Luke Crane Skapar Kickstaterdrama

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Okej, då är det nog det som menas med "gatekeeper". Kanske "kingmaker" är ett bättre uttryck. :)
Som jag förstod det så var det väl nån som hade fått sin Ctulhu-kickstarter stoppad av honom på grund av en eller annan anledning, så det verkar ju som att han i vart fall har makten att underkänna projekt även om han inte tittar på alla projekt. Så kanske 'utkastare' snarare än gatekeeper? Tyvärr hittar jag inte källan nu eftersom facebook är helt jävla värdelös att söka på.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Sen kan det ju vara så att det blev ett Project we love. Precis som svenska Call of Cthulhu blev månadens spel på sf-bokhandeln i höstas två gånger (välförtjänt), när det skrevs delvis av folk som jobbar där.
Ja alltså, det är väl det här som är grundfrågan? Det är klart att det var ett 'Project we love' jag menar varför skulle han inte älska sitt eget projekt? Och även om det formellt sett var en kollega som satte stämpeln så lär han ju ha kunnat få en nära kollega att älska projektet. Samtidigt som det är sant så blir det ju lite märkligt jäv, och jag skulle väl säga att det är egentligen är samma problem med SF där, jag menar om man drar ut det til extremen och dom bara gett månadens rollspel till spel dom själva skapat så går det ju att se hur det inte hade varit snyggt alls.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Ja alltså, det är väl det här som är grundfrågan? Det är klart att det var ett 'Project we love' jag menar varför skulle han inte älska sitt eget projekt? Och även om det formellt sett var en kollega som satte stämpeln så lär han ju ha kunnat få en nära kollega att älska projektet. Samtidigt som det är sant så blir det ju lite märkligt jäv, och jag skulle väl säga att det är egentligen är samma problem med SF där, jag menar om man drar ut det til extremen och dom bara gett månadens rollspel till spel dom själva skapat så går det ju att se hur det inte hade varit snyggt alls.
Samtidigt ser jag en skillnad mellan kickstarter och scifibok.

Scifi bok är ju Teknist sett bara en butik, medan kickstarter försöker presentera sig själv som något större en så.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Samtidigt ser jag en skillnad mellan kickstarter och scifibok.
En annan skillnad är att jag tror att de flesta har ett grundmurat förtroende för SF-Bokhandeln samt Micke och Gunilla, och litar på att det de gör görs korrekt. Detta skiljer sig från Luke Crane som redan från början har ett något skamfilat förtroende hos delar av rollspelsbranschen och -hobbyn i USA.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
En annan skillnad är att jag tror att de flesta har ett grundmurat förtroende för SF-Bokhandeln samt Micke och Gunilla, och litar på att det de gör görs korrekt. Detta skiljer sig från Luke Crane som redan från början har ett något skamfilat förtroende hos delar av rollspelsbranschen och -hobbyn i USA.
Bygger det på den där tidigare Burning Wheel-kickstartern, eller något annat?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är just det jag menar. I övrigt har jag inga problem med det, men när projektskaparen kontrollerar mängden exponering projektet får på Kickstarters sida blir det en uppenbar intressekonflikt.
sure, men kickstarter är ju ett privat företag som drivs av kapitalistiska intressen, så vad väntade ni er? Kapitalisterna monopolbildar och insider trade:ar liksom hur mycket som helst om de bara kan komma undan med det.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
En högre grad av professionalism.
Alltså jag håller med om att det är lite störande att ge 'project we love' till sitt eget projekt, men är nog också lite inne på att det är väl så företag fungerar? Tycker ni också att det är oproffsigt av Coop att promota sina egna varumärken i butiken? Eller av en Microsoft-konsult att föreslå en microsoft-lösning på ett problem som kan ha många olika lösningar? Att bankrådgivare promotar bankens egna fonder eller att Klarna har 'betala med faktura hos klarna' som förstahandsalternativ i sina betalningslösningar?

Det är klart att allt det där är rätt fult, men jag förstår inte riktigt varför kickstarter här skulle vara värre än någon annan (i just det avseendet alltså).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Tycker ni också att det är oproffsigt av Coop att promota sina egna varumärken i butiken?
Nä, men andra leverantörer av motsvarande märken ser detta som ett av de största hoten mot deras verksamhet. Coop kan helt enkelt se vad som säljer bäst, göra en kopia och ta över marknaden. Så Coop måste balansera sin makt över utbudet så att de får mest möjliga variation med mest möjliga vinst. För det vore tråkigt för dem (och för oss, tänker jag) om det bara fanns Coop-prylar på Coop.

