Nekromanti Logisk äventyrshjälp sökes (spoiler heatseeker)

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Jo så här är läget.

Jag håller på att skriva en fortsättning på ett tidigare äventyr och sitter just nu fast i grubblerier. Anledningen är att jag för min egen del vill att äventyret skall vara realistiskt. Så nu behöver jag lite feedback och förslag på vad som är en realistisk fortsättning.

Det första äventyret
Rollpersonerna är en jargisk vetenskapsman (hemligt ansluten till allvetandets sällskap), en jargisk kapten i den 13:e legionen som är posterad i staden Kelamith, en vapenmästare och instruktör i den 13:e legionen samt en kamoriansk barbarkrigare som fungerade som vägvisare och legosoldat anställd av legionens härförare, general Davor Alexos.

Vetenskapsmannen hade kommit över ett verk som berättade en historia om ett slag vid en stad vid namn Nemora. Slaget berättade även om hur stadens hjälte hade dött i den sista kraftmätningen och sedan begravts av stadens kvinnor tillsammans med sitt splittrade arvesvärd. Med i berättelsen fanns även kartor över slagfältet och beskrivningar som gjorde att vetenskapsmannen efter en stunds efterforskning kunde räkna ut var staden hade legat. Geno att skicka brev till högt uppsatta tjänstemän så fick vetenskapsmannen sedan stöd från jargiens högste tjänsteman (jag har valt att kalla titeln prokonsul. I mitt mundana näst i rang efter kejsaren). Prokonsulen lovade att han skulle få stöd i form utav en mindre eskortstyrka från den 13:e legionen. Sagt och gjort. Eskortstyrkan bestod av kaptenen som var i onåd hos generalen och tjugo legionärer samt kamorianen som vägvisare. Vapenmästaren som enligt generalen var en alltför värdefull tillgång var inte planerad för expeditionen. Generalen var även säker på att expeditionen skulle misslyckas och att kaptenen skulle dö under färden. För att säkerställa detta så fick en utav legionärerna uppdrag att dräpa kaptenen om tillfälle gavs. Vapenmästaren lyckades dock övertala generalen om att han behövde känna på sina vingar (vapenmästaren hade aldrig varit i en riktig strid) och detta gjorde att den kamorianske vägvisaren fick en extra uppgift - att till varje pris se till att vapenmästaren överlever.

Expeditionen gav sig av och efter diverse händelser och incidenter så kom de fram till ruinstaden - kraftigt demoraliserade och decimerade. I staden påbörjades utgrävningar efter den krypta som man i berättelsen hade beskrivit.

I ruinstaden så var de emellertid inte ensamma. Skuggvarelser härjade fritt på denna plats som kamorianerna kallade för "platsen där mörkret härskar oinskränkt". I staden fanns även ett gammalt träd som fungerade som port mellan de båda världarna. Nattetid eller i mörker så kunde man på denna plats irra sig in i skugglandet.

Första natten så upptäckte några harmlösa skuggvarelser att ruinstaden var besökt av rustade krigare. Dessa varelser sände ett bud till den stagran som hade fått som uppgift att bevaka porten och han i sin tur skickade sina spioner för att försöka ta reda på vilka krigarna var och sedan försöka skrämma iväg dem. Spionerna upptäcktes dock och även trädets funktion upptäcktes och det hela slutade med att stagranen passerade porten till Mundana åtföljd av en grupp tungt beväpnade siklar. Det hela slutade i en förhandling där rollpersonerna fick en frist på två dagar att undersöka ruinerna och att de inte fick gå nära trädet (som var en blodbok). Som tur var så fann man kryptan och delarna av det splittrade svärdet och kunde återvända till jargien (stagranen hade inget intresse utav detta utan ville bara skydda sin port).

Väl hemma i Jargien så lönte upptäckten av ruinstaden, kryptan och svärdet stor uppståndelse och visades på akademin i Erat. Porten till skugglandet och dess varelser spreds sig dock inte så långt. När det nämdes så tog folk det mer som ett sätt att göra historien mer märkvärdig. I den skriftliga rapport som vetenskapsmannen sedan sände till prokonsulen så nämner han trädet och varelserna.

