[Luna City Blues] Mutant Chronicles – timelines

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Här har du ditt designval. Om du köper att de här organisationerna har överlevt med någon typ av bevarad identitet i 700 år så är det här ren rymdfantasy, och du har ingen anledning att oroa dig över Venus terraformering eller om symmetrin är magi eller teknologi.
Oroa mig och oroa mig… Jag gillar ju att fundera kring sånt =)

Sedan vet jag inte hur fruktsamt det vore att gå in på den diskussionen igen, men som jag ser det så är det oavsett vilket inte "ren" rymdfantasy. Det är, för mig, inte binärt. Att MC i originaltappning har inslag av "rymdfantasy" är väldigt svårt att säga emot. Men samtidigt finns tillräckliga försök att prata om teknologi etc för att man inte ska kunna säga att det är "ren rymdfantasy" som helt saknar verklighetskopplingar eller försök att förklara hur saker funkar.

Och 3e brer absolut på ännu mer med fantasyn. Men 3e har också mer verklighetskopplingar – explicita årtal kopplade till vår värld, fler kulturella referenser, Whitestar är explicit ryska federationen, och så vidare. Balansen kanske blir annorlunda, men jag skulle inte kalla det ren rymdfantasy.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Oroa mig och oroa mig… Jag gillar ju att fundera kring sånt =)

Sedan vet jag inte hur fruktsamt det vore att gå in på den diskussionen igen, men som jag ser det så är det oavsett vilket inte "ren" rymdfantasy. Det är, för mig, inte binärt. Att MC i originaltappning har inslag av "rymdfantasy" är väldigt svårt att säga emot. Men samtidigt finns tillräckliga försök att prata om teknologi etc för att man inte ska kunna säga att det är "ren rymdfantasy" som helt saknar verklighetskopplingar eller försök att förklara hur saker funkar.

Och 3e brer absolut på ännu mer med fantasyn. Men 3e har också mer verklighetskopplingar – explicita årtal kopplade till vår värld, fler kulturella referenser, Whitestar är explicit ryska federationen, och så vidare. Balansen kanske blir annorlunda, men jag skulle inte kalla det ren rymdfantasy.
Jag håller med! Hur tex White Star styrs och hur legionen en gång blev där de var tills människan släppte ut dem är betydligt mer Sci-Fi än Fantasy. Även terraformeringen av de olika planeterna(även om det kanske lutar åt fantasy) kan förklaras med att tillräckligt avancerad teknologi trots allt kan upplevas som magi, etc... Så ja, jag håller med och har alltid sett MC som betydligt mindre fantasy än tex Star Wars.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
176
Nu så! Efter att ha grävt runt lite så tror jag att det är tryckfelsnisse som varit framme. 😅
På sidan 14 i Brotherhood boken listas 26st Kardinaler, borde vara 27 då Durand XI saknas. Där står också att 25 Kardinaler haft ämbetet, inklusive nuvarande.
Senare i boken nämns Durand XI åtminstone 2 ggr och the Neronian Heresy 4 ggr.
I grundboken spikas årtalen som bekant för Durand the Mad, vilket stämmer bra med regentlängden då glappet mellan Petrus the Elder och Alexander Thoth är 106 år, nästan dubbelt så långt som den längst sittande Kardinalen.
Ytterligare anledning till att det är tryckfelsnisse som varit i farten är att det på sid 78-79 i Brotherhoodboken nämns att den åttonde krönikan inristad på katedralen i Fukido tar upp just the Neronian Heresy, så Brödraskapet har inte försökt mörka det och strycka det ur rullorna.

Tycker dock att de kunde givit lite mer info om händelsen dock, men det är en annan fråga. :)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Om man ska skriva om det med hänsyn till 2020-talet vi har här, vad har man istället för Ryssland?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Om man ska skriva om det med hänsyn till 2020-talet vi har här, vad har man istället för Ryssland?
Problemet litegrann blir väl att man isf behöver transplantera hela Whitestar…

Eller, det här är min idé (…för hur jag skulle fixa specifikt detta i 3rd ed, inte hur jag tänker i LCB): Låt Whitestar vara kvar, men gör dem till mindre Good Guys. De är fortfarande ryska federationen, nedgrävd i Dark Eden. Men Tsarinan är ingen god ancient alien, och det är inte de som vaktar ett viktigt sigill. De är bara (eller bara och bara…) ett decentraliserat rike av survivalister med en dödskult baserad på ortodoxa ryska kyrkan.

Men – däremot så finns också en panafrikansk megakorp. Kanske med inslag av mellanöstern, om det nu låter sig göras utan att det blir juvelbesmyckade axelskydd i guld, formade som magiska lampor. Och turbaner. Och vackra skägg. Eller OK, vackra skägg kan vi ha.

Men. En lös federation av afrikanska överlevande organisationer, ledda eller åtminstone samlade av en ancient alien i beduinkläder. En del av organisationerna är rätt otrevliga, andra snälla och demokratiska, och samarbetet är på sina håll ansträngt. Men bristen och giftet gör att man måste samarbeta, och det har ancient alien:en sett till att använda som sin hävdtång för att smida… låt oss kalla den "Den stora ringen" eller något. The Great Ring. Som alltså är den här federationen. Och den vaktar sigillet, som ligger mitt i den afrikanska kontinenten.

