Nekromanti Low adventure i en low fantasy värld

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Till min fasa laddade jag dock ned ett utkast till den kommande guiden till Forgotten Realms där Wizards ser till att skjuta sig i foten innan ens trycksvärtan torkat på grundreglerna. Man slänger grundreglerna genast (Wood Elves +2Str, +2Dex, -2Con, Int och Cha. Mielikki druider får använda samma utrustning som rangers, paladins och monks hit och dit får multiclassa hur mycket som helst, undantag från precis allt som balanserar det hela osv).<p><hr></blockquote><p>
Wood Elves står med i både Monster Manual (under "Elf") och i DMG (efter alla "standard-NPCers" stats finns det en lista på hur de modifieras för olika raser, och en är Wood Elf).

Paladiners och Munkars multiclassbegränsningar har inte så mycket med spelbalans att göra som att en del av speltestarna tyckte att det var lite okarakteristiskt att man skulle kunna hoppa fram och tillbaka från dessa hyperdedikerade klasser. I FR finns det dock specifika ordnar där denna multiclassning inte bara är tillåten, utan även uppmuntrad! En cleric som tillber en gud har sällan några problem att ta några levlar som Paladin för den guden, och en munk som tillhör en orden dedikerad till trollkarlsguden Azuth lär sig gärna lite trollkarlsmagi.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Nåväl, det kanske är en jättebra idé, vad vet jag men jag tappade omedelbums all lust till att spela i FR, som för övrigt anges som "High Adventure in a High Fantasy setting for Super heroes" vilket inte är något som appellerar mig. <p><hr></blockquote><p>
Just den sloganen hör till Living City, som är RPGAs kampanj i Forgotten Realms. Den passar inte riktigt in på FR som helhet - man får nog droppa "Super" i alla fall.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top