Nekromanti Low adventure i en low fantasy värld

Kettle_Black

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
4
Hallojsan,

Detta är första posten för mig här så om det hela redan diskuterats vore jag tacksam för en länk, min sökning hittade inget.
Nå hur som helst, jag köpte nyligen D&D 3e (utom MM) och är mycket nöjd med det hela, jag avskydde AD&D 2ed (av olika skäl, ingen anledning/avsikt att diskutera detta).
Till min fasa laddade jag dock ned ett utkast till den kommande guiden till Forgotten Realms där Wizards ser till att skjuta sig i foten innan ens trycksvärtan torkat på grundreglerna. Man slänger grundreglerna genast (Wood Elves +2Str, +2Dex, -2Con, Int och Cha. Mielikki druider får använda samma utrustning som rangers, paladins och monks hit och dit får multiclassa hur mycket som helst, undantag från precis allt som balanserar det hela osv). Nåväl, det kanske är en jättebra idé, vad vet jag men jag tappade omedelbums all lust till att spela i FR, som för övrigt anges som "High Adventure in a High Fantasy setting for Super heroes" vilket inte är något som appellerar mig. Jag vill påpeka att det inte är något som helst fel med detta, det är bara så att det inte passar mig.

Vad tycker övriga läsare? Är det bra eller dåligt att WotC så snart (alltså innan någon majoritet med spelare har uttalat sig) anpassar (milt uttryckt) reglerna? Är det nödvändigt för att kunna spela D&D i FR? Tillåter ni som är spelledare att spelare använder Prestige Classes?

Vore intressant med en diskussion om detta tycker jag.
K-B
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag tycker att det med klasserna inte är något större problem. Spelledaren har ju bara att förbjuda de saker han/hon inte tycker om.

Forgotten Realms är trots allt den näst bästa världen efter Planescape, så FR är ett måste.

Man kallar spelen för nåt som ska låta intressant. Spelet är väl mest lämpat för folket "over there" och de har ju en annan mentalitet.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Personligen tycker jag att variation de olika arterna, och inom dem är bra, större variation gör att det är större chans att man som spelare hittar något som väl passar in på den rollperson man vill göra. Att man valt att göra detta i Forgotten Realms beror på att man böttre vill reflektera hur raserna och arterna utvecklats i just den världen. Och Forgotten Realms har väl 15 år av utgivna produkter bakom sig, och nu ska materialet från dem konsolideras och föras in i 3e. Därför har du också skillnaden i yrkenas uppbyggnad. Vill man köra med standardreglerna är det Greyhawk som gäller.

Så till din fråga om det är nödvändigt att ändra för att kunna spela i FR? Nej, det är inte nödvändigt, du kan ta med de historiska aspekterna och kulturen utan de speltekniska manifestationerna av detta. Som SL är det du som bestämmer och om du hellre vill ha grundreglerna i Forgotten realms, än FR reglerna där så går det alldeles utmörkt. Nackdelen är att du då kommer att stå utanför standarden för världen och inte ha nytta av regeldiskussioner om saker längre fram, på gott och ont.

Ja, jag tillåter prestige classes, men jag är så elak att jag inte talat om kraven för mina spelare, jag tänker bara tala om ifall de har passerat dem att de kan ta dem. På så sätt så blir de få som kommer ha dem att de verkligen känns som prestige, istället för något som alla tar senare.

Du skrev tidigare att det var low fantasy du var ute efter och Greyhawk är om inte low, så lägre fantasy i alla fall. Nackdelen är att det inte görs lika många produkter till den världen som det görs till FR utan vill man ha GH support bör man gå med i RPGA så att man får deras Living GH Journal som går djupare in på diverse ämnen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Kettle_Black

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
4
Neverwinter Nights och Greyhawk

Greyhawk... Hmm Jag visste (faktiskt) inte att det var det närmaste till grundreglerna, jag har alltid inbillat mig att Forgotten Realms var någon slags "standard" för D&D.
Jag tror att jag har en gammal kopia av Temple of Elemental Evil liggandes (ospelad), i övrigt har jag inte en susning om Greyhawk. Det tror jag att jag får åtgärda snarast.
Tack för det tipset!