Samma med Systembolaget.

Så det finns en problematik i hela konstruktionen, tycker jag. Vilket skulle avhjälpas med tydliga regler för Kickastarters för dem som arbetar på Kickstarter. Vilket såklart skulle vara superlätt att kringgå genom bulvaner och så, men ändå.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Alltså jag håller med om att det är lite störande att ge 'project we love' till sitt eget projekt, men är nog också lite inne på att det är väl så företag fungerar? Tycker ni också att det är oproffsigt av Coop att promota sina egna varumärken i butiken? Eller av en Microsoft-konsult att föreslå en microsoft-lösning på ett problem som kan ha många olika lösningar? Att bankrådgivare promotar bankens egna fonder eller att Klarna har 'betala med faktura hos klarna' som förstahandsalternativ i sina betalningslösningar?

Det är klart att allt det där är rätt fult, men jag förstår inte riktigt varför kickstarter här skulle vara värre än någon annan (i just det avseendet alltså).
Fast det handlar inte om att det görs utan hur det görs. Reklam som tydlig är reklam är en sak. I det här fallet gör man så vitt jag kan förstå reklam för sin egen produkt i smyg. Om jag inte vet att Luke Crane jobbar för Kickstarter kan jag inte se igenom vad som pågår här - det kan jag däremot om det där uppslaget i DN har rubriken "detta är en annons".
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Alltså jag håller med om att det är lite störande att ge 'project we love' till sitt eget projekt, men är nog också lite inne på att det är väl så företag fungerar? Tycker ni också att det är oproffsigt av Coop att promota sina egna varumärken i butiken? Eller av en Microsoft-konsult att föreslå en microsoft-lösning på ett problem som kan ha många olika lösningar? Att bankrådgivare promotar bankens egna fonder eller att Klarna har 'betala med faktura hos klarna' som förstahandsalternativ i sina betalningslösningar?

Det är klart att allt det där är rätt fult, men jag förstår inte riktigt varför kickstarter här skulle vara värre än någon annan (i just det avseendet alltså).
I det här fallet tycker jag det är en väsentlig skillnad att det inte är Kickstarters produkt som promotas, utan Cranes egen. Det är ju inte som om det är Kickstarter som får del av pengarna, utan de går direkt till Luke Crane. Så det handlar ju mer om att han utnyttjar sin position (och möjligen att de låter honom göra det) för att gynna sig själv, inte företaget.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
I det här fallet tycker jag det är en väsentlig skillnad att det inte är Kickstarters produkt som promotas, utan Cranes egen. Det är ju inte som om det är Kickstarter som får del av pengarna, utan de går direkt till Luke Crane. Så det handlar ju mer om att han utnyttjar sin position (och möjligen att de låter honom göra det) för att gynna sig själv, inte företaget.
Bra poäng, tänkte inte på det. Sen får väl iofs kickstarter en del av pengarna på varje kickstarter men för deras inkomst skull hade dom ju lika gärna kunnat boosta någon annan så argumentet håller nog oavsett.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Fast det handlar inte om att det görs utan hur det görs. Reklam som tydlig är reklam är en sak. I det här fallet gör man så vitt jag kan förstå reklam för sin egen produkt i smyg. Om jag inte vet att Luke Crane jobbar för Kickstarter kan jag inte se igenom vad som pågår här - det kan jag däremot om det där uppslaget i DN har rubriken "detta är en annons".
Fast alla mina exempel var väl just på olika sätt att göra reklam för sin egen produkt i smyg mer eller mindre. Inget av dom exemplen är ju exempel på ren reklam eller annonser.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,198
Location
Göteborg
Är det någon som vet hur stor del av marknaden för spelcrowdfundrar som innehas av Kickstarter? Det är inte omöjligt att det spelar in i detta fallet.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,279
Är det någon som vet hur stor del av marknaden för spelcrowdfundrar som innehas av Kickstarter? Det är inte omöjligt att det spelar in i detta fallet.
Om jag skulle höfta (försökte få fram exakt data), skulle jag tippa att det rör sig om 80-90%, mer eller mindre.
 
Top