Fortsättningen
Det jag har tänkt är att följande händer. Vapenmästaren återgår som instruktör på akademin i Daval (rykten säger att han skall ha blivit instabil efter expeditionen) kapten fortsätter till generalens stora förtret inom legionen även om rykten går om att han skall ha gjort kraftiga felbödömningar som ledare under expeditionen, det pratas om att legionärerna nästan gjort myteri under expeditionen och att en av legionärerna avrättades brutalt på hans order. Vetenskapsmannen upphöjs av prokonsulen till investigator och placeras som medlem i prokonsulens stab.

Min tanke är nu att prokonsulen har fått upp ögonen för denna port och att han ser det som en potentiell maktfaktor. Han är även intresserad av dessa mörkervarelser som man stötte på i ruinstaden. Således kommer han att sätta upp en styrka för att ta kontroll över ruinstaden, eventuellt fånga in stagranen o.sv.

Frågorna???
1. Hur lurar prokonsulen kejsaren så att denna inte får nys på vad som är i görningen. Jag vill att prokonsulen skall agera utifrån sin egen agenda. Detta då han själv vill kunna bli kejsare. Nått måste han ju säga - han kan inte bara skicka iväg sig själv och en styrka rakt in i Kamors skogar, speciellt inte då jag tänkt att det skall vara en legion.

2. Är en legion troligt i detta fall? Skall jag nöja mig med en kohort. Hur skulle USA agera om man fann en stargate i nån skog. Skicka en mindre styrka eller slå på stora trumman.

3. Vad gör stagranen efter att porten har upptäckts av människor. Han är inte helt säker på vad de vet. Innan hade han en ständig bevakning på fyra siklar vid porten i skugglandet. Hur mycket skall den utökas och under hur lång tid?

4. Vad skall man säga till legionärerna. De skall ju helst inte känna till sanningen och hur skall prokonsulen skräda orden för officerarna - de bör inte få hela sanningen.

5. Legionen i Kelamith är en stöd styrka till garnisonen i Chan, hur kan detta påverka beslutet.

Alla förslag är välkomna.
/D
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
1. Hur lurar prokonsulen kejsaren så att denna inte får nys på vad som är i görningen. Jag vill att prokonsulen skall agera utifrån sin egen agenda. Detta då han själv vill kunna bli kejsare. Nått måste han ju säga - han kan inte bara skicka iväg sig själv och en styrka rakt in i Kamors skogar, speciellt inte då jag tänkt att det skall vara en legion.
Hmmm. Om jag inte minns fel, var kejsaren förvånansvärt klar i huvet efter 150 år (uppskattning) vid makten.
Så det kan ju bli svårt, det kräver också en viss intelligens ifrån Prokonsulen. Men ett tänkbart alternativ är ju att han kanske (säger/blåljuger att han) misstänker att en hednisk kult har sitt högkvarter någonstans i Kamor, och det är ett hot mot rikets säkerhet.
Eller nåt.

2. Är en legion troligt i detta fall? Skall jag nöja mig med en kohort. Hur skulle USA agera om man fann en stargate i nån skog. Skicka en mindre styrka eller slå på stora trumman.
USA skulle slå på den enormt stora trumman, efersom att en stargate är så mycket mer osannolikt än en sådan port i Mundada, ungefär som om man skulle hitta ett eldvapenförråd i Eon.
Och för att svara på frågan anser jag nog att en legion är lite för mycket, Jargien har bättre saker att använda en hel legion till med tanke på hur deras rike faller ihop. Och även om Prokonsulen inte tycker det, så gör kejsaren det.

3. Vad gör stagranen efter att porten har upptäckts av människor. Han är inte helt säker på vad de vet. Innan hade han en ständig bevakning på fyra siklar vid porten i skugglandet. Hur mycket skall den utökas och under hur lång tid?
Om en hel legion kommer så kanske han anfaller, med massa andra skuggvarelser. Undrar hur det går...