Förresten, angående de speciella FR-reglerna, hur kul tror ni teamet som bygger Neverwinter Nights tyckte det var när FR-preview dök upp? ;-)
"Öhh, vi tar och gör en Greyhawk-kampanj istället. Så slipper vi höra snacket om alla Prestigeklasser, Raser, ursprungsområdesbonus, multiclass-undantag osv på forumet..."

Någon som har en favoritmodul för nybörjarlevels i Greyhawk?

K-B
(För övrigt har jag odlat morötter och någon mystisk slags sallat men aldrig, upprepar aldrig, har jag odlat grisar."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Neverwinter Nights och Greyhawk

<I>jag har alltid inbillat mig att Forgotten Realms var någon slags "standard" för D&D.</I>

TSR ville väl <I>göra</I> FG till det, men Greyhawk (och Mystara, på sätt och vis) är ju ungefär lika gammalt som spelet självt.

--
Åke
 

Kettle_Black

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
4
Re: Neverwinter Nights och Greyhawk

TSR ville väl göra FG till det, men Greyhawk (och Mystara, på sätt och vis) är ju ungefär lika gammalt som spelet självt.

Korrekt, jag uttryckte mig klumpigt. Jag menade att jag trodde att FR gjordes till "standard" sedan AD&D 2ed. World of Greyhawk var väl ett påfund av gamle Gygax själv om jag icke missminner mig? Jag har inte spelat D&D (någon version undantaget dataspelen) på säkert åtta år. Min grupp spelade mest MERP/Rolemaster och CoCthulhu så någon hejare på alla turer kring D&D är jag inte. Däremot är jag, som sagt, vederbörligen imponerad av 3ed. Synd att man är så förjålat gammal nuförtiden bara, det är svårt att få ihop de gamle igen...

K-B
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Neverwinter Nights och Greyhawk

När FR kom 1987 var det för att TSR ville ha en ny kampanjvärld eftersom Gygax var borta ur bilden. Då byggde det på AD&Ds grundregler men redan den första boxen hade ändringar till dem, precis som Dragonlance hade. FR är standard så till vida att det är den mest spelade av AD&Dvärldarna, ej hur reglerna fungerar där. Just detaljmängden är FRs starka sida och med så otroligt mycket material är det inte underligt att en del av det speglas i regeltillägg.

Att så många dataspel utspelar sig i FR beror helt enkelt på att världen är så pass populär.

Och just Temple of Elemental Evil är ett äventyr som jag rekommenderar för nya rollpersoner. Om du är lat kan du ju vänta till nyutgåvan som kommer snart. Greyhawk är dessutom standardvärlden för nya D&D så de officiella äventyren lär väl passa. Sunless Citadel hette väl det första.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Neverwinter Nights och Greyhawk

<I>World of Greyhawk var väl ett påfund av gamle Gygax själv om jag icke missminner mig?</I>

Jo, han och Dave Arneson (som många räknar som den <I>egentlige</I> skaparen av D&D) drog igång varsin kampanj när alltihop var nyskapat, 'the Greyhawk Campaign' och 'the Darkmoor Campaign' efter ställena som de baserade dem runt. Sen byggde TSR ut världen Oearth utifrån Greyhawk-kampanjen. Långt om länge så fick Darkmoor-kampanjen världen Mystara, fast den får väl sägas vara något mer av en efterhandskonstruktion än vad World of Greyhawk är.

--
Åke
 

Kettle_Black

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
4
Re: Neverwinter Nights och Greyhawk

Tack så mycket för alla (mycket snabba) svar. Jag surfade runt och hittade en del om Greyhawk som jag definitivt gillade, däribland följande citat från den officella siten som styrker Herr Schenströms påpekanden:
As campaign worlds go, Greyhawk can be considered "Middle Fantasy," more Jack Vance than Terry Brooks, more Fafhrd and Grey Mouser than Drizz't and Raistlin.

Det blir till att rota fram den där modulen tror jag alldeles bestämt. Ska bli bra terapi att konvertera det hela till 3ed också. Tack för hjälpen igen.

K-B
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Neverwinter Nights och Greyhawk

Besserwissern i mig slår till igen.

Oerth, så stavas det.

Blackmoor står att finna på Oerth, och stod att finna på Mystara.
Blackmoor lades först till Greyhawk med en mystisk hint om "The City of the Gods" i Greyhawk folion från 1980 och kanske fanns sambandet nämnt redan i de två D&D supplementen Greyhawk och Blackmoor från 1975 också men det vet jag inte.
Greyhawk blev sedan en AD&Dvärld.

