Lovecraftskt spel med *lagom* crunch?

krank

Radikal anti-AI-gubbe
Jag ville inte smutsa ner den andra tråden:

Jag önskar att jag hade något bra tips på spel som komplexitetmässigt låg nära Trails men som filosofiskt låg närmare CoC. Alltså ett mellan-lätt simulationistiskt men inte pulpigt regelsystem. Det finns dock massor av Lovecraftska spel därute så jag är säker på att det finns. Annars får väl nån skapa det =)

Så… Nog borde det finnas ett system som passar in?
  • Spelvärldssimulering snarare än genresimulering (mer CoC/BRP än Trails)
  • Mer crunch än Kutulu, men mindre än CoC
  • Inte pulp (så inget system som bejakar Indiana Jones-fasoner alltså)
Man kan såklart roa sig med att bara skala av BRP; byta ut stridssystemet och andra små subsystem mot något enklare. Minska antalet grundegenskaper och färdigheter, eller kanske sortera dem annorlunda åtminstone. Spontant tänker jag t20 och Pendragonslag för att jag tycker att 20-gradiga skalor känns enklare än 100-gradiga. Men det är ju spelmakar-mössan och den är det inte tänkt att jag ska ha på mig just här – utan nu skulle jag mest vilja veta om det finns något färdigt.

(Eller borde jag bara göra ett Kutulu Expert? =) )

Men mera seriöst: jag hade tyckt det vore urfiffigt med ett nedbantat CoC, lite på samma sätt som Shadowdark är ett nedbantat 5e (med andra principer).

Last edited:
Spelvärldssimulering snarare än genresimulering (mer CoC/BRP än Trails)
Spelvärldssimuleringen är väl hela grundproblemet med CoC? Det är ju egentligen inte ett jätte-crunchigt system alls, bara att knappt något av systemet gör någonting för skräckscenariot och därmed är meningslöst att använda.

Kul projekt! Både Expert och Comae Engine är ju ett slags Re-BRP, men med lite olika inrikting. BRP som idé är grunden i båda, men reimagined för att återskapa den ursprungliga enkelheten utan att förlora viktiga nyanser. (Jag tror att @Mekanurg håller med?)

Kanske mitt Cthulhu: Preludium passar in? Det skrevs i vilket fall just som ett extremt nerskalat d20-system för att spela Lovecraftisk skräck.

Är ett Troubleshooters-CoC-hack vad världen behöver just nu?

Just Troubleshooters är väl annars vad jag förstått både pulp och genresimulering? Eller har jag helt felbedömt det?

(Därmed inte sagt att det är en dålig idé. Tvärtom. Belgofrankiska äventyr med lovecraftsk twist låter kul!)

Just Troubleshooters är väl annars vad jag förstått både pulp och genresimulering? Eller har jag helt felbedömt det?

(Därmed inte sagt att det är en dålig idé. Tvärtom. Belgofrankiska äventyr med lovecraftsk twist låter kul!)
Hmmm, nej det har du nog rätt i! Jag tänkte nog mer på att lyfta QoL-grejer som Krille har runt sin BRP, men skippa det som drar mer åt genresimulering (typ, bennies för att bli tillfångatagen, etc). Men det är möjligt att det finns bättre utgångspunkter än Trubbelskjutarna där. Men om jag skulle göra nåt nytt BRP hade jag iaf inventerat HT och Trubblarna för att se vad som fanns att lyfta mekaniskt från dem. Öppna/stänga slag gillar jag t.ex. skarpt, likaså crit/critfail på dubs, osv. En del kommer väl från annat håll men det är mkt bra samlat på ett ställe liksom.

Men det är ju mer att bli inspirerad o knycka än ett hack!

Mitt spel Mysterium weird fiction roleplaying är inte specifikt Cthulhu Mythos, utan tänkt för en bredare definierad weird fiction men där ryms såklart cosmic horror ala Lovecraft. Reglerna är baserade på bland annat Unknown Armies och Delta Green. Jag tror de är enklare än CoC, men kan nog kanske vara lite hemmablind.

Back