Något sådant, kanske. För jag ska nog vara helt ärlig och säga att jag ändå inte tyckte att bristen på ryssland var det stora problemet bland megakorporationerna, sett till vilka lånta kulturella fjädrar som inte verkar representerade. Hette de Ursa i något slags gammal RYMD-skiss? Jag minns inte. Men hur som helst behövs de inte; Bauhaus ger oss all dekadent rysk/tysk adel och alla Romanovs vi kan tänkas vilja ha. Nej, jag saknar den afrikanska kontinenten. Och den sydamerikanska.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
För jag ska nog vara helt ärlig och säga att jag ändå inte tyckte att bristen på ryssland var det stora problemet bland megakorporationerna, sett till vilka lånta kulturella fjädrar som inte verkar representerade. Hette de Ursa i något slags gammal RYMD-skiss? Jag minns inte. Men hur som helst behövs de inte; Bauhaus ger oss all dekadent rysk/tysk adel och alla Romanovs vi kan tänkas vilja ha. Nej, jag saknar den afrikanska kontinenten. Och den sydamerikanska.
Till och med mörkaste Afrika bebott av vildar med palmbladskjolar, spjut och läppringar skulle nog gå bättre hem än ryska tsarer och ortodoxa dödskulter i dagsläget. Men någon slags afrofuturism låter som ett sätt att väga upp lite för att alla megakorporationerna som kom ut i rymden är, tja, du vet... Sedan har man ju också Indien, Polynesien, Australien och så vidare som mest verkar ha lämnats vind för våg på jorden.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,084
Om man ska skriva om det med hänsyn till 2020-talet vi har här, vad har man istället för Ryssland?
Indien är väl den största bristen egentligen, om man inte tänker sig att de återkoloniserades av Imperial i någon vända (vilken öppnar en helt annan maskburk)?
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Indien är väl den största bristen egentligen, om man inte tänker sig att de återkoloniserades av Imperial i någon vända (vilken öppnar en helt annan maskburk)?
Kina lyser också med sin frånvaro. Detta går dock enkelt att förklara med att de slutligen råkar i luven på varandra på allvar och kärnvapnen flyger, vilket skulle sätta punkt för deras ambitioner att etablera sig bland de interplanetära stormakterna.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,084
Kina lyser också med sin frånvaro. Detta går dock enkelt att förklara med att de slutligen råkar i luven på varandra på allvar och kärnvapnen flyger, vilket skulle sätta punkt för deras ambitioner att etablera sig bland de interplanetära stormakterna.
Det är också enkelt att tänka sig att Kina är så introvert att man inte kommer av Jorden innan det är för sent.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Det är också enkelt att tänka sig att Kina är så introvert att man inte kommer av Jorden innan det är för sent.
Eller att de bara faller samman…

Jag har dock fått för mig att det via enstaka namn och annat antyds att Mishima visserligen är huvudsakligen japan, men att det också finns kinesisk och taiwanesiska spår. Kanske växte den japanska megakorpen sig helt enkelt så stor att den också åt upp kina?

(För det är ju inte japan, ska vi minnas. I 3e är de ganska tydliga med att megakorparna inte är natrionalstaterna i ny företagsskrud, utan att de är företag som tagit över efter nationalstaterna. Utom Whitestar då.)

Skulle jag vilja göra mer med kinesisk kultur skulle jag alltså snarare bredda och nyansera Mishima än att hitta på helt nytt. På samma sätt som ryssland ändå egentligen kunnat ingå i Bauhaus.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Kanske växte den japanska megakorpen sig helt enkelt så stor att den också åt upp kina?
Det är ett rejält minfält det där och jag skulle inte klandra någon för att helt enkelt utelämna Kina. Även om man säger att det bara är ett företag som råkar ha sitt ursprung i Japan så finns det en del som skulle reagera högljutt på att man lade in influenser från Korea, Kina et al som en underdel av en kulturellt japansk organisation. Risken att Luna City Blues dyker upp i kinesisk social media är nog låg, men ändå.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
Eller att de bara faller samman…

Jag har dock fått för mig att det via enstaka namn och annat antyds att Mishima visserligen är huvudsakligen japan, men att det också finns kinesisk och taiwanesiska spår. Kanske växte den japanska megakorpen sig helt enkelt så stor att den också åt upp kina?

(För det är ju inte japan, ska vi minnas. I 3e är de ganska tydliga med att megakorparna inte är natrionalstaterna i ny företagsskrud, utan att de är företag som tagit över efter nationalstaterna. Utom Whitestar då.)

Skulle jag vilja göra mer med kinesisk kultur skulle jag alltså snarare bredda och nyansera Mishima än att hitta på helt nytt. På samma sätt som ryssland ändå egentligen kunnat ingå i Bauhaus.
Mishimas maffia var känd som triad om jag mins rätt (även om de hade yakuza tatueringar), så det var viss utanför-Japan influenser.
 
Top