Senare gavs Blackmooräventyren ut till "originalD&D"s 4th eition och utspelade sig tusentals år innan den huvudsakliga tidsperioden. Ett av de äventyren i serien är "The City of the Gods".

Daniel "Warduke" Schenström, TSRofil
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Neverwinter Nights och Greyhawk

<I>Oerth, så stavas det.</I>

Ah, knappfel av mig.

<I>Blackmoor står att finna på Oerth, och stod att finna på Mystara.</I>

Å andra sidan har väl Arneson själv antytt rätt tydligt att han betraktar Mystara som "Blackmoor-världen". Och heck, det är ju hans kampanj. (-:

--
Åke
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
RPGA

jo.. det är väl naturligt.. att den här frågan skulle ställas till slut altlså

Vad får jag egentligen av att gå med i RPGA, det kostar en liten summa pengar.. vad får jag för det? Jag är inte särskilt intresserad av LIVING greyhawk.. bara Greyhawk..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: RPGA

Vad du får för att du går med i RPGA (som kostar en bit mer nu, priset gick jus upp), om man inte spelar Living GH är:

Sex nummer av Polyhedron och sex nummer av Greyhawk journal och ett gratis äventyr om året.

Polyhedron innehåller artiklar om D&D, CoC, recensioner, mm.
Greyhawk Journal innehåller mer ingående info om gudar, folkslag, monster och platser.

Daniel "Warduke" Schenström
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: RPGA

hur mycket kostar det? hur kan jag betala? kan man äta det? :o)

kom på att flikkan precis skaffa Visa kort.. kansek går lättare att betala då.. (inte gått med tidigare då jag inte orkar växla pengar och så...)

chrull - snabbt forum det här..

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Neverwinter Nights och Greyhawk

Det är väl inte så konstigt att han tycker så eftersom, enligt officiell lore är det där hans version av Blackmoor finns. Blackmoor i Greyhawk är bara ett namn som råkar vara samma. Det som finns kvar av Mystara i den tid då de senaste produkterna utspelar sig är väl de teknologiska artefakterna från den tiden, 3000 år tidigare tror jag att det var. En av dem är källan till världens magi.

Daniel "Warduke" Schenström
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: RPGA

är det $30 per år?.. låter liiite dyrt faktiskt.. gymnasiestudent som man är.. hmmm.. är det värt det?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: RPGA

Det beror på, är det absolut enbart GH man vill åt så är det 28 sidor rollspelsmaterial i varje Journal, så 28x6=168 sidor för 30 dollar, plus någon enstaka karta då och då och ett 32 sidors åventyr. Spelar man i FR, spelar SW eller liknande så har man ytterligare 6xvarierande sidantal att tillgå. Jämför det med vad en spelprodukt kostar och avgör själv.

Daniel "Warduke" Schenström
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: RPGA

då var det inte så dyrt.. ska anmäla mig snarast..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Mina två kopparstycken

Jag tänkte lämna min synpunkt på en del som sagts här. För att börja från början:
Ja, jag tillåter Prestige Classes. Ett halvårs spelande har dock varit långtifrån tillräckligt för att spelarna ska nå upp i de levels som krävs.
Angående FR: Spela Greyhawk, som tidigare sagts. FR är nedlusat med magiska föremål och (tycker jag) helt dött på känsla. Dock späckat med detaljer. Greyhawk, å andra sidan, har en av de härligaste feelingar jag någonsin upplevt. Helt underbart. Vill du spela Greyhawk borde du, förutom att gå med i RPGA som herr Schenström sagt, också köpa <I>Living Greyhawk Gazetteer</I>. Förutom att layouten fulats till i D&D 3E-stuk, vilket inte passar alls till just Greyhawk enligt mig, är det en mycket bra bok. Dock är den lite tunn på information om kronologi, högtider och så, så om du råkar vara tillverkad av pengar bör du också ta och köpa <I>The Adventure Begins</I> och <I>Player's Guide to Greyhawk</I>, som gjordes strax innan TSR började med 3E i avsikt att "återuppväcka" kampanjvärlden. De släppte ett par tre äventyr också, tror jag, men jag har varken spelat eller läst dem.
Kom förresten ihåg att detta inlägg bara är mina högst subjektiva åsikter.

Feliath - förnickla foten
 
Top