4. Vad skall man säga till legionärerna. De skall ju helst inte känna till sanningen och hur skall prokonsulen skräda orden för officerarna - de bör inte få hela sanningen.
Det beror på om det börjar hända massa onda och övernaturliga saker, då kan det bli svårt att komma undan.

5. Legionen i Kelamith är en stöd styrka till garnisonen i Chan, hur kan detta påverka beslutet.
Härom tvista de lärde.

/Mori - Ja, jag vet att jag suger på sånt här, och den sista frågan får väl nån mer kunnig Eonnörd (jag vet att de finns här) svara på.
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Avseende fråga 1. Min tanke är kanske inte att prokonsulen skall lyckas med sin plan, men under en tid så skall han vara en maktfaktor att räkna med. Jo det skulle vara svårt att lura kejsaren då det mesta förr eller senare kommer till dennes kännedom. Jargisk underrättelsetjänst o.s.v

Jag funderar på om jag skulle göra det hela lite mindre och hemligare. Prokonsulen får med sig officerarna i den 13:e elgionen på konspirataionen, sedan så sänder man en slagkraftig men mindre styrka till ruinstaden för att säkra terrängen.

Jag är sugen på att prokonsulen personligen skall ta sig dit och att det skall leda till förhandlingar mellan honom och stagranen alternativt att han tar och tillfångatar stagranen för att tvinga av honom information om porten. Det hela kan ju senare utvecklas till någon invecklad allians mellan svarta hovet och prokonsulen eller jargien om man så vill. En dylik allians är säkert inte otrolig inför det stundande mörkret.

Vad det gäller det första äventyret så utspelades det under sommaren och det andra äventyret utspelar sig precis innan nyår och mörkrets ankomst. I min värld så kommer mörkret sakta men säkert att byggas upp under ett flertal år. Det enda som årtalet signalerar är att möjligheterna har ändrats något. Gränserna mellan världarna suddas ut allt mer.

Avseende fråga 2. Om jag låter det som jag sagt ovan gälla så är kanske ett kompani eller en kohort lämpligt.

Avseende fråga 4. Legionärerna skulle kunna slå en ring kring porten på ett tillräckligt avstånd för att de själva inte ska få reda på vad som dväljs där inne. De skulle säkert bli nyfikna och flera rykten skulle säkert uppstå, men det bidrar ju till rollpersonernas upplevelse då dessa pendlar något mellan soldat och officersnivå.

Tackar för inspirationen.
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Kom på lite till! (spoiler heatseeker)

Kom på lite till!
Kom på lite bakgrund till prokonsulen nu efter att jag tagit en cykeltur.

Bakom prokonsulen står en utav Xinuinkarnaterna - den som verkar i Jargien. Xinuinkarnaten agerar i det dolda och har rådgivit samt sponsrat prokonsulens karriär. Xinuinkarnaten sitter även inne på den information som prokonsulen får genom sin befattning i kejsardömet.

Det är Xinuinkarnaten som har övertalat prokonsulen till att starta konspirationen gentemot kejsaren. För Xinuinkarnaten är detta en win-win situation. Om konspirationen lyckas så har han indirekt kontroll över kejsardömet (kanske inte det troligaste alternativet på utgång) eller om konspirationen misslyckas så kan detta ändå ge allvarliga spin-off effekter i kejsardömet. Det redan bräckliga riket skulle kunna hamna i ett liknande inbördeskrig då det avslöjas att höga militärer konspirerar mot kejsaren. Xinuinkarnaten vinner ju även på detta då en så stark krigsmakt som Jargiens är upptagen att bekämpa sig själv.

En annan rolig tvist kan vara att om konspirationen avslöjas så är rollpersonerna knappast önskvärda i landet och tvingas fly - vilket öppnar nya äventyrsmöjligheter. Vidare så kan det avslöjas framgent att rollpersonerna hela tiden gått i Xinus koppel. Något som kan bidra till diverse roligt karaktärsrollspel där rollpersonerna tvingas välja sida.

