Christoffer
It's all pig.
CoC första eller andra utgåvan.
Cthulhu Awakens har jag bara testat ett one-shot av, men det uppfyller åtminstone de två första punkterna, tycker jag. Det tredje är lite svårt att säga. AGE-systemet är normalt sett rätt pulpigt, men i CA har mängden hälsa minskats rejält, så det kanske motverkas något?
- Spelvärldssimulering snarare än genresimulering (mer CoC/BRP än Trails)
- Mer crunch än Kutulu, men mindre än CoC
- Inte pulp (så inget system som bejakar Indiana Jones-fasoner alltså)
Vad menar du egentligen med detta? Jag förstår inte någon av meningarna.Det finns ett värde i att världen är kylig, farlig och ointresserad av vad rollpersonerna tycker och hoppas. CoC:s geni är att ta sakerna som gör BRP skakigt för heroisk fantasy och vända dem till fördelar.
BRP är känt för att inte ta någon hänsyn till vad som är dramatiskt korrekt, att man kan dö på slump av inte särskilt farligt motstånd, att man hyggligt ofta klantar till det även om man är duktig, att det inte finns någon meta-valuta som kan rädda livet på dig eller låta dig lyckas när rollpersonen verkligen vill det, och så vidare. Detta har en tendens att underminera heroisk fantasy - det är inte så att Conan skulle att dö i en strid mot några kassa vakter eller Elric tappa Stormbringer vid fötterna på grund av ett dåligt tärningsslag, men i BRP-spel skulle sådant lätt hända.Vad menar du egentligen med detta? Jag förstår inte någon av meningarna.
Fast som du beskriver det går det att applicera på alla rollspelssystem.BRP är känt för att inte ta någon hänsyn till vad som är dramatiskt korrekt, att man kan dö på slump av inte särskilt farligt motstånd, att man hyggligt ofta klantar till det även om man är duktig, att det inte finns någon meta-valuta som kan rädda livet på dig eller låta dig lyckas när rollpersonen verkligen vill det, och så vidare. Detta har en tendens att underminera heroisk fantasy - det är inte så att Conan skulle att dö i en strid mot några kassa vakter eller Elric tappa Stormbringer vid fötterna på grund av ett dåligt tärningsslag, men i BRP-spel skulle sådant lätt hända.
Men i CoC är det en fördel att det är så - kosmos är fientligt och bryr sig inte om att du vill lyckas jättemycket här, och har inte ett intresse av dramatiskt korrekta utfall. Dog du för att en rusig kultist crittade dig i huvudet med sin kniv? Tough.