräker ryttaradeln ur sina sadlar och inför direkt demokrati.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Tanken i Kopparhavets hjältar är att även om Människan är majoritetsvarelser så finns de andra folkslagen på alla nivåer i de flesta samhällen. Så det går utmärkt att spela vargfolksadel eller minotaurbonde. Sedan finns även mer hårddragna alv- och dvärgriken, men de har båda specifika anledningar att bo separat, och många alver och dvärgar bor även som en del av den stora smet av folkslag som finns runt Kopparhavet.

Den storvulne pasha Aidul Gogorra av Baar är också han lite cas apart. Men även om han vill återfinföra de gamla minotauriska Taurokraternas glans så är hans tjurrike öppet för, och lockar till sig, många andra folkslag.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Men jag hoppas på en setting där de myllrar ur sina berg och vräker ryttaradeln ur sina sadlar och inför direkt demokrati.
Vi skrattade högt när vi fick Earthdawn förklarat för oss med saker som att alla kan dvärgiska och dvärgarna var de första som kom ut från grottorna efter katastrofen… :)
 
Top