/D
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Re: Logisk äventyrshjälp sökes (spoiler heatseeker

Här är mina tankar om det hela. Kanske inte stämmer riktigt med din bild, men du får nog några idéer av det. :gremsmile:

1) Jag tror att Prokonsulen helst agerar utanför systemet för att dra åt sig lite uppmärksamhet som möjligt. Samtidigt kan han försöka hålla kejsaren sysselsatt med andra saker till varje pris. Dessutom är det bra om den hemliga operationen inte kan spåras tillbaka till honom ifall den skulle avslöjas.

2) En liten men kompetent stryka. Max 100 man som handplockats av lojala officerare i 13:e Legionen. Officerarna som har makten över styrkan kan ha hållhakar på sig i stil med "om du inte sköter operationen enligt order och håller tyst så kommer dina affärer vid sidan om ditt arbete att bli känt för personer som vill sätta dit dig".
Rollpersonerna får fungera som vägvisare underställda de högsta officerarna. De bör få veta att det rör sig om att undersöka ruinerna närmare, men att detta är ytterst topphemligt samt få vissa hållhakar på sig.
Lägre officerare får veta att det rör sig om ett topphemligt uppdrag för att avslöja en konspiration mot kejsardömet, på så sätt kommer dessa hålla en låg profil. Soldaterna lyder order och är handplockade av officerarna "för tapper tjänst" för att inte känna varandra och kunna prata sinsemellan.

3) Han ordnar nog fram mer trupper utifall människorna är fientligt inställda. Taktiken blir att ha ett positionsmässigt övertag och lura människorna i en fälla om inte för att besegra dem så för att få ett bra förhandlingsläge.

Den jagiska truppen kommer finna ruinerna övergivna och porten stängd "varför skall vi vakta en ruinstad med ett gammalt träd i?" dock sänder de en brevduva tillbaka till prokonsulen att de har säkrat ruinerna. Bäst är om högste officeren är SLP som vägrar lita på rollpersonernas struntsnack om portar till andra världar. Han skall bara säkra ruinen tills prokonsuln anländer.

Sedan börjar skuggfolket föra ett tyst gerillakrig och lockar iväg och dödar/fångar enkillda eller smågrupper under natten. Kan bli ett ypperligt skräckscenario ifall en del soldater börjar gasta om att ruinerna är hemsökta. Någon försöker dessertera och hittas blek och livlös utanför lägret i gryningen. Någon annan blir galen och försöker döda sina kamrater osv. Eventuellt kan stagranen lura in smågrupper genom porten och ta hand om dem på hemmaplan där människorna inte alls är vana vid hur saker och ting ser ut eller fungerar. Efter några dagar av motgångar i ruinerna börjar officerarna bli oroliga över hur prokonsulen skall reagera i brist på framgång, men vågar inte bryta upp "belägringen" av ruinerna. Det blir ett sorts moment 22. Det kan utveckla sig till att högste officeraren blir mer eller mindre galen.

När de är tillräckligt spaka kommer stagranen med sin trupper att omringa den starkt decimerade gruppen. Officerare förhörs grundligt med "nödvändiga metoder" för att avslöja planerna för stagranen.
Strax efter anländer prokonsuln i egen hög person för att inspektera framgångarna och finner resterna av sin specialstyrka som gisslan och har med ens ett riktigt taskigt förhandlingsläge. Kanske kommer han att skylla på rollpersonerna.

4) Helt enkelt låta officerarna tro att de är ett viktigt underättelse/säkerhetsuppdrag och att stora belöningar väntar om de lyckas samt avslöjanden om diverse brott mot lagarna om de misslyckas
Soldaterna får bara veta att det rör sig om ett viktigt uppdrag. Mycket hemlande så inte "fel öron" (underättelsetjänsten) får veta det.

5) Om det bara rör sig om en rätt liten styrka så ger det nog inga större effekter.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
(Spoiler alla spelare)

Om jag inte minns fel så är det väl dessa ruiner som en utav Mortachdrakarna vaktar och om nu en minde jargisk trupp beger sig mot ruinen så kommer det ju att leda till att de måste passera bergen där draken håller till och brukar "göra sig av med hotet".

Det är ju även vida känt att en stor best håller till i bergen till Kamor och det är inte för många som ger sig av ditt.
 
Top